Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 46

Ämne: Vapen & Ammunition - 00-talets bästa popskiva?

Standard Vapen & Ammunition - 00-talets bästa popskiva?

Vem minns inte singlarna Dom andra och Kärleken väntar under 00-talets första år? Och vem kunde motstå det fantastiska albumet Vapen & Ammunition?

Jag brukade förr klaga på att texterna på V&A inte handlar om något, men när man tänker efter, måste all musik vara djupt och betyda något? Kents nonsensrelaterade poptexter är underbara när man inte vill tänka på något. Man får inga intryck av att lyssna på Kent, det är musiken som gör dom bra och knappast texterna. Även om textförfattandet inte är Jocke Bergs starka sida, så är han nog den bästa musikkompositören. Melodin till Dom andra är helt klart en evergreen.

Så vad säger ni, är Vapen & Ammunition den bästa svenska popskivan som släpptes mellan åren 2000 - 2009?

Erfaren medlem Indie-Jenss avatar
    Reg.datum
    May 2009
    samhälle, plats där flera hushåll har sin bostad

Standard

Det är en bra skiva, men Kents sämsta. Kent och hybris passar inte bra ihop, att de är pretentiösa ja, men när det blir storhetsvansinne blir det lite för mycket. På toppen av det följde Stadion-spelningen. Nej, 2002-2003 är nog Kents, i mitt tycke, sämsta år.

Bästa popskivan 2000-2009? Håkan Hellström - Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg. Ohotat.
    Every beat of your drum is wasted
    and every song you sing is a fake
    and every word is a hesitation
    you did it great...

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Indie-Jens Visa inlägg
    Kent och hybris passar inte bra ihop, att de är pretentiösa ja, men när det blir storhetsvansinne blir det lite för mycket.
    Öh, va? Sen när har Kent nånsin haft hybris/storhetsvansinne
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Erfaren medlem olivia bs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Antons Visa inlägg
    Även om textförfattandet inte är Jocke Bergs starka sida, så är han nog den bästa musikkompositören.
    Du kan inte mena allvar. Är du full?
    Men 00-talets bästa popskiva skulle jag inte vilja kalla den.

don't have to be beautiful, but it's nice.

Standard

Citat Ursprungligen postat av olivia bengtsson Visa inlägg
    Du kan inte mena allvar. Är du full
    Beror på vad man menar med bra texter, Jocke är knappast någon större poet i den bemärkelsen som man ofta tänker på men han skriver suveräna poptexter. Tolka inte det här som att jag snackar skit om Jocke, det gör jag absolut inte, jag bara säger hur det är och som jag säger så behöver inte poptexter vara djupa

Erfaren medlem Indie-Jenss avatar
    Reg.datum
    May 2009
    samhälle, plats där flera hushåll har sin bostad

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg
    Öh, va? Sen när har Kent nånsin haft hybris/storhetsvansinne
    Stadion-spelningen blev ju ett kommersiellt jippo som jag tycker var ganska töntigt.
    Every beat of your drum is wasted
    and every song you sing is a fake
    and every word is a hesitation
    you did it great...

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Beror på vad man menar med bra texter, Jocke är knappast någon större poet i den bemärkelsen som man ofta tänker på men han skriver suveräna poptexter. Tolka inte det här som att jag snackar skit om Jocke, det gör jag absolut inte, jag bara säger hur det är och som jag säger så behöver inte poptexter vara djupa
    Men det beror väl på vad man tycker är djupt till att börja med, eller vad som är suveräna texter.
    Lägg ut orden vad du menar med "suveräna poptexter" samt vad djupa texter är så har du sagt något du säger ju precis ingenting av substans, vad är en större poet? en som är tjock eller som varit död och begraven länge och därför hyllad?

Erfaren medlem olivia bs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009

Standard

Vad man tycker om hans textförfattande är ju högst subjektivt. Jag tycker att Jocke skriver de bästa texterna man kan höra på svenska.
    Sen är väl inte att skriva "suveräna poptexter" det bästa omdömet.
    I övrigt sa snö vad jag ville säga.

don't have to be beautiful, but it's nice.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Bra texter kan vara hur konstiga eller korrekta som helst bara de ger nå'n slags "bilder" och det funkar nog bara med musik för mig, för jag läser sällan texterna som text utan jag lyssnar på låtarna. Jo och text musik och förstås sång ska förmedla känslor och antagligen just känslor som i alla fall jag saknar ord för. Eller hur mycket pratar vi om känslor överhuvudtaget, det är mest "oj vad jobbigt" eller "fan vad surt eller bra".
    Sen är det rätt roligt hur käpprätt olika man kan tolka texter, för tolkning handlar så mycket om oss själva hur vi ser på saker och ting.
    Och ofta är det bara stämning egentligen och jag lyssna i princip jämt och det är ett sätt att koppla av för mig helt klart ett behov, och jag har ingen aning varför en del av oss har ett sånt behov och andra inte.
    Personligen lyssnar jag på nå'n slags helhet i texter en helhet i känslor och stämning och jag kan absolut inte komma på bättre musik och text än kents, för det är ju totalt individuellt vad man tycker. T.ex så gillar jag inte Bob Dylan för fem öre och då ska han vara så fantastisk av förståsigpåare

Standard

Omformulering: Kents texter är extremt bra poptexter, men om man Jocke skulle spela i ett rockband i stället så skulle hans texter inte hålla.

Erfaren medlem Felix_Elites avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

kent gör inte pop
    Länge leve kungen.
    Citat Ursprungligen postat av Havsänglar Visa inlägg
    Jag gick till mataffären och köpte naturgodis, men så råkade jag äta upp allt på vägen hem, sämst ):

Standard

Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite Visa inlägg
    kent gör inte pop
    Kent är en kommersiellt popgrupp och väldigt radiovälig musik. Det innebär inte att dom är dåliga, jag placerar Kent i samma fack som Eric Saade och Saade är en artist jag verkligen diggar

wewillfall
    Guest

Standard

Kent är en kommersiellt popgrupp och väldigt radiovälig musik. Det innebär inte att dom är dåliga, jag placerar Kent i samma fack som Eric Saade och Saade är en artist jag verkligen diggar
    Huh Även om man klassar V&A som en popskiva så är ju knappast allt Kent gjort pop, Isola och DODJ liksom?
    Håller för övrigt inte alls med om att textförfattandet inte är Jockes starka sida.

och btw, eric saade? Har du typ ett fack du placerar in alla i?
    Senast redigerat av wewillfall den 2010-06-01 klockan 16:28.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2004

Standard

jag placerar Kent i samma fack som Eric Saade
    "Jag har inte längre något vettigt att säga med min jävla signatur"

Standard

Citat Ursprungligen postat av wewillfall Visa inlägg
    Huh Även om man klassar V&A som en popskiva så är ju knappast allt Kent gjort pop, Isola och DODJ liksom?
    Håller för övrigt inte alls med om att textförfattandet inte är Jockes starka sida.

och btw, eric saade? Har du typ ett fack du placerar in alla i?
    Jocke är bra på att skriva poptexter, som sagt. Men jag tror Kent skulle må bra av att ta lite hjälp med just texterna, Jocke överskattar sin förmåga att skriva. Men hey, all musik behöver inte ha supergrymma texter?
    Senast redigerat av Antons den 2010-06-01 klockan 16:39.

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •