Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Simon & Garfunkel-dokumentär på tv.

Medlem
    Reg.datum
    Nov 2004

Standard Simon & Garfunkel-dokumentär på tv.

Såg ni den helt underbara skildringen på SVT2 i lördags? Om inte hoppas jag den går i repris. Man fick se hur albumet "Bridge over troubled water" spelades in och hur en del av låtarna blev skapade.
    Eftersom denna LP var en av mina första inköp är låtarna så förknippade med tonårsminnen.
    Mycket av ljudbilden i låten "The Boxer" förklarades och det här var ju innan datorer och annan modern utrustning i inspelningsstudiorna fanns att tillgå. De dova, höga trumljuden fick man genom att spela in dom i en korridor där ljudet "satt" bäst. (Visserligen nära en hiss, där en förvånad man klev ut mitt i slaget!)
    Och man spelade även in la-la-la-sången där det fanns en otrolig ackustik, jag tror det var nån kyrka...
    Så jag tycker Kent är på helt rätt spår när de experimenterar med ljud. Dom har ju också använt kyrkan som inspelningsplats och hittar ljud som passar in i kompositionerna.
    Believe, and you will find your way...

Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Dokumentären de visade finns på svt-play.
    Den finns på nyutgåvan som gavs ut i samband med att albumet firade 40 år.
    Jag tror inte att någon skulle våga påstå att inte Simon and Garfunkel har haft stort inflytande i musikvärlden, men att säga att man är "på rätt spår" när man "experimenterar" med ljud, för att Simon and Garfunkel tvingades till att göra ganska omständiga projekt för att få till det sound de var ute efter i slutet på sextiotalet känns ju lite att ta i.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •