Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 54

Ämne: Nya regler i biljettforumet - LÄS NOGA! Obs: biljettpris ska anges i annonsen!

Webmaster henriks avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Exclamation Nya regler i biljettforumet - LÄS NOGA! Obs: biljettpris ska anges i annonsen!

Biljetter får endast säljas till originalpris eller lägre och priset måste sättas ut i annonsen. Högre pris medför avstängning från forumet. Budgivning i forumet, via mejl eller på annat sätt är alltså inte tillåtet. Den som har flera köpare till en biljett får sälja den enligt först till kvarn-principen.

Delvis uppdaterade regler per den 30/6 2010. Det är nu ok att länka till auktionssajter, under vissa förutsättningar. Läs reglerna nedan.

4. Försäljning (köpes/säljes/bytes) hänvisas till de två avdelningar som finns för detta. Observera de speciella reglerna gällande biljettförsäljning:

Biljetter får endast säljas till originalpris eller lägre och priset måste sättas ut i annonsen. Högre pris medför avstängning från forumet. Budgivning i forumet, via mejl eller på annat sätt är alltså inte tillåtet. Den som har flera köpare till en biljett får sälja den enligt först till kvarn-principen.

Det är generellt förbjudet att länka till biljettannonser på auktionssajter. Däremot är det okej att länka till sajter där biljetter säljs till originalpris. Undantaget för auktionssajter är om biljetten där har ett "köp nu"-pris som är max så högt som originalpriset.

Det är tillåtet att annonsera om bokningsnummer, men ej att ta betalt för dessa. Man kan alltså ge bort ett bokningsnummer men inte sälja det.

Liten snabbguide:
    * Biljetter säljs till originalpris eller lägre
    * Budgivning på biljetter ej tillåten
    * Länkar till biljettannonser på auktionssajter ej tillåten (se undantag ovan, tillagt 30/6 2010 av Henrik)
    Tillägg 31/5 2014:

Originalpris definierar vi som priset den officiella biljettförsäljaren satt. Det betyder vanligen Ticnet eller liknande, men ALDRIG Biljett.nu och liknande andrahandsförsäljare. Har du köpt en biljett av Biljett.nu så får du inte annonsera ut den för mer än det pris som står tryckt på biljetten från originalåterförsäljaren. Brott mot detta = avstängning. (denna del tillagd 31/5 2014 av Henrik)

Senast redigerat av utomjording den 2007-11-28 klockan 22:45.
    Lid för konsten eller brinn.

Erfaren medlem popdrogs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Bra!

(10)
    When you can live forever, what do you live for?

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

räknas biljettpriset plus serviceavgiften som man betalar när man hämtar ut som orginalpris eller man får inte ta med denna när man säljer?
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Medlem 016s avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    räknas biljettpriset plus serviceavgiften som man betalar när man hämtar ut som orginalpris eller man får inte ta med denna när man säljer?
    det måste väl ingå i orginalpriset.. det är ju det de kostar.
    Man får altså inte sälja något så man tjänar på det själv.

Webmaster henriks avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Priset som står på biljetten räknas. Där står alltid eventuell avgift.

Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005

Standard

Gäller det även länkar till annonser på tradera o blocket?
    inget.

Medlem
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Känns jävligt vettigt med dessa nya regler. Även om svartabörshajarna naturligtvis kan sälja sina biljetter på andra ställen är det bra att den officiella hemsidan inte bidrar till att biljetter säljs dyrare än originalpris.
    Jag lyfter på hatten...

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Jag undrar också precis som kentidiiot om det gäller länkar till annonser på andra hemsidor också?

& hur ska du kunna kontrollera om folk säljer biljetter för otillåtna priser om priset t ex inte skulle framgå i försäljarens inlägg/tråd?
    (Det går ju om du sätter regeln att priset även måste skrivas ut i annonsen. För jag tvekar på att situationen skulle bli speciellt trevlig om någon "tjallade" på nån annan som utanför webmasters vetskap har sålt biljetter för otillåtna priser... Skulle bli massa tjafs mellan medlemmar och mkt avstängningar tror jag.)
    Senast redigerat av Fast Forward den 2007-08-09 klockan 18:14.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Webmaster henriks avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg
    Jag undrar också precis som kentidiiot om det gäller länkar till annonser på andra hemsidor också?
    Om ett inlägg i forumet har till syfte att driva besökarna till en extern annons på tex. Tradera så ser jag det inlägget som en annons. Dvs. det är inte tillåtet om annonsen på den externa sidan handlar om en biljett som är dyrare än originalpriset.

Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg
    & hur ska du kunna kontrollera om folk säljer biljetter för otillåtna priser om priset t ex inte skulle framgå i försäljarens inlägg/tråd?
    Det är inte MIN uppgift utan VÅR uppgift. Dvs. alla som finns i detta forum måste hjälpas åt. Precis som med mycket annat här på kent.nu. Det är inte jag eller Kent som ÄR kent.nu utan det är alla vi (jag+band+fans) gemensamt. Det är också ni användare som har drivit fram dessa nya regler genom önskemål i diverse olika trådar. Även om det faktiskt är jag och bandet som i slutändan bestämmer det mesta här så är det användarna som bestämmer riktningen i de flesta fall. Utan fansen är den här sidan ingenting.

Sammanfattning: ser man ett inlägg som länkar till en extern annons (med ett dyrare pris) så ska man som användare anmäla detta inlägg till moderatorerna. Det gör man med denna lilla ikon:

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av henrik Visa inlägg
    Om ett inlägg i forumet har till syfte att driva besökarna till en extern annons på tex. Tradera så ser jag det inlägget som en annons. Dvs. det är inte tillåtet om annonsen på den externa sidan handlar om en biljett som är dyrare än originalpriset
    Okej, då vet jag.

Citat Ursprungligen postat av henrik Visa inlägg
    Det är inte MIN uppgift utan VÅR uppgift. Dvs. alla som finns i detta forum måste hjälpas åt. Precis som med mycket annat här på kent.nu. Det är inte jag eller Kent som ÄR kent.nu utan det är alla vi (jag+band+fans) gemensamt. Det är också ni användare som har drivit fram dessa nya regler genom önskemål i diverse olika trådar. Även om det faktiskt är jag och bandet som i slutändan bestämmer det mesta här så är det användarna som bestämmer riktningen i de flesta fall. Utan fansen är den här sidan ingenting.

Sammanfattning: ser man ett inlägg som länkar till en extern annons (med ett dyrare pris) så ska man som användare anmäla detta inlägg till moderatorerna. Det gör man med denna lilla ikon:
    Okej, men säg såhär:
    Niklas lägger ut en annons här på forumet, men skriver inte biljettpriset. Sedan nappar Greta på den och via msn/telefon/irc (vad man nu använder sig av) bestämmer de möte/betalningssätt. Niklas säger till Greta att han vill sälja sina biljetter dyrare för att på så sätt tjäna pengar. Greta är lite motvillig först, men går med på det ändå och sedan genomför de affären.

Tror du att personer som Greta i det här fallet sedan skulle säga till dig (i egenskap av att du är admin på hemsidan och forumet) att Niklas har sålt biljetter för dyrare priser, stäng av honom genast!

& om hon gör det, hur skulle då du behandla frågan? Stänga av Niklas eller inte? För i och med det där så finns det fortfarande en möjlighet att kringgå reglerna. Men okej, sen kan man ju alltid hoppas och tro att alla forumare vill följa dessa regler och hjälpas åt, och det finns säkerligen en hel del som vill göra det. Men jag tror också att det finns rätt många här inne som inte skulle tveka att sälja av biljetterna för dyrare pengar och på så sätt tjäna en hacka.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Erfaren medlem Halkas avatar
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Jag tycker detta beslut var jättebra!
    Ett finger åt alla svartbörshajar!
    Keep up the good work, Henrik! =)
    Is this the real life? Is this just fantasy?

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Utmärkt, nu är reglerna precis som jag som kentfan önskar dem. Vill man sälja dyrare så får man använda tradera eller blocket eller nåt.

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Henrik:
    Bra gjort!
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Nybörjare
    Reg.datum
    Feb 2003

Standard

Tycker detta låter mycket vettigt. Som någon påpekade, även om svartabörshajar alltid kommer kunna sälja biljetter på andra ställen, är det viktigt att den offeciella sidan inte stödjer detta.

Jag själv kämpade mig blodig för att få biljetter, men icke!
    Ticnet's sug-sida kombinerat med börshajarnas spammande, gjorde att jag inte ens kom in förrän allt var över.

Dessutom finns det olika "servicebyråer" runt om i landet, t.ex. turistbyråer som har en motorväg in i bokningssystemet. Deras köpa-en-miljon-biljetter-åt-gången-till-kompisar-grannen-fan-och-hans-moster gör knappast chanserna större för oss dödliga.

Enda sättet att bli av med problemet är att göra dem personliga på ett eller annat vis.
    - om man blundar tillräckligt hårt så finns man inte -

Nybörjare
    Reg.datum
    Feb 2003

Standard

Dock kan jag undra och till viss del tycka att om man som "vanlig" fan, faktiskt inte har möjlighet att åka, utan måste sälja sina biljetter, så kan utbud/efterfrågan till viss del styra. Det är skillnad om man köper på sig 8 biljetter i syfte att sälja, än att man köpt biljetter åt sig och kompisen och sen inte kan åka.

Om man sätter ut biljetten till försäljning, och sedan två ringer och den andre säger; "ja men då bjuder jag 100:- mer". Sk aman då tacka nej, och sälja den till lägst-bjudande??
    - om man blundar tillräckligt hårt så finns man inte -

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •