Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 111

Ämne: Hur står sig En plats i solen?

  1. #16
    Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    HV71
    Inlägg
    5 794

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Nej, nu får jag nog bryta in som allsmäktig synthguru. Var har du fått din inbillning ifrån att det bara är musik på Rix FM-nivå som spelar musik med elektroniska inslag? Glömt Kraftwerk? Glömt Depeche Mode? Glömt Faithless? Glömt Jean Michael Jarre? Glömt Vangelis? Glömt Herbie Hancock? Glömt Koop? Glömt Rammstein? Glömt Mobile Homes? Glömt VNV Nation? Glömt Astral Projection? Glömt Infected Mushroom? Glömt Laibach? m.m. m.m.

    Vet hut!

    På vilket sätt är det klassiska rocksoundet unikt förövrigt?
    ja, dom har jag nog missat totalt nästan.. för jag har växt upp med kent och deras underbara gitarrer och trummor och basar. jag har inte orkat lägga mig i alla synthar när man kan spendera kvalitétstid med sådana instrument.

    fråga 2: om vi istället vänder på frågan och frågar oss vilka andra svenskspråkiga band/artister som låter/lät som kent..... typ.. winnerbäck.. fyll på listan

  2. #17
    Nybörjare
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    37

    Standard

    Lite egendomligt att anklaga "nya" kent för att vara för radiovänlig (om det nu var det NewBorn gjorde). Jag tycker den här kent känns mindre radiovänlig än den lite mjukare, vänligare kent innan TTS. Det här är hårdare, kallare, svårare, mindre lättillgänligt än den klassiska melankoliska rock/popen från förr. En plats i solen måste dock vara lättast av de tre senaste skivorna.

    Hur den står dig? Bland deras sämsta skivor skulle jag säga. Inte samma djup och tyngd som Röd, men varmare än TTS, även om topparna inte är lika höga (den har ingen Ensammast i sverige.) Ett försök till ranking:

    1. D&JD
    2. HH
    3. Röd
    4. Isola
    5. Verkligen
    6. En plats i Solen
    7. Kent
    8. TTS
    9 V&A

    Det är dock möjligt att den kan åka ner något snäpp, men den är trots det långt ifrån dålig: en bra skiva och en värdig del av deras diskografi.

  3. #18
    Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    HV71
    Inlägg
    5 794

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Irryco Visa inlägg
    Det här är hårdare, kallare, svårare, /.../ än den klassiska melankoliska rock/popen från förr.
    ..fast, det är väl det sista man skulle beskriva den här skivan som..? i alla fall jag.

    innan jag säger något mer kan det väl vara gulligt att säga: tur att vi är olika.

    jag tycker att fler och fler spår blir enklare,. "låter mer som andra låtar".. det är liksom enkla ackord.. typ: C, Am, G, F .. och så samma vända låten igenom.
    tycker bättre om när man inte gillar det särskilt mycket de första gångerna och sedan dröjer det kanske flera år innan man inser hur grym låten är.
    istället.. nu, märker man ju redan första gången man hörde låten, hur den lät och hur bra den var. då blir det liksom.. att vem som helst kan sätta sig och lyssna på den och tycka den är bra och så blir låtarna en i mängden och glöms bort... ingen utstickare,, kanske dit jag ville komma..

    sen.. ett kallare album än tts går nog inte att knåpa ihop.

  4. #19
    Medlem Eschs avatar
    Reg.datum
    Jul 2008
    Ort
    Den Bosch, The Netherlands
    Inlägg
    114

    Standard

    Is this like a ranking of most favorite albums so far?

    Well... I like all albums, except Rod, that album has only 3 of 4 good songs. In my opinion...

    Rod does have one of the best/most appealing cover sleeves though...

    EPIS is a great album and would consider it a bit of a comeback... I still miss the old Kent. Good thing is that Kent is developing itself without losing that typical Kent sound, thanks to Jocke and his writing style.

  5. #20
    Nybörjare
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NewBorn Visa inlägg
    ..fast, det är väl det sista man skulle beskriva den här skivan som..? i alla fall jag.

    innan jag säger något mer kan det väl vara gulligt att säga: tur att vi är olika.

    jag tycker att fler och fler spår blir enklare,. "låter mer som andra låtar".. det är liksom enkla ackord.. typ: C, Am, G, F .. och så samma vända låten igenom.
    tycker bättre om när man inte gillar det särskilt mycket de första gångerna och sedan dröjer det kanske flera år innan man inser hur grym låten är.
    istället.. nu, märker man ju redan första gången man hörde låten, hur den lät och hur bra den var. då blir det liksom.. att vem som helst kan sätta sig och lyssna på den och tycka den är bra och så blir låtarna en i mängden och glöms bort... ingen utstickare,, kanske dit jag ville komma..

    sen.. ett kallare album än tts går nog inte att knåpa ihop.
    Hmm, nja, kents gamla sound var alltid varmt. Även, eller framförallt, de sorgliga, melankoliska, låtarna. En plats i solen har en del varma låtar, men helhetsintrycket är fortfarande ett kallare sound än det innan TTS. Hör man på namnet var kanske kents ambition att göra en varm skiva inför sommaren. Skulle dock tro att den musik jag personligen finner värme hos inte är samma typ som alla andra finner det hos, så jag talar bara för mig själv. Mycket har att göra med Jockes röst. Den är inte lika känsloladdad längre. Den är hårdare. Och i lika hög utsträckning på en plats i solen som på TTS. Jag tycker att den tveklöst varmaste låten kent släppt efter D&JD är Hjärta.

  6. #21
    Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    HV71
    Inlägg
    5 794

    Standard

    hmm .. mja,, där kan jag i och för sig hålla med lite.. HH V&A och D&JD är ju inte särskilt kalla, sa jag det..? i så fall tar jag tillbaks det..
    men de albumen är så,, svenska och sprider en sådan känsla som jag älskar så att det liksom.. blir det bästa.
    dessutom är låtarna på de albumen inte: börja med något akustiskt.. sen kommer alla synthar och exploderar .. som det är på typ ALLA låtar på EPIS.....

    det går ju liksom inte att jämföra Gamla Ullevi med t ex någon random låt från HH. det kan ju också ses som väldigt positivt, en enorm utveckling. men ja. jag tycker det finns roligare låtar i deras bibliotek än vad EPIS erbjuder..

  7. #22
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NewBorn Visa inlägg
    ja, dom har jag nog missat totalt nästan.. för jag har växt upp med kent och deras underbara gitarrer och trummor och basar. jag har inte orkat lägga mig i alla synthar när man kan spendera kvalitétstid med sådana instrument.

    fråga 2: om vi istället vänder på frågan och frågar oss vilka andra svenskspråkiga band/artister som låter/lät som kent..... typ.. winnerbäck.. fyll på listan
    Winnerbäck låter ju inte riktigt som kent. kent låter som kent, oavsett instrumentval. Det är det som är poängen.

    Hur som helst, det jag ville påpeka var att ditt inlägg visade på en extrem trångsynt inställning till musik.

    Det vore som att jag skulle dissa gitarren som instrument för att band som t.ex. Takida, Ac/Dc och Thorleifs använder sig av dem.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  8. #23

    Standard

    1. En plats i solen/ Du & jag döden
    2. Röd/Hagnesta Hill
    3. Isola
    4. Verkligen
    5. Tillbaka till samtiden
    6. Vapen och ammunition
    7. Kent
    Spöklikt vit
    i solskens dis

  9. #24

    Standard

    Jeg liker nok de mest melankolske albumene best:

    1. Du och jag döden
    2. Hagnestad Hill
    3. Röd
    4. Verkligen
    5. Isola
    6. V&A
    7. En plats i solen
    8. Tillbaka till samtiden
    9. Kent

  10. #25

    Standard

    1. Röd
    2. Isola
    3. Du och jag döden
    4. Hagnesta hill
    5. Verkligen
    6. En plats i solen
    7. Vapen & Ammunition
    8. Tillbaka till samtiden
    9. Kent
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  11. #26

    Standard

    1.Röd
    2.Du & jag döden
    3.Verkligen
    4.Isola
    5.En plats i solen
    6.Kent
    7.Hagnesta Hill
    8.Tillbaka till samtiden
    9.Vapen & ammunition

  12. #27
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    mitt i småland
    Inlägg
    191

    Standard

    Jag skulle säga att En plats i solen är en lättillgänglig skiva. Låtarna är lätta att ta till sig och flera av dem fastnar direkt. Jag tycker kents skivor kräver MÅNGA lyssningar innan man fastnat för dem men denna skivan är annorlunda. Efter bara en lyssning hittade jag flera låtar som jag verkligen gillar! Ismael, Skisser för sommaren, Ärlighet respekt kärlek, Varje gång du möter min blick, Ensam lång väg hem och Gamla Ullevi är låtar som jag tycker är riktigt bra! Jocke har kvar sina karakteristiska melodier och sina poetiska och fyndiga poänger och jag tycker hans röst är ungeför som den brukar (vet inte vad ni menar med att han inte sjunger med samma känsla som tidigare!).

    Det jag saknar på denna skiva, för att den ska kunna mäta sig med tex DOJD är lite mer tygnd i texterna. De är relativt lätta att förstå och enligt mig finns det inte så mycket plats åt egna tolkningar. Texterna får mig att tänka på Verkligen, jag tycker det finns likheter! De är ganska simpla, inte så långa och handlar om kärlek.

    Jaha, detta var lite tankar efter några lyssningar. Just nu ser min
    lista ut såhär, om en månad får vi se :P

    1. DOJD
    2. V&A
    3. TH&S Ep
    4. Röd
    5. Verkligen
    5. EPIS
    6. Resten
    och utan ett ljud, mitt hjärta i din hand

  13. #28

    Standard

    Fy helvitti, fifan vad Minimalen är bra. Det bästa Kent gjort sedan -00. Och DET är inget dåligt omdöme av en som övergett bandet sedan HH 1999!
    From Monday to Friday, I kill for $20. In the weekend, I kill for fun.

  14. #29

    Standard

    1. Jones & Giftet demos (Ha ha! Var bara tvungen...)
    2. Isola
    3. Hagnesta Hill
    4. Verkligen
    5. Kent
    6. En Plats I Solen
    7. Du & Jag Döden
    8. Vapen & Ammunition
    9. Tillbaka Till Samtiden
    ......... 1001. Röd
    From Monday to Friday, I kill for $20. In the weekend, I kill for fun.

  15. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Machina Visa inlägg
    1. Jones & Giftet demos (Ha ha! Var bara tvungen...)
    2. Isola
    3. Hagnesta Hill
    4. Verkligen
    5. Kent
    6. En Plats I Solen
    7. Du & Jag Döden
    8. Vapen & Ammunition
    9. Tillbaka Till Samtiden
    ......... 1001. Röd
    Låtarna från Havsänglar-tiden då?
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •