Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 54

Ämne: Nya regler i biljettforumet - LÄS NOGA! Obs: biljettpris ska anges i annonsen!

Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006

Standard

undrar om min postning av avtalet alla godkänner vid köp av biljett har spelat någon roll i detta.

Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sunil i neon Visa inlägg
    Dock kan jag undra och till viss del tycka att om man som "vanlig" fan, faktiskt inte har möjlighet att åka, utan måste sälja sina biljetter, så kan utbud/efterfrågan till viss del styra. Det är skillnad om man köper på sig 8 biljetter i syfte att sälja, än att man köpt biljetter åt sig och kompisen och sen inte kan åka.

Om man sätter ut biljetten till försäljning, och sedan två ringer och den andre säger; "ja men då bjuder jag 100:- mer". Sk aman då tacka nej, och sälja den till lägst-bjudande??
    Du får väl göra som du vill? Men är det här på forumet så ska du sälja till orginalpris.
    inget.

Standard

Hm.
    Vill inte säga för mycket innan jag hör en ordentlig motivering. Men det känns lite skumt ärligt talat. Hade jag stått utan biljett hade jag tyckt att reglerna är orättvisa. Jag skulle ju faktiskt kunnat betala 700 spänn för en biljett kanske, men istället får någon annan den för 350 spänn som kanske inte vill se den lite?

Och argumentet "men då får du köpa någon annanstans" biter ju inte riktigt heller. Då försvårar ju också reglerna för mig i och med att Kentforumet hade varit en utmärkt arena att få tag på biljetter på.

Sen att ett forums ledning fattar ett sånt här beslut känns också konstigt. Vet inte iofs hur demokratiskt det är/har varit här, men om någon vill sälja en biljett för 700 kronor så kan han ju göra det ändå, och när jag dessutom är tveksam till om det är moraliskt rätt/fel att sälja dyrt gör ju saken desto mer komplicerad. Förbud blir sällan bra.

Tillgång/efterfrågan är svår att rubba utan komplikationer.
    Dessutom: budgivning på ex. Tradera är väl ganska fair? Den som vill/kan betala mest får biljetten. En auktion med utropspris 1 kr. Länka till den här på Kent.nu, när den stigit till 400 kr blir man avstängd, men dessförinnan är det helt okej eller? - där speglas ju verkligen svårigheten tydligt.

Men som sagt, kanske finns jättebra skäl till att införa förbud som jag missat?

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av FilipJohansson Visa inlägg
    Förbud blir sällan bra.

Tillgång/efterfrågan är svår att rubba utan komplikationer.
    Dessutom: budgivning på ex. Tradera är väl ganska fair? Den som vill/kan betala mest får biljetten. En auktion med utropspris 1 kr. Länka till den här på Kent.nu, när den stigit till 400 kr blir man avstängd, men dessförinnan är det helt okej eller? - där speglas ju verkligen svårigheten tydligt.
    Exakt, det var lite så jag tänkte också... Men men, vi får väl se, det kanske funkar jättebra trots allt.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Filip och Fast Forward:
    Läs mer om hur tankegångarna har varit i dessa trådar:
    http://kent.nu/forumet/showthread.php?t=488
    http://kent.nu/forumet/showthread.php?t=563
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Medlem ensams avatar
    Reg.datum
    Jan 2003

Standard

Tummen upp för denna regel!
    Låt mig behålla det här Det kan väl jag vara värd
    Kom och slå sönder min värld Det är allt jag begär

Webmaster henriks avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sunil i neon Visa inlägg
    Om man sätter ut biljetten till försäljning, och sedan två ringer och den andre säger; "ja men då bjuder jag 100:- mer". Sk aman då tacka nej, och sälja den till lägst-bjudande??
    Den som ringer som nummer två ringde för sent eftersom du redan har sålt biljetten till den som ringde först. Right?
    Lid för konsten eller brinn.

Webmaster henriks avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg
    Okej, men säg såhär:
    Niklas lägger ut en annons här på forumet, men skriver inte biljettpriset. Sedan nappar Greta på den och via msn/telefon/irc (vad man nu använder sig av) bestämmer de möte/betalningssätt. Niklas säger till Greta att han vill sälja sina biljetter dyrare för att på så sätt tjäna pengar. Greta är lite motvillig först, men går med på det ändå och sedan genomför de affären.
    Greta bör så klart inte gå med på detta.

Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg
    Tror du att personer som Greta i det här fallet sedan skulle säga till dig (i egenskap av att du är admin på hemsidan och forumet) att Niklas har sålt biljetter för dyrare priser, stäng av honom genast!

& om hon gör det, hur skulle då du behandla frågan? Stänga av Niklas eller inte? För i och med det där så finns det fortfarande en möjlighet att kringgå reglerna. Men okej, sen kan man ju alltid hoppas och tro att alla forumare vill följa dessa regler och hjälpas åt, och det finns säkerligen en hel del som vill göra det. Men jag tror också att det finns rätt många här inne som inte skulle tveka att sälja av biljetterna för dyrare pengar och på så sätt tjäna en hacka.
    Det där får nog visa sig med tiden. Jag tycker att de som drabbas av detta ska hänga ut de användare som använder metoden du beskriver. Då vet alla vilka vi inte ska göra biljettaffärer med.

Jag tror dock att de som vill sälja dyrare fattar poängen att sådana affärer gör man INTE på kent.nu utan på andra sidor. Enkelt.

Webmaster henriks avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    undrar om min postning av avtalet alla godkänner vid köp av biljett har spelat någon roll i detta.
    Nej. Jag skulle tippa på att det avtalet inte håller speciellt långt vid en rättslig prövning.

Webmaster henriks avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av FilipJohansson Visa inlägg
    Sen att ett forums ledning fattar ett sånt här beslut känns också konstigt. Vet inte iofs hur demokratiskt det är/har varit här, men om någon vill sälja en biljett för 700 kronor så kan han ju göra det ändå, och när jag dessutom är tveksam till om det är moraliskt rätt/fel att sälja dyrt gör ju saken desto mer komplicerad. Förbud blir sällan bra.
    Dessa nya regler har kommit till på grund av att användarna i forumet tydligt har önskat att det ska vara så här. Det är inte förbjudet att sälja sina biljetter dyrare, men det är förbjudet att annonsera om sådan försäljning i forumet.

Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av henrik Visa inlägg
    Nej. Jag skulle tippa på att det avtalet inte håller speciellt långt vid en rättslig prövning.
    Varför inte?

Webmaster henriks avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Förtydligande angående de nya reglerna och länkar:

* Det är OK att länka till en annons på Blocket eller annan annonssajt, om priset inte är högre än originalpriset.

* Det är INTE OK att länka till auktionssajter som Tradera eftersom syftet med dessa sajter är att få ett så högt pris som möjligt.

Vill man sälja sin biljett på en auktionssajt så ska man alltså INTE skriva om det i forumet.

Reg.datum
    Jul 2006

Standard

det har länkats tilll auktioner på tradera där det såldes bokningsnummer.

Erfaren medlem hultsfred_emmas avatar
    Reg.datum
    Jan 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av henrik Visa inlägg
    Förtydligande angående de nya reglerna och länkar:

* Det är OK att länka till en annons på Blocket eller annan annonssajt, om priset inte är högre än originalpriset.

* Det är INTE OK att länka till auktionssajter som Tradera eftersom syftet med dessa sajter är att få ett så högt pris som möjligt.

Vill man sälja sin biljett på en auktionssajt så ska man alltså INTE skriva om det i forumet.
    Men om man använder tradera mer som en annonssajt & har köp nu pris på 350 kr. Är det då okej?
    .

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Måste alla komma med 1000 kryphål, henrik är jävligt bra men inte gud liksom >__< han kan inte fixa alllt , talalal.

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •