Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 46

Ämne: Socker ... hur fattar ni låten?

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2008
    Ort
    London
    Inlägg
    266

    Standard

    men jesus. den handlar om att jesus är BÄST <3

  2. #32
    Nybörjare
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16

    Standard Socker är den bästa låten av Kent!

    Socker måste vara den absolut bästa låten Jocke någonsin har skrivit!

  3. #33

    Standard

    Jag har alltid tolkat den som en protest med det överflöd/onödiga som människor vill ha

  4. #34
    Nybörjare
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    Den låten tycker jag alltid väldigt mycket om, och den tycker jag beskriver det de flesta av oss hyllar yta och ytlighet och att bara för att man har stor framgång så är man värd att tas på allvar även om man säljer sin själ för att nå framgången.
    Underbar låt.
    Håller med till 110%!

  5. #35
    Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005
    Ort
    Stockholm/Lund, Sweden.
    Inlägg
    19 030

    Standard

    Tolkar låten som att Inger har jävligt bra hörsel.
    inget.

  6. #36
    Erfaren medlem Gråbos avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Ort
    verkligheten
    Inlägg
    5 724

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kentidiiot Visa inlägg
    Tolkar låten som att Inger har jävligt bra hörsel.
    hahahaha dör.

  7. #37
    Erfaren medlem Felix_Elites avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Spinnargränden/Upendi
    Inlägg
    18 046

    Standard

    hahahaha när jag såg att matilda hade skrivit här visste jag att det skulle vara nåt med inger!
    Länge leve kungen.
    Citat Ursprungligen postat av Havsänglar Visa inlägg
    Jag gick till mataffären och köpte naturgodis, men så råkade jag äta upp allt på vägen hem, sämst ):

  8. #38
    Smygare
    Reg.datum
    Feb 2010
    Inlägg
    2

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rebecka95 Visa inlägg
    Precis! Det var precis vad jag tänkte, socker används ofta som ett "slangord" för kokain så vitt jag vet...
    Tycker din tolkning är bra, jag tänkte ungefär så.

    har ni hört demoversionen av socker? lyssna. det kanske går upp ett ljus

    http://www.youtube.com/watch?v=JXe21m0ficc

  9. #39
    Erfaren medlem Embelies avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Estockholm
    Inlägg
    4 909

    Standard

    UPPfattar kanske det borde vara va...
    Blogg
    Be sure to wear some flowers in your hair.

  10. #40
    Erfaren medlem Embelies avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Estockholm
    Inlägg
    4 909

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Hajar du inte tugget?
    Nej, det är ju förkastligt.
    Blogg
    Be sure to wear some flowers in your hair.

  11. #41

    Standard

    För mig handlar den om två personer som är misslyckade.

  12. #42
    Nybörjare
    Reg.datum
    Nov 2011
    Inlägg
    13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke hill Visa inlägg
    Låten är en drift med dagens "dokusåpasamhälle".Och den var väl än mer aktuell vid tiden när V o A släpptes.För många ungdomar är det att synas som gäller,bara man gör det då har man fullbordat sitt liv.

    Andra versen som börjar; "och gäst ikväll är Jesus",är en tydlig drift med en "Dokustjärna". Skulle kunna vara Robinson-Robban eller Linda Rosing. Att man väljer namnet Jesus är väl för att ge det en stark symbolik. Hänger du bara i en dokusåpa en säsong syns du och blir,i många ungas ögon,något. Alltså en person av närmast Jesu-status. Möjligen kan det påverkat att en samtida(när vapen och ammunition släpptes) deltagare kallades Jesus.

    I mitt tycke är det en av Kents absolut bästa låtar!
    Jesus som gäst, symboliserare nog snarare att inget längre är heligt.. Men aja, bra texter behöver inte analyseras egentligen.

  13. #43

    Standard

    Två mästerliga, väldigt litterära verser - till skillnad ifrån många andra låtar skrivna pre-Vapen & Ammunition som är skriva något enklare och mer direkt på - av Jocke. Egentligen tycker jag att texten både är lätt och svårtolkad, beroende på hur mycket man problematiserar den. Den första versen kan sägas handla om hans egna otillräcklighet, vilket inte är särskilt svårt att lista ur med de talande öppningsraderna "Det spelar inte längre någon roll, jag orkar inte slåss, det är bortom min kontroll...".

    Andra versen är en kritik emot kändiskulturen i Sverige (och gissningsvis ser det relativt likadant ut i samtliga västländer): "kändisar" som sitter i TV-sofforna och berättar om de allra mest personliga och "spännande" sakerna, för att få uppmärksamhet och därmed kunna stå ut med sig själva. Så länge de får den där pyttelilla kicken av uppmärksamhet spelar det ingen roll hur mycket de säljer ut sig själva, hur lite integritet de har kvar. Han blir övertydlig gällande detta med orden "eller också något helt annat, som också är privat...". I och med vetskapen om betydelsen av denna andra vers, går det att tolka första versen något annorlunda: den kan ses som att Jocke också varit där, eller i alla fall känt samma uppmärksamhetsbehov som nollorna i TV-sofforna (typ Alex Schulman, Carolina Gynning och vad de nu heter) ifall man fokuserar på raderna "min sista gnista hopp, var att synas, att bli sedd..." samt "att synas utan att verka, ser enkelt ut på håll". Nog för att hans uppmärksamhetsbehov inte tog sig uttryck i att sälja sin integritet i TV-soffor, men kanske på andra sätt - och han äcklas av hela företeelsen, och det är där titelnamnet "Socker" kommer in. Starkt som människans beroende av socker, är uppmärksamhetsbehovet.

  14. #44

    Standard

    Helt värdelös observation egentligen, men är jag den enda som lagt märke till att det låter som att Jocke sjunger "om att ge sig själv en chanst..."? Jag hör -t tydligt där. Tycker det är rätt kul.
    som flugorna på socker betyder ingenting

  15. #45
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kobbe Visa inlägg
    Helt värdelös observation egentligen, men är jag den enda som lagt märke till att det låter som att Jocke sjunger "om att ge sig själv en chanst..."? Jag hör -t tydligt där. Tycker det är rätt kul.
    Det har jag faktiskt inte tänkt på... Däremot älskar jag hur han artikulerar det "tjangs" istället för "chans" som de flesta andra.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •