Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Öppen fråga till orkestern Kent angående live-inspelningar.

  1. #1
    Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    C14H19NO2
    Inlägg
    5 554

    Standard Öppen fråga till orkestern Kent angående live-inspelningar.

    Tydligen är det okej att spela in konserter per audio och/eller audio, och därmed publicera skiten på youtube.

    Varför är det inte okej att länka sin inspelning till annat medium än youtube?

    Beror det på att herr Berg och/eller övriga bandmedlemmar inte vill att deras konserter ska finnas återgivna i BETYDLIGT bättre kvalitet än vad youtube erhåller?

    Hur som helst vet samtliga medlermmar i Kent att folk/FANS byter inspelningar sins emellan utan att pengar byter ägare.

    Fans delar med sig till fans. Med största sannolikhet, samma folk som delvis betalar deras lön.

    Skit samma, varför är det okej att länka till semi-illegal inspelning på youtube, än att länka till en fildelningssida för bootleg-entusiaster där ens alster är hundra resor bättre än skiten på youtube?

    Kontrollen över bandets verk har redan försvunnit i och med tillåtandet av skit-youtube.

    Så frågan är enkel, varför inte tillåta att FANS får länka och/eller tipsa om icke kommersiell spridning av liveupptagning(ar)?
    Senast redigerad av Embelie den 2009-12-27 klockan 10:40

  2. #2
    Webmaster henriks avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Mälarhöjden, Stockholms län, Sverige
    Inlägg
    32 090

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Clive_Burrs_granne Visa inlägg
    Skit samma, varför är det okej att länka till semi-illegal inspelning på youtube, än att länka till en fildelningssida för bootleg-entusiaster där ens alster är hundra resor bättre än skiten på youtube?
    Tanken när vi (jag och moderatorerna) resonerade oss fram till att tillåta länkning till Youtube var att Youtube har en bra hantering av eventuella rättighetsöverträdelser. Du, jag, skivbolaget eller bandet kan alla fritt anmäla klipp som anses olämpliga av en eller annan orsak.

    Jag vet inte vilken sajt du menar med "fildelningssida för bootleg-entusiaster", men det verkar rätt tydligt på din beskrivning att den hanterar material som inte är önskvärt på Kentforumet.

    Hoppas detta klargör en del av dina frågeställningar.
    Lid för konsten eller brinn.

  3. #3
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Ska jag vara helt ärlig förstår jag inte alls varför bandet är så emot s.k. bootlegs!!? Det är ju inte så de säljer live-inspelningar själva och många vill ha inspelningar från de gig de själva varit på (eller kanske missade av någon anledning). Så varför denna hysteri kring "fenomenet"?

  4. #4
    Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    34 881

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Ska jag vara helt ärlig förstår jag inte alls varför bandet är så emot s.k. bootlegs!!? Det är ju inte så de säljer live-inspelningar själva och många vill ha inspelningar från de gig de själva varit på (eller kanske missade av någon anledning). Så varför denna hysteri kring "fenomenet"?
    Som jag förstått saken handlar det mer om konstnärliga skäl och upphovsrätt än att de skulle förlora pengar på bootlegs.
    Låt dom komma nu

  5. #5
    Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    C14H19NO2
    Inlägg
    5 554

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henrik Visa inlägg
    Tanken när vi (jag och moderatorerna) resonerade oss fram till att tillåta länkning till Youtube var att Youtube har en bra hantering av eventuella rättighetsöverträdelser. Du, jag, skivbolaget eller bandet kan alla fritt anmäla klipp som anses olämpliga av en eller annan orsak.

    Jag vet inte vilken sajt du menar med "fildelningssida för bootleg-entusiaster", men det verkar rätt tydligt på din beskrivning att den hanterar material som inte är önskvärt på Kentforumet.

    Hoppas detta klargör en del av dina frågeställningar.
    Den sidan jag åsyftar, kan bandet själva plocka bort spelningar de inte vill ha där. Det är bara att kontakta moderator.

    Bör poängteras att den sidan modereras ruskigt hårt, och överträdelser renderar i att torrenten tas bort lika fort som användaren.
    Senast redigerad av Embelie den 2009-12-27 klockan 10:40

  6. #6
    Erfaren medlem okejs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Kentforumet
    Inlägg
    7 998

    Standard

    Fanns ju flera sidor där man fick länka till sånt innan men de dog ju allihop.
    Själv tycker jag youtube och såna sidor du snackar om är ungefär samma sak.
    Du och jag

  7. #7
    Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    C14H19NO2
    Inlägg
    5 554

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av okej Visa inlägg
    Själv tycker jag youtube och såna sidor du snackar om är ungefär samma sak.
    Youtube håller bara skitkvalitet!
    Senast redigerad av Embelie den 2009-12-27 klockan 10:40

  8. #8
    Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    34 881

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Clive_Burrs_granne Visa inlägg
    Youtube håller bara skitkvalitet!
    Så illa är det väl inte? Det beror ju helt på hur mycket du väljer att komprimera dina filer. Det är fullt möjligt att publicera stora filer med bra kvalitet på youtube. Eller vad menar du egentligen med skitkvalitet?
    Låt dom komma nu

  9. #9
    Medlem Vettvillings avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Vettlösa
    Inlägg
    1 466

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    Så illa är det väl inte? Det beror ju helt på hur mycket du väljer att komprimera dina filer. Det är fullt möjligt att publicera stora filer med bra kvalitet på youtube. Eller vad menar du egentligen med skitkvalitet?
    Ja, det är för bövelen användarna som sätter standarden och inte Youtube! Det är helt upp till dig vilken kvalitet du lägger upp. Det finns ingen "stab" på Youtube som aktivt sitter och försämrar ljudet eller bilden på de klipp du lägger upp. Och hur bra kvalitet förväntar ni er egentligen på liveklipp som är filmade med mobiltelefoner?

  10. #10
    Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    C14H19NO2
    Inlägg
    5 554

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vettvilling Visa inlägg
    Ja, det är för bövelen användarna som sätter standarden och inte Youtube! Det är helt upp till dig vilken kvalitet du lägger upp. Det finns ingen "stab" på Youtube som aktivt sitter och försämrar ljudet eller bilden på de klipp du lägger upp. Och hur bra kvalitet förväntar ni er egentligen på liveklipp som är filmade med mobiltelefoner?
    Det är Youtube som satt gränsen till 2gb, inte användaren.
    Det är Youtube som bestämt vilka filtyper som är godkända, inta användaren.

    Jag har aldrig pratat om liveklipp inspelade med mobilkameror.
    Senast redigerad av Embelie den 2009-12-27 klockan 10:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •