Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 64

Ämne: Kompositören

Nybörjare
    Reg.datum
    Aug 2006

Standard Kompositören

Har inte köpt skivan än (ingen brådska eftersom den finns på spotify) men enligt texterna här på hemsidan så har J. Berg skrivit all musik ensam förutom "töntarna". Stämmer verkligen detta? Hade för mig att Berg och Sköld skulle samarbeta mer utförligt på denna skiva (liksom på TTS). Någon som har någon input?

PS 1: "Man vet man blivit gammal när ens ungdom börjat glittra som Allens Manhattan"

Man vet också att man blivit gammal när majoriteten av låtarna man skriver innehåller ordet "igen" i nostalgisk syfte. =)

PS 2: Till Jocke: Lycka till med den höga tonen på "Sjukhus" i vinter/vår!

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mattii Visa inlägg
    Har inte köpt skivan än (ingen brådska eftersom den finns på spotify) men enligt texterna här på hemsidan så har J. Berg skrivit all musik ensam förutom "töntarna". Stämmer verkligen detta? Hade för mig att Berg och Sköld skulle samarbeta mer utförligt på denna skiva (liksom på TTS). Någon som har någon input?

PS 1: "Man vet man blivit gammal när ens ungdom börjat glittra som Allens Manhattan"

Man vet också att man blivit gammal när majoriteten av låtarna man skriver innehåller ordet "igen" i nostalgisk syfte. =)

Nej, i skvan står:

"All text: Joakim Berg
    Musik: Joakim Berg/Martin Sköld"
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

V&A är väl enda skivan med endast J.Berg som kompositör om jag minns rätt?
    Är detta första skivan med bara J.Berg/M.Sköld låtar?
    Minns inte hur det var på TTS?
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar

http://hajpland.blogspot.com

Nybörjare
    Reg.datum
    Nov 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Melack Visa inlägg
    Elefanter, Ingenting, Våga vara rädd, LSD, någon? och Ensammast i Sverige har J.Berg skrivit själv, resten av musiken är en skapelse av J.Berg/M.Sköld.

Nybörjare
    Reg.datum
    Aug 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Melack Visa inlägg
    Detta är definitivt den första som de har delad vårdnad om samtliga låtar (litar på Plagues ord om att det är så på Röd). Om man bortser från TTS så har väl Berg skrivit nästan all musik. Det har varit 1-2 låtar per skiva där Sköld bidragit till musiken.

Skulle vara intressant att få reda på hur låtsnickeriet gått till på till exempel Röd (eller vad som helst där båda skrivit musiken). Har Berg texten färdig innan de slår sina musikaliska snillen ihopa? I så fall borde han också ha någon slags skiss på ackord/melodi. Men detta är ju bara spekulationer, vore mycket bättre om någon började spionera på de båda herrarna. Någon som har mycket fritid?

Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Detta är definitivt den första som de har delad vårdnad om samtliga låtar (litar på Plagues ord om att det är så på Röd). Om man bortser från TTS så har väl Berg skrivit nästan all musik. Det har varit 1-2 låtar per skiva där Sköld bidragit till musiken.

Skulle vara intressant att få reda på hur låtsnickeriet gått till på till exempel Röd (eller vad som helst där båda skrivit musiken). Har Berg texten färdig innan de slår sina musikaliska snillen ihopa? I så fall borde han också ha någon slags skiss på ackord/melodi. Men detta är ju bara spekulationer, vore mycket bättre om någon började spionera på de båda herrarna. Någon som har mycket fritid?

Jag tror det varierar väldigt mycket

Standard

Egentligen är det jag som gör alla låtar....

Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Grönfors Visa inlägg
    Egentligen är det jag som gör alla låtar....
    VILKEN TWIST!!!!

Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Det är som så att jag och Martin skrivit alla tillsammans utom Introt, Sjukhus, Idioter och Det finns inga ord.
    De har jag skrivit.
    När vi skriver så sätter vi oftast ihop två delar som vi skrivit hemma och skriver en tredje, fjärde (outro, intro, brygga t.ex) tillsammans på plats.

I Exempelvis "Hjärta" hade jag skrivit det som till slut blev bryggan (som börjar med "om jag fick regissera" & "när du öppnar fönstret").
    Martin sa att han kanske hade en del som passade som vers eller något (man vet inte alltid vad delen man skrivit kommer att ha för funktion i låten).
    Den gick i annan takt och tonart, men vi bytte och direkt på det så skrev jag refrängen, med text och allt.
    Detta var mitt i ett rep.
    Ibland har man lite tur.

Varför det står som det står är nog mest för att ingen riktigt kollade på just kompositörsdetaljen i booklet.
    Otroligt men sant.
    Det är väldigt lätt hänt att stavfel och små missar slinker förbi när alla har så otroligt mycket att göra som vi hade på slutet av denna inspelning och allt pågår samtidigt.
    Jag är förstås övertygad om att ni alla hade kunnat...korrläsa myyycket bättre!
    Den höga tonen i slutet på sjukhus ligger helt inom min "range" så jag har svårt att se just den som ett problem.
    Det finns däremot andra grejer i andra låtar som man undrar hur man ska fixa fyra kvällar i rad

Standard

Den höga tonen i slutet på sjukhus ligger helt inom min "range" så jag har svårt att se just den som ett problem.
    Det finns däremot andra grejer i andra låtar som man undrar hur man ska fixa fyra kvällar i rad
    vilket är det då jocke

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Svarta linjer tycker jag personligen är väldigt svårsjungen.
    Den tär på rösten.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Du får ha en termos med te på scenen som du kan ta en slurk av då och då :P
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Det där med vem som komponerat vad på en skiva tror jag egentligen är ett ganska luddigt begrepp.

På klassiskt vis, och också det som STIM baserar det på, så är det den som skrivit ackord, text och melodi som står som kompositör.

Men som alla vet så är en låt oftast mycket mer komplex än så. En slinga t.ex. i en låt kan bygga upp i princip allting, men den som skrev den kommer ändå inte med som kompositör (om man ser det på det klassiska viset)..

Luddigt som sagt.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Medlem Isola_teds avatar
    Reg.datum
    Jan 2003

Standard

refrängen på Satan är ganska hög...man ser ju på new york-spelningen att jocke får jobba (som satan...:-)) just där...
    Du kommer till mig naken likt en fisk/Jag sover i mitt badkar, är jag frisk?

Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Isola_ted Visa inlägg
    refrängen på Satan är ganska hög...man ser ju på new york-spelningen att jocke får jobba (som satan...:-)) just där...

Den, och alla andra tonarter på skivan är ytterst noggrant valda för att uppnå det jag ville med sången.
    Det är inte tonhöjden som är svår.
    Det är att det inte finns så många ställen att hämta luft på.
    Det är mycket med att sjunga.

Sidan 1 av 5 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •