Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 12345
Resultat 61 till 70 av 70

Ämne: Dålig teknisk kvalitet på CD! Hur är boxen?

  1. #61
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Angående komprimering och distortion så kan det vara så att vi tolkar ordet "distortion" på olika sätt. Översätter man det från engelska så betyder det egentligen bara "förvrängning", och visst förvrängs signalen när man komprimerar. Men vad jag syftar på i det här sammanhanget är när man klipper vid den digitala nollan. Det gör man inte om man kan komprimera på rätt sätt.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  2. #62
    Medlem Isola_teds avatar
    Reg.datum
    Jan 2003
    Ort
    Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    337

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Självklart ändras ljudkaraktären, men det betyder inte att det klipper om man kan komprimera på rätt sätt. Höjer du ingångsvolymen mer än vad kompressorn klarar av att trycka undan, blir det naturligtvis distortion dock.


    Förstår inte riktigt vart du vill komma? Självklart ändras ljudkaraktären om man också ändrar lyssningsutrustningen. Du kan ju köra alla dina skivor genom en kompressor om du nu känner för det.
    Men det hindrar inte en producent och en musiker att efter sin smak bearbeta ljudsignalens dynamik på det sätt de behagar.. Eller?
    Dags att definiera distorsion. Distorsion = förvrängning precis som du säger. Tillskott av övertoner som inte fanns i nyttosignalen. Ibland låter det trevligt och då kan det vara önskvärt. Oftast låter det otrevligt och då är det inte önskvärt. Då är övertonerna skräpljud. Då är distorsionen dålig. I nästan alla populärmusikproduktioner förekommer distorsion av det oönskade slaget. Det slag som gör att musiken blir påfrestande att lyssna på när man höjer volymen. Vissa har mer, andra har mindre. Kents musik innehåller en hel del distorsion även om den absolut inte har mest. Ett par dåliga exempel är väl t.ex. virveln i Jacksons "You rock my world" eller a capella-frasen där kören sjunger ensam i refrängen i slutet av Titiyos "Come along" eller varför inte S-ljuden i Cecilia Wennerstens "Det vackraste"...Det vackrafte jag vet är att fe dig när du fover...
    Denna typ av distorsion är en vanlig följd av komprimering, på enskilda röster eller på ett helt session. Du skrev att man inte ska blanda ihop distorsion med komprimering, vilket jag absolut håller med om. Däremot bör man veta att de ofta gör sällskap. Det var det enda jag ville säga. Sen finns det naturligtvis olika typer av distorsion och som uppstår på olika sätt och av olika anledningar. Det finns mycket att ta hänsyn till när man skapar musik...

    Du sa sedan att jag missförstått vad som menas med sound och om jag förstod dig rätt att dåligt ljud kan vara ett sound i sig...Detta håller jag inte med om. Om sound skulle bestå i ljudkvalité (eller bristen på denna) skulle du bara kunna förstå ett bands sound om du lyssnar i en anläggning som inte alls ändrar ljudkvalitén. Så är det inte. Jag känner igen kents sound både i en bergsprängare och i studiomonitorerna. DIT ville jag komma.
    Du kommer till mig naken likt en fisk/Jag sover i mitt badkar, är jag frisk?

  3. #63
    Nybörjare kkentsysters avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ort
    växjö
    Inlägg
    14

    Standard

    boxen har exceptionellt ljud!
    amanda allan poe

  4. #64
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kkentsyster Visa inlägg
    boxen har exceptionellt ljud!
    "Exceptionellt"?!
    http://sv.wiktionary.org/wiki/exceptionell#Svenska
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  5. #65
    Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Ort
    Kärlekens land
    Inlägg
    18 332

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Synonymer: Enastående, sällsynt, utomordentligt.

    Vad menar du egentligen? Varför kan man inte använda det ordet?
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

  6. #66
    Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    11

    Cool

    Nu är jag inte enig igen… Att detta skulle vara en ny stil, (distat osv. på cd) stämmer inte…
    Hörde nu Kent på Skavlan 091030 och det var helt underbart så som det
    ska vara. Tänk om jag hade samma upplevelse på deras CD, (skulle vara underbart) vilket man inte kan få idag.
    Jag hoppas verkligen att man mastrar om alla plattor som de har gjort så
    man verkligen kan njuta av deras fantastiska texter och muskik.

    Naturligtvis ska jag gå på deras konsert i Stockholm och det blir intressant om de då har deras CD sound där,
    (vilket de inte hade i programmet.) Jag tror inte det utan räknar med att höra en fantastisk konsert… med fantastiska texter och musik…

    Ola A.

  7. #67

    Standard

    Jag får erkänna att jag blev en aning besviken när "Töntarna" släpptes eftersom jag upplevde den så platt, men efter ett tag så började jag fundera om det inte var precis avsikten med mastringen. Att få det att låta så där maskinellt, malande som det faktiskt gör.

    Själv sitter jag med spänning och väntar på att få trycka in "Röd" i spelaren och hoppas att inte alla låtar är lika komprimerade som "Töntarna" för då finns det en risk att jag blir lite trött i öronen. För det är en rätt massiv ljudmatta som väller fram ur högtalarna när den låten går igång, och jag antar att det finns en tanke där någonstans.

  8. #68

    Standard

    Fast som den lilla nörd jag är så skulle jag hoppa av glädje om man fick möjligheten att köpa studiomastern online. En del artister och bolag ger en den möjligheten och det är alldeles fantastisk. Tyvärr är det inte vanligt att man ens får möjligheten att köpa lossless. För mig betyder inte de fysiska plattorna just något. Man köper dem, rippar dem och lägger dem på en hylla någonstans där de sedan ligger och samlar damm.

    Då min spelare stödjer inspelningar upp till 192 kHz / 24 bit så skulle det vara alldeles kalas om man kunde köpa studiomastern på download. Numera har man i princip skrotat DRM men av någon anledning är det fortfarande ovanligt att man ens kan köpa 44.1 kHz / 16 bit (det vill säga CD) i lossless.

    Jag känner inte till i vilket format Kent spelar in, men det vore så läckert att kunna ta del av dessa inspelningar innan man "mixade" ner dem till CD.

    Men detta anses väl alldeles för nördigt och jag antar att produkten inte skulle sälja så galet många exemplar. Men å andra sidan kostar det just inget att distribuera en sådan release. Jag skulle glatt betala dryga CD:n för en sådan nedladdning, för där snackar vi mervärde!

  9. #69
    Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    11

    Standard

    Om nu gruppen står för ”soundet”, (vilket de inte har bekräftat) på samtliga CD-plattor så betyder detta att man har två helt olika stilar, på scenen och på plattorna. Detta tycker jag är mystiskt och i mitt fall förvirrande. Om man går på konsert så vill man som oftast få en nära på liknande upplevelse när man sedan lyssnar på CD-plattan hemma. Ska naturligtvis gå på deras kommande konsert vilket jag är övertygad om inte låter som det ”platta” uttröttande malandet som kommer från CD-plattorna. Åter igen, skärpning.
    Ola A.

  10. #70

    Standard

    Jag hör att ljudnivån på D&JD är en aning lägre än på den enskilda skivan.

Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 12345

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •