Diskutera.
Diskutera.
Sláinte Mhath!
Ja det tycker jag. Att vara rädd för sin egen kultur (i vårt fall den kristna) är ungefär som att titta ner på de två ben du står på och bli skitskraj.
Däremot ska man respektera som vi har det ute hos oss idag. Där får en del muslimska barn vara hemma på skolan (enligt föräldrarnas önskemål), medan de övriga skolbarnen har sin julavslutning i kyrkan. Då är det kyrkan som byggnad det handlar om, inte om man har en avslutning med religiösa inslag eller ej.
Hade jag varit rektor och fått bestämma helt själv skulle jag köra avslutningen i synagogan ena året, enligt deras traditioner, och i moskén andra året om det vore möjligt.
I flera år fick mina ungar har sina skolavslutningar i den syrisk-ortodoxa kyrka som ligger här alldeles i närheten (utan några som helst religiösa inslag) innan korkade Skolverket satte stopp för det.
Jag ser ingen mening med det.
Tycker det ska vara frivilligt så man inte blir påtvingad sånt där och vad är meningen med att ha den i kyrkan om man inte ska prata om Gud och religiösa saker?
Eller så har man två avslutningar, en i kyrkan och i t ex klassrummet, aulan eller liknande.
Och eftersom det är så många religioner i Sverige idag så finns det väl bara fördelar att ha en sin skolavslutning där alla kan delta samtidigt och säga hej då till varandra, alla samtidigt.
Jag tycker inte att kyrkan ska få någon dispens från demokrati och religionsfrihet, skolan måste vara ickekonfessionell vilket betyder att skolan inte får fira advent i kyrkan om det ingår religiösa inslag. Men det hindrar inte kyrkan ifrån att annorda adventssamlingar utanför kyrkan, de får fira advent hur fan mycket de vill, men de får inte tvinga andra eller skolan att göra det. Det blir så löjligt när kristna personer ska låtsas vara förtryckta.
Annars tycker jag att alla gamla kyrkor ska tillfalla staten och sedan konverteras till pubar och grejer. Dessa kyrkor tillhör inte kristendomen, de tillhör folket, det var folket som svalt och dog för att städerna skulle kunna finansiera dessa kyrkor.
Sláinte Mhath!
Då ska vi i så fall ta bort alla helgdagar ur almanackan också. Alla ska gå till jobbet eller skolan alla dagar. Våra helgdagar har sitt ursprung i religionen vare sig vi vill inte. Ska vi helt radera ut vårt ursprung så behöver vi inte vara lediga heller. Historierevidering.
Jag har blivit äldre, saknar glöd
det rår jag inte för...