Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 19

Ämne: Styleby – Jocke Berg visar upp sin klädsamling

  1. #1

    Standard Styleby – Jocke Berg visar upp sin klädsamling

    Fantastiska nyheter för oss modenördar! Jocke B, innehavare av en av landets mest intressanta garderober, visar upp sin privata klädsamling i tidningen Styleby. Det här är ett jobb jag har velat läsa ända sedan han blev poster boy för Hedi Slimanes Dior Homme. Räknar dessutom med en hel del Rick Owens, Carol Christian Poell och Julius.

    Nedan följer Stylebys pressmeddelandet, som jag fick i min inkorg, i sin helhet:

    Joakim Berg är både med och utan bandet Kent en av Sveriges mest begåvade artister. Utöver Kent är han just nu aktuell som låtskivare till bland andra Petra Marklund och senast även ett samarbete med Avicii.

    För första gången öppnar han dörrarna till sin privata garderob – som utan tvekan är en av de mest ambitiösa och stilfulla i landet. Under många år har han samlat på sig en imponerande samling plagg från världens bästa herrdesigner.
    ”Det finns absolut ett element av samlande. Men jag köper ju inte plagg för att arkivera dem, jag köper dem för att ha dem på mig. Jag tycker ju också att det är det som är kul, att det faktiskt är bruksvaror”, säger Jocke i intervjun utförd av STYELBYs chefredaktör Jonna Bergh.

    Utdrag ur intervjun med Joakim Berg i STYLEBY:
    ”Jag skulle kunna räkna ut hur mycket pengar jag plöjt ner i min garderob om jag skulle vilja. Men jag tror inte jag vill det. Jag tror säkert att en del personer kommer att reagera på att någon lägger så mycket resurser på kläder – men där är vi inne på handväskdebatten igen. Bilar är liksom okej, kläder är det inte på samma sätt.”

    ”Jag har svårt att ta på mig kläder som jag burit med Kent som är väldigt igenkännbara. Jag har en röd cirkusjacka från Dior till exempel. Har du sett den så känner du igen den. (...) Plus: Känner någon igen jackan så känner personen kanske igen mig. Och det är ju något jag helst vill undvika.”

    MER INFORMATION

    • Bland de 12 personerna som tillsammans med Jocke själv visar valda delar av hans garderob i STYLEBY märks skådespelaren Ewa Fröling, journalistprisnominerade tv-producenten Agnes-Lo Åkerlind, författaren Kristofer Andersson och bloggaren Josefin Arestav.
    • Fotograf: Jörgen Ringstrand.
    • STYLEBY #14 finns i butik 18 december.

  2. #2
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av youngmodern Visa inlägg
    Fantastiska nyheter för oss modenördar! Jocke B, innehavare av en av landets mest intressanta garderober, visar upp sin privata klädsamling i tidningen Styleby. Det här är ett jobb jag har velat läsa ända sedan han blev poster boy för Hedi Slimanes Dior Homme. Räknar dessutom med en hel del Rick Owens, Carol Christian Poell och Julius.
    Använder inte Rick längre.
    För dålig kvalitet.

  3. #3
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    Gud vad kul, någonting man hoppats lite på. Jocke Berg är i mina ögon världens bäst klädde man, så det här måste man ju läsa.
    Ett inlägg som kanske inte tillför så mycket, men ibland får det fan vara så.


  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Använder inte Rick längre.
    För dålig kvalitet.
    Du spelade i Rick i somras så jag antar att det är ett nyligen taget beslut? Har några jackor från märket själv och har klarat mig skapligt kvalitetsmässigt. Men min senaste har ett skinn som är behandlat (blästrat) vilket å ena sidan ger jackan en snygg sliten mockalook.
    Å andra sidan blir lädret blir väldigt tunt och skört. Det känns som om du går omkring med en onödigt dyr tröja. Inte en jacka.

    Jag är hur som helst av åsikten att kläder har en allt för djup psykologisk förankring för att helt avfärdas som ointressant. Ska inte säga att det är lika viktigt som att musiken och texterna har gett mig ett språkintresse och blivit något av en inkörsport till litteratur och poesi (god bless). Men det adderar helt klart ett mervärde.

    Och det är alltid intressant när artister som gör bra musik och sedan
    arrangerar och producerar den snyggt också har en estetiskt tilltalande
    inramning i övrigt. Som skivkonvolut, typografi, musikvideo osv. Och så förstås kläder. Bra smak rakt igenom.

    Jag brukar faktiskt jämföra Kent med modevarumärket Acne. Referensrik spetskultur (jo) med alternativ ådra som har blivit
    household och unisont gångbar. (Extra pikant är förstås att Jocke B och Jonny Johansson, grundare av Acne, går way back till 90-talet som jag har förstått det).

    Det känns fint att lyssna på Daniel Sjölins sommarprat och ett flertal gånger höra honom citera Jockes texter och spela Kents musik.
    Det är på något sätt tröstande när Ann Heberlein säger att hon gråter till Kent. Precis som att det är roligt när hon som djupt religiös säger att hon hellre skulle vilja bli telefontrakasserad av Jocke än Jesus (long story). Jag gillar att Johan Norberg sitter i publiken på bandets presskonferens och ivrigt ställer första frågan. Eller hur stolt Maria Wetterstrand låter när hon säger att hon kommer från Etuna – precis som Kent.

    Att samtidigt gå hem bland landets ledande intellektuella, mina föräldrars generation, unga medelmåttor som jag och tonåringar, det är en otroligt avundsvärd prestation.

    Parentes: Nu kanske inte landets stora tänkare och kulturelit ofta refererar till Acne. Men de bär det garanterat.

    Här finns en teaserbild på knäcket om någon är intresserad >>
    Senast redigerat av youngmodern den 2012-12-14 klockan 22:35.

  5. #5
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard

    Ska bli fantastiskt kul att läsa!
    Det här trodde jag aldrig skulle hända, fick visst vara en viss Jonna som fick Jocke att ställa upp..

    Även om jag är intresserad av de märken han bär idag så är jag mer intresserad av gamla DH-prylar. Det var det märket (våren 2005) som på allvar fick mig att bli intresserad av mode på ett nästan sjukt sätt.
    Senast redigerat av Is den 2012-12-16 klockan 08:56.
    "Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

    Göran Zachrisson

  6. #6
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av youngmodern Visa inlägg

    Du spelade i Rick i somras så jag antar att det är ett nyligen taget beslut? Har några jackor från märket själv och har klarat mig skapligt kvalitetsmässigt. Men min senaste har ett skinn som är behandlat (blästrat) vilket å ena sidan ger jackan en snygg sliten mockalook.
    Å andra sidan blir lädret blir väldigt tunt och skört. Det känns som om du går omkring med en onödigt dyr tröja. Inte en jacka.

    Jag är hur som helst av åsikten att kläder har en allt för djup psykologisk förankring för att helt avfärdas som ointressant. Ska inte säga att det är lika viktigt som att musiken och texterna har gett mig ett språkintresse och blivit något av en inkörsport till litteratur och poesi (god bless). Men det adderar helt klart ett mervärde.

    Och det är alltid intressant när artister som gör bra musik och sedan
    arrangerar och producerar den snyggt också har en estetiskt tilltalande
    inramning i övrigt. Som skivkonvolut, typografi, musikvideo osv. Och så förstås kläder. Bra smak rakt igenom.

    Jag brukar faktiskt jämföra Kent med modevarumärket Acne. Referensrik spetskultur (jo) med alternativ ådra som har blivit
    household och unisont gångbar. (Extra pikant är förstås att Jocke B och Jonny Johansson, grundare av Acne, går way back till 90-talet som jag har förstått det).

    Det känns fint att lyssna på Daniel Sjölins sommarprat och ett flertal gånger höra honom citera Jockes texter och spela Kents musik.
    Det är på något sätt tröstande när Ann Heberlein säger att hon gråter till Kent. Precis som att det är roligt när hon som djupt religiös säger att hon hellre skulle vilja bli telefontrakasserad av Jocke än Jesus (long story). Jag gillar att Johan Norberg sitter i publiken på bandets presskonferens och ivrigt ställer första frågan. Eller hur stolt Maria Wetterstrand låter när hon säger att hon kommer från Etuna – precis som Kent.

    Att samtidigt gå hem bland landets ledande intellektuella, mina föräldrars generation, unga medelmåttor som jag och tonåringar, det är en otroligt avundsvärd prestation.

    Parentes: Nu kanske inte landets stora tänkare och kulturelit ofta refererar till Acne. Men de bär det garanterat.

    Här finns en teaserbild på knäcket om någon är intresserad >>
    Det jag menade var att jag inte köper det längre.
    Den jackan jag använde i somras var den sista piece jag köpte.
    Och det var några år sen.
    Hans grejer är väldigt bekväma, men allt går itu.
    För övrigt har fodret på gigjackan pajat.
    Som det alltid gör.
    Han har silhuetten men inte kvaliteten.

  7. #7
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av youngmodern Visa inlägg
    [TABLE="width: 500"]


    Du spelade i Rick i somras så jag antar att det är ett nyligen taget beslut?
    Trodde inte jocke hade rick owens faktiskt, men har ju inte stenkoll direkt vad de har på sig. Är denna jackan rick som jocke bär på bilden nedan?
    http://www.flickr.com/photos/86415221@N00/7766642046
    Senast redigerat av Is den 2012-12-16 klockan 08:45.
    "Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

    Göran Zachrisson

  8. #8
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    En del samlar på frimärken, andra samlar på kläder.

    Själv samlar jag på musik- och elektronikprylar. Men bara sådant som jag vet att jag kan använda till något, helst i ljudväg.
    När jag var liten samlade jag på prydnadskatter och prydnadsgrodor :P

    .. andra är jägare, slänger sådant som inte är det senaste längre.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  9. #9
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2009
    Inlägg
    4 988

    Standard

    Men 18:e är ju idag!!! Varför kom jag inte ihåg att köpa Styleby på lunchen eller hemvägen? Määh... Och orkar inte ta ut bilen ur garaget och ge mig ut i snön. Note to self: köp imorrn.
    Om jag någonsin önskade mig julklappar skulle jag önska mig en prenumeration på Styleby.
    Och kanske ett par nya skinnbrallor...
    Jag har skyhöga krav och det här är lagom

  10. #10
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard

    Intressant och kul läsning!
    Kul att han håller DH aw2003 som bästa kollektion alla kategorier. Fast det är han inte direkt ensam om att tycka.
    Intressant att höra han prata allmänt om kläder också, instämmer i mkt han säger. Det är befriande med folk som köper efter hantverket och detaljer och inte bryr sig så mycket trender fram och tillbaka.

    När jag läser artikeln tänker jag återigen på en sak som han sa på en konsert, tror det var under tältturnén 2005. Något i stil med "när jag var yngre så strävade jag mycket efter att vara unik men samtidigt inte sticka ut, vilket är otroligt svårt". Det är något man känner igen sig i otroligt mycket tycker jag. Man vill alltid ha kläder som man känner sig cool i och som inte alla har samtidigt som man inte vill framstå som för konstigt och samtidigt smälta in på nåt konstigt sätt.
    "Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

    Göran Zachrisson

  11. #11
    Medlem stjärnors avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    glasgow, scotland
    Inlägg
    1 385

    Standard

    Finns det en chans att en jätte fin kentfan kunde skanna och lådda upp artikeln om Jocke för oss international fans som bor utom sverige?
    Jag ska även försöka och översätta texten till engelska så att andra kan läser det.
    coloursatnight

  12. #12
    Laila Marie-Gigi Andersen
    Guest

    Standard

    Jag har tänkt (vilket inte händer ofta, så se upp) att kanske er fascination för kläder inte är olikt min fascination af design ... om det är möbler eller arkitektur. (Eftersom jag har sagt, att jag inte förstår tjusningen av kläder...)


    Men jag älskar möbler och byggnader som är vackert utformade.(En smak som naturligtvis är helt subjektiv!)
    Jag är en stor beundrare av klassisk (skandinaviska) och även från tid till annan udda design.
    - Detta går för möbler och byggnader. . . och faktiskt, det skulle gå för min smak i kläder också, klassisk och lite udda från tid till annan...
    Och även om jag inte har råd med någon av de saker jag gillar, betyder det inte att jag inte kan vara intresserad.

    Se ... Jag har tänkt tack vare er, så tack!
    Senast redigerat av Laila Marie-Gigi Andersen den 2012-12-20 klockan 11:00.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Is Visa inlägg
    Trodde inte jocke hade rick owens faktiskt, men har ju inte stenkoll direkt vad de har på sig. Är denna jackan rick som jocke bär på bilden nedan?
    http://www.flickr.com/photos/86415221@N00/7766642046
    Stämmer. Modellen heter Globa Bomber. Snyggaste Rick-modellen i mitt tycke.

  14. #14
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2009
    Inlägg
    4 988

    Standard

    Har ni inte köpt tidningen än så gööör det!!! Kanonintervju med Jocke (av übercoola geni-Jonna Bergh!)och kläderna är sjukt snygga!
    Bara att se skinnjackorna är värda den årsprenumeration jag äntligen slog till på.

    Ny regel: bara Jonna Bergh, Jan Gradwall eller Per Sinding Larsen får intervjua Kentarna. Det är bara då de faktiskt får lite vettiga frågor och ger intressanta svar...
    Jag har skyhöga krav och det här är lagom

  15. #15
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    9 234

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyårslöftet Visa inlägg
    Har ni inte köpt tidningen än så gööör det!!! Kanonintervju med Jocke (av übercoola geni-Jonna Bergh!)och kläderna är sjukt snygga!
    Bara att se skinnjackorna är värda den årsprenumeration jag äntligen slog till på.

    Ny regel: bara Jonna Bergh, Jan Gradwall eller Per Sinding Larsen får intervjua Kentarna. Det är bara då de faktiskt får lite vettiga frågor och ger intressanta svar...


    Håller med , jag råkade vara ledig den dagen de fick sitta och svara på mest urtråkiga frågor före turnéen och jag tyckte verkligen att fansen hade de roligaste frågorna.
    Jag tyckte mig känna i luften att journalisterna tyckte att det är för djävligt att behöva sitta med kreti och pleti och då såg jag det i min dator .
    Sen journalister gör det här som min syster gjorde till min dotter om hon har en pojkvän och när hon svarar 'nej' så börjar min syster Men nog har hon en pojkvän och snart igen 'Är det Mattias? eller är det Abraham eller är det ?
    Och jag blir så irriterad så jag ryar i till min syster att vad jag nu sa inte håll käften men och så blev min syster och jag osams .
    Så det kan bli.
    Men jag håller hårt på att man har rätt att säga NEJ och sen ska man få vara ifred, och man ska inte behöva berätta varför inte därför heller.
    Senast redigerat av snö den 2012-12-28 klockan 08:24.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •