Sidan 7 av 7 FörstaFörsta 1234567
Resultat 91 till 104 av 104

Ämne: Gamla tankar om The Hjärta & Smärta EP

Medlem julibarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Rotuhiiri Visa inlägg
    Det var säkert så det gick till när EP:n skapades...

Själv tycker jag att den var en frisk fläkt efter D&JD. De använde lite nya grepp med avseende på låtstrukturerna jämfört med vad de gjort tidigare. "Dom som försvann" har de aldrig gjort något liknande som tidigare (med rätt volym är det den bästa Kentlåten) och jag gillar att versen i "Ansgar & Evelyne" blir refräng i "Vi Mot Världen".

Dessutom tycker jag "Flen/Paris" är typexemplet på hur en bra Kentlåt "ska" byggas upp och avslutas.

Skulle jag ta med tre Kentplattor till en öde ö skulle denna troligtvis få följa med trots att den är max hälften så lång som vissa av deras andra skivor.
    Blir den? Hur då? Har inte jag hört...? *efter*
    Inte nu. Kanske sen kommer jag också tycka att allt dåligt för med sig nåt gott.

Medlem buster89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007

Standard

EP:n är då helt underbar, jag förstår verkligen inte varför den fått så mycket negativ kritik jämfört med deras fullängdare. Kanske det just är därför att den är halften så lång, och vissa därmed inte tycker att den får potential att bygga tillräckligt upp en specifik stämning? Eller kanske folk helt enkelt vill ha MER? (löjligt krav i så fall i och med att D&JD kom ett halvår tidigare) Men själv blir jag lika berörd av såväl texterna som musiken och helheten på den här skivan som Kent:s övriga verk; om jag inte minns fel grät jag när jag hörde sista spåret "Månadens Erbjudande" första gången..."Undrar var du är... / Jag har visat var jag står... / Var du än ville gååå / så följde jag med dig!!..." Så förbannat vackert.

Standard

Men låtarna är ju inte speciellt bra. Skulle ep låtarna legat på skivan efter D&jd skulle jag blivit besviken. Jag accepterar dom bara för att dom ligger just på en ep. För själv kan jag inte påminnas om att en ep haft samma klass som en fullängdare (nej, inte ens glasvegas)

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Tycker EP:n är mycket bra. Skyhögt över vad andra artister kan prestera. Sen känns kanske Flen/Paris lite väl Kent by the standards och barnkören är fortfarande slem. En värdig förlängning på Dojd-stimmet.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Medlem Paljetts avatar
    Reg.datum
    Nov 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Tycker EP:n är mycket bra. Skyhögt över vad andra artister kan prestera. Sen känns kanske Flen/Paris lite väl Kent by the standards och barnkören är fortfarande slem. En värdig förlängning på Dojd-stimmet.
    Blev lite chockad när jag såg att det var en massa Lilla Melodifestivalentyper som sjöng i kören. Typ asmånga Molly Sandén eller vad dom hette.
    Jag kan hålla med om att en del låtar kanske är lite svaga, Vi Mot Världen och Flen/Paris är kanske inte de absolut bästa som kent någonsin gjort. Men Ansgar&Evelyne och Månadens Erbjudande är ju helt gigantiska ju! Dom är ju jättefina, vackra, kramgoa... och EP:n heter ju till råga på allt The Hjärta & Smärta EP.

Jag gillar den.

Medlem Paljetts avatar
    Reg.datum
    Nov 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Rotuhiiri Visa inlägg
    Det var säkert så det gick till när EP:n skapades...

Själv tycker jag att den var en frisk fläkt efter D&JD. De använde lite nya grepp med avseende på låtstrukturerna jämfört med vad de gjort tidigare. "Dom som försvann" har de aldrig gjort något liknande som tidigare (med rätt volym är det den bästa Kentlåten) och jag gillar att versen i "Ansgar & Evelyne" blir refräng i "Vi Mot Världen".

Dessutom tycker jag "Flen/Paris" är typexemplet på hur en bra Kentlåt "ska" byggas upp och avslutas.

Skulle jag ta med tre Kentplattor till en öde ö skulle denna troligtvis få följa med trots att den är max hälften så lång som vissa av deras andra skivor.
    Oj! Det har jag aldrig märkt!

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Fan vad jag älskar Ep'n! Har jag gjort sen jag hörde "dom som försvann" första gången på p3 kl. 10.02 den 28 oktober 2005 -Jag minns det som igår
    Men, men det var längesen jag lyssnade nu och - jodå den är lika lysande!!!
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Fan vad jag älskar Ep'n! Har jag gjort sen jag hörde "dom som försvann" första gången på p3 kl. 10.02 den 28 oktober 2005 -Jag minns det som igår
    Men, men det var längesen jag lyssnade nu och - jodå den är lika lysande!!!
    Haha, vilket detaljminne! Gjorde du något särskilt den dagen, eftersom du minns så exakt?

Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ett öde värre än döden Visa inlägg
    Haha, vilket detaljminne! Gjorde du något särskilt den dagen, eftersom du minns så exakt?
    Ja det gjorde jag verkligen Strax efter att jag hört låten på radion faktiskt. Jag åkte så fort de premiärspelat den faktiskt.

Erfaren medlem Flaskbottnadgaphalss avatar
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Ja det gjorde jag verkligen Strax efter att jag hört låten på radion faktiskt. Jag åkte så fort de premiärspelat den faktiskt.
    Åkte vart, BB?

Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Flaskbottnadgaphals Visa inlägg
    Åkte vart, BB?
    Haha, nej där har jag inte varit sen 1973...
    Jag hoppade ut för ett stup för att använda en metafor.

Standard

Jockes texter är väll Kents stora svaghet. Men på Vi mot världen så lyckas han.

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Antons Visa inlägg
    Jockes texter är väll Kents stora svaghet. Men på Vi mot världen så lyckas han.
    Du är för dum för att förstå dem. Det har jag förstått eftersom du gillar texterna till Sverige och Utan dina andetag, som är bland Jockes mer lättillgängliga texter.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Erfaren medlem Astronaut:s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Du är för dum för att förstå dem. Det har jag förstått eftersom du gillar texterna till Sverige och Utan dina andetag, som är bland Jockes mer lättillgängliga texter.
    Eller hur. Jag gillar också hur Jocke tänkte i låten Socker där han använder Jesus som ett exempel.
    I know someday you'll have a beautiful life
    I know you'll be a star in somebody else's sky
    But why, why, why can't it be, can't it be mine?

Sidan 7 av 7 FörstaFörsta 1234567

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •