Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 46

Ämne: Socker ... hur fattar ni låten?

  1. #16
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av elegimelodi Visa inlägg
    Jag upprepar mig; betänk att inlägget skrevs mitt i natten. Det är allmänt vanligt att folk slarvar mer när de är trötta.
    Ok.

    Mina språkkunskaper har du inget med att göra. Tack för mig.
    Om du delar med dig av dem på ett öppet forum som detta blir väl jag som stadig besökare helt klart involverad i dina språkkunskaper?
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  2. #17

    Standard

    En låt om dagens patetiska kändisskap och patetiska dokusåpastjärnor är väl,om något,en svart skildring?

  3. #18
    Erfaren medlem elegimelodis avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    2 597

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Om du delar med dig av dem på ett öppet forum som detta blir väl jag som stadig besökare helt klart involverad i dina språkkunskaper?
    Nu förstår jag inte alls vad du menar. Kan du förklara vad du menar?

    Okej, jag tar det väl rakt på sak så vi kommer ur den här diskussionen någon gång.
    Det är okej att hjälpa folk med språket, det är t.o.m ett plus om man kan göra det. Däremot är det inte meningen att man ska få någon att känna sig obekväm i och med det, vilket du tyvärr har gjort.
    End of discussion, back to topic.

  4. #19
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av elegimelodi Visa inlägg
    Nu förstår jag inte alls vad du menar. Kan du förklara vad du menar?
    Du skrev: Mina språkkunskaper har du inget med att göra".
    Jag svarade att det har jag väl visst eftersom jag är deltagare av det forum du riktar dina inlägg till.


    End of discussion, back to topic.
    Ok.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  5. #20
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    Jag har funderat lite över om en låt verkligen måste ha något djup och handla om någonting. det är klart att det alltid går att tyda en text på en massa olika sätt men att den egentligen inte har något riktigt djup.


  6. #21
    Smygare
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    Trollhättan, men är mkt i Gbg.
    Inlägg
    7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av estetflum Visa inlägg
    För mig handlar första versen om att synas för att vara "någon".
    Personen i fråga har blivit dumpad eller något i den stilen, men inser att han kan inte påverka situationen längre. Så det enda han kan göra nu när han står på egna fötter... är att försöka synas.
    Han ger sig in i grabblivet/rocklivet/kändislivet? (sex, musik och våld)

    Och andra versen är denna "någon" som "lyckats"... Ganska patetisk person med andra ord.
    Användadet av namnet Jesus är just som Plague säger... Denna "någon" är i dagens samhälle jävlit respekterad (precis som om han var någons slags messias)...
    riktigt bra tolkning. håller helt med om den.
    Stockholm vaknar långsamt till droger och till sorg <3

  7. #22
    Erfaren medlem niclasarringers avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Beavertown
    Inlägg
    6 512

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Den handlar om allt onyttigt vi människor intar fastän vi någonstans vet att det inte är nyttigt/värdelöst/destruktivt. Men även de saker vi loclas slänga i oss och innebär en lockelse som blir väldigt svår att värja sig emot.
    Därav liknelsen/metaforen "Socker".
    Jesus får väl bli en symbol för allvaret, kärleken och tron om hur allt har tappat sitt värde. Eller rättare sagt, han står i texten för allt som folk nu för tiden istället ser upp till och dyrkar. Det som anses som viktigt i våran tid. Det folk vill hänge sig och sina liv åt.

    låter som en bra teori aå har jag med uppfattat låten somn är en av mina favoriter (Y)
    All makt åt tengil vår befriare!

    http://protectedidentity.blogg.se/

    beaver-fever!

  8. #23
    Nybörjare enviskningmellanordens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    malmö sverige
    Inlägg
    31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av elegimelodi Visa inlägg
    Naturligtvis syftar jag inte på ordet i sig, utan texten i helhet. (Betänk också att mitt föregående inlägg skrevs runt två på natten.)



    Är det bara jag som tycker att sådant som uppfattas som ganska svart också kan vara vackert?

    Inte alls! ta döden som exempel! hur vackert som helst så nej du är inte ensam

  9. #24
    Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    11 994

    Standard

    Det är alltid lika roligt att läsa på kent forumet! =)
    Jag älskar Socker!
    .
    .

    just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

  10. #25

    Standard

    Socker.

    Syftar man inte på knark då? Så vitt jag vet är socker en slangterm för vitt knark (som typ kokain, heroin m.m). Och i låten förekommer det ju en hel del knarkreferenser.
    I första versen tror jag att man skildrar en socialt eftersatt människas liv som knarkare. Ex: "Jag lever på impuls nu via fjärrkontroll".

    I andra versen får nog Jesus, som många noterat, symbolisera en känd person som även han/hon går på droger.

    Så det är två personer som lever i skilda världar i vardera vers. Och även synen på droger är lite annorlunda i varje vers. I den första ses det som mer destruktivt att knarka, medan den andra versen glorifierar användandet av droger.

    Det är min hypotetiska tolkning av Socker =)

  11. #26

    Standard

    Och just det, vill bara tillägga att det kanske är så att båda personerna mår dåligt, trots att de lever i olika världar.

    Syftar på refrängen "Ingen, ingen, ingen... hör".

    Hör vadå? Att de mår dåligt rent psykiskt kanske?

  12. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Den handlar om allt onyttigt vi människor intar fastän vi någonstans vet att det inte är nyttigt/värdelöst/destruktivt. Men även de saker vi loclas slänga i oss och innebär en lockelse som blir väldigt svår att värja sig emot.
    Därav liknelsen/metaforen "Socker".
    Jesus får väl bli en symbol för allvaret, kärleken och tron om hur allt har tappat sitt värde. Eller rättare sagt, han står i texten för allt som folk nu för tiden istället ser upp till och dyrkar. Det som anses som viktigt i våran tid. Det folk vill hänge sig och sina liv åt.

    Gillar din teori bäst Den övertygade mig mest. Själv har jag grubblat över låten så länge och trots det inte kommit fram till något.

  13. #28

    Standard

    jag verkar inte ha uppmärksammat texten haha
    fick nyss veta att jocke sjunger IMPULS och inte "lever på en puls"

    aja

  14. #29
    Rebecka95
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av the-sundancekid Visa inlägg
    Socker.

    Syftar man inte på knark då? Så vitt jag vet är socker en slangterm för vitt knark (som typ kokain, heroin m.m). Och i låten förekommer det ju en hel del knarkreferenser.
    I första versen tror jag att man skildrar en socialt eftersatt människas liv som knarkare. Ex: "Jag lever på impuls nu via fjärrkontroll".

    I andra versen får nog Jesus, som många noterat, symbolisera en känd person som även han/hon går på droger.

    Så det är två personer som lever i skilda världar i vardera vers. Och även synen på droger är lite annorlunda i varje vers. I den första ses det som mer destruktivt att knarka, medan den andra versen glorifierar användandet av droger.

    Det är min hypotetiska tolkning av Socker =)
    Precis! Det var precis vad jag tänkte, socker används ofta som ett "slangord" för kokain så vitt jag vet...
    Tycker din tolkning är bra, jag tänkte ungefär så.

  15. #30

    Standard

    Handlar väl om dokusåpor?

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •