Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 12345
Resultat 61 till 73 av 73

Ämne: Var Är Vi Nu?

  1. #61
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Ort
    Norge
    Inlägg
    64

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Jag hade precis innan tänkt att jag inte skulle spela upp den här låten för att jag tyckte att den var så privat och personlig så att den kändes läskig att dela med någon.
    Hade en diffus idé om att kanske låta den bli kvar i byrålådan
    Det er generelt veldig interessant hvordan veien er frem til en låt havner på et album eller blir en singel. Det er flere eksempler på låter som artister i etterkant røper at låten egentlig ikke var ment å være med på albumet av diverse årsaker. I Jockes tilfelle med Var är vi nu? så visste han tydeligvis tidlig at låta isolert sett er veldig bra MEN at den er så personlig at han av den grunn vurderte å ikke ta den med. Andre artister kan tenke at en låt ikke er bra nok men så kan den plutselig bli en kjempehit fordi låta såvidt kom med på f.eks et album. Sikkert veldig spennende for mange artister å prøve og forutse hvilke låter som de tror fansen vi like ekstra godt. Det varierer sikkert veldig på HVOR mye band tenker på dette men til en viss grad tror jeg det er umulig å ikke gjøre det. Utrolig spennende også hvor mange låter som aldri har blitt gitt ut men som artister har liggende i "arkivlådan" men som KANSKJE kunne bli kjempehit'er eller som hadde blitt omfavnet av fansen. Jocke skriver han hadde et 20-talls låter til Tigerdrottningen og hvor bra er f.eks de ca 9 andre som ikke er på albumet????

    Lurer (undrar) også på når artister sier at NÅ er vi ferdige med albumet. Det må være veldig vanskelig (svårt) å sette punktum. Hadde jeg vært artist hadde jeg sikkert aldri blitt ferdig fordi jeg hadde hørt på låtene om og om igjen og tenkt hva med noen gitarriff der, noen lyder der eller whatever. Jeg tror jeg hadde finpusset og finpusset hele tiden og aldri blitt fornøyd. Det vil sikkert for noen band være press fra plateselskap osv om å rett og lett levere noe til en bestemt dato og de har jo ikke noe valg. Andre band, som f.eks Kent, kan antagelig bestemme en del selv NÅR noe nytt skal slippes. Det er forresten kanskje best å ha en bestemt dato sånn at man ikke overdriver med å vurdere sine egne låter om og om igjen og har man en dato vet man at albumet må være ferdig til den bestemte datoen?? For de som bestemmer det meste selv og har mer frihet kommer selv de kanskje til et punkt hvor man rett og slett er trøtt på å hele tiden gjør forandringer på låtene og dermed sier man etter en stund at "nå er det nok" og NÅ er vi ferdig.

    Takk for et fantastisk album i hvert fall og enig med hyllesten av Var är vi nu? som er en perfekt låt på alle måter. Låta ble også enda bedre når vi vet mer nå om bakgrunnen for låta. Selv om vi ikke vet konkret hva det er, er det nok å vite at den er veldig personlig også er noe av det fine med musikk at vi selv som lyttere kan relatere tekster osv til vår egne liv og erfaringer.
    Senast redigerat av magsie den 2014-05-30 klockan 23:26.

  2. #62

    Standard Som tunna trådar sträcks vi ut..

    Har velat kommentera denna låten så länge nu, så jag måste äntligen ta mig tid!

    Först TACK herr Berg för den är helt fantastisk!
    Som vanligt är det många av orkesterns låtar som antingen "handlar om mig!" eller återskapar känslan av något som hänt.
    Ungefär som att förknippa något med en doft, vilket för mig är.. smått fantastiskt.

    Vad låten handlar om?
    Jag har för längesen insett att grabbarna uppskattar sitt privatliv så jag har aldrig riktigt satt mig in i deras konstellationer.
    Så herr Berg vet som vanligt bäst, men min tolkning säger att den handlar om ett par som fortfarande är tillsammans sedan de träffades där på verandan. Eller kämpar för att få det att fungera. De har gått igenom förälskelsen då är allt är lätt och roligt och den grå vardagen kommer till slut i kapp. Båda har förändrats som man gör när man mognar, växer upp och måste fatta alla de viktiga besluten som kommer när man blir äldre. De har lyckats med konsten att hålla ihop efter flera år istället för att bara lägga ner när det blir svårt, kanske skaffat barn och drabbats av andra tragedier som föräldrars bortgång som ibland knackar på.

    Hur man stöttat varandra igenom allt.
    Vad man uppnått tillsammans och vad det är värt.

    Som alltid vill man sätta bättre ord på saker.
    Jag har faktiskt suttit full i den där stulna båten över viken i ett annat liv. Upplevt kamper som skapat mig och mina värderingar jag har idag.
    Betett mig som skit bara för att förlora i det, just då, långa loppet. Tills för några år sen, då allt bara blev rätt.

    Jag känner värmen i låten som får mig att tänka på min kära fru och vår nyfödda grabb.
    Gissar ni kommer lira den på söndag och jag kommer garanterat fälla en tår.

    Och om herr Berg skulle läsa, så hoppas jag du förstår att jag bara är ett av alla tusen ansikten i publiken som kommer känna värmen.
    Tack för allt.

    / Patrik

  3. #63

    Standard

    Antar att Jocke gillade Miike Snows "Black & Blue" och skamlöst stal de bitar han gillade och tryckte in i sin egen låt? Lame. https://www.youtube.com/watch?v=-RGAPWxTe5g

  4. #64

    Standard

    Likheterna stannar vid att några pianoackord är samma. Du inser att det inte är så extremt långsökt musik att Jocke kan ha skrivit Var är vi nu utan att ha hört den här låten, va?
    som flugorna på socker betyder ingenting

  5. #65
    Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    13 451

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    En bra låt dock, en av mina favoriter på skivan. Funderar dessutom på en grej hur man spelar den på gitarr, försökt mig på det men jag brukar utelämna det snabba Bb-et efter varje versrad, hinner inte med att greppa det men det är väl egentligen bara ett snabbt anslag på klaviaturinstrument eller som om man skulle lägga in en snabb ton på basen mellan Dm och F? Annars får jag spela den på mitt sätt för mig själv bara...
    Jag brukar spela den i C, med capo på 5 bandet, då får man mer öppna grepp och det är lättare att göra de markeringar du pratar om.


  6. #66
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av matlagningsprogrammet Visa inlägg
    Antar att Jocke gillade Miike Snows "Black & Blue" och skamlöst stal de bitar han gillade och tryckte in i sin egen låt? Lame. https://www.youtube.com/watch?v=-RGAPWxTe5g
    Har egentligen semester från allt just nu men detta är roligt.
    Har inte hört denna.
    Men denna låt har mer gemensamt med Katy Perrys "Roar" än "Var är vi nu" utan att någondera är ett plagiat.
    "Roar" använder precis samma ackordgrund.
    Tonika i dur, snabb subdominant följt av tonikans mollparallell följt av snabb subdominant och tillbaka igen.
    Ackordföljden i min låt är snarlik men inte identisk.
    Jag valde ett annat ackord i harmonin som sista.
    Sen tar "Var är vi nu" en helt annan vändning ackordmässigt i det som kan kallas B-vers/brygga för att återgå till versens ackordidé i refrängen.
    Skillnaden är att i ref kommer subdominanten först.
    Xtrmt vanlig ackordföljd detta.
    Helt annan frasering och sångmelodi i "Var är vi nu" jämfört med "Black & Blue".
    Det finns typ 4 standardackordföljder inom pop, som återkommer om och om igen med små små variationer.
    Att kalla låtar som har snarlik ackordföljd för plagiat är en enorm förenkling av hela kompositionsprocessen.
    Just denna ackordföljd har använts flitigt sen 50-talet.
    Det som varierar mellan 80% av låtarna på radion är tempo, prod och tonart och i enstaka fall sångmelodier
    Kämpa på!
    Senast redigerat av J.Berg den 2014-08-05 klockan 23:56.

  7. #67
    Smygare
    Reg.datum
    Aug 2014
    Ort
    Vimmerby, Sweden
    Inlägg
    3

    Standard

    Min pappa tyckte jag var helt dum i huvudet som köpte vinylen, eftersom jag själv inte äger en vinyl-spelare, men satan vad glad jag var att jag gjorde det!
    Väl hemma hos pappa drag jag fram has spelare och lyssnade på den alternativa versionen.
    Den är magisk. Den har blivit en av mina absoluta favoritlåtar. Det är tur att jag fixade in den digitalt för annars hade vinylen varit helt sönderspelad nu. (och nej, jag kommer inte kasta ut den på internet, den är alldeles för bra för det)

  8. #68
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Har egentligen semester från allt just nu men detta är roligt.
    Har inte hört denna.
    Men denna låt har mer gemensamt med Katy Perrys "Roar" än "Var är vi nu" utan att någondera är ett plagiat.
    "Roar" använder precis samma ackordgrund.
    Tonika i dur, snabb subdominant följt av tonikans mollparallell följt av snabb subdominant och tillbaka igen.
    Ackordföljden i min låt är snarlik men inte identisk.
    Jag valde ett annat ackord i harmonin som sista.
    Sen tar "Var är vi nu" en helt annan vändning ackordmässigt i det som kan kallas B-vers/brygga för att återgå till versens ackordidé i refrängen.
    Skillnaden är att i ref kommer subdominanten först.
    Xtrmt vanlig ackordföljd detta.
    Helt annan frasering och sångmelodi i "Var är vi nu" jämfört med "Black & Blue".
    Det finns typ 4 standardackordföljder inom pop, som återkommer om och om igen med små små variationer.
    Att kalla låtar som har snarlik ackordföljd för plagiat är en enorm förenkling av hela kompositionsprocessen.
    Just denna ackordföljd har använts flitigt sen 50-talet.
    Det som varierar mellan 80% av låtarna på radion är tempo, prod och tonart och i enstaka fall sångmelodier
    Kämpa på!
    Hm, läste inte detta inlägg förrän nu men jag kom direkt att tänka på följande roliga youtubeklipp, väldigt många poplåtar verkar bygga på Pachelbels Canon in D, tror det är nåt liknande Axis of Awesome utnyttjar i sin Four chord song. Upptäckte själv när jag satt och spelade ackordföljden i Pachelbel fast i C att det var otroligt likt nåt jag kände igen och insåg att det är introt till Don't look back in anger (fast Noel gjorde vissa variationer).

    Har dessutom för mig att Jocke nämnt nåt liknande om de där fyra ackorden som är så oerhört vanliga när jag för ett antal år sen i Fråga kent påpekade att 747 är väldigt lik With or without you, inte bara ackorden/basgången utan jag tycker arren påminner lite om varandra med just den drivande basen och sen det där stråkljudet i början (samplingen som hade nummer 747 i Zeds disketthög) påminner om början av WoWy men det var bara ett sammanträffande, enligt J själv är den mer inspirerad av en Stina Nordenstamlåt med samma ackordföljd. Hur som helst, väldigt intressant att så mycket musik påminner om vartannat just för att vissa ackordföljder är så vanliga...

    Senast redigerat av tobbe non stop den 2014-08-20 klockan 18:15.
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  9. #69
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kittyface Visa inlägg
    Min pappa tyckte jag var helt dum i huvudet som köpte vinylen, eftersom jag själv inte äger en vinyl-spelare, men satan vad glad jag var att jag gjorde det!
    Väl hemma hos pappa drag jag fram has spelare och lyssnade på den alternativa versionen.
    Den är magisk. Den har blivit en av mina absoluta favoritlåtar. Det är tur att jag fixade in den digitalt för annars hade vinylen varit helt sönderspelad nu. (och nej, jag kommer inte kasta ut den på internet, den är alldeles för bra för det)
    Vad menar du? Den går att skaffa på iTunes store, så den finns redan "ute på internet".
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  10. #70
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Forumtrollet Visa inlägg
    Har velat kommentera denna låten så länge nu, så jag måste äntligen ta mig tid!

    Först TACK herr Berg för den är helt fantastisk!
    Som vanligt är det många av orkesterns låtar som antingen "handlar om mig!" eller återskapar känslan av något som hänt.
    Ungefär som att förknippa något med en doft, vilket för mig är.. smått fantastiskt.

    Vad låten handlar om?
    Jag har för längesen insett att grabbarna uppskattar sitt privatliv så jag har aldrig riktigt satt mig in i deras konstellationer.
    Så herr Berg vet som vanligt bäst, men min tolkning säger att den handlar om ett par som fortfarande är tillsammans sedan de träffades där på verandan. Eller kämpar för att få det att fungera. De har gått igenom förälskelsen då är allt är lätt och roligt och den grå vardagen kommer till slut i kapp. Båda har förändrats som man gör när man mognar, växer upp och måste fatta alla de viktiga besluten som kommer när man blir äldre. De har lyckats med konsten att hålla ihop efter flera år istället för att bara lägga ner när det blir svårt, kanske skaffat barn och drabbats av andra tragedier som föräldrars bortgång som ibland knackar på.

    Hur man stöttat varandra igenom allt.
    Vad man uppnått tillsammans och vad det är värt.

    Som alltid vill man sätta bättre ord på saker.
    Jag har faktiskt suttit full i den där stulna båten över viken i ett annat liv. Upplevt kamper som skapat mig och mina värderingar jag har idag.
    Betett mig som skit bara för att förlora i det, just då, långa loppet. Tills för några år sen, då allt bara blev rätt.

    Jag känner värmen i låten som får mig att tänka på min kära fru och vår nyfödda grabb.
    Gissar ni kommer lira den på söndag och jag kommer garanterat fälla en tår.

    Och om herr Berg skulle läsa, så hoppas jag du förstår att jag bara är ett av alla tusen ansikten i publiken som kommer känna värmen.
    Tack för allt.

    / Patrik
    Fint skrivet! <3

    Och det är inte du som borde kallas Forumtrollet i den här tråden.

    Nu vill jag lyssna på avskalad VÄVN på Spotify!!!
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  11. #71
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Fint skrivet! <3

    Och det är inte du som borde kallas Forumtrollet i den här tråden.

    Nu vill jag lyssna på avskalad VÄVN på Spotify!!!
    Enligt tråden i singelsektionen finns den där nu.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  12. #72
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Enligt tråden i singelsektionen finns den där nu.
    Den finns även i iTunes Store, köpte den häromdagen.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  13. #73
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Enligt tråden i singelsektionen finns den där nu.
    Jo jag vet, det är bara det att jag måste komma hem från jobbet först. Tålamod... :]
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 12345

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •