Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 99

Ämne: kent i AB: "sluta ladda ner skivorna då, för fan!"

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Skönt att se att så många trots allt är inne på rätt spår, tack för det. Jag har aldrig begripit varför man ska värdesättas högre som människa för att man inte vill tjäna pengar, varför man är en större konstnär om man vill leva i armod för någon annans skull än sin egen. Det är inte coolt med självuppoffring, speciellt inte när den är påtvingad av andras bakvända moral. Kudos till kent som står upp för sin rätt att leva på det de gör och går sina egna vägar. Av mig får ni bara mer respekt.

Erfaren medlem popdrogs avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

hur mycket är det egentligen som de får per såld skiva? är det inte typ 10% eller nåt sånt?
    When you can live forever, what do you live for?

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

sen kan det ju gå till överdrift också vad gäller gnidenhet. var inte metallica multimiljonärer sedan länge när de började gnälla på napster? gör de inte utsålda turnéer fortfarande och då också. att metallicas backkatalog fanns tillgänglig kanske gjorde att lars ulrichs roylatypengar inte räckte till en ny bil det året. nedladdning kanske skadar branschen, folk får inte betalt för vad dom gjort men inget ont som inte har nåt gott med sig. nån kanske laddar ner ett par låtar eller hela nya skivan och känner, det här är ju bra, jag ska nog ta och köpa skivan och de tidigare skivorna också. fildelning är ett bra sätt att upptäcka ny musik, köper man skivan efter att ha laddat ner är det ju inte konstigare än att man provlyssnar på affären innan man köper den eller lånar den av en kompis och lyssnar på. på svenska bibliotek kan man dessutom låna skivor gratis, vet inte hur det funkar om de måste betala royalties för hur ofta en skiva är utlånad.

en lösning kanske vore reklamfinansierade sajter med gratis nedladdning där reklamintäkterna går till artisterna som kompensation. har för mig att ett sådant system skulle startas eller har startat för oetablerade demoband, undrar om det inte var piratebay som var inbladat i det projektet, reklamfinansierade downloads från demoband. det går inte att komma ifrån att internet, nedladdning och fildelning öppnat en helt ny värld för nya band. internet är ju fan den bästa kanalen för att få ut sin musik när inget skivbolag nappat. tror det fanns nån krönika i groove om att numera är det få band som skickar demotapes och cdr till demospalten, nu får redaktionen bara in länkar till myspace-sidor

tycker inte man ska visa bara en sida av myntet. nedladdning kan även vara bra, speciellt för små artister men även för att folk ska kunna upptäcka etablerade artister och köpa deras skivor. problemet är vem som ska ersätta människorna bakom musiken, man kan hoppas det dyker upp en smidig lösning så att alla parter blir nöjda. det sista man vill är att skivpriserna och framförallt konsertpriserna ska höjas...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    En känga åt fel håll?
    Jag tycker bara det är konstigt att vissa (långt ifrån alla) laddar ner vår musik och sedan har mage att moralisera över våra försök att säkra bandets och studions och de enskilda medlemmarnas framtid på annat håll.
    Håller med
    Var menar du att min logik brister?
    Laddar folk inte ner vår musik utan att betala?
    Eller valde vi bara fel samarbetspartner?
    Inget är gratis för vuxna människor tyvärr.
    Jag tror det som the Plague syftar på är att dom som kommer att köpa mobilen är också dom som betalar för skivorna, man når alltså inte som laddar ner utan att pröjsa.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

tobbe : för mig handlar det om principer mer än om pengar. Varför ska man acceptera att folk stjäl ens livsverk bara för att man har tjänat mycket på det förut? Vilken procent svinn är okej, och från vilken volym? All stöld är stöld, det blir inte mindre fel för att den bestulne är rik, den rike är ju den som har nått ut till flest människor och det ligger ingen skuld i det, tvärtom.

Sen kan jag delvis hålla med om att vissa artister kan gynnas av nedladdning i det att de får en större spridning, men (och detta är kärnan): det är inte upp till någon annan än artisten att avgöra hur hans musik ska spridas. Vill han inte att nån snyltare ska skicka runt skivan till hela världen så ska han inte behöva råka ut för det, oavsett om han tjänar på det eller ej. Det är upphovsmannen som ska bestämma, inte någon annan.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av hobbelvot Visa inlägg
    Jag tror det som the Plague syftar på är att dom som kommer att köpa mobilen är också dom som betalar för skivorna, man når alltså inte som laddar ner utan att pröjsa.
    Eller hur !!!

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

det borde skapas bättre distributionskanaler utan att jävla mellanled där en jävla massa folk ska plocka pengar från försäljningen. artisterna och producenten borde få minst 50-75% av intäkterna. 10% eller vad det är känns ju som en löjligt liten andel. artist och producent borde vara de som får mest...
    robert smith

Medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    nån kanske laddar ner ett par låtar eller hela nya skivan och känner, det här är ju bra, jag ska nog ta och köpa skivan och de tidigare skivorna också. fildelning är ett bra sätt att upptäcka ny musik, köper man skivan efter att ha laddat ner är det ju inte konstigare än att man provlyssnar på affären innan man köper den eller lånar den av en kompis och lyssnar på.
    Det var så jag verkligen började gilla Kent. Laddade ner Kräm, Sverige och 747 och sen var jag fast. Äger nu alla deras album (ja, utom TTS då som förhoppningvis inhandlas imorgon). Däremot finns det ju dom som tankar skivor på daglig basis och bränner ut på CD-R skivor och sätter i hyllan - så skulle jag aldrig göra. Att köpa skivor och samla ihop en stor skivsamling är ju kul.

Standard

Håller med

jag tror också att de som klagar på mobilen är de som kanske inte köper den, men definitivt köper skivan.

Och de som klagar utan att ha köpt något, är de ens värda att bry sig om?

Standard Smarta?

Nej, ni som laddar ner musiken och faktiskt aldrig skulle tänka er att köpa något måste vara lite snevridna som dessutom klagar på att artister försöker få ihop pengar till att ge ut sin musik på andra sätt än enbart plattorna.
    Visst ni kanske tror att konserterna drar in en massa pengar men det ni inte tänker på då är hur mkt det kostar att anordna en. Om ni nu gillar musiken och artisten så mkt som ni säger, köp då det dem skapat , för det är det väl värt? Annars lär dem ju inte överleva!

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

bland det snyggaste man kan ha hemma måste ändå vara världens fetaste vinylsamling. mer ny musik borde släppas på vinyl...
    robert smith

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

och sen är det inget fel på samarbetet med se, ericsson är den enda mobil man kan ha. och det är inget jag säger för att springa och hålla kent i handen och försvara deras beslut. jag fick min första mobil julen -99, en ga628. sen har det bara runnit på med 5-6 ericssonmobiler så det här jag ingenting emot. låt kent göra vad dom vill. det enda som känns lite surt är att man kanske associerar kent till justin timberlake nu eftersom ericssons senaste samararbete var just med denna stönande discokung...
    robert smith

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    En känga åt fel håll?
    Jag tycker bara det är konstigt att vissa (långt ifrån alla) laddar ner vår musik och sedan har mage att moralisera över våra försök att säkra bandets och studions och de enskilda medlemmarnas framtid på annat håll.
    Var menar du att min logik brister?
    Laddar folk inte ner vår musik utan att betala?
    Eller valde vi bara fel samarbetspartner?
    Inget är gratis för vuxna människor tyvärr.
    Jag menade(antar) att de som främst kritiserat samarbetet är de som är era mest hängivna fans. Ja, jag har den bilden att kritiken har framförts av folk som bryr sig om det kent står för(vad nu det skulle vara är givetvis enbart upp till er), vilket genom alla år inneburit en ganska stor artistisk integritet(vilket iaf jag iom mobilhistorien inte ser särskilt annorlunda på). De som är måna om att kent inte ska "balla ur" eller "sälja sig" är antagligen de som verkligen betalat för era verk under åren.
    Vid sidan av detta tror jag faktiskt att de som laddar ner kors och tvärs, samt inte bryr sig om ni får lönen för vad ni slitit för eller inte etc är de människor som inte bryr sig ett skit om att varken reklamsamarbeten med sonyericsson eller ens riktar tanken till att lägga några tusenlappar extra/välja mobiltelefon för att det är en "kentmobil".
    De som laddar ner och inte betalar för plattan är inte de som kritiserar er i mobilfrågan.
    Där menade jag att du riktade kängan åt fel håll.
    Senast redigerat av The Plague den 2007-10-11 klockan 23:22.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    Rent skitsnack, han har helt rätt i det han säger och du har ju uppenbarligen laddat ner ännu en skiva eftersom skivan inte ens är släppt.
    Du verkar inte fattat att det kostar att göra musik.
    Om du kollar upp lite saker och skaffa dig KOLL skulle du veta att skivan redan börjat säljas.
    Kom sedan tillbaka.

---John G. Bennett

Reg.datum
    May 2002

Standard

Håller med
    Det gör verkligen jag med.

Tack!
    Äntligen någon som kan läsa och förstå ett kortare inlägg. Var det så svårt?

---John G. Bennett

Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •