Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16

Ämne: Gamla Ullevi överbliven/kvarlämnad från Röd-sessionerna?

  1. #1
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard Gamla Ullevi överbliven/kvarlämnad från Röd-sessionerna?

    Jag har funderat över om Gamla Ullevi är den låt som Familjen-Johan snackade om som "låter Afrika" inför släppet av Röd? Men att den inte kom med på det albumet.
    Den enda låt som har lite halvtydligt Afrika på Röd är Hjärta där slutet låter som en ensam stamkrigares ödesmättade trummande på utkanten av en savann en öde natt.
    Men det känns helt klart mer som Gamla Ullevi när man tänker på Johans ord.

    Någon som kan kasta lite ljus på detta?
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  2. #2
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Ort
    Solna
    Inlägg
    5 155

    Standard

    Jag citerar Jocke:

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det kommer inga "vanliga" b-sidor på singlar denna gång.
    De låtar som inte kom med har vi en... annan idé om.
    Ta det lugnt.
    Men börja inte tjata och spekulera i all evighet om detta NU, snälla.
    Ni har ju inte ens hört "Röd".
    "Kärlek är som en blomma, även den vackraste dör"


  3. #3
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    KRM:
    Hade glömt bort det där så det verkar ju ännu mer rimligt. Tack för påminnelsen.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  4. #4
    Medlem Raffeds avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    216

    Standard

    Om jag minns rätt så snackade Jocke inför Röd om att de funderade på att ha med en fotbollskör i en låt på skivan, men att idéen skrotades rätt snabbt. Om låten han syftade på var Gamla Ullevi skulle det vara en bra förklaring på namnvalet(Gamla Ullevi).
    Jag har också för mig att Jocke har sagt att det var ovanligt många arbetstitlar som kom med på Röd, därför ändrades arbetsnamnet(Gamla Ullevi) aldrig, trots att fotbollskören försvann.

    Nu kom ju aldrig Gamla Ullevi med på Röd, men de sista sekunderna på Det finns inga ord(6:50) skulle kunna vara Gamla Ullevi, eller åtminstone någon demo/tidig version av den. Det låter iafa som BPM:en är mer eller mindre identisk med Gamla Ullevi.
    Var är hjärnan?
    Här är våldet.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Raffed Visa inlägg
    Om jag minns rätt så snackade Jocke inför Röd om att de funderade på att ha med en fotbollskör i en låt på skivan, men att idéen skrotades rätt snabbt. Om låten han syftade på var Gamla Ullevi skulle det vara en bra förklaring på namnvalet(Gamla Ullevi).
    har för mig att det var nån annan snubbe som bestämde namnet Gamla Ullevi, bara helt random för att ingen hade ett bättre namn. kommer dock inte ihåg så mycket mer, men nått sånt var det.
    signaturer är inte min grej.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av esczn Visa inlägg
    har för mig att det var nån annan snubbe som bestämde namnet Gamla Ullevi, bara helt random för att ingen hade ett bättre namn. kommer dock inte ihåg så mycket mer, men nått sånt var det.
    Här snackar Jocke om det:
    http://www.youtube.com/watch?v=hmSfIHq4w8c
    Om det gick att tatuera in filmer skulle jag tatuera in Jocke Bergs scenspråk under ögonlocken så jag skulle se honom dansa varje gång jag blundar.

    https://twitter.com/majszbob
    http://matildasjobloms.tumblr.com/

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av matildasjöblom Visa inlägg
    Här snackar Jocke om det:
    http://www.youtube.com/watch?v=hmSfIHq4w8c
    precis, det var det jag syftade på!
    signaturer är inte min grej.

  8. #8
    Medlem Frowns avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    106

    Standard

    Om jag ska döma efter "soundet" tycker jag det vore ganska rimligt att Gamla Ullevi var ett Rödspår från början. Samma sak med Minimalen.

  9. #9
    Medlem Thimotejs avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    249

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av matildasjöblom Visa inlägg
    Här snackar Jocke om det:
    http://www.youtube.com/watch?v=hmSfIHq4w8c
    Jag var där <3
    Vågar du vara rädd?

  10. #10
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Raffed Visa inlägg
    Om jag minns rätt så snackade Jocke inför Röd om att de funderade på att ha med en fotbollskör i en låt på skivan, men att idéen skrotades rätt snabbt. Om låten han syftade på var Gamla Ullevi skulle det vara en bra förklaring på namnvalet(Gamla Ullevi).
    Jag har också för mig att Jocke har sagt att det var ovanligt många arbetstitlar som kom med på Röd, därför ändrades arbetsnamnet(Gamla Ullevi) aldrig, trots att fotbollskören försvann.

    Nu kom ju aldrig Gamla Ullevi med på Röd, men de sista sekunderna på Det finns inga ord(6:50) skulle kunna vara Gamla Ullevi, eller åtminstone någon demo/tidig version av den. Det låter iafa som BPM:en är mer eller mindre identisk med Gamla Ullevi.
    Flera av "...Solen"-låtarna fanns i någon form under Röd-sessionerna.
    Men det har inte särskilt mycket att göra med hur de låter på EPIS.
    Vi jobbade vidare på de skisser vi hade inför EPIS, så eventuella spekulationer om att vissa låtar var tänkta för Röd men hamnade på EPIS är egentligen onödiga.

    Däremot hade vi en idé redan under inspelningen av Röd om att vi skulle följa upp den snabbt.
    Det som hörs i slutet på "Det Finns Inga Ord" är då självklart början på "Glasäpplen", första låten på EPIS.
    Det är ganska Koolt

  11. #11
    Medlem Thimotejs avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    249

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det som hörs i slutet på "Det Finns Inga Ord" är då självklart början på "Glasäpplen", första låten på EPIS.
    Det är ganska Koolt
    Ah, det är det
    Vågar du vara rädd?

  12. #12
    Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Ort
    Sveriges framsida
    Inlägg
    18 202

    Standard

    Jag må vara tondöv till den högaste grad, men jag hör ingen som helst likhet mellan Det finns inga ord och Glasäpplen.

  13. #13
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Flera av "...Solen"-låtarna fanns i någon form under Röd-sessionerna.
    Men det har inte särskilt mycket att göra med hur de låter på EPIS.
    Vi jobbade vidare på de skisser vi hade inför EPIS, så eventuella spekulationer om att vissa låtar var tänkta för Röd men hamnade på EPIS är egentligen onödiga.

    Däremot hade vi en idé redan under inspelningen av Röd om att vi skulle följa upp den snabbt.
    Det som hörs i slutet på "Det Finns Inga Ord" är då självklart början på "Glasäpplen", första låten på EPIS.
    Det är ganska Koolt
    Det vore intressant att veta om det är Gamla Ullevi som Johan hörde inför Rödsläppet?
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bcq Visa inlägg
    Jag må vara tondöv till den högaste grad, men jag hör ingen som helst likhet mellan Det finns inga ord och Glasäpplen.
    Jag vet inte om det var det du menade men det Jocke syftade på är de allra sista sekunderna av Det Finns Inga Ord, alltså inte själva låten.

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2005
    Ort
    Helsingfors, Finland.
    Inlägg
    273

    Standard

    Äntligen fick man svar på vad det ljudet är ifrån. Hörde faktiskt idag på "Det finns inga ord" och började tänka på det... Tack för info!
    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det är bara Markus jag och Martin som vet vad låtarna faktiskt heter i vårt band.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •