Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 111

Ämne: Hur står sig En plats i solen?

  1. #31
    Nybörjare McMucks avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Inlägg
    57

    Standard

    Måste säga att jag tycker innehållet rent låt-mässigt på det nya albumet är rätt bra (om än ganska ojämnt) och framförallt lättare att gilla redan vid de första lyssningarna (åtminstone enligt min personliga åsikt) än till exempel Röd och Tillbaka till samtiden.

    Å andra sidan tycker jag att just album som Röd och Tillbaka till samtiden "sitter ihop" föredömligt väl, vilket jag inte kan säga att jag tycker att En plats i solen gör. Faktum är att jag tycker den nya skivan sitter ihop sämst av alla kents album, men jag tror att förklaringen ligger i att det här albumet innehåller förra albumets "B-sidor". Man puzzlade antagligen ihop gamla med nya låtar och fick således material som räckte till ett nytt album. En plats i solen är nog med andra ord lite som en väldigt lyckad pytt i panna. Blandade rester liksom, med ny kryddning och tillagning, "hänt i veckan" ni vet ...

    Ett riktigt bra album är alltså (återigen enligt mig i alla fall) mer än bara summan av dess låtars individuella kvaliteter. Precis som ett fotbollslag måste kunna spela bra tillsammans för att vara "bra", och inte bara vara duktiga individuellt.

    Jag tycker ett av de tydligaste tecknen för allt det här finns i hur den mycket fina avslutningslåten både låter väldigt annorlunda och kontrasterar sig från resten av skivan, inte leder in lyssnaren med samma "rätt" tempo som i vanliga fall, samt inte avslutar lika långsamt och "mjukt" avrundande som i vanliga fall. Den knyter inte ihop säcken liksom, och de tio låtarna tillsammans vävs inte ihop alls som de brukar, inte ens om man jämför med Vapen & ammunition eller debutalbumet.

    Men ack, jag kanske är helt ute och cyklar ...
    Den melodin blir en melodram. Glöm bort den och ge oss en kram. Glöm bort den och ge mig en kram.

  2. #32

    Standard

    dojd
    epis
    tts
    hh
    isola
    v&a
    verkligen
    kent
    röd

    fast det betyder ju inte att röd är dålig, egentligen.
    bara att de andra är bättre. liksom.
    du liknar ingen annan

  3. #33

    Standard

    Helt okej platta!

    Tycker det är skönt, jämfört med bakåtsträvarna, att kent går den väg de vill. Är personligen trött på på populära V&A, DOJD, HH osv.

    TTS och framåt är ett steg i rätt riktning!
    / Hermelinaren

  4. #34
    Erfaren medlem Kentinas avatar
    Reg.datum
    Oct 2005
    Ort
    Finland
    Inlägg
    14 212

    Standard

    Jag vill inte riktigt ranka Kentskivor längre men säger så här: Kent blir bara bättre och bättre.
    Du & jag döden, The Hjärta & Smärta EP, Tillbaka till samtiden, Röd och En plats i solen utan inbördes ordning är det bästa Kent.

  5. #35
    Nybörjare
    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    , , .
    Inlägg
    25

    Standard

    1. Hagnesta Hill
    2. Kent
    3. Röd
    4. Du & Jag Döden
    5. Verkligen
    6. Tillbaka till samtiden
    7. En plats i solen
    8. Isola
    9. Vapen & Ammunition

  6. #36
    Nybörjare jonsns avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    20

    Standard

    Jag saknar en rivig låt med högt tempo där sami går loss på gitarren och markus på trummorna och Jocke bara sjunger rätt ut i ren desperation. Nu känns det som att den här skivan når sitt antiklimax redan på första låten och stannar där skivan ut.

    Den enda låt som sticker ut från mängden är Gamla Ullevi. Jag kanske behöver fler lyssningar, vad vet jag. Inte mitt favoritalbum i dagsläget.

    Missförstå mig rätt nu. Jag tycker verkligen att skivan är bra men den är snäppet sämre än Röd.
    http://vararminhatt.blogg.se

  7. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jonsn Visa inlägg
    Jag saknar en rivig låt med högt tempo där sami går loss på gitarren och markus på trummorna och Jocke bara sjunger rätt ut i ren desperation. Nu känns det som att den här skivan når sitt antiklimax redan på första låten och stannar där skivan ut.

    Den enda låt som sticker ut från mängden är Gamla Ullevi. Jag kanske behöver fler lyssningar, vad vet jag. Inte mitt favoritalbum i dagsläget.

    Missförstå mig rätt nu. Jag tycker verkligen att skivan är bra men den är snäppet sämre än Röd.
    Hur kan man missförstå "rätt"?
    From Monday to Friday, I kill for $20. In the weekend, I kill for fun.

  8. #38
    Adam K.
    Guest

    Standard

    Det är väl det som är själva poängen med uttrycket. En skämtsam blandning av "Förstå mig rätt nu" eller "Missförstå mig inte".

    Tror jag.

  9. #39
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2004
    Inlägg
    22 507

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Machina Visa inlägg
    Hur kan man missförstå "rätt"?
    Har du aldrig hört det uttrycket? Oj...
    "Jag har inte längre något vettigt att säga med min jävla signatur"

  10. #40
    Erfaren medlem okejs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Kentforumet
    Inlägg
    7 998

    Standard

    Hur orkar man ens kommentera hur folk skriver Bättre att hålla sig till ämnet ju...
    Du och jag

  11. #41

    Standard

    Jag älskar en plats i solen.. men inte i närheten av Röd. Men en otroligt jävla bra platta ändå. Tycker den känns lite för ojämn o kort för att göra sig så bra som t ex Röd. Lite som en b-sids-platta nästan. Dock är nog detta den första Kent-plattan där jag gillar alla låtarna direkt. Väldigt lätt att ta till sig på nåt sätt. Plus att dom fått med en låt som i mitt tycke är den bästa dom gjort, Ismael. Även Passagerare är värd att verkligen hylla som en utav dom bättre balladerna dom gjort sen Järnspöken & Rosor & palmblad. Det stora plusset med EPIS är stråkarrangemanget på många av låtarna som får mig att minnas Isola lite. Måste även hylla Glasäpplen som har växt till en stor favorit, och som jag tycker är en perfekt öppningslåt för skivan.
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  12. #42

    Standard

    Det här kommer att vara den första Kent-skivan som jag inte köper. Redan Röd var dålig och nu har dom släppt ut en ännu värre skiva. Det finns massor av billiga elektro-pop band, varför Kent måste ha valt samma vägen?

  13. #43
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Ort
    Norge
    Inlägg
    64

    Standard

    [Det finns massor av billiga elektro-pop band, varför Kent måste ha valt samma vägen?[/QUOTE]


    Generelt sett så synes jeg Kent er noe helt for seg selv og at de (Jocke) har en helt egen evne til å skrive låter og melodier og tekster som INGEN andre som jeg kjenner til klarer. Det er alltid sånn at man kan sammenligne med annen musikk og andre band men for meg personlig så ender det alltid med at det Kent gjør alltid er bedre enn alt annet. Å forklare hvorfor kan være vanskelig men det bare er sånn og mye som sagt fordi har med lyder, melodier, Jockes stemme, tekstene osv. Den TOTALE opplevelsen av å høre på Kent er noe spesielt og hvis noen mener de like godt kan høre på noe annet (f.eks billiga elektro-pop band) så gjør gjerne det men for meg er ingen andre i nærheten.

    "En plats i solen" er et VELDIG bra album. Det er litt mer "umiddelbart" enn vanlig fordi flere av låtene liker man med en gang. Noen er liksom mer "rett fram"-låter hvor man har vers-refreng-vers-refreng noe som fungerer veldig bra! De har nok bare bestemt seg for å bare klinke til og lage en litt mer tigjengelig og "enkel" skiva men uten at det (heldigvis) har gått ut over kvaliteten. Den siste tekstraden lyder "Vad är min TYSTNAD värd?" og jeg har en orolig känsla for at det betyr mer enn vi tror.

  14. #44
    Smygare
    Reg.datum
    Jun 2005
    Ort
    , , .
    Inlägg
    9

    Standard

    Det är ju en fantastisk platta! Nyper utan tvekan en pallplats efter Du & jag döden (nästan dött lopp där, tiden får utvisa) och Hagnesta (det ohotade mästerverket). I min värld alltså.
    Jag tror att människor gör så av gammal vana

  15. #45

    Standard Wohooo!

    Måste säga att det nya albumet, efter en lyssning, är sjukt bra. Kent har t.o.m hittar nya små fina trick för att låta förnyade, nya melodislingor. Nya fina nyanser från Jocke. Härligt, wunderbar, satans bra! Måste säga det är väldigt olikt Röd men ändå samma gamla Kent. Jag tycker Röd jämte DOJD är de bästa plattorna, och detta kanske är en mix av de 2, bitvis. Kul att det elektroniska får vila lite på denna. Ja vad fan ska man säga, annat än att de lyckats igen, 8 mån efter förra plattan!! Jisses!

    helt enkelt Wohooooooo!!!

    Ps. alla belackare, dra nåt mossigt över er och öppna inte upp till världen mer!

    /J

    www.myspace.com/departementet000

Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •