Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18

Ämne: Förslag till nya forumregler

  1. #1
    Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    34 881

    Exclamation Förslag till nya forumregler

    De nya reglerna har nu börjat gälla, läs dem här:
    http://forumet.kent.nu/showthread.php?t=10
    Senast redigerat av utomjording den 2009-07-24 klockan 09:38.
    Låt dom komma nu

  2. #2
    Erfaren medlem Felix_Elites avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Spinnargränden/Upendi
    Inlägg
    18 046

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    Bland annat blir nu skräptråden en frizon för spam, ot och chattande.
    Tumme upp för det!

    Du får inte heller prata om att skicka filer över msn och liknande
    Är inte det att ta i? man ska alltså inte få säga att "Olle skickade den till mig på msn"
    Länge leve kungen.
    Citat Ursprungligen postat av Havsänglar Visa inlägg
    Jag gick till mataffären och köpte naturgodis, men så råkade jag äta upp allt på vägen hem, sämst ):

  3. #3
    Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    34 881

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite Visa inlägg
    Tumme upp för det!

    Är inte det att ta i? man ska alltså inte få säga att "Olle skickade den till mig på msn"
    Okej, då tar vi det en gång till:
    Endast konstruktiv kritik i den här tråden!

    Alltså: Är du inte nöjd med en regel, formulera den på ett annat sätt.
    Det här är ingen tråd för ostrukturerade synpunkter. Det här är sista steget innan de nya reglerna införs, vilket innebär att samtliga inlägg ska vara genomtänkta och ha ett eget förslag.
    Andra inlägg kommer att raderas.
    Låt dom komma nu

  4. #4
    Adam K.
    Guest

    Standard

    8. Det är totalförbjudet att diskutera piratkopiering som nedladdning, bootlegs och liknande, och självklart allt som hör det till. Du får alltså inte berätta om var man kan hitta/köpa sånt material. Du får inte heller prata om att skicka filer över msn och liknande.

    Men däremot får du diskutera till exempel pirate bay, den nya lagen och outgivna låtar, bara diskussionen förs helt utan nedladdningsreferenser.

    Det är också tillåtet att diskutera, och länka till, material som upphovsrättsägaren gjort tillgängligt för fri nedladdning. Det är också okej att länka till Youtubeklipp med amatörinspelade konsertbilder.

    Däremot får du INTE länka till några fildelningssajter eller berätta om butiker/personer som på något sätt sprider sådant material som är upphovsrättsskyddade.
    Vill personligen lägga till detta:

    YouTube-filmer där konserterna inte är amatörfilmer ska vara OK, då detta ligger på en annan nivå än att man tipsar om vart man kan hitta dessa officiella konsertfilmer olagligt.

  5. #5
    Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    38 827

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    Du får inte heller prata om att skicka filer över msn och liknande.
    Nolltolerans på filer + MSN? Filer = musik? Eller det gäller t.ex. privata bilder och filmsnuttar med?

    Eller det är ok för en person att t.ex. i skräptråden efterlysa en annan (kompis, användare etc) till MSN för att få t.ex. foton från ett gemensamt kalas, konsert eller liknande? Det borde ju inte vara något hinder, eftersom det inte innefattar upphovsrättsskyddat material mer än mellan de inblandade.

    Bara så att det reds ut här en gång för alla, så att inte någon varnas eller stängs av p.g.a. luddiga regler där.

    Ändra det kanske till detta:

    Du får inte heller prata om att skicka av andra personer upphovsrättsskyddade filer över msn och liknande.
    Senast redigerat av kallt kaffe med socker den 2009-06-12 klockan 21:22.
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

  6. #6
    Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Ort
    Sveriges framsida
    Inlägg
    18 202

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kallt kaffe med socker Visa inlägg
    Nolltolerans på filer + MSN? Filer = musik? Eller det gäller t.ex. privata bilder och filmsnuttar med?

    Eller det är ok för en person att t.ex. i skräptråden efterlysa en annan (kompis, användare etc) till MSN för att få t.ex. foton från ett gemensamt kalas, konsert eller liknande? Det borde ju inte vara något hinder, eftersom det inte innefattar upphovsrättsskyddat material mer än mellan de inblandade.

    Bara så att det reds ut här en gång för alla, så att inte någon varnas eller stängs av p.g.a. luddiga regler där.

    Ändra det kanske till detta:

    Du får inte heller prata om att skicka av andra personer upphovsrättsskyddade filer över msn och liknande.
    Det där håller jag med om.


    Sen tycker jag det är mycket bra att det har blivit officiellt att skräptråden är tillför att chatta och dyligt.
    Skönt att ha en tråd där man kan vara mindre seriös.
    Resten ser mycket bra ut.
    Det jag tycker mest om är att reglerna har blivit mer tydliga, så slipper man diskutera med en moderator om någonting som verkar otydligt.

  7. #7
    Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake
    Inlägg
    11 114

    Standard

    jag undrar över regel nummer 10. en forumare jag har daglig kontakt med har mailat henrik men fortfarande inte fått något svar. de är nog en 2 till 4 veckor sen. så jag vet inte om den regeln kan appliceras. känns som den kan kvitta eller gör en moderator till huvud-domare så får han ta det istl...har ingen bättre regel att komma med. men om de finns en regel som inte fungerar så kan ni ju lika väl skita i den...tycker jag..om det är konstruktivt nog..

    i övrigt ser de bra ut...om man får önskedrömma

  8. #8
    Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005
    Ort
    Stockholm/Lund, Sweden.
    Inlägg
    19 030

    Standard

    Bra där, hoppas folk slutar tjafsa nu . En fråga bara om punkt 9. Man kan väl fortfarande berätta att man såg Jocke på stan eller råkade träffa dem efter en spelning? Bara man inte berättar om hur man följde efter kentarna och såg var de bodde osv...
    inget.

  9. #9
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Inlägg
    8 289

    Standard

    Kanske man kunde förklara vad otillbörlig reklam innebär såsom man förklarat chattande osv.
    Om straffpoäng: ackumuleras kunde kanske bytas ut mot ett enklare verb. Återkommer så fort jag hittat en bättre lösning.
    Edit: enligt SAOL uppsamla eller hopa.
    Senast redigerat av hobbelvot den 2009-06-13 klockan 09:31.

  10. #10
    Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    34 881

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kentidiiot Visa inlägg
    Bra där, hoppas folk slutar tjafsa nu . En fråga bara om punkt 9. Man kan väl fortfarande berätta att man såg Jocke på stan eller råkade träffa dem efter en spelning? Bara man inte berättar om hur man följde efter kentarna och såg var de bodde osv...
    Om du tycker det får du skriva ett förslag till ny regel, enligt den modell jag presenterade i första inlägget.
    Det är inte många här som har lyckats åstadkomma egna regelförslag, kan man konstatera.
    Låt dom komma nu

  11. #11
    Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    34 881

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kentpop Visa inlägg
    Varför raderades mitt inlägg härifrån?
    Det handlade ju inte om de nya reglerna. För sista gången, detta är ingen diskussionstråd för allmänt snack om regler, gamla oförrätter, dumma moderatorer och liknande.
    Här ska du bara skriva om du vill ändra en regel, och du ska då ge ditt förslag till ny regel.
    Annars ska du inte skriva alls.
    Det kanske låter hårt, men jag vill inte att den här tråden ska sväva ut i en ostrukturerad diskussion. Här ska bara konkreta förslag finnas. Därför har jag gett dessa direktiv.
    Låt dom komma nu

  12. #12
    Webmaster henriks avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Mälarhöjden, Stockholms län, Sverige
    Inlägg
    32 090

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg
    jag undrar över regel nummer 10. en forumare jag har daglig kontakt med har mailat henrik men fortfarande inte fått något svar. de är nog en 2 till 4 veckor sen. så jag vet inte om den regeln kan appliceras. känns som den kan kvitta eller gör en moderator till huvud-domare så får han ta det istl...har ingen bättre regel att komma med. men om de finns en regel som inte fungerar så kan ni ju lika väl skita i den...tycker jag..om det är konstruktivt nog..
    Då kanske den personen ska höra av sig igen? Tycker knappast det du beskriver är anledning nog att ta bort en regel.

    Jag kommer alltid att vara den som är ytterst ansvarig för sidan.
    Lid för konsten eller brinn.

  13. #13
    Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake
    Inlägg
    11 114

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henrik Visa inlägg
    Då kanske den personen ska höra av sig igen? Tycker knappast det du beskriver är anledning nog att ta bort en regel.

    Jag kommer alltid att vara den som är ytterst ansvarig för sidan.
    om man inte får något svar första gången man skriver ett längre/seriöst mail så känner man nog sig relativt ignorerad, men jag ska hälsa honom det.

  14. #14
    Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Ort
    Sveriges framsida
    Inlägg
    18 202

    Standard

    Angående "Det är också tillåtet att diskutera, och länka till, material som upphovsrättsägaren gjort tillgängligt för fri nedladdning. Det är också okej att länka till Youtubeklipp med amatörinspelade konsertbilder."

    Jag vill bara försäkra mig om att det är okej att länka till alla sorts youtubeklipp?
    Får man posta ett klipp när kent spela på tex Peace & Love 08 så borde man ju det tycker jag.

  15. #15
    Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    C14H19NO2
    Inlägg
    5 554

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bcq Visa inlägg
    Angående "Det är också tillåtet att diskutera, och länka till, material som upphovsrättsägaren gjort tillgängligt för fri nedladdning. Det är också okej att länka till Youtubeklipp med amatörinspelade konsertbilder."

    Jag vill bara försäkra mig om att det är okej att länka till alla sorts youtubeklipp?
    Självklart inte!
    Så vida det inte är bandet eller skivbolaget som ligger bakom uppladdningen.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •