Visa resultat för omröstning: Använder du orden "Hen" och "Negerboll" i vardagligt bruk?

Antal röster
38. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Jag använder både "hen" och "negerboll"

3 7,89%
  • Jag använder "hen" men inte "negerboll"

14 36,84%
  • Jag använder "negerboll" men inte "hen"

10 26,32%
  • Jag använder varken "hen" eller "negerboll"

11 28,95%
Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 91

Ämne: Använder du orden "Hen" och "Negerboll"?

Standard

Man har ju använt ordet "den" när man inte vet könet på en person man pratar eller skriver om, enligt mig så är "hen" bara ett av många försök till att skapa ett könlöst samhälle, och att ordet kan vara bra för folk som inte vill associerar sig med något kön alls kan väl visserligen vara sant, men hallå, hur många människor rör det sig om egentligen, ska verkligen alla andra i detta land dras över samma könslösa kam?

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av TobiasFalk Visa inlägg
    Man har ju använt ordet "den" när man inte vet könet på en person man pratar eller skriver om, enligt mig så är "hen" bara ett av många försök till att skapa ett könlöst samhälle, och att ordet kan vara bra för folk som inte vill associerar sig med något kön alls kan väl visserligen vara sant, men hallå, hur många människor rör det sig om egentligen, ska verkligen alla andra i detta land dras över samma könslösa kam?
    Alltså, i vissa dialekter säger man ju fortfarande han och hon om saker som inte har något faktiskt kön. Till exempel när värmlänningarna talar om sola i Karlstad, så är det för att solen är en hon. Är det oschysst mot solen?

Jag kommer att fortsätta skriva han/hon om människor som jag är osäker på för jag tycker inte att det är dålig stil mot de som känner sig mittemellan, bara naturligt i min dialekt
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Jag använder inte hen eller negerboll för att det känns som jag gör ett "statement" när jag gör det. Jag vill inte förknippas med sånadär mongon som går till cafét och högt utbrister "Jag skulle vilja ha en NEGERBOLL" och sedan busigt tittar runtomsig och känner sig extremt modig, samma sak med hen, jag vill inte att folk ska tänka att jag är en sån mupp som som tror att den strider tappert för jämställdheten för att den använder "hen" i diskussioner och i text.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Jag använder inte hen eller negerboll för att det känns som jag gör ett "statement" när jag gör det. Jag vill inte förknippas med sånadär mongon som går till cafét och högt utbrister "Jag skulle vilja ha en NEGERBOLL" och sedan busigt tittar runtomsig och känner sig extremt modig, samma sak med hen, jag vill inte att folk ska tänka att jag är en sån mupp som som tror att den strider tappert för jämställdheten för att den använder "hen" i diskussioner och i text.
    Du verkar ofta vara väldigt medveten om att INTE gå emot strömmen bara för att (då det vore ett tecken på "obalans").
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Du verkar ofta vara väldigt medveten om att INTE gå emot strömmen bara för att (då det vore ett tecken på "obalans").
    Nej strömmen spelar ingen roll, det är bara det löjliga jag inte klarar av.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Bravorions avatar
    Reg.datum
    Oct 2005

Standard

Well put, man.

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Bravorion Visa inlägg
    Well put, man.
    Håller med!
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Okej, löjlighet är väl inget självändamål precis.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Erfaren medlem Flaskbottnadgaphalss avatar
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Ehe, hur kan man sätta likhetstecken mellan "hen-debatten" och att inskränkta rasister inte förstår att negerboll är rasistiskt?
    Utan tvivel är man inte riktigt klok

Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Hen är alltså ett nytt ord för att förenkla språket. Nya ord kommer till hela tiden, att använda ordet "hen" handlar i första hand inte om att "kämpa" för jämställdhet. Däremot kan det vara ett aktivt ställningstagande mot feminism och jämställdhet att inte använda det.

Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Vem om man inte får säga "negerboll" borde man inte få säga vitlök!!!!!!111!!

//Lajvar inskränkt och dum i huvudet

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Vad är värst då? (för att beröra verklig personskändning och inte bara ord med dålig klang)
    Att förolämpa någon genom att använda ett ord som neger (rasistiskt tillmäle) eller att anklaga någon för att vara en dålig individ (helt utan koppling till ras)? Varför?
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Standard

Jag tycker det är konstigt att folk blir så upprörda över framförallt "hen". Det verkar ju typ finnas opinion för att förbjuda det?
    Jag ser det såhär: någon tyckte att det fanns en möjlighet att förenkla skrivandet av han/hon genom att istället skriva hen. Det är upp till var och en om man vill använda det men argumentet att det är fult förstår jag inte. Kan ord vara snygga och fula? Är inte den kommunicerande funktionen ofta viktigare än den estetiska när det gäller språket?
    Att ordet hen nu dessutom börjat användas om personer som inte känner någon speciell könstillhörighet är väl bara bra för dem? Störs man av det är man extremt intolerant och konservativ eller bara korkad.

Angående negerboll så har vi i Sverige ingen "tradition" av rasförtryck på samma sätt som t.ex. i USA. Därför har det svenska ordet neger inte samma laddning som det amerikanska nigger (upplever iaf jag). Eftersom det finns alternativa kaknamn så behöver man ju inte säga negerboll, det känns ju lite bara för att, men det är ju inte laddat på samma sätt som om en kaka i USA skulle heta t.ex. niggercake. Det hade väckt reaktioner.

Kanske borde säga hur jag själv gör också om det inte framgick mitt i allt babblande hehe.
    Jag skulle väl använda hen om det behövdes men det gör det knappast i talspråk iaf. Negerboll brukar jag inte säga, men det kanske händer ibland.
    Senast redigerat av ololole den 2013-01-11 klockan 18:22.
    Så det så.

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Flaskbottnadgaphals Visa inlägg
    Hen är alltså ett nytt ord för att förenkla språket. Nya ord kommer till hela tiden, att använda ordet "hen" handlar i första hand inte om att "kämpa" för jämställdhet. Däremot kan det vara ett aktivt ställningstagande mot feminism och jämställdhet att inte använda det.
    Jag använder inte hen och jag är definitivt inte emot jämställdhet. Däremot tycker jag ordet hen kan användas för att understryka skillnader som faktiskt inte finns och så att säga göra problemet större än det är.
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av ololole Visa inlägg
    Jag tycker det är konstigt att folk blir så upprörda över framförallt "hen". Det verkar ju typ finnas opinion för att förbjuda det?
    Jag ser det såhär: någon tyckte att det fanns en möjlighet att förenkla skrivandet av han/hon genom att istället skriva hen. Det är upp till var och en om man vill använda det men argumentet att det är fult förstår jag inte. Kan ord vara snygga och fula? Är inte den kommunicerande funktionen ofta viktigare än den estetiska när det gäller språket?
    Att ordet hen nu dessutom börjat användas om personer som inte känner någon speciell könstillhörighet är väl bara bra för dem? Störs man av det är man extremt intolerant och konservativ eller bara korkad.

Angående negerboll så har vi i Sverige ingen "tradition" av rasförtryck på samma sätt som t.ex. i USA. Därför har det svenska ordet neger inte samma laddning som det amerikanska nigger (upplever iaf jag). Eftersom det finns alternativa kaknamn så behöver man ju inte säga negerboll, det känns ju lite bara för att, men det är ju inte laddat på samma sätt som om en kaka i USA skulle heta t.ex. niggercake. Det hade väckt reaktioner.

Kanske borde säga hur jag själv gör också om det inte framgick mitt i allt babblande hehe.
    Jag skulle väl använda hen om det behövdes men det gör det knappast i talspråk iaf. Negerboll brukar jag inte säga, men det kanske händer ibland.
    Ord i sig kan inte vara rasistiska eller destruktiva, det som gör dem rasistiska är endast kontext och intention. Jag tycker att det är bra med fler nya ord, även om det finns många ord som kan änvändas istället för "hen" så är det inget fel med en synonym, det är snarare bara positivt när man ska skriva långa texter och slipper bara använda "den" och "personen" det blir lätt tråkigt och sterilt när man använder samma ord flera gånger.

USA är ett bra exempel på hur man överdrivet har demoniserat vissa typer av ord, som tillexempel "neger", här är ett exempel när en intervjuvare inte ens vågar säga ordet "neger" i ett extremt tydlig ickerasistiskt kontext och intention:

Ännu värre i USA är svärorden, svärord i sig är en helt befängd idé, att vissa helt harmlösa ord har fått en så extremt destruktiv stämpel att de inte ens kan användas utan att göra folk upprörda trots att de inte är destruktiva på något sätt. Jag kollade på ett avsnitt av Breaking Bad för ett tag sen som för de som inte vet handlar om några personer som driver crystal methlabb, tillverkar livsfarliga och illegala droger, sammarbetar med mexikanska drogkartellen, mördar personer och det pågår även sex med prostituerade och dödliga överdoser av heroin, iallafall så var det ett avsnitt då ett brev kom upp i bild som det stod "fuck" på som hade pixiliserats. Det är ett ganska tydligt tecken på hur galet långt det har gått i det landet. Om de skulle bestämma imorgon att alla svärord var tillåtna så skulle absolut ingen skada ske.
    Sláinte Mhath!

Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •