Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 46

Ämne: Vapen & Ammunition - 00-talets bästa popskiva?

  1. #31
    Medlem buster89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Ort
    Norge (men älskar svenska språket)
    Inlägg
    323

    Standard

    Att Jocke är en suverän låtskrivare är väl knappast möjligt att motsäga med vettiga argument, annat än vad man själv tycker baserad på personlig smak. Jag har i alla fall inte sett några direkt "argument" ifrån trådstartaren i den här tråden, utöver att texterna är bra i pop-sammanhäng men inte som rock...vilket i sig själv är lite märkligt, i och med att Kent:s musikaliska register inte kan uppsummeras i en enda sjanger, pop är bara en utav många. V&A är pop, men har du ens hört D&JD...?

    Varför är Jocke:s texter så bra då? Man kan börja med att väldigt många människor, mig själv inräknad, blivit berörda av hans förmuleringar. Detta i sig själv bekräftar inte nödvändigtvis att hans texter är "bra," det är sant. Men ta en låt som "Sjukhus." Ingen vet vad Jocke själv tänkte när han skrev den. Det är inte tal om en låt av sorten "Jag älskar dig / men du älskar inte mig / Jag blev ledsen när du gick" - alltså ingen text där det är väldigt tydligt hur författaren känt och tänkt, och därmed är det inte heller tydligt vad lyssnaren "ska" tänka och känna; kanske är det rent utav förvirrande, det hela. Ändå satt raderna "Jag vaknar i en sal, på ett skuggigt sjukhus står en kvinna..." fullständigt hos mig första gången jag lyssnade, och raderna sitter än. Jag tvekar på att det var Jocke:s avsikt att just jag skulle kunna relatera raderna till mitt liv och erfarenheter; han vet ju inte ens vem jag är utöver det här användarkontot. Och ändå...förmulerade han sig som om han visste allt. Jag är redo att satsa mina boxers på att väldigt, väldigt många andra här på forumet känt likadant om hans texter.

    Kort sagt: Jocke är en textförfattare som verkligen lyckas säga något, som framlockar bilder som otroligt många människor kan förknippa med just sina egna erfarenheter och syn på världen, fast Jocke själv oftast (antar jag) tänkt något helt annat när han skrev texten.

    Och detta var man tvungen skriva med hög feber, jajjamensann.

    F.ö. tycker inte jag att det är alls "korkad" att Jocke inte gillar att folk vet vad hans barn heter. Det är inte nödvändigtvis vad man tänker på när man som 20-åring drömmar om att bli rockstjärna. Man börjar väl oftast inte tänka på sådant förr...man faktiskt fått barn...?
    Senast redigerat av buster89 den 2010-06-03 klockan 10:43.



  2. #32
    Erfaren medlem olivia bs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 749

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Antons Visa inlägg
    Sen menar jag inte att Jocke Berg är dum i huvudet. Eller okey, Jocke Berg har väll gjort ett och annat riktigt korkat uttalande, som när han lite utan att tänka sig för i en intervju i ett Godmorgonprogram klagade på att folk visste vad hans barn heter. Nu tror jag han sa det lite oplanerat och menar säkert inte något så, han är ju inte dum i huvudet så han fattar nog att popbranschen är fel bransch att jobba i om man vill vara anonym.
    Det här var väl ett ganska ogenomtänkt uttalande. Däremot så ser jag inte det korkade i att Jocke sagt så angående sina barn.
    (Fast med tanke på att du påstår att Eric Saade är en grym artist, så kan jag ändå inte ta dig på allvar.)

    don't have to be beautiful, but it's nice.

  3. #33
    Erfaren medlem Indie-Jenss avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Ort
    samhälle, plats där flera hushåll har sin bostad
    Inlägg
    2 779

    Standard

    Jag förstår Jockes uttalande. Han är en yrkesman och skapar något som människor tycker om, hans barn har inte ett jävla dugg med det att göra. Jag går inte och frågar vad kockens unge heter om jag beundrar en restaurangs mat.
    Every beat of your drum is wasted
    and every song you sing is a fake
    and every word is a hesitation
    you did it great...


  4. #34
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    28 180

    Standard

    bara för att man inte VILL att någon ska veta vad ens kids heter betyder det väl inte att man inte fattar branschen haha

  5. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jånna Påp Visa inlägg
    bara för att man inte VILL att någon ska veta vad ens kids heter betyder det väl inte att man inte fattar branschen haha
    Jocke förstår självfallet att om man ger ut musik och dessutom säljer oerhört mycket så blir man känd.

  6. #36
    Erfaren medlem Indie-Jenss avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Ort
    samhälle, plats där flera hushåll har sin bostad
    Inlägg
    2 779

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Antons Visa inlägg
    Jocke förstår självfallet att om man ger ut musik och dessutom säljer oerhört mycket så blir man känd.
    Det är väl inget fel i att kräva ett anonymt privatliv, trots att man är känd? Vad har journalister för rätt i att gräva i folks privatliv? Det är integritetskränkande. Skvaller angående skivsläpp, turnéer, låtlistor är däremot sådant som hör till och är väldigt harmlöst, gnäller man som känd om sådant skvaller blir det larvigt.
    Every beat of your drum is wasted
    and every song you sing is a fake
    and every word is a hesitation
    you did it great...


  7. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Indie-Jens Visa inlägg
    Det är väl inget fel i att kräva ett anonymt privatliv, trots att man är känd?
    Paradox. Det är nog dags att lära sig ta det onda med det goda. Bli realistiska.

  8. #38
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    28 180

    Standard

    man ska inte acceptera något som är orätt mot en!

  9. #39
    Erfaren medlem Indie-Jenss avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Ort
    samhälle, plats där flera hushåll har sin bostad
    Inlägg
    2 779

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Antons Visa inlägg
    Paradox. Det är nog dags att lära sig ta det onda med det goda. Bli realistiska.
    Vi tar Jocke Berg som exempel. Han är väl inte känd för sitt privatliv? Han är känd som en yrkesman, hans yrke är musiker och textförfattare. Det finns ju en anledning till att vi inte får prata om Kentarnas privatliv här på forumet, det är för att dom inte vill och det tycker jag att man ska respektera.
    Every beat of your drum is wasted
    and every song you sing is a fake
    and every word is a hesitation
    you did it great...


  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2009
    Inlägg
    112

    Standard

    Antons, din jävla Manboy, kan du inte ta och logga ut? Sen behöver du inte logga in mer. Tack!

  11. #41
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2004
    Inlägg
    22 507

    Standard

    Placera Eric Saade och Kent i samma fack kan inte klassas som något annat än oseriöst.
    "Jag har inte längre något vettigt att säga med min jävla signatur"

  12. #42
    Erfaren medlem Kentinas avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Ort
    Finland
    Inlägg
    14 212

    Standard

    Vem är Eric Saade??

  13. #43

  14. #44
    Erfaren medlem Kentinas avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Ort
    Finland
    Inlägg
    14 212

    Standard

    Aha, någon som varit med i Melodifestivalen.
    Förlåt, var väldigt off topic alltså.

  15. #45

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Indie-Jens Visa inlägg
    Vi tar Jocke Berg som exempel. Han är väl inte känd för sitt privatliv? Han är känd som en yrkesman, hans yrke är musiker och textförfattare. Det finns ju en anledning till att vi inte får prata om Kentarnas privatliv här på forumet, det är för att dom inte vill och det tycker jag att man ska respektera.
    De levererar musiken vi köper och vi kan således vara nöjda. Därmed basta.
    From Monday to Friday, I kill for $20. In the weekend, I kill for fun.

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •