"We didn't invent goth, we just play emotional music"robert smith"Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"
kul att jocke sagt flera gånger att han är världens sämsta gitarrist, nu är han plötsligt en grym gitarrist!
Ja... Till exempel Harri, Max, Sami, Andreas Bovin, Markus, Martin Sköld & Martin Roos.
Och Lars Halapi
Ofta när man skriver en låt har man ett gitarrkomp färdigt redan när den presenteras.
Eftersom jag sjunger i ett band och dessutom producerat andras album är det ganska vanligt att man ber någon annan spela det man själv gör på demon, under repen (eller på skivan om det gäller live).
du skrev nån gång att det är du som spelar om du var här-riffet/intro på isola. var det som som skrev/kom på det riffet också? det skulle ju isf förklara varför du alltid brukade mobba sami & harri för att de har så svårt att sätta introt live, de är inte lika bra som du![]()
"We didn't invent goth, we just play emotional music"robert smith"Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"
OT:
Jag skrev riffet.
Med min bakvända fingerpicking style
På skiva spelade jag det dock med plektrum på min svarta tele deluxe -76 (den med stratocasterhuvud).
Introt är ett rent ljud från Fender Blues Deville-stärkare med lite dist från blues breaker-pedal som tittar fram när man trycker på.
Dubbat med samma ljud men med stallmicken som ger lite mer bas.
Det var riffet som kom först.
Minns faktiskt exakt var och hur och varför jag skrev det också.
Men inte exakt när. Gissar på Oktober -96.
Resten av kompositionstiden gick åt till att hitta ackord som kändes bra och fina men som funkade med riffet över.
Tjenare, jag heter Martin!
"Om du var här" riffet är så jävla bra. Skulle varit grymt stolt över att ha skrivit det.
älskling; jag har hittat in från mörkret
det finns hopp om en förändring
men det tar den tid det tar
http://hajpland.blogspot.com
Angående fingerplock (fast säkert med plektrum ibland också) känns det ju som att det är väldigt vanligt förekommande i kents låtar med ett visst, inte särskilt avancerat, plockmönster och sedan vissa variationer runt detta...jag pratar om det plockmönster som t.ex. i princip hela MIDVH är baserad på, liveversionen av ETEM, Du var min armé, Håll ditt huvud högt (Om jag inte minns fel), Ensamheten, Den döda vinkeln (åtminstone live), Jockes version av "Nåt för dom som väntar", osv, osv , osv...Det är ett funkisplock, låter helt ok utan att kännas "wow", men det gör jobbet. Med detta vill jag absolut inte påstå att Jocke inte skulle vara en duktig gitarrist, bara att plocket han (eller någon annan) ofta spelar inte är så värst extraordinärt. Däremot spelas det oftast oklanderligt i mitt tycke, och det är väl där man kan börja prata om gitarr-skills.
För mig har den här plockrutinen blivit lite signifikativ för kent, just för att den är så vanlig. Jag vet egentligen inte vad jag vill säga med allt det här. Kanske att man inte behöver vara GOD OF GUITAR för att kunna lära sig klämma en sekvens på 7-8 toner i rad, fördelad på 4 strängar och sedan bara byta grepp (ofta visackord)...