Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 12345
Resultat 61 till 72 av 72

Ämne: Den sista sången

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Jag har hela tiden tänkt Joy Division, men eftersom The Cure snott mycket sånt rakt av därifrån är det typ samma sak.
    Haha, låter som du inte gillar Cure Frågar du mig låter melodin i Den sista sången som Cure de luxe. Jag tänker på Homesick, Untitled osv. Sedan är det mycket Cure över andra Kentlåtar också som Det kanske kommer en förändring, Verkligen, 400 slag (Closedown), Ensam lång väg hem, Nålens öga (Last day of summer). Joy Division? Inte så mycket. Atmosphere, liksom The eternal och Decades är episk uppgivenhet. De låtarna går inte att jämföra med Kent eller Cure som alltid kombinerar olika känslor. I mina öron åtminstone.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Haha, låter som du inte gillar Cure Frågar du mig låter melodin i Den sista sången som Cure de luxe. Jag tänker på Homesick, Untitled osv. Sedan är det mycket Cure över andra Kentlåtar också som Det kanske kommer en förändring, Verkligen, 400 slag (Closedown), Ensam lång väg hem, Nålens öga (Last day of summer). Joy Division? Inte så mycket. Atmosphere, liksom The eternal och Decades är episk uppgivenhet. De låtarna går inte att jämföra med Kent eller Cure som alltid kombinerar olika känslor. I mina öron åtminstone.
    Älskar the Cure, och Kents nickningar åt dem.
    Menade bara att basintrot känns som Atmosphere för mig. Och basen genom låten.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Älskar the Cure, och Kents nickningar åt dem.
    Menade bara att basintrot känns som Atmosphere för mig. Och basen genom låten.
    Det ligger förstås något i. Riktigt bra låt i vilket fall som jag tycker blir magisk med kören på slutet.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

forumet.kent.nu/showthread.php?9948-Var-%C4r-Vi-Nu&p=1120517&viewfull=1#post1120517

Jag letade efter ett annat av Jockes inlägg i tråden men jag reagerade när jag läste det där med känslan av att köra mot Malibu, kan de här två låtarna eller texterna kanske hänga ihop på något sätt? Eller så är det bara ett longshot, jag vet inte...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Medlem
    Reg.datum
    Feb 2010

Standard

Hamnade av någon anledning på Jockes wiki och såg att han var med och skrev en låt vid namn "Den allra sista sången" till en artist som heter Jenny Öhlund (who?) 1997. Hittar den ingenstans, och inte heller texten till den.

Ett enormt långskott såklart, men skulle gärna hitta den för att se om det finns några som helst likheter (främst i texten) mellan den låten och denna.

Edit: Hennes artistnamn var tydligen Jenny Silver. Men fortfarande ingen lycka.
    Senast redigerat av smiile den 2016-09-19 klockan 22:10.
    Allt av vikt jag säger har jag stulit ur en bok

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av smiile Visa inlägg
    Hamnade av någon anledning på Jockes wiki och såg att han var med och skrev en låt vid namn "Den allra sista sången" till en artist som heter Jenny Öhlund (who?) 1997. Hittar den ingenstans, och inte heller texten till den.

Ett enormt långskott såklart, men skulle gärna hitta den för att se om det finns några som helst likheter (främst i texten) mellan den låten och denna.

Edit: Hennes artistnamn var tydligen Jenny Silver. Men fortfarande ingen lycka.
    Jenny Öhlund sjöng i dansbandet Candela eller något i den stilen. Jag misstänker att det är en annan Joakim Berg som har samarbetat med henne.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Medlem
    Reg.datum
    Feb 2010

Standard

Jenny Öhlund sjöng i dansbandet Candela eller något i den stilen. Jag misstänker att det är en annan Joakim Berg som har samarbetat med henne.
    Det refereras även här http://www.kentjunkie.com/sideprojects.htm så det verkar vara "vår" Jocke.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av smiile Visa inlägg
    Det refereras även här http://www.kentjunkie.com/sideprojects.htm så det verkar vara "vår" Jocke.
    Ingen officiell sida. Så tror jag nog att ett samarbete med Nostromo Jocke hade lämnat fler spår. Jag såg att Jenny Öhlund var gift med en Silver (intressant namn i sammanhanget) som spelade i ett hårdrocksband som en annan JB sjöng i.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Medlem
    Reg.datum
    Feb 2010

Standard

Ingen officiell sida. Så tror jag nog att ett samarbete med Nostromo Jocke hade lämnat fler spår. Jag såg att Jenny Öhlund var gift med en Silver (intressant namn i sammanhanget) som spelade i ett hårdrocksband som en annan JB sjöng i.
    Ah, se där. Ja, då har du nog knäckt koden. Bra jobbat!

Standard

Den sista sången vilket fulländat mästerverk den är. Otroligt mycket musikalsiktdjup. Lyssnar man riktigt noggrant hör man något nytt varje gång man lyssnar på den. Man kan verkligen känna hur musiken vinkar ett både vackert och sorgligt farväl. Den har allt jag önskade mig. Tack kent.
    Det vi har är oändligt mycket större än vanlig jävla kärlek.

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Det_är jag_som _är Chans Visa inlägg
    Den sista sången vilket fulländat mästerverk den är. Otroligt mycket musikalsiktdjup. Lyssnar man riktigt noggrant hör man något nytt varje gång man lyssnar på den. Man kan verkligen känna hur musiken vinkar ett både vackert och sorgligt farväl. Den har allt jag önskade mig. Tack kent.
    Kan bara instämma, den har växt något enormt!
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Medlem frippe99s avatar
    Reg.datum
    Mar 2004

Standard

Mycket sent inlägg från min sida (råkade på tråden av en slump), men du har fel. Jenny Öhlund träffade Thomas Silver först 2004 och det var alltså inte Jocke Berg från Hardcore Superstars eller någon annan Joakim Berg som skrev "Den allra sista sången". När Jenny Öhlund slutat i dansbandet Candela i mitten på nittiotalet och skulle släppa soloalbum så anlitades en rad låtskrivare bland andra Joakim Berg (från kent) och David Shutrick som alltså tillsammans skrev "Den allra sista sången" åt Jenny.

Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 12345

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •