Alltså.. hur dom än gör så kommer det bli skitgrymt! Enda skivan jag blivit lite besviken på är epis. Men då släpptes den ju dock bara ett halvår efter röd. Ge dom lite tid så kommer det komma ett nytt mästerverk från kungarna.
Alltså.. hur dom än gör så kommer det bli skitgrymt! Enda skivan jag blivit lite besviken på är epis. Men då släpptes den ju dock bara ett halvår efter röd. Ge dom lite tid så kommer det komma ett nytt mästerverk från kungarna.
Eller varför inte några låtar på engelska? 2011 innebär nya kanaler och nya möjligheter att nå ut med sin musik. Är nog fler än jag som kan känna en viss stolthet över att visa upp Kent. Svenska är ett fint språk, men kanske är det lättare att först mötas på engelska.
Har inte Kent mer eller mindre uttalad att tanken om att bli riktigt stora internationellt försvann efter USA-turnéerna sent 90-tal, att det blev mindre viktigt när dom insåg att det mest betydelsefulla var att ha det kul med sitt yrke? Det här är ej exakta citat förstås, och Jocke får gärna dementera om jag minns fel, men möjligheten för ny engelsk platta är jag tveksam till iaf...
Själv älskar jag när Kent gör en akustisk låt, som "På nära håll" eller "Sverige" eller "Järnspöken"...sistnämda rörde mig faktiskt till tårar någon vecka tillbaka.Frågan är emellertid om en del av anledningen att jag (och många med mig) älskar när det kommer är just för att det kommer bitvis? Lite som "Jag och min far" på Olle Ljungström:s platta Det Stora Kalaset... Å andra sidan är Kent extremt kompetenta och har ingen dålig skiva bakom sig ännu, eller ens medioker...och se för fan på vad Nick Drake ("Pink Moon") och Elliott Smith ("Roman Candle," "Elliott Smith") gjorde med enbart akustiska instrument!
![]()
Jag som musiker skulle i förväg aldrig kunna bestämma hur nästa album (har bara släppt ett men ändå) skulle låta, mer än kanske idé om det ska va mycket uptempo eller lugnt. Om det sen blir mycket gitarrer, eller synthar eller annat märker jag först när jag spelar in och troligtvis inte förrän jag mixar och i det stadiet bestämmet vilka instrument som får va kvar.
Jag tror musiken blir bäst om man har det som utgångs punkt, och hoppas därför att det blir precis så kent jobbar på nästa album. Om det sen blir synthar, gitarrer eller annat struntar jag rätt mycket i, för är låtarna bra blir musiken bra och låtarna har dom.
Som alltid kommer Kent utvecklas(hoppas jag iaf). Att låta som dom gjorde för 10 år sen hoppas och tror jag inte kommer hända. Jag älskar deras utveckling åt det mer elektroniska hållet. Att förutspå hur en ny Kentskiva skulle kunna låta har jag lärt mig inte går. Och det är storheten med Kent.
Angående akustiskt så hade det inte heller vart fel. Älskar den akustiska versionen av Beskyddaren som dom spelade live ett tag. Jockes sång blir så mycket mer framstående och fin då.. som på Love undone t ex!
Och du log genom fräknarna
Med tårar i ögonen
Allt fanns i ögonen
Allt finns i ögonen
En fråga direkt till dig Jocke: Har ni någon som helst plan i Kent på hur nästa skiva kommer låta? Har ni hängivigt er helt åt synthbaserade låtar?
Jag älskar i och för sig låtar som Gamla Ullevi, men har ni något annat på g? Förvrängda gitarrer ankompanjerat av polyrutmer kanske vore nåt?![]()
*polyrytmer
Call me crazy, men vad sägs om att kent får vara kent och själva bestämma vad de gör med sin musik, eftersom resultatet allra oftast är till belåtenhet för alla utom purister utan fantasi? Vad vet jag, jag är bara en kille som gillar musik och litar på att ett band som släppt nio bra album har förmågan att göra ett bra tionde album utan att någon behöver förklara för dem hur mycket synth de ska eller inte ska använda.![]()
som flugorna på socker betyder ingenting
Vi har väl som alla andra albumproducerande musiker en hyfsad uppfattning om vad vi vill åstadkomma och med vilka medel först när vi börjar få ihop låtar till ett album.
Därmed inte sagt att det inte kan ändras under arbetets gång.
Med V&A t.ex så hade vi en uppfattning, en målsättning när vi började och en helt annan när vi ramlade in mot deadline.
Det som inte genomgick förändringar var inställningen till låtarna vi hade.
Ofta har vi nuförtiden en idé om under vilka omständigheter och framför allt var och varför och med vem man vill spela in en skiva.
Vi gör ju som bekant ingen skillnad på en synth eller en gitarr.
En maskinkick eller en akustisk.
För oss har själva instrumenten ingen annan funktion än att förhöja låten.
Det finns inget egenvärde i att spela just synth eller elgitarr och vi bryr oss inte om det låter akustiskt "på riktigt" eller inte.
Vi bryr oss om att det ska låta bra och förhoppningsvis intressant, i våra öron.
I dessa tider är det dessutom ofta svårt att avgöra om exempelvis pianot som hörs i en mix är "riktigt" eller en riktigt bra plugg.
Men som sagt, vi tänker fortsätta med att spela in och producera låtar på det sätt som passar låten och tanken bakom den bäst, och hoppas att det blir en bättre skiva än den föregående.
Det har varit vår inställning sen 1995.
Det kan vara nog så svårt att få en låt man gillar att bara... funka, och låta som en bra låt, utan att krångla med vad andra tycker att man får och inte får göra.
Bra popmusik, som betyder något och som folk älskar utan att vi behöver kompromissa med vår vision.
Det är det enda vi vill göra.
Låter enkelt men det är sjukt svårt, faktiskt.
Bra popmusik som blir stadigt bättre ju mer man lyssnar är det enda jag aktivt brukar förvänta mig av er musik, och det har jag alltid fått, så jag klagar inte.
som flugorna på socker betyder ingenting
det är en dröm som aldrig kommer inträffa igen.
de kommer bli mer å mer åt de hållet som de är nu. dvs synt..
hagnesta å isola är "sound" som de växt ifrån.
önskar jag kunde vara lika entusiastisk som andra inför den utvecklingen de tagit...men just de 2 albumen är såna mästerverk.
men man lever ju på hoppet om att de någon gång kommer att "knäcka/toppa" dom...de är därför man fortsätter köpa album efter album och allt som jocke har ett finger i![]()