Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 132

Ämne: Forumiters recensioner av Röd

Nybörjare
    Reg.datum
    Dec 2006

Standard

För mig känns det efter 3-4 genomlyssningar som att första delen av skivan är mer lättsmält. Låtarna som Taxmannen och Krossa allt är grymma. Senare låtarna är lite svårare att bilda mig en uppfattning om för mig, de är helt klart lovande.

Kan dock tänka mig att de senare låtarna kommer vara mina favoriter om några månader.

Jag ser Röd som vad TTS var planerat att bli, men aldrig riktigt nådde till. Klart lyft från förra skivsläppet. Underbart jobbat grabbar.
    Anton en kent låt som om man förkortar den bli NDBPM.... "när döden bombar på månen?"

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Får nog säga att Ensamheten fortfarande är den låt som ger mig mest! Men albumet överhuvudtaget är verkligen öronorgasm!

Förresten, Ensamheten - kent goes electronic body music! Front242 släng er i väggen :P

/Daniel
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Standard Röd=besvikelse

Men herregud, skivan håller inte alls, bryter akordföljder bara för sakens skull samt att kent försöker utvecklas på bekostnad av melodierna som varit deras signum förr, bra texter dock men jag saknar den tiden då det bara stod musik:J.berg
    Bono var lyrisk när han efter ett samtal med bruce springsteen då Brucan sagt "Demokrati är för länder som irak osv, men för ett band?"
    eller jockes gamla citat från cafe typ 100år sen "göra en kid A? nä, vi e för torsk på melodier"... Denna skiva är en stor besvikelse, ni alla ger kent för mkt gratis för att ni är megafans, jag kräver mkt mer... Tänk att cynismen kan ta över så pass mycket att glömmer bort det där med att skapa hopp nå ut högt långt blablabla träffa rätt, vart tog allt det där vägen?

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av SundanceTommy Visa inlägg
    Men herregud, skivan håller inte alls, bryter akordföljder bara för sakens skull samt att kent försöker utvecklas på bekostnad av melodierna som varit deras signum förr, bra texter dock men jag saknar den tiden då det bara stod musik:J.berg
    Bono var lyrisk när han efter ett samtal med bruce springsteen då Brucan sagt "Demokrati är för länder som irak osv, men för ett band?"
    eller jockes gamla citat från cafe typ 100år sen "göra en kid A? nä, vi e för torsk på melodier"... Denna skiva är en stor besvikelse, ni alla ger kent för mkt gratis för att ni är megafans, jag kräver mkt mer... Tänk att cynismen kan ta över så pass mycket att glömmer bort det där med att skapa hopp nå ut högt långt blablabla träffa rätt, vart tog allt det där vägen?
    .. eller så handlar det om smak? Kan ju vara så illa att man lyssnar på olika saker inom musik. Släpp skygglapparna .. nu!
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    May 2002

Standard

Och angående ackordföljder; är det jobbigt när du hör sådant som du inte är van vid?

Fram för mer dynamisk musik, och släpp gamla trotjänare som att man *måste* bygga upp musik på ett visst sätt.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Nybörjare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Melack Visa inlägg
    lol

...
    Nödvändigt svar?

och till Is, jag håller tyvärr med dig.

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Is Visa inlägg
    Har dock svårt för en del musik-stycken och texter på skivan, tex i refrängen i Krossa allt. Låter lite dansband.
    Dansband? Hmm... Tror inte du och jag har riktigt samma referenser till hur ett dansband brukar låta..
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    May 2002

Standard

Däremot får melodierna och körerna i Idioter mig att tänka på ABBA lite ..
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

ABBA är fantastiska på alla sätt och vis!
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Embrace Visa inlägg
    ABBA är fantastiska på alla sätt och vis!
    Håller med dig!
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Standard

Jag är överlag imponerad. En del refränger och textrader har jag fått på hjärnan, går runt och nynnar "I tunneln ser jag ljus" och "Du vet inte var jag varit, du vet inte vem jag är" mest hela tiden. Det är givetvis ett positivt tecken. Men vi börjar från början:

Först ut: psalmen. Vad i hela helvete? Den är otroligt rutten. Alltså riktigt dålig. Varför? För det första hör man inte vad fan de sjunger för något. För det andra hör jag inte Bergs ljuva stämma nånstans. Glasvegas spelade in en jul-EP i en kyrka i Rumänien. Det gick ju bra. Se och lär. Vad kommer härnäst? Avsluta konserterna med Für Elise?

Tack, då slipper vi tjöta mer om det. Vi går vidare till Taxmannen. Fenomenal! Alldeles underbar, svängig, fenomenala textrader - bland det bästa Kent någonsin gjort. Krossa allt barkar på i samma stil, fast lite sämre. Men inte dåligt alls. Sen kommer Hjärta. Albumets magnum opus? Ja. Underbar ballad, skulle jag vilja kalla det och, check, där fick jag rysningar. Sjukhus: mycket bra, men hade mått bra av att inte vara så satans lång. Vals för satan har jag ingen riktig uppfattning om ännu, och heller inte Idioter. Svarta linjer, som vi ju hörde på Skavlan förra fredagen, hade begåvats med lite mer eko i studioversionen. Det tycker jag passar sig fint, och låten är fantastisk på alla plan. Ensamheten är lite platt, och blir lite ihopklämd när Svarta linjer ligger före, och Töntarna följer därpå. Sist ut kommer så Det finns inga ord. Också den fenomenal, klockrent avslut. Så. Recension klar!

Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Inga starka melodier?

"Taxmannen", "Hjärta", "Sjukhus", "Idioter" har alla melodier som satte sig och berörde på första lyssningen.

Varken mer eller mindre melodiskt än ett album som "Isola"
    Överlag tycker jag att melodierna är rakare och bra mycket starkare än på TTS som var en mycker segare sörja.

Allting klarnar i "Röd"
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar

http://hajpland.blogspot.com

Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av NeverMind... Visa inlägg
    Nödvändigt svar?

och till Is, jag håller tyvärr med dig.

Ja det för nödvändigt eftersom inlägget var så roligt!

Nybörjare pankows avatar
    Reg.datum
    Nov 2009

Standard

Här kommer världshistoriens längsta "Röd"-recension.

Senast redigerat av pankow den 2009-11-06 klockan 09:24.

Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Visst kommer skivan att växa, men den fastnade redan vid första lyssningen för mig. Förutom möjligen "Ensamheten"

Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •