Producenten (och ofta artisten) är ALLTID med vid mastring.
Det kostar inte extra att vara med.
Man får komma hur många man vill, förutsatt att man inte sitter och... gastar under processen.
Det du betalar för är mastringen. Inte något inträde.
Du är kunden.
Varför verkar det som att ni som pratar om detta aldrig varit med i verkligheten?
En mastring är en kompromiss, en process som görs för volymjämnhet mellan spår, tid mellan spår, fades osv, och en liten detalj som ofta glöms, att få spår att komma ut på andra sidan diverse stereosystem och låta så ok som möjligt hos så många som möjligt.
Självklart blir det en avvägning.
Jag har aldrig, under de över tiotalet mastringar jag suttit med under, varit med om att det INTE hänt att något i någon låt inte är 100% frekvensmässigt eller whatever.
Man upptäcker små detaljer som exempelvis: kanske skulle refrängen må bra av en minimal volymhöjning eller en sänkning av versen? Eller kanske av att diskant plockas fram i hela ljudbilden för att få mer "bett" eller sänks för att få mindre av något. Eller fy satan vilket störande S-ljud som plötsligt kommer fram i sången i den och den frasen.
Små detaljer som någon borde upptäckt tidigare men som slunkit igenom pga den mänskliga faktorn

En mix är inget man springer in och bara gör om, speciellt inte två veckor efter att hela sessionen avslutats.
Under vissa mastringar har vi haft någon kvar i vår studio (om mixen gjorts där) som snabbt kunnat göra recalls om man skulle få för sig att göra en större förändring i ett spår, för att sedan skicka tillbaka till mastringsstudion...
Älskade Internet... vad gjorde vi innan vi hade dig?... Var vi möjligtvis noggrannare? Ehh?
De enda ggr producent inte är med på mastring är om det sker utomlands och det inte är fysiskt möjligt att närvara.
Men nuförtiden läggs spåren upp på någon länk så prod/artist kan lyssna hemifrån och därigenom i princip följa mastringen "live".
Intressant vore att veta om du jobbar proffessionellt eller om du går på teorier som du inte testat i verkligheten.
No offense, jag bara undrar...