Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 46 till 60 av 72

Ämne: Den sista sången

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av aNoN_ Visa inlägg
    Den här låten känns väldigt cheesy för mig. Och vad är grejjen med skåningen/skåningarna som sjunger på slutet? Är det en barnkör? I mina öron låter det som ett par skåningar som sjunger så lågmält och dovt att man inte hör vad som sjungs, rätt fett avtändande. Trisst helt enkelt!
    Det är inte små n****r i sanden (U2 skämtet, att Sunday Bloody Sunday låter som om nån sjunger raden jag nämnde på skånska). Men alltså, vad är det för påhopp mot oss skåningar, det låter inte alls som skånska. Men visst, folk som inte är härifrån har svårt med skånska, det är väl därför vi alltid blir textade på tv...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Standard

Med 3,5 år i Skåne på nacken kan jag klart säga att den stora majoriteten skånska dialekter är vackrare och trevligare än stockholmskan. Måhända inte för att sjunga på, men ändå
    som flugorna på socker betyder ingenting

Medlem kostyms avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

De barnkören sjunger:

"The stars are up
    one fell down
    and flew away
    Flew away"

.. är det taget från något? Film/bok/låt?

Detta bör ju bli sista låten på alla konserter med tanke på:

"sista gången
    Vi ses
    Sista sången, sista sången
    Jag ger dig"

Känns som den är skriven just för det syftet..

Standard

Undrar om det inte kan ha varit den engelska biten de andra Bergarna varit med och skrivit?

Medlem kostyms avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kobbe Visa inlägg
    Undrar om det inte kan ha varit den engelska biten de andra Bergarna varit med och skrivit?
    De andra Bergarna? Några från Jockes släkt eller?

Standard

Se denna tråds första sida.

Medlem Osynlige mannens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010

Standard

Håller med om att det är långt ifrån plattans bästa, men jag gillar väldigt mycket the Cure-känslan med den höga basgången och ackorden i inledningen.
    ... bromsar på is

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Osynlige mannen Visa inlägg
    Håller med om att det är långt ifrån plattans bästa, men jag gillar väldigt mycket the Cure-känslan med den höga basgången och ackorden i inledningen.
    Jag har hela tiden tänkt Joy Division, men eftersom The Cure snott mycket sånt rakt av därifrån är det typ samma sak.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Standard

Förstår vad du menar, men jag skulle säga att DSS har en alldeles för "varm" stil för att det ska påminna mig om Joy Division. Men cirkeln går ju runt, som du säger tog ju The Cure mycket från Joy Division, så.

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kobbe Visa inlägg
    Förstår vad du menar, men jag skulle säga att DSS har en alldeles för "varm" stil för att det ska påminna mig om Joy Division. Men cirkeln går ju runt, som du säger tog ju The Cure mycket från Joy Division, så.
    Tänkte på Atmosphere så fort jag hörde basen dör i introt och genom låten, nästan det enda jag baserar det på
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Standard

Det ligger det i och för sig något i. Och Atmosphere är ju JDs mest musikaliskt upplyftande låt, skulle jag säga.

Standard

Själv önskar jag att DSS blir avslutningslåt enbart 17/12. Ett värdigt avslut. Hoppas att familjen Berg lutar sig tillbaka och njuter. Ni är värda all lycka och frihet som livet utan kent kommer att ge er. Tack för allt <3
    Senast redigerat av Det_är jag_som _är Chans den 2016-06-03 klockan 12:16.

Standard

Citat Ursprungligen postat av kostym Visa inlägg
    De andra Bergarna? Några från Jockes släkt eller?
    "The stars are up" är ju lite småklumpig engelska (menar detta på bästa möjliga sättet), skulle vara överraskad om Jocke skrev de raderna.

Medlem Andy_Js avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Så.. låt oss prata lite nördiga detaljer.. Angående "Den Sista Sången". Är det bara jag som hör ett skramlande ljud runt 2:41-2:47 i som liknar ljudet i slutet av "Livräddaren" (Precis innan det bryter till "Om du var här"). ? Tycker det här är otroligt häftigt. (Detta händer alltså precis innan "Vi tog bilen till Roosevelt för att möta kidsen")

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

I den här låten så tycker jag just nu bäst om 'barnkören' för det är inte en 'änglakör' utan det är barn och jag tycker det passar i den annars rätt sura andemeningen (eller så hör jag det och jag har inte lyssnat på orden så mkt bara själva stämningen , det är ingen happy ending låt . och får jag önska så vill jag verkligen inte höra den sist .
    Fast den kan låta riktigt happy ending om den görs på ett annat sätt.

Tänkte mer att det är rätt lustigt att barn så sällan är med i låtar , är det för att vi knappt tillåter barn att låta annat än 'änglakör' om de ska vara med , de ska sjunga om att rädda planeten valarna och få slut på alla krig . . . . .

Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •