Sidan 3 av 20 FörstaFörsta 12345678910111213 ... SistaSista
Resultat 31 till 45 av 294

Ämne: Nya singelsläppet "La Belle Epoque" den 12 mars

  1. #31
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Ha ha, ja hen och den där Plague är ena riktiga komiker.

    Men vad då spekulationer? I det här fallet är det väl helt solklart att 2014 är slutet på den gyllene eran. :/

    Jag är iaf hög på tabletter och nyheter.
    Trodde nätmobbingfasonerna åtminstone skulle vara väck på Kentforumet. Sen tänker man till och inser varför det är så otroligt inaktivt här.
    Försök skärpa upp inställningen till andra människor.
    Senast redigerat av The Plague den 2014-03-04 klockan 23:09.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  2. #32

    Standard

    Om den enda spekulationen kring singeln ska handla om Kent ska lägga av eller ej pga en väldigt långsökt ide kring titeln tycker jag att dom som gillar o diskutera/spekulera kring det kan skapa en egen tråd om det. Känns som en rätt avtändande diskussion precis inför ett nytt album och singelsläpp av allas våra favoriter Kent!
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  3. #33
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Klåparen82 Visa inlägg
    Om den enda spekulationen kring singeln ska handla om Kent ska lägga av eller ej pga en väldigt långsökt ide kring titeln tycker jag att dom som gillar o diskutera/spekulera kring det kan skapa en egen tråd om det. Känns som en rätt avtändande diskussion precis inför ett nytt album och singelsläpp av allas våra favoriter Kent!
    Äeh. Slappna av! Låt folk spekulera fritt
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  4. #34
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Trodde nätmobbingfasonerna åtminstone skulle vara väck på Kentforumet. Sen tänker man till och inser varför det är så otroligt inaktivt här.
    Försök skärpa upp inställningen till andra människor.
    Förlåt om du uppfattade det så. Det var menat som en lättsam anspelning på det förra skämtet. Som jag inte uppfattade som så elakt. Jag kan tycka att det är kul med lite tjäbbel när det ligger på den här nivån. Men nu ska jag sluta bidra till det i den här tråden iaf. Ha en bra dag!

    EDIT: Om vi nu ska en sådan här tråd och ett levande forum så får folk gärna skriva en massa saker här som har med singeln att göra. Det är ju lite svårt att dra för mycket slutsatser utifrån en titel, men bättre då med en massa (må hända knasiga) spekulationer än att ingen skriver någonting överhuvudtaget.

    För övrigt gillar jag The Plagues tolkningar (hur komiska de än kan te sig).
    Senast redigerat av namokab den 2014-03-05 klockan 08:19.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  5. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Klåparen82 Visa inlägg
    Om den enda spekulationen kring singeln ska handla om Kent ska lägga av eller ej pga en väldigt långsökt ide kring titeln tycker jag att dom som gillar o diskutera/spekulera kring det kan skapa en egen tråd om det. Känns som en rätt avtändande diskussion precis inför ett nytt album och singelsläpp av allas våra favoriter Kent!
    Så långsökt är det väl inte? La belle epoque 1890-1914 och kent 1990-2014 känns knappast som en slump om du frågar mig. Finns säkert nån tanke bakom. Däremot betyder det ju inte att dom ska lägga av
    Så det så.

  6. #36
    Medlem DanielOlins avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    248

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ololole Visa inlägg
    Så långsökt är det väl inte? La belle epoque 1890-1914 och kent 1990-2014 känns knappast som en slump om du frågar mig. Finns säkert nån tanke bakom. Däremot betyder det ju inte att dom ska lägga av
    Fast La Belle Epoques inledning brukar väl räknas med fredsfördaget efter fransk-tyska kriget och införandet av Tredje franska republiken på 1870-talet? Och när jag läste historia & idéhistoria (yes, äntligen kommer de högskolepoängen till användning, hehe!) satte föreläsaren det symboliska slutet på perioden redan till Titanic-katastrofen 1912. Så ska man vara petig med de historiska årtalen är spekulationen inte lika glasklar. Var får ni 1890 ifrån? Dreyfusaffären?

  7. #37
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Eftersom jag aldrig skulle komma på tanken att skriva en låt som handlar om bandet kent så kan det väl kanske vara så att titeln La Belle Epoque syftar på något som låten innehåller/handlar om/speglar?

  8. #38
    Erfaren medlem 13_Maj_tjejens avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    17 741

    Standard

    Meh det har du väl lärt dig Jocke.. Det är inte låtskrivaren själv som bestämmer vad låten handlar om.

    "Getting old is not for sissies."

  9. #39
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Trodde nätmobbingfasonerna åtminstone skulle vara väck på Kentforumet. Sen tänker man till och inser varför det är så otroligt inaktivt här.
    Försök skärpa upp inställningen till andra människor.
    Jag tycker annars att vi är oerhört snälla nu jämfört med hur det var för ett antal år sen när man kunde få en avhyvling lite hursom helst... nästan så man tror vissa tycker det är för lugnt, mesigt och tråkmysigt och håller sig härifrån bara därför...
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

  10. #40
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Jag tycker annars att vi är oerhört snälla nu jämfört med hur det var för ett antal år sen när man kunde få en avhyvling lite hursom helst... nästan så man tror vissa tycker det är för lugnt, mesigt och tråkmysigt och håller sig härifrån bara därför...
    Den känslan har jag också fått men sedan verkar vissa bli gramse på sådana som liksom Plague har lite åsikter.

    För övrigt tror jag att han har rätt om att låten handlar om samhället och utvecklingen. Jag menar, varför inte? Vals för satan, någon?
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  11. #41

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DanielOlin Visa inlägg
    Fast La Belle Epoques inledning brukar väl räknas med fredsfördaget efter fransk-tyska kriget och införandet av Tredje franska republiken på 1870-talet? Och när jag läste historia & idéhistoria (yes, äntligen kommer de högskolepoängen till användning, hehe!) satte föreläsaren det symboliska slutet på perioden redan till Titanic-katastrofen 1912. Så ska man vara petig med de historiska årtalen är spekulationen inte lika glasklar. Var får ni 1890 ifrån? Dreyfusaffären?
    På Wikipedia (som oftast, men inte alltid har rätt) står det: "La belle époque (franska: "den vackra/ljuvliga epoken") är ett uttryck som uppstod efter första världskriget och som avser den föregående perioden (omkring 1890–1914) i Frankrikes historia. Uttrycket används även om samma period i Västeuropa som helhet." Men eftersom jag inte har någon som helst egen kunskap om saken får jag väl erkänna mig lurad av en hemsida. "Don't jump to conclusions" som nån sa. Edit: ett diskussionsforum blirdock roligare med lite gissningar och (gärna konspiratoriska)teorier.
    Senast redigerat av ololole den 2014-03-05 klockan 17:13.
    Så det så.

  12. #42
    Medlem DanielOlins avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    248

    Standard

    Aha, Wikipedia som spökar! Bra tänkt och kul med spekulationer, men för en gångs skull satt jag inne med någorlunda kvalificerad kunskap.
    Ser att den svenska, den engelska och den franska Wikipedia-sidan anger olika tidsangivelser för periodens början (1890, 1870 och 1880). När det gäller sådana perioder i historien är det väl vanskligt att sätta exakta årtal, men 1890 känns lite väl sent att sätta som start. Börjar sväva lite off-topic nu kanske och borde uppsöka något historikerforum istället! Och får för säkerhets skull förtydliga att jag inte trott att låten konkret skulle handla om historieperioden, ifall nån skulle tolka mig så, haha.

    Riktigt cool låttitel, som sagt.

  13. #43
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    Underbara dagar bakom oss. Eller framför oss? Titeln är tvetydig som alltid. Man vet inte riktigt var ståndpunkten ligger.
    Senast redigerat av hundradelssekund den 2014-03-05 klockan 19:23.
    --
    Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.

  14. #44
    Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Mont Clare, Pennsylvania
    Inlägg
    6 690

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Underbara dagar bakom oss. Eller framför oss? Titeln är tvetydig som alltid. Man vet inte riktigt var ståndpunkten ligger.
    Speciellt inte INNAN vi hört låten/läst texten.
    Håll i hatten, snart blåser det upp till storm!

  15. #45
    Medlem Fjants avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Eskilstuna, , Sweden.
    Inlägg
    465

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Den känslan har jag också fått men sedan verkar vissa bli gramse på sådana som liksom Plague har lite åsikter.

    För övrigt tror jag att han har rätt om att låten handlar om samhället och utvecklingen. Jag menar, varför inte? Vals för satan, någon?
    Det skulle den säkert kunna handla om eller olycklig kärlek, saknad av en förlorad vän eller GB's glassortiment.

    Jag är också väldigt förväntansfull men det finns nog poäng med att vänta en vecka med allt för fördjupgående tolkningar
    Men visst är det kul att fantisera lite.
    Jag gör allt på ren vilja
    Ser du nån så skjut
    Jag står bakom tätt intill
    och jag är bara ljud
    Så jag rör mig som jag vill

Sidan 3 av 20 FörstaFörsta 12345678910111213 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •