Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 46 till 59 av 59

Ämne: Trädgårdsföreningen 14/7 2012

  1. #46

    Standard

    Jag finner det ytterst tragiskt (och lätt komiskt) att man kan fortsätta att försöka hävda sin (långsökta) tolkning av en låttext efter att mannen som skrev texten själv väldigt tydligt påpekat att det inte stämmer över huvud taget.
    som flugorna på socker betyder ingenting

  2. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wildatheart Visa inlägg
    Kan ju i och för sig vara så att låten hämtat inspiration från både bomben i Stockholm och dådet på Utöya. Han i Stockholm sköt ju inga barn i ryggen direkt.
    Haha, när du får höra från källan att det ena terrordådet inte alls har med låten att göra så hoppar du på nästa.
    Varför måste det handla om ett terrordåd bara för att det finns nån ynka rad med som handlar om skjutvapen?
    Var deras samlingsbox en terror-box för att det var en pistol på framsidan?

  3. #48
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    - like shouting under water... They're gonna think whatever they want regardless.
    Senast redigerat av Laila Marie-Gigi Andersen den 2012-08-27 klockan 09:49.

  4. #49
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av donberg Visa inlägg
    Haha, när du får höra från källan att det ena terrordådet inte alls har med låten att göra så hoppar du på nästa.
    Varför måste det handla om ett terrordåd bara för att det finns nån ynka rad med som handlar om skjutvapen?
    Var deras samlingsbox en terror-box för att det var en pistol på framsidan?
    Å nej, en terrorbox, Jocke, snälla förklara
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  5. #50
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av donberg Visa inlägg
    Haha, när du får höra från källan att det ena terrordådet inte alls har med låten att göra så hoppar du på nästa.
    Varför måste det handla om ett terrordåd bara för att det finns nån ynka rad med som handlar om skjutvapen?
    Var deras samlingsbox en terror-box för att det var en pistol på framsidan?
    Nu skrev jag ju inspiration som sagt! Det är inte samma sak som att den handlar om det. Nu står det i texten "förbereder terrordåd". Mina tankar går till Utöya och Stockholm, nu kanske låten varken handlar om det eller är inspirerad av händelserna, men låt mig få ha de tankarna ändå. Det är en mängd låtar man inte har en aning om vad de handlar om, men att de ändå kan betyda en viss sak för en själv. Låt folk ha personliga uppfattningar istället, vare sig det gäller texttolkningar eller huruvida man gillar en låt eller inte.
    Senast redigerat av wildatheart den 2012-08-28 klockan 11:08.

  6. #51

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wildatheart Visa inlägg
    Nu skrev jag ju inspiration som sagt! Det är inte samma sak som att den handlar om det. Nu står det i texten "förbereder terrordåd". Mina tankar går till Utöya och Stockholm, nu kanske låten varken handlar om det eller är inspirerad av händelserna, men låt mig få ha de tankarna ändå. Det är en mängd låtar man inte har en aning om vad de handlar om, men att de ändå kan betyda en viss sak för en själv. Låt folk ha personliga uppfattningar istället, vare sig det gäller texttolkningar eller huruvida man gillar en låt eller inte.
    Jag antar att du är kristen va?

  7. #52
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av donberg Visa inlägg
    Jag antar att du är kristen va?
    Nej, det är jag inte. vad nu det har med saken att göra. Och ja, jag vet att Jocke skrev att låten inte handlar om Utöya, men folk måste få koppla låten till vad de vill. Alla låtar ger en olika känslor, och de känslorna är ens egna.

  8. #53
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Jag har själv skrivit tidigare att låten får mig att tänka på attentatet på Utøya, så så hemskt långsökt tycker inte jag att det är.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  9. #54
    Avstängd användare
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    514

    Standard

    men ni har ju bara tagit lösryckta ord såsom terrordåd, skjuts osv. eller kan någon av er som fortfarande tror på breivikspåret förklara vad följande rader har för koppling till utöya:

    Över Klara kyrktorn steg en blek och bitter sol
    Trafiken kryper blank som skalbaggskal i månskenet

    En lögn blir lätt en sanning när den kommer inifrån
    och det enda som är säkert är att
    Jag ser Dig

    Vi nålar upp experter bleka män med mörkersyn
    De cirklar tyst kring offren som ett moln av Neurosedyn
    De är lugnet över landet deras ord är fria från bly

    + hela sista stycket

  10. #55
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wildatheart Visa inlägg
    Nej, det är jag inte. vad nu det har med saken att göra. Och ja, jag vet att Jocke skrev att låten inte handlar om Utöya, men folk måste få koppla låten till vad de vill. Alla låtar ger en olika känslor, och de känslorna är ens egna.
    Som sagt, en lögn blir lätt en sanning när den kommer inifrån.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  11. #56
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite. Visa inlägg
    men ni har ju bara tagit lösryckta ord såsom terrordåd, skjuts osv. eller kan någon av er som fortfarande tror på breivikspåret förklara vad följande rader har för koppling till utöya:

    Över Klara kyrktorn steg en blek och bitter sol
    Trafiken kryper blank som skalbaggskal i månskenet

    En lögn blir lätt en sanning när den kommer inifrån
    och det enda som är säkert är att
    Jag ser Dig

    Vi nålar upp experter bleka män med mörkersyn
    De cirklar tyst kring offren som ett moln av Neurosedyn
    De är lugnet över landet deras ord är fria från bly

    + hela sista stycket
    Nu har jag inte sagt att det handlar om det, speciellt inte nu när Jocke sagt ifrån, däremot så tror jag en del drog den parallellen från början.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  12. #57
    Nybörjare
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    20

    Standard

    Jag känner att jag inte orkar bry mig längre, så det här får vara det sista jag skriver i den här tråden, som mest var tänkt som en recension av Kents spelning i Göteborg, men sen som senare blev en himla massa inlägg om bland annat Färger på natten (bara för att vissa inte verkar accepterar att alla gillar olika låtar) och sen då om Jag ser dig handlar om Utöya eller inte. Vissa tycker att det är sjukt att koppla låten till Utöya, medan andra inte gör det. Nu har Jocke sagt att låten inte handlar om det, men alla har sin egen bild av vad låten betyder/påminner om/handlar om för dem, och vad gör det om låten har olika betydelser för olika människor? Det har ju massa låtar. Själv påminns jag om Utöya och Bomben i Stockholm när jag lyssnar på Jag ser dig. Sen må låten handla om något helt annat egentligen. Jag tycker dock alla ska få tolka låten precis som de vill utan att påstå, som jag tyvärr råkade göra i början, att det är låtens definitiva betydelse.

    För övrigt dyker "kent jag ser dig breivik" upp som förslag på Google, därav lär det vara en hel som gjort den kopplingen, hur fel den än må vara.

  13. #58
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ort
    Etown
    Inlägg
    204

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kobbe Visa inlägg
    Jag finner det ytterst tragiskt (och lätt komiskt) att man kan fortsätta att försöka hävda sin (långsökta) tolkning av en låttext efter att mannen som skrev texten själv väldigt tydligt påpekat att det inte stämmer över huvud taget.
    Men jag visste ju inte att han hade sagt att det inte var så, och när han gjorde det tog jag ju tillbaka det. När du bara gör en kommentar såhär med enda syfte att klanka ner på andra känns det inte direkt som att du bidrar till tråden, dessutom.

    Och det är det här som är SÅ tråkigt med Kentforumet. Hur man än tolkar en text hit dit får man antingen kommetarer om att det är "för långsökt", eller så får man kommentarer om att "det inte alls behöver vara så långsökt, Jockes texter behöver inte var SÅ svåra". Men hur som helst får man ofta nedsättande kommentarer från andra och de tror att de är så överlägsna. Kentforumet vore så jävla mycket roligare om man slapp detta och det istället var mer öppna diskussioner där allas åsikter och tolkningar respekterades.

    Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite. Visa inlägg
    men ni har ju bara tagit lösryckta ord såsom terrordåd, skjuts osv. eller kan någon av er som fortfarande tror på breivikspåret förklara vad följande rader har för koppling till utöya:

    Över Klara kyrktorn steg en blek och bitter sol
    Trafiken kryper blank som skalbaggskal i månskenet

    En lögn blir lätt en sanning när den kommer inifrån
    och det enda som är säkert är att
    Jag ser Dig

    Vi nålar upp experter bleka män med mörkersyn
    De cirklar tyst kring offren som ett moln av Neurosedyn
    De är lugnet över landet deras ord är fria från bly

    + hela sista stycket
    Jag har ju redan skrivit i denna tråd angående just de styckena hur jag kopplade det till Utöya. Så nej, jag gick inte bara efter små ord här och där, även om det kanske var de som först fick mig att börja fundera över det (och när jag då började fundera över det kom jag då fram till andra kopplingar). Hur som helst har jag ju som sagt blivit motbevisad av herr låtskrivare själv, men ville bara förklara detta.
    Allt av vikt jag säger har jag stulit ur en bok

  14. #59
    Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    34 881

    Standard

    Tråden har spårat ur, låses därmed.
    Låt dom komma nu

Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •