Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 36

Ämne: Tigerdrottningen på vinyl

  1. #1

    Standard Tigerdrottningen på vinyl

    Jag sitter här och inväntar sms:et som säger att jag kan traska iväg till posten och hämta Dubbel-LP:n Tigerdrottningen. Har inte hört en enda låt från skivan än och är löjligt förväntansfull.

    Men jag har lite funderingar kring det här med att det är en dubbel-LP.

    I tråden om Tigerdrottningen undrade jag om det stämde att vinylen skulle släppas först den här veckan och någon svarade någonting i stil med att den blev försenad eftersom det blev en dubbel. Har glömt formuleringen, men jag fick intrycket av att det inte varit tänkt så från början.

    Därför är jag väldigt nyfiken på om Kent gjort några korrigeringar i låtordningen på LP. Jag kanske läst in för mycket i Kents kärlek till vinyl men jag har alltid trott att låtordningen som Verkligen hade på vinyl hade mer tanke bakom sig än att två långa låtar inte kunde vara på samma sida för ljudkvalitetens skull. Halka är en utmärkt öppningslåt på B-sidan medan jag alltid tyckt att den ligger som en jobbig stämningsförstörare mellan Indianer och Thinner på CD:n. Jag har sett valet av låtordning som en kärleksförklaring till LP-skivans båda sidor.

    Jag slutade köpa vinyl någon gång efter Hagnesta Hill och vet inte om några av skivorna sedan dess haft alternativa låtordningar. Sedan ett år tillbaka är jag dock tillbaka i vinylträsket. Jag förstår vad det gör för ljudkvalitetens skull att sprida ut en skiva på fyra sidor i stället för två men kan inte låta bli att bli lite irriterad över att speltiden blir så kort på varje sida. 20 minuter är perfekt till för en LP-sida. Då hinner man sätta sig och sjunka in i musiken. Två-tre låtar på en sida gör snarare att man väntar på att det ska bli dags att byta sida igen. Att sitta ner och lyssna igenom en hel CD är jag alldeles för rastlös för. Afghan Whigs senaste har inte ens 45 minuters speltid och är ändå en dubbel-LP. Jag tycker det förstör upplevelsen.

    Om Jocke är sugen på att kommentera hur de resonerat kring hur man lägger upp en dubbel-LP blir jag glad. Tycker det är jättespännande. Övervägdes alternativet att lägga musiken på tre sidor och lämna den fjärde tom (eller t o m slänga på några bonuslåtar där)? Har ni fortfarande uppbyggnaden av en CD i bakhuvudet när ni ställer samman en skiva eller har det börjat skifta nu när vinylformatet är större än CD igen? Jag inbillar mig att artister förr redan under inspelningen hade inprogrammerat i kroppen att ungefär 45 minuter var vad en LP klarade av.

    Det blev långt det här. Men någonting ska man göra medan man väntar.
    Senast redigerat av gubbjävel den 2014-05-09 klockan 10:18.

  2. #2
    Nybörjare rasmusens avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    28

    Standard

    Fick den precis

    Senast redigerat av rasmusen den 2014-05-09 klockan 11:11.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rasmusen Visa inlägg
    Fick den precis

    Sitter också med den. Vilket jävla antiklimax! Är din skiva 1 också helt skev? Formad som en serveringstallrik nästan. A-sidan gick att spela men B-sidan hackade kontant. Blir till att returnera.
    Det här skulle ju bli dagens första höjdpunkt. Hade t o m hällt upp en liten whiskey.

  4. #4
    Nybörjare rasmusens avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gubbjävel Visa inlägg
    Sitter också med den. Vilket jävla antiklimax! Är din skiva 1 också helt skev? Formad som en serveringstallrik nästan. A-sidan gick att spela men B-sidan hackade kontant. Blir till att returnera.
    Det här skulle ju bli dagens första höjdpunkt. Hade t o m hällt upp en liten whiskey.
    Visst är det.. man vill ju gärna hinna sätta sig bekvämt innan det är dags att byta sida.
    Men det är klart att det är bra att ljudkvalitén blir bättre, även om man antagligen inte hör någon skillnad i min resegramofon ala 60-talare haha!
    Mina skivor spelar bra så det va tråkigt att du fick ett dåligt ex, dock hade mitt textblad ett ''hundhöra'' så det är vitt där det legat böjt i fodralet.
    Senast redigerat av rasmusen den 2014-05-09 klockan 12:17.

  5. #5

    Standard

    Omslagsskavanker är jag van vid och står ut med (för det mesta). Men det är ju skönt att det inte verkar vara ett produktionsfel i alla fall. Då är det bara att invänta ett nytt ex.

  6. #6

    Standard

    Ska också traska iväg och hämta på posten sen om jag hinner. Har inte orkat koppla ihop mina Technics 1200 sen senaste giget så har ingen brådska heller. Har CD:n så det är ingen panik. Är det 33 1/3 eller 45-varvare?

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gubbjävel Visa inlägg
    Är din skiva 1 också helt skev? Formad som en serveringstallrik nästan. A-sidan gick att spela men B-sidan hackade kontant. Blir till att returnera.
    Rent kvalitetsmässigt är dessa skivor det sämsta jag har sett på länge. Det finns skit och pappersbitar som är pressade in i vinylen, så det blir en retur för mig med. Skivorna är inte skeva, men skickar jag tillbaka skitspäckade, så får jag nog skeva istället.

  8. #8

    Standard

    nollfem4: 33 rpm.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Morden Visa inlägg
    Rent kvalitetsmässigt är dessa skivor det sämsta jag har sett på länge. Det finns skit och pappersbitar som är pressade in i vinylen, så det blir en retur för mig med. Skivorna är inte skeva, men skickar jag tillbaka skitspäckade, så får jag nog skeva istället.
    Det verkar vara en viss typ av papper som på något sätt smulas sönder och fastnar statiskt på skivan. På något sätt. Inte bra på de tekniska. Tycker inte det är någonting ovanligt. Stör sällan uppspelningen. Men jag föredrar när skivor har innerpåsar i plast. Värst är de glansiga innerkonvoluten.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Morden Visa inlägg
    Rent kvalitetsmässigt är dessa skivor det sämsta jag har sett på länge. Det finns skit och pappersbitar som är pressade in i vinylen, så det blir en retur för mig med. Skivorna är inte skeva, men skickar jag tillbaka skitspäckade, så får jag nog skeva istället.
    Trist! Det låter som att det skulle vara ett måndagsexemplar bara. Vet inte var de pressar men antar att det där är undantag så som det kan bli med allt annat som tillverkas.
    En Roots Manuva-skiva jag köpte där hade en insekt (modell: fluga) bestämt sig att sätta sig på D-sidan och torka fast och dö. Gick att få bort liket till den grad att det endast blev ett minimalt pop vid ett enda tillfälle. Det var otippat. Albumet var inplastat när jag fick det. Snöpligt slut på livet. (Off topic, men ändå inte).

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gubbjävel Visa inlägg
    Det verkar vara en viss typ av papper som på något sätt smulas sönder och fastnar statiskt på skivan. (...) Tycker inte det är någonting ovanligt.
    Visst, smulor är inget nytt, men i mitt fall finns det också vita inpressade bitar [~1.3 mm i diameter], som är ett tydligt tillverkningsfel. Det är inget man kan på något sätt ta bort. Felet finns dock bara på den första skivan.

    Men jag föredrar när skivor har innerpåsar i plast.
    Antistatiska påsar köper jag alltid separat. Annars får man borsta bort papperssmulorna varje gång man ska spela skivan.

  12. #12
    Medlem Melacks avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 421

    Standard

    Äntligen har den anlänt!
    älskling; jag har hittat in från mörkret
    det finns hopp om en förändring
    men det tar den tid det tar


    http://hajpland.blogspot.com

  13. #13

    Standard

    Jag får min på måndag, jävla CDON, men jaja inte hela världen, men ska bli mäktigt att avnjuta den på min vinylspelare med lite knaster(förhoppningsvis) gillar det!

    Var beställde ni andra ifrån?
    Och du log genom fräknarna
    Med tårar i ögonen

    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  14. #14
    Nybörjare rasmusens avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    28

    Standard

    Beställde också från CDON, den skickades ~08:00 i torsdags och anlände fredag runt 11.
    Tråkigt att inte alla som beställt fick den innan helgen.

  15. #15

    Standard

    CDon för mig också. Har blivit för gammal för att bry mig om en leverans blir försenad, men jag skriver gärna till dem och klagar ändå i hopp om att få en rabattkod. Funkar det så funkar det.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •