Visa resultat för omröstning: Använder du orden "Hen" och "Negerboll" i vardagligt bruk?

Antal röster
38. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Jag använder både "hen" och "negerboll"

3 7,89%
  • Jag använder "hen" men inte "negerboll"

14 36,84%
  • Jag använder "negerboll" men inte "hen"

10 26,32%
  • Jag använder varken "hen" eller "negerboll"

11 28,95%
Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 91

Ämne: Använder du orden "Hen" och "Negerboll"?

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Ännu värre i USA är svärorden, svärord i sig är en helt befängd idé, att vissa helt harmlösa ord har fått en så extremt destruktiv stämpel att de inte ens kan användas utan att göra folk upprörda trots att de inte är destruktiva på något sätt. Jag kollade på ett avsnitt av Breaking Bad för ett tag sen som för de som inte vet handlar om några personer som driver crystal methlabb, tillverkar livsfarliga och illegala droger, sammarbetar med mexikanska drogkartellen, mördar personer och det pågår även sex med prostituerade och dödliga överdoser av heroin, iallafall så var det ett avsnitt då ett brev kom upp i bild som det stod "fuck" på som hade pixiliserats. Det är ett ganska tydligt tecken på hur galet långt det har gått i det landet. Om de skulle bestämma imorgon att alla svärord var tillåtna så skulle absolut ingen skada ske.
    Håller med fullkomligt (vilket redan framgått förvisso).
    Såg det fuck-avsnittet idag och som sagt, den serien är tämligen provokativ såtillvida att man tar parti för antagonisten, ändå denna pixelering ...

För övrigt kan jag tycka att ditt trådämne är lite väl "snällt",
    Eftersom det borde vara så okontroversiellt med dessa ordval. Nästan en icke-fråga. Men det är väl sånt folk gillar att diskutera. Icke-frågor.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Håller med fullkomligt (vilket redan framgått förvisso).
    Såg det fuck-avsnittet idag och som sagt, den serien är tämligen provokativ såtillvida att man tar parti för antagonisten, ändå denna pixelering ...

För övrigt kan jag tycka att ditt trådämne är lite väl "snällt",
    Eftersom det borde vara så okontroversiellt med dessa ordval. Nästan en icke-fråga. Men det är väl sånt folk gillar att diskutera. Icke-frågor.
    Frågan är ju varför det inte är en icke-fråga när det borde vara det.
    Varför folk blir upprörda över att ett nytt ord (som är HELT VALFRITT att använda) existerar.
    Så det så.

Erfaren medlem Bravorions avatar
    Reg.datum
    Oct 2005

Standard

USA är ju ett land som är känsligt för allt men som samtidigt producerar det mesta av det provocerande i världen, på många plan. Konstant "elefanter bland vaser" liksom. Morgan Freeman föreslår att det bästa sättet att bli av med rasism är att sluta prata om det. Sluta påpeka personers färg där det inte är relevant.

Börjar känna mer och mer att som ololole säger att det finns andra ord som inte provocerar lika mycket som negerboll. I det superkänsliga landet USA skulle ju niggercake troligtvis skapa våldsamma reaktioner.

EDIT: Det blev ju rätt starka reaktioner när GB lanserade Nogger Black i Sverige.
    Senast redigerat av Bravorion den 2013-01-11 klockan 19:05.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av ololole Visa inlägg
    Varför folk blir upprörda över att ett nytt ord (som är HELT VALFRITT att använda) existerar.
    Folk är rädda att de ska börja byta ut "han" och "hon" mot hen på dagis och sånt, vilket jag själv kan tycka är ganska korkat om de skulle göra det, men ingen stor grej.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av ololole Visa inlägg
    Ja, det är ett exempel på en BETYDLIGT intressantare fråga som får alldeles för lite plats i dagens informationsflöde.
    Ibland känns det som jag är ensam om att fundera på den sortens frågor och då känner jag mig lite uppgiven (och tänker att jag INTE har fattat något, alternativt att alla andra är blinda för något som jag tror mig se ...).
    Ett försök till förklaring av denna fråga: folk kanske helt enkelt är så oförmögna att tänka självständigt (och bryta normen) att de bara tar till sig sådana frågor som redan diskuterats av andra (och därmed uppfattas som korrekta). Äh, jag har f*n ingen aning om hur människor fungerar.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Jag stör mig iofs otroligt mycket på när folk inte kan skilja på de och dem (vilket också är något av en icke-fråga).
    Hur svårt är det liksom???
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Är det lika illa att man blir upprörd för att folk blir upprörda? deras upprördhet skadar ju ingen på samma sätt som ordet inte skadar någon och hur mycket de än misstycker så kan vi ändå använda ordet hur mycket vi vill?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Är det lika illa att man blir upprörd för att folk blir upprörda? deras upprördhet skadar ju ingen på samma sätt som ordet inte skadar någon och hur mycket de än misstycker så kan vi ändå använda ordet hur mycket vi vill?
    Nej, det finns ingen större anledning att bli upprörd över en icke-fråga.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Nej, det finns ingen större anledning att bli upprörd över en icke-fråga.
    Hela 2012 har dominerats av ickefrågor, vi är väl i något slags skifte antar jag, om ett decennium är Hen antagligen normalt i språkbruk hos de flesta svenskar, eller så är det helt dött, det spelar ingen roll egentligen.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Varför i hela friden är det så jävla viktigt att det ska heta negerboll?
    Själva ordet Neger är ju kränkande precis som blatte eller spagge eller babbe är.
    Det är förhelvete ett jävla bakverk och inte namnet på nått viktigt.
    Och skulle ni som säger negerboll göra det om det stod en svart person bakom disken, eller i kön? Och hur skulle ni lösa den konflikten när den människan säger ifrån eller blir upprörd och skulle ni säga eller tänka att den människan bara ska ta det för att det "alltid har hetat det"?
    Ne skärpning.
    Seriöst, det finns ingen framtid i det förflutna.
    Sluta upp med barnfasonerna och tänk efter lite.

Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av bcq Visa inlägg
    Varför i hela friden är det så jävla viktigt att det ska heta negerboll?
    Själva ordet Neger är ju kränkande precis som blatte eller spagge eller babbe är.
    Det är förhelvete ett jävla bakverk och inte namnet på nått viktigt.
    Och skulle ni som säger negerboll göra det om det stod en svart person bakom disken, eller i kön? Och hur skulle ni lösa den konflikten när den människan säger ifrån eller blir upprörd och skulle ni säga eller tänka att den människan bara ska ta det för att det "alltid har hetat det"?
    Ne skärpning.
    Seriöst, det finns ingen framtid i det förflutna.
    Sluta upp med barnfasonerna och tänk efter lite.
    Bra rutet. Jag kom också och tänka på vad radiosportens Bosse Hansson fick flera spann ovett för att han kalla några fotbollsspelare från Nigeria för "svartingar" och sedan försvarade sig med att han "var född på 30-talet och det har ju alltid hetat det".

Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ett öde värre än döden Visa inlägg
    Bra rutet. Jag kom också och tänka på vad radiosportens Bosse Hansson fick flera spann ovett för att han kalla några fotbollsspelare från Nigeria för "svartingar" och sedan försvarade sig med att han "var född på 30-talet och det har ju alltid hetat det".
    Alla argument som frasen "det har alltid..." är så in i helvete korkade.
    Den frasen bygger på att ingenting förändras, men så är inte fallet, alla och allting förändras hela tiden och när ska folk begripa det och hur argumenterar med en 3-åring som inte fattar ett jävla skit eller inte vill lyssna/förstå?

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ett öde värre än döden Visa inlägg
    "Inte en sån jävla svarting till" svårt att försvara det där va? han är en rasistjävel men jag tycker ändå inte att han skulle blivit portad.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

"Inte en sån jävla svarting till" svårt att försvara det där va? han är en rasistjävel men jag tycker ändå inte att han skulle blivit portad.
    Haha, jag är inte så intresserad av sport, men för mig skulle det räcka om Bosse samlade på sina frimärken bara. Jag tycker hans nya samlarområde borde bli Afrika.

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

I och för sig sa han nog inte "jävla".

Men det var ju tur att han inte sa "negerboll".
    Låt dom komma nu

Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •