Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 31 till 36 av 36

Ämne: Tigerdrottningen på vinyl

  1. #31
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Klåparen82 Visa inlägg
    Jag undrar en sak när det kommer till Lp/vinyl. Varför delas vissa skivor upp i fler än 1 Lp/vinyl. Som Röd och Tigerdrottningen som jag äger, båda är dubbel-Lp kontra JÄIRFM som bara är 1 Lp. Blir så jobbigt med dubbel-vinyl då man måste byta sida platta. Blir det bättre ljud eller vad är grejen?
    Dels beroende på längden på albumet.
    Men sedan finns det en aspekt av kvalitet. Man kaaaaaan klämma in en längd på en LP men förlorar kvalitet, då väljer man ibland att ändå sprida ut albumet på två skivor. Vart dessa gränser går har jag inte koll på.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  2. #32
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Är inte Röd dessutom två 10"-skivor och där får man väl inte in hela skivan? Minns inte heller om Röd är 45 eller 33.3 RPM, det inverkar väl också. Finns ju även 12"-singlar med bara ett eller ett par spår på.

    Btw, hur stor är skillnaden i ljudkvalitet mellan vanliga old school-vinyl (som man hittar i gamla skivbackar på loppisar, sina föräldrars skivsamlingar etc) och den nya tyngre (180 g?) vinylen som man börjat ge ut de senaste åren? Många gamla skivor nytrycks ju på så kallad deluxe 180 g vinyl eller vad det kallas (minns inte på rak arm men någon vet säkert vad jag menar)
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  3. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Dels beroende på längden på albumet.
    Men sedan finns det en aspekt av kvalitet. Man kaaaaaan klämma in en längd på en LP men förlorar kvalitet, då väljer man ibland att ändå sprida ut albumet på två skivor. Vart dessa gränser går har jag inte koll på.
    När LP fortfarande var vanligare än CD (fram till 1990 ca), så var album ofta 40-47 minuter.
    (Vilket också passar in på en sida på ett 90-band (som egentligen var 92-94 minuter).)

    Vissa LP var t.o.m. kring/över 50 minuter, men det var risk att det påverkade ljudkvaliten.

    Tigerdrottningen är 48 minuter och ligger på gränsen, men nu för tiden prioriterar man alltid ljudkvaliten.

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Btw, hur stor är skillnaden i ljudkvalitet mellan vanliga old school-vinyl (som man hittar i gamla skivbackar på loppisar, sina föräldrars skivsamlingar etc) och den nya tyngre (180 g?) vinylen som man börjat ge ut de senaste åren? Många gamla skivor nytrycks ju på så kallad deluxe 180 g vinyl eller vad det kallas (minns inte på rak arm men någon vet säkert vad jag menar)
    Vad jag har hört är 180 gram-vinyler inte främst för ljudkvaliten utan för att skivorna håller bättre och inte slits ut lika fort, men de låter lite bättre också.

  4. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Är inte Röd dessutom två 10"-skivor och där får man väl inte in hela skivan? Minns inte heller om Röd är 45 eller 33.3 RPM, det inverkar väl också. Finns ju även 12"-singlar med bara ett eller ett par spår på.

    Btw, hur stor är skillnaden i ljudkvalitet mellan vanliga old school-vinyl (som man hittar i gamla skivbackar på loppisar, sina föräldrars skivsamlingar etc) och den nya tyngre (180 g?) vinylen som man börjat ge ut de senaste åren? Många gamla skivor nytrycks ju på så kallad deluxe 180 g vinyl eller vad det kallas (minns inte på rak arm men någon vet säkert vad jag menar)
    Större massa ska i teorin bidra till minskad risk för att skivan blir warpad/deformerad samt att de ska ha bättre ljudkvalitet gentemot en lättviktsskiva. Men det kvittar ju egentligen om pressningen är slarvig - så det är viktigt i hela ledet att det är noggrant utfört. Sen om du tänker på 45 rpm 12"-singlar (de flesta moderna house/techno/disco-tolvorna jag köper är 45 rpm) så är de avsevärt mycket högre och ger högre upplösning och blir lite mer high end än en tolva på 33 1/3. Men ta t.ex. Four Tets senaste album som är "half speed cut" låter väldigt bra och är 33 rpm trots att alla tolvor han släpper är 45 rpm och kanske gör sig bäst så. 45r har bredare grooves och därmed också större dynamisk räckvidd (ljudkvalitet). I och med att en 180 grams vinyl har större massa än en vinyl på 120 gram eller 150 gram så borde man i teorin kunna göra spåren något djupare och skivan blir lite mer benägen att hålla samt att hålla sig platt.

    Har för mig att jag läst något om den massan skivan bör ha för att inte vissa frekvenser (låga) ska resonera i själva skivan och sedan förstärkas via nålen. Orkar inte söka, jag spekulerar bara lite här på slutet. Den som vet något får gärna fylla i.
    Senast redigerat av nollfem4 den 2014-05-21 klockan 15:47.

  5. #35
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Skulle inte förvåna mig ifall det finns audiofiler (läs Farbror Barbro) som kan höra skillnad på 180g och "vanlig" vinyl. Minns att jag bläddrade i HiFi & Musik i skolbibblan i gymnasiet och det är ju en hel vetenskap med vinylspelare, folk betalar sjuka summor för vinylspelare med skivtallrikar i plexiglas eller andra extrema material, tydligen ska man ha en utanpåliggande rem som driver tallriken och massor av andra parametrar. Vissa påstår väl sig till och med höra skillnad mellan olika kablar och kontakter också, guld ska väl ge bäst ljud

    Hur som helst verkar ju vinyl vara på uppgång läste jag i Metro häromdagen, USAs största vinylpresseri har tydligen fått expandera. Men vem har pressat TD på vinyl, är det inte Hotstuff som på nån vänster ansvarat för vinylupplagorna av kent-skivorna tidigare (de limiterade), har för mig att jag läst det nånstans. Det borde ju inte vara hotstuff eller deras leverantör då kanske som gjort dessa eftersom de fått förtroendet tidigare och då verkar det inte ha varit några problem med skivorna
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  6. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Skulle inte förvåna mig ifall det finns audiofiler (läs Farbror Barbro) som kan höra skillnad på 180g och "vanlig" vinyl. Minns att jag bläddrade i HiFi & Musik i skolbibblan i gymnasiet och det är ju en hel vetenskap med vinylspelare, folk betalar sjuka summor för vinylspelare med skivtallrikar i plexiglas eller andra extrema material, tydligen ska man ha en utanpåliggande rem som driver tallriken och massor av andra parametrar. Vissa påstår väl sig till och med höra skillnad mellan olika kablar och kontakter också, guld ska väl ge bäst ljud

    Hur som helst verkar ju vinyl vara på uppgång läste jag i Metro häromdagen, USAs största vinylpresseri har tydligen fått expandera. Men vem har pressat TD på vinyl, är det inte Hotstuff som på nån vänster ansvarat för vinylupplagorna av kent-skivorna tidigare (de limiterade), har för mig att jag läst det nånstans. Det borde ju inte vara hotstuff eller deras leverantör då kanske som gjort dessa eftersom de fått förtroendet tidigare och då verkar det inte ha varit några problem med skivorna
    Jo upp 2700% sedan 2006 i Sverige (märkligt urval) - antalet sålda enheter har skjutit i höjderna, men omsättningen följer inte kurvan på samma sätt tror jag.
    Förra albumet pressades väl i Tyskland av EDC och vore väl inte helt orimligt att även denna pressades där, men det är bara en gissning. Kikar man på run-out:en på TD och JÄIRFM så ser katalognummer och layout liknande ut. Men det är bara kvalificerade gissningar och vore ganska rimligt att de två senaste skivorna som är släppta via Sonet och Universal använder sig av samma tryckeri.

    [ Jag själv som dj:ar vinyl föredrar tyngre och 45 rpm. 180 g är väl lite onödigt överskattat, så länge det inte är lövtunna grejer. Men sen om man ska vara Farbror Barbo måste det ju ändå vara high-end hela vägen. Då jävlar blir det dyrt. Jakten på det perfekta ljudet, tar nog aldrig slut. Speciellt inte eftersom hörselns briljans avtar över tid. Jag spelar på mina två Technics 1200 som inte är några spelare för den som gillar att sitta i sin fåtölj framför sitt ORIGINAL SWOUND SISTEM iförd manchesterbyxor och sandaler med strumpor innanför utan riktiga arbetshästar för jockeys (vits). ]

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •