Sidan 2 av 12 FörstaFörsta 1234567891011 ... SistaSista
Resultat 16 till 30 av 176

Ämne: Besviken på kass teknisk kvalitet

Medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

har inte sett nån spektrumanalys av nått från röd tidigare och håller med om att de inte säger så mycket OM MAN INTE har något att jämföra med och vet förutsättningarna för hur den gjordes. nu kan ju någon ha komprimerat det där sönder och samman själv och gjort.

Dock har jag reagerat på att dynamiken inte är super liksom många andra nya skivor tyvärr. sen är ju detta en smaksak liksom allt annat.
    Så länge det inte klipper (som jag tidigare snackat om RHCP:s skivor som gör) så är jag nöjd och gissar/hoppas på att det låter precis som artisten vill att det ska göra. Så länge musiken är bra tycker jag att dynamiken kan lida lite, även om det i sånna fall (enligt min smak) troligtvis hade upplevts som ännu bättre om dynamiken eller annat inte hade blivit lidande.

självklart kan ju dynamiken eller dylikt förstöras redan i mixen, men det är inte riktigt de de handlar om, utan snarare att det nånstans i processen händer något.

Behövdes det verkligen en tråd till om detta? kunde inte bara den i "box-forumet" flyttats till allmänt om kent

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av max_92 Visa inlägg
    har inte sett nån spektrumanalys av nått från röd tidigare och håller med om att de inte säger så mycket OM MAN INTE har något att jämföra med och vet förutsättningarna för hur den gjordes. nu kan ju någon ha komprimerat det där sönder och samman själv och gjort.

Dock har jag reagerat på att dynamiken inte är super liksom många andra nya skivor tyvärr. sen är ju detta en smaksak liksom allt annat.
    Jag minns att samma snack om dynamik blablabla kom upp efter att Max500 släppts. Det hindrar inte att den låten och hela skivan är fullkomligt sönderälskad idag.

Music is in the ear of the listener.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Jag minns att samma snack om dynamik blablabla kom upp efter att Max500 släppts. Det hindrar inte att den låten och hela skivan är fullkomligt sönderälskad idag.

Music is in the ear of the listener.
    Jag har inte reagerat på "loudness war" när det gäller Röd. Jag tycker att skivan låter utmärkt! Ljudnivån är heller inte högre jämfört med tidigare Kentalbum.

Däremot tycker jag fortfarande att Du & Jag Döden låter uselt. Vet inte om det har med produktion eller mixning att göra där, eller båda delar, men hur som helst hade den skivan vunnit på mindre bas och renare ljud. Synd på så bra låtmaterial.

Röd har lagom basnivå och bra balans mellan instrumenten. Kan inte hitta något att klaga på när det gäller produktionen där - möjligen att "Det finns inga ord" låter svagt (lägre volym) jämfört med t.ex. "Taxmannen".

Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Nej, jag är inte ironisk. Jag längtar till den dagen när alla hifinördar visar vart skåpet ska stå bakom mixerbordet.
    Jag väntar också med stigande spänning på en komposition-produktion-mix-mastring från detta håll.
    Det måste ju bara bli något helt utomgalaktiskt enastående.
    Något som verkligen slår oss amatörer på fingrarna en gång för alla.

Jag väntar också på den dag då folk inser att det inte finns någon poäng med att titta på musik.

Medlem
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

the master has spoken..
    jag går ensam in i ljuset

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av ingenting_är_ingenting Visa inlägg
    the master has spoken..
    För att citera Masterhit med Front 242:
    "Master, I'm so glad to feel your presence
    But you don't seem to share my impatience
    I relied upon you to break the silence
    I cannot understand your reluctance"
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2009

Standard

För mig handlar musiken om vilka känslor och tankar de ger och väcker. När man lyssnar eller ännu hellre upplever live. Det kan även vara den gemenskap man känner tillsammans med andra som delar upplevelsen. Glädjen över att upptäcka nytt.

Kanske är det så att ni som upplever musiken genom diagram och program upplever ytterligare en dimension av musiken som jag helt missar, oteknisk som jag är.

Men jag hoppas verkligen för er egen skull att ni inte tappar den första delen!

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Nyårslöftet Visa inlägg
    För mig handlar musiken om vilka känslor och tankar de ger och väcker. När man lyssnar eller ännu hellre upplever live. Det kan även vara den gemenskap man känner tillsammans med andra som delar upplevelsen. Glädjen över att upptäcka nytt.

Kanske är det så att ni som upplever musiken genom diagram och program upplever ytterligare en dimension av musiken som jag helt missar, oteknisk som jag är.

Men jag hoppas verkligen för er egen skull att ni inte tappar den första delen!
    Nej, det handlar om att viss musik blir bäst med lite dynamik och vissa frekvens-"favoriseringar", och viss musik blir bäst med mycket dynamik och väldigt linjär frekvensåtergivning..

Det hifinördar ofta blandar ihop är "teknisk kvalitet" och "smaksak"...
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Medlem Isola_teds avatar
    Reg.datum
    Jan 2003

Standard

Here we go again...

Klart att det inte ger så mycket att enbart titta på en bild, siffror eller ett diagram. Dessa är väl snarare sätt att motivera VAD det är som gör att saker låter som de gör. Hörs det inte så kan det väl kvitta. Hörs det så kan det ju vara intressant att ta reda på varför.

Jag tycker att Röd låter platt och trist jämfört med hur den skulle kunna vara. Precis som kents alla föregående skivor. Precis som varenda j*a skiva du kan hitta på pet sounds, record hunter, åhléns eller var du nu köper dina skivor (för alla KÖPER väl sina skivor!?). Det är trist men det har på något märkligt vänster råkat bli branschnorm att ha odynamiskt, olinjärt och distorderat ljud. Och jag antar att det vore orimligt att kräva att kent skulle gå i spetsen i en kamp för ett bättre ljud. Nu verkar ju visserligen kentarna, lyckligt ovetande om bristerna i ljudkvalité, tycka att deras slutprodukt låter kanon. Och då får det väl vara så. Kent har visserligen lång erfarenhet av musikbranschen, men vad är det man har erfarenhet av? Framförallt att skriva och framföra musik och i viss mån producera (åtminstone vad som är officiellt). Hur djupt har man vågat dyka i välljudsträsket? Har man ens brytt sig? Eller är det bara något för ljudnördarana, de som inte fattar något om musik för att de inte stått på en scén och ylat i sjuttio år? Det är uppenbart att kentarana antingen saknar koll, intresse eller saknar reell makt över hur det ska låta. Annars hade det låtit annorlunda, det är jag övertygad om.

Men det är som sagt inte kent man ska vända sig emot för att få ett bättre ljud, det är en helt bransch. För det är normen som är åt h*e fel. För det är uppenbart att det går att göra saker som låter schysst (jag uppmanar dem som inte tror mig att anstränga sig en liiiiten, liiten smula och leta en stund, inte bara skrocka "höhöhö, det skulle jag minsann vilja höra, det tror jag inte ett ögonblick på..." från lyssnarposition framför ett par Ns10). Det är bara det att dessa produktioner sällan får plats i etern eller andra medium, på samma sätt som en bil i motsatt fil inte kommer så långt. Den föraren kommer aldrig att kunna övertyga alla han möter om att vänstertrafik är mycket bättre, även om han har starka belägg för det han säger. Vem skulle lyssna? Vem skulle våga att åka "motströms"? Välljud blir tyvärr överkört. För hela branschen gör annorlunda.

Jag börjar bli less på den här diskussionen eftersom den aldrig kommer att leda någonstans. Pajkastning. Ingen lyssnar. Ingen tänker efter. Kent kommer inte att börja låta bättre. Man får nöja sig med att kent fortsätter att skapa jävligt bra musik istället. För det gör de bättre än alla andra.

Jocke: Jag förstår inte vad komposition har med saken att göra? Här diskuterar vi väl ljud?

Over and out.
    Du kommer till mig naken likt en fisk/Jag sover i mitt badkar, är jag frisk?

Standard

Nej, det handlar om att viss musik blir bäst med lite dynamik och vissa frekvens-"favoriseringar", och viss musik blir bäst med mycket dynamik och väldigt linjär frekvensåtergivning..

Det hifinördar ofta blandar ihop är "teknisk kvalitet" och "smaksak"...
    Snacka om att skjuta från höften...

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hjärta Visa inlägg
    Snacka om att skjuta från höften...
    Va?

Om du ersätter "musik" med "låtar", slutar jag skjuta från höften då?
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Standard

Va?

Om du ersätter "musik" med "låtar", slutar jag skjuta från höften då?
    Det blir lite rimligare. Även om jag inte håller med dig.
    Vilken sorts musik/vilka låtar menar du tjänar på att inte ha någon dynamik men grova klangfel?

Nyfiken.

Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Isola_ted Visa inlägg
    Jocke: Jag förstår inte vad komposition har med saken att göra? Här diskuterar vi väl ljud?
    Om du inte förstår vad komposition har med "ljud" i musik att göra föreslår jag att du ägnar dig åt något annat här i livet.
    Fantastisk kommentar faktiskt.
    Om man inte ser sambandet kan man kanske ägna sig åt att spela in... bilmotorer "perfekt".

Kan inte ni som gnäller över det ni upplever som dåligt/platt/whatever återkomma när ni har exempel på perfekt ljudande musik som ni SJÄLVA spelat in.

Jag skulle väldigt gärna vilja höra de genialiska produktioner ni uppenbarligen spottar ur er
    Ska man kritisera musik på den nivå ni fantiserar om att ligga på, måste man väl kunna göra musik också?
    Det blir lätt tröttsamt att precis alla i hela universum känner att de kan kritisera produktion/ljud/musik helt utan kunskap.
    Om man till exempel ska testa/recensera bilar så krävs i alla fall att man kan köra dem.

Jag misstänker starkt att ni är samma negativa besserwissers/haters som återfinns överallt på nätet nuförtiden.

Kort sagt: Jag bryr mig när när ni kommer med egna perfekta inspelningar!
    Tills dess ignorerar jag era åsikter.
    Upp till bevis.

Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Om du inte förstår vad komposition har med "ljud" i musik att göra föreslår jag att du ägnar dig åt något annat här i livet.
    Fantastisk kommentar faktiskt.
    Om man inte ser sambandet kan man kanske ägna sig åt att spela in... bilmotorer "perfekt".

Kan inte ni som gnäller över det ni upplever som dåligt/platt/whatever återkomma när ni har exempel på perfekt ljudande musik som ni SJÄLVA spelat in.

Jag skulle väldigt gärna vilja höra de genialiska produktioner ni uppenbarligen spottar ur er
    Ska man kritisera musik på den nivå ni fantiserar om att ligga på, måste man väl kunna göra musik också?
    Det blir lätt tröttsamt att precis alla i hela universum känner att de kan kritisera produktion/ljud/musik helt utan kunskap.
    Om man till exempel ska testa/recensera bilar så krävs i alla fall att man kan köra dem.

Jag misstänker starkt att ni är samma negativa besserwissers/haters som återfinns överallt på nätet nuförtiden.

Kort sagt: Jag bryr mig när när ni kommer med egna perfekta inspelningar!
    Tills dess ignorerar jag era åsikter.
    Upp till bevis.
    Haha. Det verkar ont om musikkompositörer i den här tråden.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2009

Standard

Ni som gnäller i den här tråden:

Inse att det kanske låter exakt, eller åtminstone nära som bandet har tänkt sig.

Använder ni samma trygga referenser när det gäller film, teater och konst? "Nää, den där tavlan kan inte vara bra - alla streck är inte raka"?

Mitt förslag är att ni försöker ta er ut och träffa lite folk och gå på konsert med dem! Upplev och känn.

Sidan 2 av 12 FörstaFörsta 1234567891011 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •