Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 23

Ämne: Tankar kring omslaget till "The hjärta och smärta EP".

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Lightbulb Tankar kring omslaget till "The hjärta och smärta EP".

Jag tycker att den grafiska formen kring The hjärta och smärta EP är bland det snyggaste Kent har tagit fram. Någonsin.

Omslaget och bilderna på insidan (då räknar jag även med dem i bookleten och de på skivkonvolutet också) är riktigt fina, ganska förvånande hur pass mycket de skiljer sig från DOJD. Det här är mer en ren och skär kontrast till den skivan, trots att låtarna är en ganska rak uppföljare till albumet.

Det första jag kommer att tänka på när jag ser omslaget är ett barn som sett någonting hemskt, antagligen är barnet med sina föräldrar på en begravning och de gör sig beredda för ett sista farväl. Blommorna som barnet tycks hålla i är till den döde; den som ligger begraven och tycks vara anledningen till att barnet och dess förälder/föräldrar är där. Det intrycket förstärks om man öppnar upp "paketet" där man möts av en helhetsbild på en grå himmel med moln (riket som väntar en efter döden) och så ser man ett kors på varje sida som ytterligare stärker min teori.

Vad tycker ni om dessa tankar, och vad har ni själva för tankar om omslaget och den grafiska designen kring The hjärta och smärta EP?

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Barnet i form av en ängel(oskyldig, ren etc) hålls i ett stadigt grepp och dras åt ett bestämt håll av "den vuxna", medan han/hon tittar bort åt andra hållet som om det är dit han/hon istället vill.
    En bild av hur barn hur oskyldiga och goda den än är inte lämnas ett val vilken riktning de ska ta i sina liv. De är dömda till vuxenvärlden. Där godheten och oskyldigheten korrumperas.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Barnet i form av en ängel(oskyldig, ren etc) hålls i ett stadigt grepp och dras åt ett bestämt håll av "den vuxna", medan han/hon tittar bort åt andra hållet som om det är dit han/hon istället vill.
    En bild av hur barn hur oskyldiga och goda den än är inte lämnas ett val vilken riktning de ska ta i sina liv. De är dömda till vuxenvärlden. Där godheten och oskyldigheten korrumperas.
    Väldigt fin reflektion, men om man fortsätter och kollar på resten av bilderna och andra delar av det grafiska upplägget så tycker jag inte det är speciellt mycket mer som talar för din teori.

Men visst, man känner av en viss ångest i omslaget, en stramande blick som längtar bort från de ryckande händerna som drar en bortåt från platserna man själv vill besöka, men å andra sidan kan jag inte släppa känslan av att det snarare är ångesten inför döden som speglas i bilden. Fast det kanske bara är jag som är dum...

Reg.datum
    May 2002

Standard

Ja, jag skrev bara om omslaget. Sedan kommer hela grejen med tro(inte nödvändigtvis nåt religiöst, även om religiösa symboler får stå för det här) in. Tro och hopp som vi behöver för att klara oss genom livet. Och som vi hänger oss åt.
    För det är lite av temat på epn: Hängivenhet.
    Samt symbolerna för den.

---John G. Bennett

Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Ja, jag skrev bara om omslaget. Sedan kommer hela grejen med tro(inte nödvändigtvis nåt religiöst, även om religiösa symboler får stå för det här) in. Tro och hopp som vi behöver för att klara oss genom livet. Och som vi hänger oss åt.
    För det är lite av temat på epn: Hängivenhet.
    Samt symbolerna för den.
    Men nu får jag det inte att gå ihop, omslaget skildrar alltså ett barns resa in i den ofrivilliga vuxenvärlden, men sen kommer de andra symbolerna och målar upp en tavla av hängivenhet? Förlåt, men jag kan bara inte hitta ett samanhang i ditt resonemang kring hela konceptet kring EPn?

Reg.datum
    May 2002

Standard

Alla bilderna i konvolutet beskriver inte samma sak, utan olika aspekter och symboler för vad även skivan inehåller.
    Barnet förs in i en vuxenvärld som inte är helt lätt att klara av, detta vänds till antingen hängivenhet för att ta sig genom det hela, eller också till kamp för att försöka besegra det. Vissa blir apatiska och ger upp. Slutgiltigt får folk nya barn som har samma påtvingade val framför sig.

---John G. Bennett

Reg.datum
    May 2007

Standard

Det är bra det du säger, men vilken kamp är det du pratar om? Hur besegrar man den värld man lever i? Jag tror snarare att det är en ständig ångest inför döden som går i omlopp, om sorgen som får oss att packa ihop och starta våran egna resa upp till himmelen (eller neråt om man så vill, men rent grafiskt finner jag inga sådana reflektioner).

Den enda tro jag finner i bilderna och i musiken är nog den till kärleken, mycket annan tro verkar det inte riktigt finnas plats för varken på skivan eller konvolutet...

Reg.datum
    May 2002

Standard

Ledtråd: Man får kämpa rätt mycket för att ta sig genom livet. En hel del motgångar, frågor och hinder på vägen.
    Det finns ju ett uppenbart Bonnie&Clyde-tema på ep'n. Jocke beskriver individer som har insett att något måste göras mot världen de hamnat i.
    Jockes kritik mot samhället vi lever i har ju blivit tydligare för varje skiva sedan Hagnesta Hill.
    På ep'n har de ha han skriver om äntligen börjat ta drömmen/längtan/behovet att göra något åt det till handling.

---John G. Bennett

Reg.datum
    May 2007

Standard

Det kanske bara är jag som är naiv när jag lyssnar på musiken som några slags kärlekssånger där en viss ton av ångest inför livet, kärleken och döden är ständigt närvarande. Och att jag minst lika naivt ser omslaget som ett barn på en begravning där han helt gråtmild tar farväl av det som varit men bestämmer sig för att gå vidare i livet.

Fast kanske är jag för dum för att se att vi är inne lite på samma spår, att man måste gå vidare och göra någonting åt sin situation; sitt liv i ett större samhälle?

Erfaren medlem loveavtrycks avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

hahah det var skitfult ju :P:P:P::P

Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av loveavtryck Visa inlägg
    hahah det var skitfult ju :P:P:P::P
    och det tycker du för att?

Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    och det tycker du för att?
    hehe vadå ett fritt land ju!? :S:S

Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006

Standard

tänkte bara att du kunde utvecka varför du tycker det är fult.

Medlem Andy_Js avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard papp-fodral

Väldigt fina tolkningar och tankar ni har om omslaget! Själv tycker jag det var lite härligt att få skivan i ett papp-fodral. Känns väldigt handgjort på något sätt. Nästan som att det blir lite mer personligt..

( Men fan vad rädd jag är för att smutsa ned fodralet. Har råkat få någon jobbig fläck på det nu.. )

Reg.datum
    Oct 2007

Standard

kaxig grabb gustav :P

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •