Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 41

Ämne: Hur skapar man gitarrljudet i början på Elite?

  1. #16
    Erfaren medlem Gråbos avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    verkligheten
    Inlägg
    5 724

    Standard

    fniss vilken koll du har, hur lyder regel #6?

    äh det här är inte jockes eget forum han delar det ju med tre andra! anmäl anmäl
    ne skoja kan unna jocke att leka otrevlig om han nu tycker det är så kul


    jaja kanske vara lite ontopic, tycker det var intressant att få läsa det där jocke. tänkte bara på att trådskaparen inte direkt är en lika professionell musiker som du

  2. #17
    Medlem palsternackas avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    175

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gråbo Visa inlägg
    fniss vilken koll du har, hur lyder regel #6?

    äh det här är inte jockes eget forum han delar det ju med tre andra! anmäl anmäl
    ne skoja kan unna jocke att leka otrevlig om han nu tycker det är så kul


    jaja kanske vara lite ontopic, tycker det var intressant att få läsa det där jocke. tänkte bara på att trådskaparen inte direkt är en lika professionell musiker som du
    Regel #6:
    Du bör hålla en positiv och vänlig ton, och inte provocera. Uppträd på ett trevligt och civiliserat sätt. Personangrepp, hets mot folkgrupp och liknande är givetvis inte tillåtet. Följ allmän "netikett".

    När du ger dig in i en debatt, kritisera åsikterna och inte personen. Undvik ord som kan upplevas som stötande, till exempel könsord och grova svordomar. Skriv inte nedvärderande om någon på grund av ras, religion, kultur, kön, sexuell läggning, utseende eller liknande.Tänk på att ironi lätt kan missförstås i skriven text. Provocerande skämt om dödsfall och liknande är inte uppskattat då det finns andra som kan ta illa upp av dessa.
    Man måste hålla stelkoll för att inte bli bannad här ju!

    Och vadå "inte lika professionell"?! Om jag och Jocke hade en guitar-battle skulle jag lätt vunnit (eller ja, typ eller någonting)! Men den beskrivningen jag fick var ju jättebra, det där ska testas på! (Tack till jocke och den som skrev hur det var gjort, alltså!)
    Tjenare, jag heter Martin!

  3. #18
    Erfaren medlem Gråbos avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    verkligheten
    Inlägg
    5 724

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av palsternacka Visa inlägg
    Regel #6:

    Man måste hålla stelkoll för att inte bli bannad här ju!

    Och vadå "inte lika professionell"?! Om jag och Jocke hade en guitar-battle skulle jag lätt vunnit (eller ja, typ eller någonting)! Men den beskrivningen jag fick var ju jättebra, det där ska testas på! (Tack till jocke och den som skrev hur det var gjort, alltså!)
    mm yeah right : ) eller jo kanske eftersom jocke nog hade tyckt det var så töntigt att ha ett gitarrbattle så han hade bara harklat sig obekvämt och du hade kammat hem segern

    jaja så du hade användning av informationen och jag var helt fel ute, förlåt då

  4. #19
    Medlem palsternackas avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    175

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gråbo Visa inlägg
    mm yeah right : ) eller jo kanske eftersom jocke nog hade tyckt det var så töntigt att ha ett gitarrbattle så han hade bara harklat sig obekvämt och du hade kammat hem segern

    jaja så du hade användning av informationen och jag var helt fel ute, förlåt då
    Eller ja jättemycket användning vet jag inte, men jag det är kul att veta. Och det står ju i kentboken om att jocke haft en hårdrocksperiod, så varför inte? (men nu bryter vi mot regel #9 liitegranna)
    Senast redigerat av palsternacka den 2009-12-12 klockan 13:29.
    Tjenare, jag heter Martin!

  5. #20

    Standard

    Ser man på. Jag var säker på att början på Elit var en sampling från John Lee Hooker eller ngt sådant. Kul att få reda på att de är så exprementativa, inte "bara" använder samplingar och syntar.

    Frågan är hur de fick fram det otroligt fina gitarrljudet som på första gitarren i Du var min armé. Kan inte sätta fingret på varför, tycker bara det låter så perfekt. För övrigt anser jag D&JD vara full med underbara gitarrljud, och de finaste rena elgitarrerna kent gjort.

  6. #21
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jones_giftet Visa inlägg
    Frågan är hur de fick fram det otroligt fina gitarrljudet som på första gitarren i Du var min armé. Kan inte sätta fingret på varför, tycker bara det låter så perfekt. För övrigt anser jag D&JD vara full med underbara gitarrljud, och de finaste rena elgitarrerna kent gjort.
    Det är inte särskilt komplicerat rent tekniskt.
    Det är en telecaster med Dmoll (har jag för mig) i Amoll grepp capo 5, spelad med fingerplock.
    Den har ett reverb från stärkaren (fender blues deville) och lite dist som bara spricker upp när man spelar hårt, vilket gör att spelet upplevs som dynamiskt även om det är komprimerat.
    Chorus-effekten man hör är en dub (en till gitarr som spelar samma grej).
    Det är jag som spelar och mycket av soundet sitter i fingrarna.
    Klon (The Claw) brukar vi kalla den här typen av komp.
    Jag har aldrig träffat någon som kan spela mina arpeggion och plock som jag
    Förmodligen för att jag spelar helt åt helvete konstigt och felaktigt.

  7. #22
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det är inte särskilt komplicerat rent tekniskt.
    Det är en telecaster med Dmoll (har jag för mig) i Amoll grepp capo 5, spelad med fingerplock.
    Den har ett reverb från stärkaren (fender blues deville) och lite dist som bara spricker upp när man spelar hårt, vilket gör att spelet upplevs som dynamiskt även om det är komprimerat.
    Chorus-effekten man hör är en dub (en till gitarr som spelar samma grej).
    Det är jag som spelar och mycket av soundet sitter i fingrarna.
    Klon (The Claw) brukar vi kalla den här typen av komp.
    Jag har aldrig träffat någon som kan spela mina arpeggion och plock som jag
    Förmodligen för att jag spelar helt åt helvete konstigt och felaktigt.
    Ännu ett bevis för att skönhet sitter i bristerna.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  8. #23
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    fan vad jag vill lära mig fingerspel ännu mer nu, inte bara rakt upp och ner med tumme och pekfinger som jag i princip gör nu, e- och a-strängen med tummen och sen ett finger för varje sträng. och sen en massa variationer strängarna emellan men fan vad svårt det ska vara att lära sig. eller så är det för att jag inte orkar träna

    för övrigt funderar jag på om jag kanske borde låna ut min första gitarr till ts, en gammal 3/4 levin som ser ut att vara minst 30 år gammal och har sjukt ärgade strängar samt väldigt högt stall så det blir apjobbigt med barré och den har ett väldigt speciellt ljud, inte så värst mycket klang och sustain typ (anna ternheim hade iof också en levin i fullstorlek som liknade min och den lät ganska likt min när hon spelade helt omickat in i en vanlig sångmick så det kanske är nåt karaktäristiskt för levinerna eller nåt). men så att han kan försöka återskapa det där ljudet...eller så försöker jag micka upp den på egen hand och ger mig på det
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  9. #24
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    för övrigt så visar ju jocke extremt mycket prov på sina kunskaper i avancerat (om man nu vill kalla det så) fingerplock på dojd, vinkeln, spöken och mannen har ju (åtminstone i mina otränade öron) "klyddiga" fingerkomp som jag imponeras av. man borde kanske krypa till korset och ta ett par gitarrlektioner för att lära sig just det där, känns inte riktigt som att man kan få in tekniken enbart genom att sönderanalysera tabbar och sitta på kammaren och försöka nöta in dem på gitarren...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  10. #25
    Medlem Fichters avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Sthlm, , Sweden.
    Inlägg
    282

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det är inte särskilt komplicerat rent tekniskt.
    Det är en telecaster med Dmoll (har jag för mig) i Amoll grepp capo 5, spelad med fingerplock.
    Den har ett reverb från stärkaren (fender blues deville) och lite dist som bara spricker upp när man spelar hårt, vilket gör att spelet upplevs som dynamiskt även om det är komprimerat.
    Chorus-effekten man hör är en dub (en till gitarr som spelar samma grej).
    Det är jag som spelar och mycket av soundet sitter i fingrarna.
    Klon (The Claw) brukar vi kalla den här typen av komp.
    Jag har aldrig träffat någon som kan spela mina arpeggion och plock som jag
    Förmodligen för att jag spelar helt åt helvete konstigt och felaktigt.
    Var inte så svensk och blygsam nu, Joakim. Ibland får man vara bäst.

  11. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det är inte särskilt komplicerat rent tekniskt.
    Det är en telecaster med Dmoll (har jag för mig) i Amoll grepp capo 5, spelad med fingerplock.
    Den har ett reverb från stärkaren (fender blues deville) och lite dist som bara spricker upp när man spelar hårt, vilket gör att spelet upplevs som dynamiskt även om det är komprimerat.
    Chorus-effekten man hör är en dub (en till gitarr som spelar samma grej).
    Det är jag som spelar och mycket av soundet sitter i fingrarna.
    Klon (The Claw) brukar vi kalla den här typen av komp.
    Jag har aldrig träffat någon som kan spela mina arpeggion och plock som jag
    Förmodligen för att jag spelar helt åt helvete konstigt och felaktigt.
    Perfektion är sällan intressant.

  12. #27
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fichter Visa inlägg
    Var inte så svensk och blygsam nu, Joakim. Ibland får man vara bäst.
    Jag menar inte att jag spelar dåligt.
    Jag är en grym gitarrist (helt utan ironi).
    Jag menar att jag inte spelar enligt konstens alla regler.

  13. #28
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Jag menar inte att jag spelar dåligt.
    Jag är en grym gitarrist (helt utan ironi).
    Jag menar att jag inte spelar enligt konstens alla regler.
    Vem fasen bryr sig vad någon skäggig musiklärare säger, huvudsaken är att det blir musik.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  14. #29
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Vem fasen bryr sig vad någon skäggig musiklärare säger, huvudsaken är att det blir musik.
    såvida musikläraren inte är stefan sundström (som i eva & adam, tv-serien på svt som byggde på serien i kp, sundström spelade ju musiklärare där)...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  15. #30
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    såvida musikläraren inte är stefan sundström (som i eva & adam, tv-serien på svt som byggde på serien i kp, sundström spelade ju musiklärare där)...
    Undantag finns :P.. men poängen är väl att jag tycker att regler och musik sällan hör ihop...
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •