Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 64

Ämne: Kompositören

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Den, och alla andra tonarter på skivan är ytterst noggrant valda för att uppnå det jag ville med sången.
    Det är inte tonhöjden som är svår.
    Det är att det inte finns så många ställen att hämta luft på.
    Det är mycket med att sjunga.
    Nu kom jag att tänka på Robert Smiths något långsammare tempo i sången numera.

Man får nog ligga i för att inte tappa flåset!
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Standard

Den, och alla andra tonarter på skivan är ytterst noggrant valda för att uppnå det jag ville med sången.
    Det är inte tonhöjden som är svår.
    Det är att det inte finns så många ställen att hämta luft på.
    Det är mycket med att sjunga.
    Jag tycker du borde sjunga "Det finns inga ord för det på det här jävla språket" lite argare och högre när ni framför låten live, jämfört med det du sjunger på skivan.

Just my humble opinion.
    Men det är bara jag.
    Du och jag, Döden <3

Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av bara socker man ser Visa inlägg
    Jag tycker du borde sjunga "Det finns inga ord för det på det här jävla språket" lite argare och högre när ni framför låten live, jämfört med det du sjunger på skivan.

Just my humble opinion.
    Men det är bara jag.

Det gör han väl ändå på New York-spelningen va?
    Jag tycker också att det får en bättre effekt.

Standard

Jag tycker jocke ska ha med ett tiotal dvärgar på scen som skriker jävla sverige
    fast i olika tonarter

Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av bara socker man ser Visa inlägg

Just my humble opinion.
    Men det är bara jag.
    Tycker att sättet han sjunger det på kontra orden är en galet snygg kontrast.

Och jag är en av alla dom som älskar kontrast
    Ge mig svart mot vitt så är jag fast.
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar

http://hajpland.blogspot.com

Nybörjare
    Reg.datum
    Aug 2006

Standard

Den höga tonen i slutet på sjukhus ligger helt inom min "range" så jag har svårt att se just den som ett problem.
    Först av allt, tack för svaret om hur ni skriver tillsammans. Väldigt intressant läsning =).

Angående tonhöjd... "Sjukhus-tonen" är ett A under höga C. Den här tonen tas också upprepade gånger i refrängen på låten "Hjärta" men där tas den på ett väldigt bekvämt sätt (lite att jämföra med Gravitation-refrängen där ett G# tas. Det är SÅ det ska vara). "Sjukhus-tonen" är däremot en utdragen ton. Mig veterligen tas inga lika höga toner, som dessa, i fullröst på hela Röd-albumet. Jag kan mycket väl ha fel men jag tror att senaste gången denna tonen togs i fullröst var i låten "Pärlor" (Stockholm ligger ÖDE och världen håller andan).

Nu till det intressanta (om man är lite konstigt lagd, som jag är). Ända sedan Isola har du (herr Berg, Jocke, Nelson, ingen aning vad man ska kalla dig) utvecklat en mer personlig och mycket mjukare röst. Nånstans vid V&A så var den väl som allra "mjukast" med sånginsatser på låtar som "Duett", "Hur jag fick dig att älska mig" och "Elite". Men med den här utveckling i sångstil så har också tonarterna sänkts (alltså sett ur ett sångperspektiv) kanske för att ge ett lite mindre "skrikigt" intryck, vad vet jag. Hur som helst var det längesen man hörde dig tänja på gränserna höjdmässigt. Och nu skriver du att "sjukhus-tonen" ligger bekvämt i ditt omfång och då börjar man ju undra vad omfånget är =).

Undrar också lite smått varför inte mer spel med röstdynamiken lagts på vissa TTS-låtar. Varför, till exempel, inte falsett/mjuk mixröst i en refräng och stark fullröst i nästa refräng? I "Generation Ex" skulle det sista "jag har rätt du har FEL" kunna sjungas i en stark fullröst för extra gåshudseffekt? Jag menar inte att jag skulle ha någon poäng i detta speciella fallet eller någon poäng överhuvudtaget, men ja... var väl bara lite nyfiken.

Har nog skrivit nog nu. Tror ingen orkar läsa det ändå =). Skriver inte så ofta här så vill passa på att gratulera Jocke (och övriga Kent, men det är väl bara Jocke som läser på forumet?) till ännu ett riktigt bra album. Håller bara V&A högre än Röd just nu =).

Standard

jag fattar inte hur du orka sjunga på sjukhus, försöker hänga med men fan de går jävla fart! Låter som en 80årig gammal tant som har kol och röker.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mattii Visa inlägg

Men med den här utveckling i sångstil så har också tonarterna sänkts (alltså sett ur ett sångperspektiv) kanske för att ge ett lite mindre "skrikigt" intryck, vad vet jag. Hur som helst var det längesen man hörde dig tänja på gränserna höjdmässigt. .

Nå tror jeg ikke det er noen særlig forskjell i tonehøydene på vokalen, med noen unntak selvsagt. Sömnen ligger ganske lavt i forhold til Gravitation for eksempel, men hele Sjukhus ligger høyere enn mye gammelt, så at toneartene er senket tror jeg ikke på.

Det som er saken her, er vel rett og slett at Jocke har blitt en mye bedre sanger i løpet av de siste femten år, noe som forsåvidt kan forventes. Øver man i femten år på noe, så burde man bli bedre Men at han altså har øket sitt register (ikke nødvendigvis at han kan synge lysere, men er fortrolig med stemmen på en helt annen måte). Dette tror jeg er grunnen til at det ikke får den "pressede" feelen i vokalen lengre, som er så utpreged på visse deler av Isola.

Som tidligere påpekt ligger ikke Sjukhus veldig høyt. Det gjør heller ikke Vals..., men som Jocke pekte på så er det vanskelige fraser pga luft. Lykke til med å synge hele refrenget uten pustepause. Går ikke for oss røykere i hvert fall

Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Det är som så att jag och Martin skrivit alla tillsammans utom Introt, Sjukhus, Idioter och Det finns inga ord.
    De har jag skrivit.

När vi skriver så sätter vi oftast ihop två delar som vi skrivit hemma och skriver en tredje, fjärde (outro, intro, brygga t.ex) tillsammans på plats.

I Exempelvis "Hjärta" hade jag skrivit det som till slut blev bryggan (som börjar med "om jag fick regissera" & "när du öppnar fönstret").
    Martin sa att han kanske hade en del som passade som vers eller något (man vet inte alltid vad delen man skrivit kommer att ha för funktion i låten).
    Den gick i annan takt och tonart, men vi bytte och direkt på det så skrev jag refrängen, med text och allt.
    Detta var mitt i ett rep.
    Ibland har man lite tur.

Varför det står som det står är nog mest för att ingen riktigt kollade på just kompositörsdetaljen i booklet.
    Otroligt men sant.
    Det är väldigt lätt hänt att stavfel och små missar slinker förbi när alla har så otroligt mycket att göra som vi hade på slutet av denna inspelning och allt pågår samtidigt.
    Jag är förstås övertygad om att ni alla hade kunnat...korrläsa myyycket bättre!
    Den höga tonen i slutet på sjukhus ligger helt inom min "range" så jag har svårt att se just den som ett problem.
    Det finns däremot andra grejer i andra låtar som man undrar hur man ska fixa fyra kvällar i rad

Dem har du skrivit, om vi ska vara petiga. Och det ska vi!

Ordet "vitabletter" i texthäftet är väl ändå en liten miss?

Jag tycker definitivt att uppgifter om låtskrivare ska vara korrekta, men i det här fallet vore det trevligt om ni delar på äran - för en gångs skull! Du menar alltså att ni inte medvetet har valt att ange Berg/Sköld som kompositör till alla låtar? Det framgår ju inte av häftet att så inte är fallet. Varför inte göra en Lennon/McCartney-överenskommelse i fortsättningen? Eller göra som The Cure och alltid sätta samtliga bandmedlemmar som kompositörer till låtarna?
    Senast redigerat av Vettvilling den 2009-11-13 klockan 14:05.

Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg
    Dem har jag skrivit, om vi ska vara petiga. Och det ska vi!

Ordet "vitabletter" i texthäftet är väl en liten miss?

Jag tycker inte det gör något att Berg/Sköld står som kompositörer till alla låtar (för en gångs skull!), men har ni inte tryckt den informationen medvetet menar du?
    "Dem har jag skrivit"???
    Skärpning.
    Låter exempelvis "Dem pennorna är billiga" bra?
    "Jag gillar dem sångerna"?
    "Dem (sångerna) har jag skrivit"?
    Det sistnämnda är det jag faktiskt säger.
    "Dessa" hade varit kanske mest korrekt, men "de" duger fint för mig.

Vitabletter är en helt medveten förkortning.
    Om du inte förstår vad jag menar med den föreslår jag att du går vidare.

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

.. och jag gillart.

Framför mer kreativt ordskapande
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Standard

Svensk gramatikk er ikke min sterke side, så jeg bryr meg fint lite om dom/de og forkortelser av forskjellige slag. Så lenge jeg forstår hva det betyr, og det gjør jeg i de fleste sammenhenger. Det er kanskje en fordel med å være norsk kentfan? Slipper å tenke på sånt, fordi jeg vet NULL om det

Medlem Alvins avatar
    Reg.datum
    Jul 2008

Standard

"Dem har jag skrivit"???
    Skärpning.

"Dem" används felaktigt av många yngre idag har jag märkt.
    Inte lika irriterande som sär skrivningar dock.

Språkpolisen 41 år
    jag går ensam in i ljuset...

Medlem Alvins avatar
    Reg.datum
    Jul 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg
    Eller göra som The Cure och alltid sätta samtliga bandmedlemmar som kompositörer till låtarna?
    Har du hört talas om royalty någon gång?
    jag går ensam in i ljuset...

Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

"Dem har jag skrivit"???
    Skärpning.

I det här fallet har du fel och jag rätt:

Jag har skrivit dem. = Dem har jag skrivit.

Omvänd ordföljd, men dem är fortfarande objekt. Det är väl inte de (låtarna) som har skrivit dig? Däremot heter det mycket riktigt "de sångerna har jag skrivit" (de=bestämd artikel i detta fall).
    Jag tillhör faktiskt, tro det eller ej, den kategori människor som fortfarande kan skilja på de och dem!

Personer som skriver dem i stället för de föraktar jag å det grövsta!

Jag ska grubbla vidare på "vitabletter", men det var inte jag som först tog upp den diskussionen på annan tråd i forumet. Grejen är att det låter inte som att du sjunger "vitabletter", utan endast "vita nätter".

Vita tabletter eller vitamintabletter?
    Senast redigerat av Vettvilling den 2009-11-13 klockan 14:33.

Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •