Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 17

Ämne: Nedräkning till Röd

Standard Nedräkning till Röd

Med bara 5 dagar kvar till release tänkte jag man kunde diskutera om folk eventuellt redan fått tag på skivan(legalt). Eller om den kommer tidigaresläppas på onsdag som någon sa i en annan tråd som egentligen inte handlade om det. Så man kan ta den diskutionen här isåfall.
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Hur hade du tänkt dig att folk legalt skulle ha fått tag på skivan redan nu??
    Förmodligen är dom nogrannare den här gången än med TTS att skivan släpps på utsatt datum och inte heller börjar säljas i butikerna förrän då.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg
    Förmodligen är dom nogrannare den här gången än med TTS att skivan släpps på utsatt datum och inte heller börjar säljas i butikerna förrän då.
    Inte vet jag.. jag bara poängterade ifall att.. och om det är så att någon skivbutik lägger ut skivan innan release. Vilket dom brukar göra.
    Med tårar i ögonen

Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Adam K.
    Guest

Standard

Jag hoppas albumet kommer tidigare. Onsdag skulle verkligen vara perfekt, perfekt för min del! ^^

Standard

Citerar vad "HV71" Skrev i en annan tråd;
    "Hörde på Åhlens idag att dom fått ett fax om att Röd skulle släppas på onsdag istället just för att dom på SONY hört att skivan redan läckt till div. grupper"

Om det stämmer?
    Med tårar i ögonen

Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Medlem Frowns avatar
    Reg.datum
    Dec 2007

Standard

Hoppas att Posten sköter sig... annars får man ju CD:n på måndagen efter.

Medlem
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard

jag har noll koll när det gäller att skicka efter och förhandsboka musik över nätet.
    Men om jag just nu skulle förhandsboka Röd på cdon.com.
    Kommer jag få skivan direkt på posten när den släpps på onsdag eller fredag eller kommer jag få den några dagar senare?

Medlem Innanfrostens avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av avtryck. Visa inlägg
    jag har noll koll när det gäller att skicka efter och förhandsboka musik över nätet.
    Jag skickade mail åt cdon om detta och fick detta tills svar:
    Hei Thomas,

Takk for din henvendelse.

Når du forhåndsbestiller en vare får du den som regel på utgivelsesdatoen, vi kan dog ikke garantere at
    posten holder sin leveranse tid.
    Senast redigerat av utomjording den 2009-11-01 klockan 17:08.
    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    För övrigt är "Du å Ja döden" 100 ggr bättre än allt vi gjort tidigare.

Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av avtryck. Visa inlägg
    Kommer jag få skivan direkt på posten när den släpps på onsdag eller fredag eller kommer jag få den några dagar senare?
    Anledningen till att ett releasedatum kan "variera" en aning är att skivbolag måste skicka ut album till lager runt om i landet innan release för att få den vidare till butik i tid.
    I fallet postorder får nätbutiken skivan, säg två dagar innan till sitt lager och ska därmed kunna se till att den hamnar hos dig på releasedagen.
    Ibland floppar det givetvis, men det är mänskligt att fela.
    Det är också när den fysiska skivan skickas ut som den alltid läcker.
    Det går helt enkelt inte längre att hålla koll på alla som plötsligt får tillgång.
    Detta vet och räknar alla med nuförtiden.

När företag/butiker som inte har vana av albumreleaser får skivan i lager händer det att de börja sälja den direkt, trots att de egentligen inte får.
    Anledningen till att man vill ha ett specifikt datum för släpp är enkel.
    Det är för att få en rättvis topplisteplacering.
    Om ett flertal stora butiker exempelvis börjar sälja en skiva fredag, men releasen är satt till onsdag veckan därpå så räknas inte de ex som säljs veckan innan till "rätt" veckas topplista.
    Vilket med enkel matematik innebär att man, om man säljer många ex innan skivan släppts, kan tappa placeringar på listan.
    En förstaplats/topp fem-tio innebär bra skyltning i butik och på sajter och kan generera merförsäljning.
    Väldigt enkelt.
    I fallet TTS inträffade ett flertal av dessa saker och vi bara lät butikerna börja sälja den när de fick in den.

Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg
    Ja, men det finns ju folk som har tillgång till en skiva redan innan butikerna får den någon eller några dagar innan release. Leden är flera, en skiva går ju inte direkt från tryckning till ICA Maxi i Byhåla.

Leverantörer och liknande är mellanled. Albumet är ju säkerligen redan på väg ut till leverantörer (och kanske även butiker) as we speak. Och köper någon den i ett mellanled där, tack vare kontaktert eller liknande, då köper ju personen den inte olagligt. Möjligtvis att säljaren säljer den otillåtet.
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

Standard

Om ett flertal stora butiker exempelvis börjar sälja en skiva fredag, men releasen är satt till onsdag veckan därpå så räknas inte de ex som säljs veckan innan till "rätt" veckas topplista.
    Vilket med enkel matematik innebär att man, om man säljer många ex innan skivan släppts, kan tappa placeringar på listan.
    En förstaplats/topp fem-tio innebär bra skyltning i butik och på sajter och kan generera merförsäljning.
    Väldigt enkelt.
    I fallet TTS inträffade ett flertal av dessa saker och vi bara lät butikerna börja sälja den när de fick in den.
    Det visste jag faktiskt inte.. Men det är ju ny vecka imorgon så om den säljs innan fredag så räknas ju dom ex,n då.. Men är det typ olagligt att sälja innan release, för det verkar ju inte som releasedatum altid följs särkilt hårt.
    Med tårar i ögonen

Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Standard

Citat Ursprungligen postat av kallt kaffe med socker Visa inlägg
    Ja, men det finns ju folk som har tillgång till en skiva redan innan butikerna får den någon eller några dagar innan release. Leden är flera, en skiva går ju inte direkt från tryckning till ICA Maxi i Byhåla.

Leverantörer och liknande är mellanled. Albumet är ju säkerligen redan på väg ut till leverantörer (och kanske även butiker) as we speak. Och köper någon den i ett mellanled där, tack vare kontaktert eller liknande, då köper ju personen den inte olagligt. Möjligtvis att säljaren säljer den otillåtet.
    Precis vad jag oxå tänkte... Finns ju så många som är involverade och som säkert kan få tag på ett ex långt innan release
    Med tårar i ögonen

Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Medlem Frowns avatar
    Reg.datum
    Dec 2007

Standard

Anledningen till att ett releasedatum kan "variera" en aning är att skivbolag måste skicka ut album till lager runt om i landet innan release för att få den vidare till butik i tid.
    I fallet postorder får nätbutiken skivan, säg två dagar innan till sitt lager och ska därmed kunna se till att den hamnar hos dig på releasedagen.
    Ibland floppar det givetvis, men det är mänskligt att fela.
    Det är också när den fysiska skivan skickas ut som den alltid läcker.
    Det går helt enkelt inte längre att hålla koll på alla som plötsligt får tillgång.
    Detta vet och räknar alla med nuförtiden.
    Två dagar? Bör vara nog för att skivan ska komma hit innan måndag. Händer att postgubbarna dröjer en extra dag för att komma ut hit till Mesta dock.

Jocke, har du varit i Mesta?

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Skivjävel, kom nu då!!
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Erfaren medlem popdrogs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Skivjävel, kom nu då!!
    Titel på nästa singel kanske?
    When you can live forever, what do you live for?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •