Sláinte Mhath!
Jag svarade utifrån en nödsituation. Om det handlade om val skulle jag aldrig äta människokött. I övrigt skulle jag kunna prova olika köttsorter om de är typiska för någon viss kultur som jag uppskattar.
Ekorrar är gulliga så där är jag lite skeptisk men det finns väl inget land där man äter dem - eller?! Sedan garderar jag mig på pandor som väl är ganska så utrotningshotade. Jag vill inte utrota någon art för att få mat.
Senast redigerat av Oktjabrj den 2013-02-27 klockan 10:50.
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Det fanns inga djur jag vill äta i listan, men jag är inte vegetarian heller.
Beror på omständigheterna, tänk filmen Alive.
Hungrig nog så vill jag äta ett saftigt kvinnolår. :P
När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
Så blir ni aldrig rädda mer
När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
Så vänder allt igen
Jag går ensam genom mörkret
/Jo©ke\
Det är inte ovanligt att äta ekorrar i USA, faktiskt. En hel del människor där jagar ekorrar själva för att sedan frysa in dem, eller äta upp dem direkt såklart.
Själv äter jag nästan aldrig djur, men när jag väl gör det handlar det oftast om kyckling eller fisk. Men jag skulle inte säga att jag "aldrig i livet skulle äta...." förutom människokött.
Senast redigerat av Reina den 2013-02-27 klockan 13:08.
Intressant fenomen det där med att äta djur, så länge man inte vet om vad man äter så spelar det ingen roll, men t ex man äter en köttbit av nått slag och tycker det är jättegott och sen får reda på att det är en bit från en människa så är det jätteäckligt.
(Samma fenomen men hår, så länge det sitter på huvudet så är det jättefint och gulligt, men ligger det ett löst på axeln så blir det äckligt. )
Märkligt.
Kött som kött tänker jag, spelar ingen roll om det kommer från en ko, en åsna, en kloakråtta eller din katt.
Jag är övertygad om, at vi alla under de rätta omständigheterna skulle äta vad som helst för att överleva! Om jag satt i ett flygvrak i Andesbergen i snöstorm och det inte fanns annat att äta än de olyckliga som redan hade dött och låg under snön... eller om jag försökte överleva under vinteren i ett belägrat Stalingrad... ja, vem skulle inte kraftigt överväga äta vad som helst - även bitar av en människa?! Inget konstigt i det, det är ju en primal längtan att överleva.
Det är ju klart inte hälsosamt, med tanke på vad som hände med kannibalerne från Papua Ny Guinea. Och med 'oss' under 90-talet... minns ni? - Galna kosjukan, som visst borde ha hetat galna fårsjukan
Men vi är lyckligtvis inte i den typ av situation på en daglig basis, så ... Du kan få äta (nästan!) vad du vill så länge vad du äter har levt ett lyckligt och naturligt liv!![]()
Jag äter hellre skaldjur > fisk > fågel > vilt än odlade däggdjur.
När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
Så blir ni aldrig rädda mer
När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
Så vänder allt igen
Jag går ensam genom mörkret
/Jo©ke\
jag vill inte äta karnivorer (alltså köttätande djur) främst av smittskyddsskäl. Jag vill inte äta utrotningshotade djur. Jag vill inte äta djur oavsett djurslag som fötts upp under djurskyddsmässigt undermåliga förhållanden, fått åka okontrollerade, långa transporter till slakt eller som slaktats utan bedövning ( typ halal-slakt och koscher-slakt.) Ekorre skulle jag nog kunna tänka mig att äta i en svält-situation. Get undviker jag lite pga lukten, men jag har inga ideologiska problem med det om uppfödning och slakt sker under bra förhållanden.
and goddamn, I don't seem to have learned
that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)
& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod
För att jag har stark anknytning till det svenska jordbruket och vet mer om förhållandena där än de flesta... Jag köper dessutom det mesta av mitt kött från gårdar jag vet exakt vilka det är och vilken omsorg om djuren som ägarna visar i uppfödningen, där djuren slaktats antingen på gårdseget slakteri eller lokala småskaliga slakterier där folk jag känner är ansvariga för kontrollen.
Sen är jag ju inte helt konsekvent eftersom det händer att jag äter kött på restaurang- och där har man ju ingen som helst kontroll. Det ger mig lite huvudbry faktiskt.
Det jag röstade för, är identiskt med vad jag redan har ätit..
Fuck, fuck, fuckety fuck. Bugger, fuck... ...and tits!