Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 73

Ämne: Var Är Vi Nu?

  1. #1

    Standard Var Är Vi Nu?

    Enligt mig en av dom finaste lugna låtarna jag hört av Kent! Mogen text, om förlorad ungdom kontra nutid/vuxen. Och den för mig väldigt varma omfamnande refrängen om "Var är vi nu?". Älskar pianot som klingar till i verserna. Och sen tycker jag sist men inte minst inledningen är så fruktansvärt vacker när Jocke sjunger "Jag såg dig dansa..." Och "Vi gled fulla över viken, i en stulen båt"
    Och Markus Trummor sitter där dom ska, som vanligt!!
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  2. #2
    Nybörjare
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    , , .
    Inlägg
    19

    Standard

    Älskar också den här låten! Så naturligt självklar. Texten är fantastisk och som nästan jämngammal med Jocke känner man igen sig i "Du vaknar upp din ungdom borta, din spegelbild ser ut som skit, och allt som förut var så enkelt har blivit väldigt svårt, som alltid flyr jag till musiken, en enda plats där jag kan vara jag, en plats med enkla raka regler, där dom stora drömmarna är lag". Så vackert, så fint. Älskar!

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bernard Sumner Visa inlägg
    Älskar också den här låten! Så naturligt självklar. Texten är fantastisk och som nästan jämngammal med Jocke känner man igen sig i "Du vaknar upp din ungdom borta, din spegelbild ser ut som skit, och allt som förut var så enkelt har blivit väldigt svårt, som alltid flyr jag till musiken, en enda plats där jag kan vara jag, en plats med enkla raka regler, där dom stora drömmarna är lag". Så vackert, så fint. Älskar!
    Exakt!!
    Jag får bilder från min ungdom av första versen. Sen sitter andra versen som du citerade som en smäck, klockrent! Melankoliskt vackert!
    Jag satt på bussen på väg hem idag med denna i lurarna, mitt bland folk, och hör textraden, "som alltid flyr jag till musiken den enda plats där jag kan vara jag, en plats med enkla raka regler, där dom stora drömmarna är lag" och fick sån rysning. För det gick rakt in i hjärtat, mitt i tristessens vardag just där och då.
    Senast redigerat av Klåparen82 den 2014-05-01 klockan 00:38.
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  4. #4
    Avstängd användare
    Reg.datum
    Aug 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    20

    Standard

    Har verkligen växt för mig. Fastnade inte förns kanske 5-6e gången jag lyssnade igenom skivan efter jobbet. Precis som ni säger så klingar den ann någonting inombords.
    Det var på något sätt ett kärt återseende med känslor man trodde att man glömt.

  5. #5
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Tack!

    Detta är en av mina favoritlåtar ever.
    Jag är så nöjd med det flow som finns i kompositionen. Helt sömlöst mellan vers och refräng och det finns inte en onödig ton någonstans.
    Och i hela det underbara stämpaketet i ref finns en Crosby Stills & Nash-känsla som för mig känns som när man åker bil genom Laurel Canyon eller längs PCH mot Malibu.
    Texten och musiken är som ett gammalt gift par som fortfarande är lyckliga tillsammans efter 70 år.
    Leadsången är från min demo och jag insåg tidigt att jag aldrig skulle kunna överträffa den tagningen.

  6. #6
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Tack!

    Detta är en av mina favoritlåtar ever.
    Jag är så nöjd med det flow som finns i kompositionen. Helt sömlöst mellan vers och refräng och det finns inte en onödig ton någonstans.
    Och i hela det underbara stämpaketet i ref finns en Crosby Stills & Nash-känsla som för mig känns som när man åker bil genom Laurel Canyon eller längs PCH mot Malibu.
    Texten och musiken är som ett gammalt gift par som fortfarande är lyckliga tillsammans efter 70 år.
    Leadsången är från min demo och jag insåg tidigt att jag aldrig skulle kunna överträffa den tagningen.
    Kul Jocke att du är inne och skriver om en låt så här, nästan som vi andra älskare av Tigerdrottningen. Extra roligt att du älskar just den här sången, albumets finaste ögonblick. Orden berör verkligen på ett sätt som är speciellt. <3
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  7. #7

    Standard

    Grät lite av denna imorse. Älskar allt med låten. trumpinnarna som räknar in i början, ärligheten i sången och den självklara refrängen. En av skivans bästa för mig. Tack Jocke och lycka till med spelningarna i sommar. Ska försöka komma förbi om det passar.

  8. #8
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Och alltså, (ängla)körerna på slutet!!
    Så vackert och så fulla av... tröst, på något vis.

    Så mycket hjärta i den här låten.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  9. #9
    Nybörjare
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Norge
    Inlägg
    57

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nattsken Visa inlägg
    Har verkligen växt för mig. Fastnade inte förns kanske 5-6e gången jag lyssnade igenom skivan efter jobbet.
    När jag hörde den här låten första gången tyckte jag den var tråkig, och en besvikelse efter mäktiga "Mirage" (som utan tvekan är en modern Kent-klassiker). Men efter att ha hört den 3-4 gånger (har tyvärr inte fått lyssnat så mycket som jag vill på skivan än) tycker jag att även "Var Är Vi Nu" låter som en potentiell Kent-klassiker.

    Dock är det något otäckt med dessa textrader, då de får mig att tänka på (ungdomligt) drogmissbruk (nej, inte mitt eget - jag har aldrig använt droger):

    "När synapser släcks som ljus.
    Bara upprepning kan döda oss.
    Som tunna trådar sträcks vi ut."
    Senast redigerat av skitstövel den 2014-05-01 klockan 10:10. Anledning: Grammatikfel

  10. #10

    Standard

    Också en av mina omedelbara favoriter. Jag har en känsla av att jag kommer återvända till den här genom åren. Det är verkligen en sån där låt man önskade att man hade skrivit själv. Nu när Jocke nämnde att leadsången kommer från demon blir jag lite nyfiken på resterande låtars produktion - hur ofta en demotagning eller ett guidetrack har använts i slutpaketet, t ex.
    Þú söngst til mín svo hljótt...

  11. #11

    Standard

    Den var inte omedelbar för mig, men den växer sig starkare och starkare hela tiden.
    som flugorna på socker betyder ingenting

  12. #12

    Standard

    Helt klart topp 3 från plattan. Hoppas att den ingår i repertoaren på Ullevi den första juni.
    rbroddmark.tumblr.com

  13. #13
    Medlem DanielOlins avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    248

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av vakær Visa inlägg
    Helt klart topp 3 från plattan.
    Helt klart på min top 3 också. Underbart vacker.

  14. #14

    Standard

    Personligen är det höjdpunkten på skivan. Introt är precis som Den Döda Vinkelns intro; helt makalöst, förlorar mig själv totalt. Tyckte inte den var något speciellt första lyssningen, eller andra heller, men den har växt något enormt. Kul att se att Joakim gillar den lite extra för då ökar sannolikheten att den spelas på klubbgigen. =]

  15. #15
    Erfaren medlem svarta tårars avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Göteborg, , Sweden.
    Inlägg
    10 024

    Standard

    Jag är vansinnigt förtjust i denna låt! Den berör en enda in i själen. Hoppas den dyker upp 10 maj, lär ju fälla en liten tår då!
    ...Svarta tysta tårar...


Sidan 1 av 5 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •