Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 31 till 41 av 41

Ämne: Hur skapar man gitarrljudet i början på Elite?

  1. #31
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Undantag finns :P.. men poängen är väl att jag tycker att regler och musik sällan hör ihop...
    som det står i sonicintervjun från 2002. typ att roosa gick en musikutbildning i stockholm. en av roosas klasskamrater ifrågasatte precis allt vad tonarter, harmonilära och annat hette. den klasskamraten var thomas öberg i bob hnud
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  2. #32
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    28 180

    Standard

    kul att jocke sagt flera gånger att han är världens sämsta gitarrist, nu är han plötsligt en grym gitarrist!

  3. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det är inte särskilt komplicerat rent tekniskt.
    Det är en telecaster med Dmoll (har jag för mig) i Amoll grepp capo 5, spelad med fingerplock.
    Den har ett reverb från stärkaren (fender blues deville) och lite dist som bara spricker upp när man spelar hårt, vilket gör att spelet upplevs som dynamiskt även om det är komprimerat.
    Chorus-effekten man hör är en dub (en till gitarr som spelar samma grej).
    Det är jag som spelar och mycket av soundet sitter i fingrarna.
    Klon (The Claw) brukar vi kalla den här typen av komp.
    Jag har aldrig träffat någon som kan spela mina arpeggion och plock som jag
    Förmodligen för att jag spelar helt åt helvete konstigt och felaktigt.
    Då är ju frågan hur många som du träffat och sen bett försöka spela gitarr som du?

  4. #34
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rocky_Dennis Visa inlägg
    Då är ju frågan hur många som du träffat och sen bett försöka spela gitarr som du?
    Ja... Till exempel Harri, Max, Sami, Andreas Bovin, Markus, Martin Sköld & Martin Roos.
    Och Lars Halapi

    Ofta när man skriver en låt har man ett gitarrkomp färdigt redan när den presenteras.
    Eftersom jag sjunger i ett band och dessutom producerat andras album är det ganska vanligt att man ber någon annan spela det man själv gör på demon, under repen (eller på skivan om det gäller live).

  5. #35
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Ja... Till exempel Harri, Max, Sami, Andreas Bovin, Markus, Martin Sköld & Martin Roos.
    Och Lars Halapi

    Ofta när man skriver en låt har man ett gitarrkomp färdigt redan när den presenteras.
    Eftersom jag sjunger i ett band och dessutom producerat andras album är det ganska vanligt att man ber någon annan spela det man själv gör på demon, under repen (eller på skivan om det gäller live).
    du skrev nån gång att det är du som spelar om du var här-riffet/intro på isola. var det som som skrev/kom på det riffet också? det skulle ju isf förklara varför du alltid brukade mobba sami & harri för att de har så svårt att sätta introt live, de är inte lika bra som du
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  6. #36
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    du skrev nån gång att det är du som spelar om du var här-riffet/intro på isola. var det som som skrev/kom på det riffet också? det skulle ju isf förklara varför du alltid brukade mobba sami & harri för att de har så svårt att sätta introt live, de är inte lika bra som du

    OT:
    Jag skrev riffet.
    Med min bakvända fingerpicking style
    På skiva spelade jag det dock med plektrum på min svarta tele deluxe -76 (den med stratocasterhuvud).
    Introt är ett rent ljud från Fender Blues Deville-stärkare med lite dist från blues breaker-pedal som tittar fram när man trycker på.
    Dubbat med samma ljud men med stallmicken som ger lite mer bas.
    Det var riffet som kom först.
    Minns faktiskt exakt var och hur och varför jag skrev det också.
    Men inte exakt när. Gissar på Oktober -96.
    Resten av kompositionstiden gick åt till att hitta ackord som kändes bra och fina men som funkade med riffet över.

  7. #37
    Medlem palsternackas avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    175

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    OT:
    Jag skrev riffet.
    Med min bakvända fingerpicking style
    På skiva spelade jag det dock med plektrum på min svarta tele deluxe -76 (den med stratocasterhuvud).
    Introt är ett rent ljud från Fender Blues Deville-stärkare med lite dist från blues breaker-pedal som tittar fram när man trycker på.
    Dubbat med samma ljud men med stallmicken som ger lite mer bas.
    Det var riffet som kom först.
    Minns faktiskt exakt var och hur och varför jag skrev det också.
    Men inte exakt när. Gissar på Oktober -96.
    Resten av kompositionstiden gick åt till att hitta ackord som kändes bra och fina men som funkade med riffet över.

    Underbart! Var, hur och varför skrev du den?
    Tjenare, jag heter Martin!

  8. #38
    Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 421

    Standard

    "Om du var här" riffet är så jävla bra. Skulle varit grymt stolt över att ha skrivit det.
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar


    http://hajpland.blogspot.com

  9. #39

    Standard

    Angående fingerplock (fast säkert med plektrum ibland också) känns det ju som att det är väldigt vanligt förekommande i kents låtar med ett visst, inte särskilt avancerat, plockmönster och sedan vissa variationer runt detta...jag pratar om det plockmönster som t.ex. i princip hela MIDVH är baserad på, liveversionen av ETEM, Du var min armé, Håll ditt huvud högt (Om jag inte minns fel), Ensamheten, Den döda vinkeln (åtminstone live), Jockes version av "Nåt för dom som väntar", osv, osv , osv...Det är ett funkisplock, låter helt ok utan att kännas "wow", men det gör jobbet. Med detta vill jag absolut inte påstå att Jocke inte skulle vara en duktig gitarrist, bara att plocket han (eller någon annan) ofta spelar inte är så värst extraordinärt. Däremot spelas det oftast oklanderligt i mitt tycke, och det är väl där man kan börja prata om gitarr-skills.

    För mig har den här plockrutinen blivit lite signifikativ för kent, just för att den är så vanlig. Jag vet egentligen inte vad jag vill säga med allt det här. Kanske att man inte behöver vara GOD OF GUITAR för att kunna lära sig klämma en sekvens på 7-8 toner i rad, fördelad på 4 strängar och sedan bara byta grepp (ofta visackord)...

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2009
    Inlägg
    112

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    OT:
    Jag skrev riffet.
    Med min bakvända fingerpicking style
    På skiva spelade jag det dock med plektrum på min svarta tele deluxe -76 (den med stratocasterhuvud).
    Introt är ett rent ljud från Fender Blues Deville-stärkare med lite dist från blues breaker-pedal som tittar fram när man trycker på.
    Dubbat med samma ljud men med stallmicken som ger lite mer bas.
    Det var riffet som kom först.
    Minns faktiskt exakt var och hur och varför jag skrev det också.
    Men inte exakt när. Gissar på Oktober -96.
    Resten av kompositionstiden gick åt till att hitta ackord som kändes bra och fina men som funkade med riffet över.
    Vad menar Jocke med bakvänd fingerpicking style? Någon som vet?

  11. #41

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Idioten Visa inlägg
    Vad menar Jocke med bakvänd fingerpicking style? Någon som vet?
    Inte en aning.

    BTW, jocke får verkligen gitarr att låta svårt när man läser detta forum!
    "Men självklart vore det inte kentforumet om man inte fick kritik för precis alla val man gör" - Jocke Berg, 21/12 - 09

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •