Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Jockes röstomfång?

  1. #1

    Standard Jockes röstomfång?

    Hejsan hoppsan! Jag undrar om det är någon som råkar veta hur högt respektive lågt Jocke egentligen kan sjunga.

  2. #2

    Standard

    "Allt vänder om igen" i Sjukhus är ju ganska högt, där någonstans kan man väl tänka sig att smärtgränsen ligger (utan falsett).
    Det lägsta vetefan, men antagligen mycket lägre än man någonsin skulle ha användning för.

  3. #3
    Nybörjare pietzqs avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Uppsala, Sverige
    Inlägg
    40

    Standard

    "Mot en helt ny DAG" i 'Passagerare' är relativt lågt.
    Ingenting - celloversion
    http://www.youtube.com/watch?v=R7k_k8fLNss
    Mannen i den vita hatten - celloversion
    http://www.youtube.com/watch?v=1XMhK9C1QQo

  4. #4

    Standard

    Ja, sant. Jag tänkte annars på verserna i Ingenting någonsin (den stämman som ligger en oktav under), men Passagerare är lägre.

  5. #5
    Smygare
    Reg.datum
    Jul 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3

    Standard

    Sjukhusgrejen är Väldigt hög. Klart han tar den, med lite sattsning, men han kan ju inte sjunga en hel låt med den tonhöjden.
    Skulle även tro att han tar den i någon form av mellanläge mellan bröstklang och falsett. Tror nåt sånt kallas spetsad falsett En tanke jag hade bara...

  6. #6
    Smygare
    Reg.datum
    Nov 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1

    Standard

    Hej peepz!
    Jag kan inte gå i god för att den här uppskattningen är fullständigt korrekt. Dessutom får vi inte glömma att det här endast rör sig om inspelade insatser, möjligen kan Joakim gå lägre/högre. Enligt signaturen Full på therangeplace.com, är Joakims range i full-röst från ett lågt E till ett högt B en semiton under höga C.

  7. #7
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Trots att jag är lekman skulle jag nog säga att många av låtarna på första plattan går väldigt högt, nu vet jag att det är ajaj att prata om liveupptagningar men när jag lyssnar på exempelvis Pojken... från turnén -07 så känns det som att Jocke har problem att nå upp till de högsta tonerna, det är väldigt ansträngt och rösten förändras ju med åldern. Nu kan det bara vara jag som spekulerar också men när kent körde NDBPM på T19 var det i en annan tonart (sänkt?) än orginalet, frågan är om det var för att den gjorde sig bättre i den nya tonarten i versionen de körde då eller om det var så att Jocke var tvungen att sänka för att klara av att sjunga.

    Jag har även en teori om att UDA bytt tonart (från G till F) dels för att passa med Det finns inga ord men kanske också för att den är ganska hög, verserna ligger perfekt för mig men i refrängen går det så högt att det är som en uppåtgående kurva som helt plötsligt bryts av för att min röst pallar inte med "toppen/peaken" och det är oerhört irriterande

    Som sagt, jag gissar mig till att låtarna på första plattan är ganska höga eftersom Jocke var yngre då men röstomfånget är svårt att säga nåt om, jag är som sagt lekman (som önskar att jag valt estet i gymnasiet) och helt självlärd inom musik.

    Och appropå Ingenting någonsin har ju Jocke själv skämtsamt sagt att det var Nilles idé med understämman så han satt en kväll och drack Gammeldansk och "rökte hundra cigg" för att få till den där whiskyrösten och det slutade med att han stod dyngrak i sångbåset i Koppom och sjöng in understämman
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  8. #8
    Erfaren medlem Halkas avatar
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    Strax utanför Stockholm, , Sweden.
    Inlägg
    3 138

    Standard

    Man kan nörda ner sig rätt mycket i det här

    Om jag inte missminner mig är en av de högsta tonerna jag hört honom sjunga på "Vi kan väl vänta tills imorgon" precis i slutet av låten när han sjunger
    "...Vi kan väl vänta tills imorgon! Vi kan väl vänta tills IMORRN!". Det är E över höga C. Är iof lite mer ett vrål än en ton kanske Annars brukar han sjunga
    upp till A utan problem på många av de äldre låtarna.

    Lägst? Hmm, "Ingenting någonsin" kanske?
    Is this the real life? Is this just fantasy?

  9. #9

    Standard

    Ingenting någonsins understämma tror jag inte nödvändigtvis är särskilt bra att utgå från; delvis var det nitton år sedan, och delvis var det en röst han fick till med gammeldansk och kopiösa mängder cigaretter, om jag minns Kentboken rätt. Jag skulle väl säga att Jocke ligger som lägst genom en hel låt i Sömnen, och så förstås delar av Passagerare, vilket redan nämnts. Sedan är frågan om man räknar falsett eller ej. Jag är verkligen en lekman i detta avseende (jag kan inte namnge toner), men exempel där han ligger högt under de senaste åren, både i falsett och utan, är bland annat Hjärta, Sjukhus, Vals för Satan, Töntarna, Färger på natten och 999. Det är bara min oerfarna uppskattning.
    som flugorna på socker betyder ingenting

  10. #10
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Om du var här ligger på gränsen för vad Jocke klarar, jag frågade nån gång varför den spelas i Fm istället för F#m live (Sami och Harri hade capo på första istället för andra bandet) och Jocke svarade på forumet att i studion går det bra att bränna ut rösten och kräma på utav bara fan och sen vila upp sig i två veckor men live måste den hålla en hel turné igenom.

    För övrigt är väl falsettonerna i Saker man ser och Ensammast... hyfsat höga?
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •