Visa resultat för omröstning: Borde burkan förbjudas?

Antal röster
65. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja

22 33,85%
  • Ja, fast bara i skolan

2 3,08%
  • Nej

41 63,08%
Sidan 1 av 44 1234567891011 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 654

Ämne: Borde burkan förbjudas?

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard Borde burkan förbjudas?

Igår snackade jag med en person som ville förbjuda burkan i sverige, tyvärr var vi tagit ganska många öl så jag kommer inte ihåg så mycket av diskussionen.

Flera toppolitiker i Europa och islamkritiker som Ayaan Hirsi Ali och Geert Wilders vill förbjuda burkan och andra ansiktstäckande islamiska slöjor.
    I belgien är burkan redan förbjuden i vissa komuner och i Frankrike får man inte bära burka eller slöja i skolan iochmed lagen mot att bara religiösa klädesplagg och symboler i skolorna.

Anledningar till att folk vill förbjuda burkan brukar vara:

- Säkerhetsskäl mot terrorism etc
    - Burkan är kvinnoförnedrande och strider mot västvärldens värderingar.
    - Burkan hör inte hemma i våran kultur.

Vad är din åsikt i den här frågan? motivera gärna.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Igår snackade jag med en person som ville förbjuda burkan i sverige, tyvärr var vi tagit ganska många öl så jag kommer inte ihåg så mycket av diskussionen.

Flera toppolitiker i Europa och islamkritiker som Ayaan Hirsi Ali och Geert Wilders vill förbjuda burkan och andra ansiktstäckande islamiska slöjor.
    I belgien är burkan redan förbjuden i vissa komuner och i Frankrike får man inte bära burka eller slöja i skolan iochmed lagen mot att bara religiösa klädesplagg och symboler i skolorna.

Nej, i vissa situationer möjligen.
    Att bära en clownmask är inte förbjudet och lär knappast förbjudas pga terrorrisk, förutom i specifika situationer, samma bör gälla för burka.
    Burka behöver per automatik inte vara kvinnoförnedrande, vissa tycker att läderthongs på en man skulle vara förnedrande för honom, han kanske tycker om det
    Mycket hör inte hemma i vår kultur, om man skulle resonera på samma sätt borde man förbjuda flip-flops norr om Sundsvall eller vad som helst. Kulturresonemanget är bakvänt, av samma gamla anledning som alltid dyker upp i såna här debatter, nämligen att utan influenser skulle vi inte ha mkt till kultur.
    Mr Orange

Medlem palsternackas avatar
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

I turkiet förbjöd man burkan, vilket ledde till konflikt. Om man låter dem som vill ha burka ha det och vice versa blir det nog så till slut att få har det, det är ju inte direkt någonting som har med islam att göra.
    Tjenare, jag heter Martin!

Staffan747
    Guest

Standard

Jag röstade nej av den enkla orsaken att det är ett fucking klädesplagg.. Förbjud hiphopkepsar istället.

Medlem palsternackas avatar
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Jag röstade nej av den enkla orsaken att det är ett fucking klädesplagg.. Förbjud hiphopkepsar istället.
    Sannare kan ingen hava.
    Tjenare, jag heter Martin!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Nej, i vissa situationer möjligen.
    Att bära en clownmask är inte förbjudet och lär knappast förbjudas pga terrorrisk, förutom i specifika situationer, samma bör gälla för burka.
    Burka behöver per automatik inte vara kvinnoförnedrande, vissa tycker att läderthongs på en man skulle vara förnedrande för honom, han kanske tycker om det
    Mycket hör inte hemma i vår kultur, om man skulle resonera på samma sätt borde man förbjuda flip-flops norr om Sundsvall eller vad som helst. Kulturresonemanget är bakvänt, av samma gamla anledning som alltid dyker upp i såna här debatter, nämligen att utan influenser skulle vi inte ha mkt till kultur.
    Håller med, jag tror inte att de som vill förbjuda burkabärare vill förbjuda tomtarna på julen.

Burkan är endast kvinnoförnedrande enligt islamistiska fundamentalister, men jag tycker inte att man ska bry sig om vad dom tycker.

Själv förstår jag mig inte på folk som är emot multikulturen.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Hm nu blev omröstningen anonym så att man inte kan se vem som har röstat vad, synd.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg

Vad det gäller lagförslaget i NL gäller det saker som täcker ansiktet helt, som tex. motorhjälmen.
    En till anledning brukar vara att burkan kan vara farlig i vissa sammanhang t.ex. om man jobbar med maskiner och sånt, t.ex. i skolan. Typ om man kan fastna med slipsen, kan man fastna med burkan eller andra varianter.

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Burka är bra. Jag tycker att alla män borde ha burka på offentlig plats så att man slipper se deras ovårdade skägg. Hela den här grejen med att det ska vara förbud mot keps i klassrum är för övrigt överdriven. Om lille Kalle vill ha keps får han väl ha det, bara han förstår varför det är så viktigt. Det finns mycket att säga om det här ämnet, men jag ska inte överösa forumet med visdom ännu en gång. För övrigt så anser jag att mörka glasögon borde förbjudas i klassrum. Skyddsglasögon på träslöjden och vissa sorters optik bör å andra sidan tillåtas efter särskild prövning. Vad man än har på sig måste det bevisas att det inte är skadligt för någon. Vad tror ni om öronproppar förresten?
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Jag vet inte.
    Jag tycker det är kvinnoförtryck.
    Hela islam bygger ju på att trycka ner kvinnor så jag är inte mycket överst till det.
    Senast redigerat av bcq den 2009-04-23 klockan 20:52.

Erfaren medlem e-as avatar
    Reg.datum
    Jan 2008

Standard

Vill man ha burka kan man väl få ha burka.

Medlem Grävlingens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard

Är ni på riktigt...?? Sjukare kan ingen vara. Om den uppfattningen vinner skiter jag fullständigt i er, era dumma insnöade skitungar. Gå o skäms. Usch fy faaan för er
    Ingen på vägarna
    bara döda grävlingar

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
    Är ni på riktigt...?? Sjukare kan ingen vara. Om den uppfattningen vinner skiter jag fullständigt i er, era dumma insnöade skitungar. Gå o skäms. Usch fy faaan för er
    Förklara dig?
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Tack, då är jag också en insnöad skitunge. I like. <3
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Staffan747
    Guest

Standard

Tror du missat en poäng här. Det står FÖRBJUDAS, som i att du blir bestraffad för att bära den. Hur kan det vara rätt, förbjud hellre religionstvång..

Sidan 1 av 44 1234567891011 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •