Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 16 till 26 av 26

Ämne: Röd bättre än TTS?

Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

TTS har enligt mig 3 stycken "mindre bra" låtar...
    Röd har endast några få moment som är "mindre bra"..
    Alla låtar passar in bättre på Röd..

TTS topplåtar : Elefanter, Ingenting, Vy från ett luftslott, Ensammast i Sverige
    TTS bottenlåtar : Vid din sida, Sömnen, Våga vara rädd

Röd går det inte välja topplåtar på, för allt känns så nice och välgenomtänkt..
    Men om man ska säga något så är det ju typ vad som är mindre bra..
    Och det är väl typ Svarta Linjer isf, vissa partier är magiska, andra inte..
    And that's pretty much it...
    Tror nästan att jag känner så... Svarta Linjer är den enda låten på Röd som är "mindre bra"
    .
    .

just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

Standard

Jag tycker att jämföra "Röd" och "Tillbaka till samtiden" är ungefär som att jämföra The Knifes "Deep cuts" med "Silent shout". De ligger på varsin nivå här i teknologisamhället.

För då jag själv ser "Tillbaka till samtiden" som ett experiment där man låtit teknologin ta överhanden för första gången så blev det en lite halvslarvigt ljud, skivan var långt ifrån perfekt faktiskt så här i efterhand. Den är ju inte dålig dock, det säger jag inte. Dess lekfullhet och faktumet att de lekt sig fram i garageband och logic är lite roligt, vem som helst kan sätts sig vid en mac och leta fram beatet som går genom hela "Ingenting".

"Röd" däremot är en skiva där man redan fått prova på leken en gång för att få göra allvaret, experthjälpen kliver in och det blev ett proffsalbum. Allt är mer välgjort, i en kostym med lite guld i kanten. Här är allt lite mer välplanerat och kanske inte bara lek och skoj rätt igenom. Det är inte den där övergången mellan "Sömnen" och "Vy från ett luftslott", det är inte heller den odiskreta robotiken som man nu mer lagt långt bak i Röds bakgrundsspår.

Men faktiskt, ja "Röd" är bättre i dagsläget. Men hade vi gjort samma skiva för två-tre år sen hade det verkligen inte varit samma sak.

Medlem
    Reg.datum
    Dec 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Delawarefloden Visa inlägg
    Jag tycker att jämföra "Röd" och "Tillbaka till samtiden" är ungefär som att jämföra The Knifes "Deep cuts" med "Silent shout". De ligger på varsin nivå här i teknologisamhället.

För då jag själv ser "Tillbaka till samtiden" som ett experiment där man låtit teknologin ta överhanden för första gången så blev det en lite halvslarvigt ljud, skivan var långt ifrån perfekt faktiskt så här i efterhand. Den är ju inte dålig dock, det säger jag inte. Dess lekfullhet och faktumet att de lekt sig fram i garageband och logic är lite roligt, vem som helst kan sätts sig vid en mac och leta fram beatet som går genom hela "Ingenting".

"Röd" däremot är en skiva där man redan fått prova på leken en gång för att få göra allvaret, experthjälpen kliver in och det blev ett proffsalbum. Allt är mer välgjort, i en kostym med lite guld i kanten. Här är allt lite mer välplanerat och kanske inte bara lek och skoj rätt igenom. Det är inte den där övergången mellan "Sömnen" och "Vy från ett luftslott", det är inte heller den odiskreta robotiken som man nu mer lagt långt bak i Röds bakgrundsspår.

Men faktiskt, ja "Röd" är bättre i dagsläget. Men hade vi gjort samma skiva för två-tre år sen hade det verkligen inte varit samma sak.
    Jag håller inte med alls. Eller jo, lite. Men du får Tillbaka till samtiden att framstå som en oseriös platta. Som jag ser det är "introt" till Röd - om något - "lek och skoj".

Jag tycker Tillbaka till samtiden är en mer perfekt skiva, det känns som att de verkligen jobbade klart med den (även fast vissa spår inte gick hela vägen mot ett elektroniskt sound). På Röd finns vissa partier med slarvfel (avsiktliga?), till exempel som någon påpekade i en annan tråd att Krossa allt har ett klickljud någonstans i låten. En annan grej jag har tänkt på är att de två sångpåläggen i Hjärta är osynkade när de sjunger "fiendenS linjer". S:en hörs verkligen vid olika tidpunkter. I någon annan tråd var det någon som gnällde på att låtarna inte såg så fina ut att titta på i Audacity. Och så vidare...

Men! Jag tycker inte att dessa fel gör någonting. Det bidrar bara till att göra denna elektroniska skiva mer mänsklig. Något som inte är perfekt kan vara vackert av just den anledningen. Moby sade i en intervju om sin senaste skiva, Wait For Me, att han tvingade sig själv att behålla alla misstag som fanns i låtarna. Till exempel förstasingeln, Shot In The Back Of The Head, där "huvudslingan" är gjord av en gitarrloop som spelas upp baklänges. Den spelades in på en ostämd gitarr med fel rytm dessutom.

Sen tror jag inte att Kent har följt Moby's regel men det är i alla fall en intressant syn på musik.

Bra skrivet förresten. Jag håller med om att Röd är bättre just nu, men vissa låtar på Tillbaka till samtiden är helt magiska. Det är nog för tidigt att säga om Röd, men troligtvis kommer det vara ännu fler magiska spår på den om två år (spår två till tio).

Standard

Citat Ursprungligen postat av VisslarenFrank Visa inlägg
    Finns det någon annan än mig som tycker att Röd är ett bättre album än Tillbaka till samtiden? alltså om man jämför deras nya syntiga sound. Röd känns betydligt mer fokuserat och genomarbetat "syntigt" än TTS.
    Absolut, jag gillar Röd mer än Tillbaka till samtiden.
    På Röd tycker jag om alla låtar verkligen, vilket inte riktigt är fallet med Tillbaka till samtiden.
    - - - - - - - - - - - - -
    När du är tunn som luft,
    Då är du nästan perfekt
    - - - - - - - - - - - - -

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Jag vill gärna se något slutresultat i den här tråden, en omröstning!
    Först då kan jag slappna av och veta vad jag ska tycka.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Idioten Visa inlägg
    Jag håller inte med alls. Eller jo, lite. Men du får Tillbaka till samtiden att framstå som en oseriös platta. Som jag ser det är "introt" till Röd - om något - "lek och skoj".

Jag tycker Tillbaka till samtiden är en mer perfekt skiva, det känns som att de verkligen jobbade klart med den (även fast vissa spår inte gick hela vägen mot ett elektroniskt sound). På Röd finns vissa partier med slarvfel (avsiktliga?), till exempel som någon påpekade i en annan tråd att Krossa allt har ett klickljud någonstans i låten. En annan grej jag har tänkt på är att de två sångpåläggen i Hjärta är osynkade när de sjunger "fiendenS linjer". S:en hörs verkligen vid olika tidpunkter. I någon annan tråd var det någon som gnällde på att låtarna inte såg så fina ut att titta på i Audacity. Och så vidare...

Men! Jag tycker inte att dessa fel gör någonting. Det bidrar bara till att göra denna elektroniska skiva mer mänsklig. Något som inte är perfekt kan vara vackert av just den anledningen. Moby sade i en intervju om sin senaste skiva, Wait For Me, att han tvingade sig själv att behålla alla misstag som fanns i låtarna. Till exempel förstasingeln, Shot In The Back Of The Head, där "huvudslingan" är gjord av en gitarrloop som spelas upp baklänges. Den spelades in på en ostämd gitarr med fel rytm dessutom.

Sen tror jag inte att Kent har följt Moby's regel men det är i alla fall en intressant syn på musik.

Bra skrivet förresten. Jag håller med om att Röd är bättre just nu, men vissa låtar på Tillbaka till samtiden är helt magiska. Det är nog för tidigt att säga om Röd, men troligtvis kommer det vara ännu fler magiska spår på den om två år (spår två till tio).
    Jag vill bara säga att jag inte förstår dit ork att kursivera små enstaka ord och fraser, haha. Mien det tillhör offtopic, och sånt håller vi då inte på med!

Och jag kan se din synvinkel, men det är dock en helt annan "Klang" i "Röd" som du inte hör i "Tillbaka till samtiden". Det är lite som att slå på et ölslag med en hammare och ett vinglas med en ytterst perfekt formad silversked på något sätt. För alla dessa småfel får gärna vara där, det jag har uppmärksammat mest på "Röd" är att de lagt på mer reverb och lite starkare kör i andra "Versen" på "Töntarna" som man totalt skalat bort på singelversionen. Men det jag är ute efter att jämnföra
    är att soundet är helt annorlunda och mycket mer rent, pure, som mjöl mellan fingrarna. Allting flödar mycket mer i symmetri.

"Tillbaka till samtiden" har dock något som verkligen gör den ultimat för sin tid, den fantastiska kombinationen mellan den digitala och analoga världen, det som man faktiskt höll kvar på "Ensamheten" som överglänser allt på både "Tillbaka till samtiden" och "Röd" i ren produktionsskicklighet och genomtänksamhet. Sen att man hellre sitter och nynnar "Men kärleken som fann där en gång har byggt något vackert som krossar allt" eller "Svarta linjer, det är allt jag ser nananannanna" är väl en annan sak, men den har det som verkligen var bra med "Tillbaka till samtiden", vara det att man fick göra det en gång till, och lite mer välgjort.

Och ja det kan låta som om jag säger att "Tillbaka till samtiden! var en slarvigt gjord platta, men den var nog mer ett test där det fick gå som det gick. Det var ju en helt ny värld, och vad jag antar så var det första gången de verkligen satte sig och kollade igenom apples loopbibliotek. Demon till "Ingenting" består av ett midisynthljud och en loop typ, och för mig var den demon ett tecken på en väldigt experimentell början på en annan väg i samma karriär.

Moby var dock en väldigt intressant parallell tycker jag. Och om jag ska få göra en lite annorlunda parallell själv så vill jag slå ett slag för skaparglädjen i att testa sig fram. Crystal Castles självbetitlade album som släppes någon gång i tiden är ett bevis på att man kan prova sig fram till ett oljud som balanserar mellan rena experiment och skicklighet. Man funderar allvarligt på om de haft allting färdigt i huvudet innan eller om de som jag tror tänkt "Aha ett bra ljud!" Vi använder det".

Rent produktionsmässigt och tekniskt...

..."Tillbaka till samtiden" var skaparglädje och en upptäcksfärd.
    ..."Röd" var "bara" gjord för att visa att man kan.
    Senast redigerat av Delawarefloden den 2010-03-10 klockan 07:28. Anledning: Stavfel, lol.

Erfaren medlem okejs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard

Röd är mycket mycket bättre än TTS. TTS är en av kents sämre skivor den ligger på V&A nivå ungefär.
    Du och jag

Standard

Känns som att båda dessa skivor nästan är lite för bra producerade oxå. Jag saknar lite det där att dom bara går in i studion och smäller in låtarna. På drift är en sådan låt som det känns som dom bara gick in i studion och satte. Inte massa klippande och så. Lite utav den där livekänslan som infinne sig på vissa skivor saknar jag. Jäkligt bra låtar på båda skivorna men dom låter bara lite föör bra..

Erfaren medlem olivia bs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Grönfors Visa inlägg
    Känns som att båda dessa skivor nästan är lite för bra producerade oxå. Jag saknar lite det där att dom bara går in i studion och smäller in låtarna. På drift är en sådan låt som det känns som dom bara gick in i studion och satte. Inte massa klippande och så. Lite utav den där livekänslan som infinne sig på vissa skivor saknar jag. Jäkligt bra låtar på båda skivorna men dom låter bara lite föör bra..
    kanske stämmer på tts, men jag tycker absolut inte att röd ger den känslan. man kan ju riktigt känna meistersaal runt omkring sig. fast fortfarande såklart väldigt välproducerad, och inte den där hafsiga känslan man får av kent och verkligen. men det är ju såklart en smaksak om man tycker det är bra eller dåligt.

men jag tycker verkligen att tts är så otroligt bra. den är helt klart med på min topp 4. men det går ju inte riktigt att ställa plattorna mot varandra och göra båda rättvisa. man behöver inte hålla på och jämföra alla plattor.

don't have to be beautiful, but it's nice.

Medlem kostyms avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Röd är överlägset bättre.

Erfaren medlem stainets avatar
    Reg.datum
    Apr 2010

Standard

Jag tycker hela röd håller högre klass! även om tts är sjukt bra den också!

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •