Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 104

Ämne: Gamla tankar om The Hjärta & Smärta EP

Erfaren medlem NewBorns avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

hhhhhmm, det var nog för jag råkade kika in här, "förlåt" / harri mänty
    meningslösa, menigslöösa

Medlem
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Gjorde det för att se om det hade dykt upp något nytt folk som klarade av lite djupare analyser än "fifan va kent e bra ja vil bära jokces ungarr". Det hade det. Tyvärr var det visst en massa gamla fanatiker kvar också.

Förresten så var det inte ett "gammalt inlägg", det var en recension som jag skrev för ett annat syfte och sedan postade här. Är det så jävla konstigt att man postar recensioner av Kents musik på ett Kentforum? Eller har forumet kanske någon ny regel att man bara har rätt att yttra sig om man är odelat positiv till allt de har gjort? :P
    RIP Kent - 1995–2007
    Konst | Kultur | Kärlek

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

"Djupare analys"...
    Haahhaaahhaaa!!!!!

Hrmf, förlåt...
    Den är ju verkligen hur djup som helst, så djup att den till med dök förbi alldeles för långt ner att ens uppfatta den röda tråden.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Medlem
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Påstår inte att det var det mest insiktsfulla som någonsin skrivits, tvärtom var det en rätt ytlig recension. Apropå den älskade röda tråden har jag bara en sak att säga: Musik är subjektivt. Om det nu finns en röd tråd så är den för mig inte alls lika tydlig som den som löper genom deras album.
    RIP Kent - 1995–2007
    Konst | Kultur | Kärlek

Medlem Deus Mortems avatar
    Reg.datum
    Jan 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Känns som om Jocke är väldigt noga med språket, men inte förlegad gällande bruket av det.
    Därav titeln Bas riff. Eller?
    One puts one's shoulder to the plough; one destroys.

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Deus Mortem Visa inlägg
    Därav titeln Bas riff. Eller?
    Haha, ja jo...

---John G. Bennett

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

"Djupare analys"...
    Haahhaaahhaaa!!!!!

Hrmf, förlåt...
    Den är ju verkligen hur djup som helst, så djup att den till med dök förbi alldeles för långt ner att ens uppfatta den röda tråden.
    haha, nu orkade för första gången läsa igenom hans så otroligt djupa analys, seriöst t.o.m jag skulle kunna slänga ihop en djupare ...

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Känns som om Jocke är väldigt noga med språket, men inte förlegad gällande bruket av det.
    Men vad pratar du om? De regler jag skrev upp angående bruket av "de", "dem" och "dom" gäller idag och har gjort i många år? När man använder sig av "Dom" är det i talspråk, alltså när man pratar. Hoppas du kan reglerna med de och dem.

Det jag menade var det att de borde skrivit "De andra" (istället för "Dom andra") för att få rätt språkbruk, men eftersom de sjunger så använder de sig av talspråkets "Dom" vilket gör att de inte är så noga med språket. Alltså har jag rätt och du fel, förstår du min poäng?

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Men vad pratar du om? De regler jag skrev upp angående bruket av "de", "dem" och "dom" gäller idag och har gjort i många år? När man använder sig av "Dom" är det i talspråk, alltså när man pratar. Hoppas du kan reglerna med de och dem.
    Jag kan reglerna.
    Men NÅN gång är det dags att gå vidare... Från det förlegade och utdaterade. Från dåtiden. Jag tycker det ang de reglerna och kan tänka mig att det var ungefär så Jocke resonerade när han skrev "Dom andra" och "Dom som försvann".

Det jag menade var det att de borde skrivit "De andra" (istället för "Dom andra") för att få rätt språkbruk,
    Som någon halvkänd snubbe skrev på förra forumet:
    "Niar du folk också? Känns lite för mycket 1800-tal"(typ).

men eftersom de sjunger så använder de sig av talspråkets "Dom" vilket gör att de inte är så noga med språket. Alltså har jag rätt och du fel, förstår du min poäng?
    Jag skrev att han var noga med språket, inte med reglerna. Detta är två skilda saker. Så försök förstå skillnad på sak och sak innan du börjar snacka om rätt och fel.

---John G. Bennett

Reg.datum
    May 2007

Standard

Jag kan reglerna.
    Men NÅN gång är det dags att gå vidare... Från det förlegade och utdaterade. Från dåtiden. Jag tycker det ang de reglerna och kan tänka mig att det var ungefär så Jocke resonerade när han skrev "Dom andra" och "Dom som försvann".

Som någon halvkänd snubbe skrev på förra forumet:
    "Niar du folk också? Känns lite för mycket 1800-tal"(typ).

Jag skrev att han var noga med språket, inte med reglerna. Detta är två skilda saker. Så försök förstå skillnad på sak och sak innan du börjar snacka om rätt och fel.
    De regler som bestämmer när vi ska skriva de eller dem är inte på något sätt förlegade, tycker du är lite väl Jocke-fanboy om du håller med om det då den regeln, som många andra grammatiska regler, strukturerar och ger vårat vackra språk ett perfekt flyt som även gör att det låter bra när vi pratar och skriver. Att använda "Dom" i skriftspråk är inte bara fel, man förlorar även flyt i texten men dock funkar det i musik eftersom det då blir som talspråk. Som jag påpekat tidigare, så jag undrar om vi inte har lite av samma poäng?

Dessutom är det ju reglerna som bestämmer hur språket ser ut och hur det används, så du kanske ska inse att det inte är så stor skillnad på de två sakerna innan du klagar på mig?

Reg.datum
    May 2002

Standard

De regler som bestämmer när vi ska skriva de eller dem är inte på något sätt förlegade, tycker du är lite väl Jocke-fanboy om du håller med om det då den regeln, som många andra grammatiska regler, strukturerar och ger vårat vackra språk ett perfekt flyt som även gör att det låter bra när vi pratar och skriver. Att använda "Dom" i skriftspråk är inte bara fel, man förlorar även flyt i texten men dock funkar det i musik eftersom det då blir som talspråk. Som jag påpekat tidigare, så jag undrar om vi inte har lite av samma poäng?
    Det blir inte ett dugg bättre flyt om man skriver "de" istället för "dom"(det är fortfarande bara en stavelse).
    Möjligtvis skulle det i sådana fall förlora flyt i just talspråket(man har ju i "dom"-versionen en extra konsonant att uttala). Men egentligen påverkar det inte flytet eller innehållet något märkbart alls.
    Varför har folk i sådana fall börjat använda "dom" från början? Min syn är att folk anser det mer lämpligt och enkelt(inte i innebörd, utan i just nyttjandet). Varför skall inte språket utvecklas åt det hållet?
    "Fanboy", kom för helvete med argument som känns relevanta i frågan!

Dessutom är det ju reglerna som bestämmer hur språket ser ut och hur det används, så du kanske ska inse att det inte är så stor skillnad på de två sakerna innan du klagar på mig?
    Det är de som använder språket som avgör hur det ska se ut. Reglerna är en stor hjälp för att förstå hur språket är uppbyggt och fungerar, inte hur det ska användas och utvecklas. "Regler är till för att brytas", du vet?!?
    Man kan vara mycket noga med språket(som jag hävdar att Jocke är), medan man är fullt medveten om att man bryter mot vissa regler. Ibland kan det t.o.m vara hela avsikten med att vara noga med språket. Regler ändrar man genom att bryta mot dem.

---John G. Bennett

Reg.datum
    May 2007

Standard

Vet inte om du förstog det, men "fanboy" var inget argument (dock så hörde det högst till saken). Det jag menade med det var att du kanske borde komma med egna åsikter i en diskussion istället för "Joakim säger att språket och Dom är förlegade, då tycker jag också det"?

Dessutom behöver du inte svära mot mig, tack!

Du kan ha en poäng i att man kan utnyttja sina grammatiska och språkriktigheter för att bryta mot regler och ändå få det att låta bra, men jag förstår inte varför vi ska införa talspråk i vårat skriftspråk? Det är väl ändå inte på något sätt föråldrat? Dessutom skulle jag inte säga att Jocke är noga med språket, bara bra på att anpassa språket till sånger så att talspråket blir mer naturligt i sången.

Reg.datum
    May 2002

Standard

Vet inte om du förstog det, men "fanboy" var inget argument (dock så hörde det högst till saken). Det jag menade med det var att du kanske borde komma med egna åsikter i en diskussion istället för "Joakim säger att språket och Dom är förlegade, då tycker jag också det"?
    Vart sa jag så?
    Är det något jag hatar är det när folk använder sig av förljugna och omvridna citat i diskussioner. Har du inget bättre att komma med?
    När folk börjar komma med sådant vet man ju vilken nivå diskussionen förs på från den andra sidan.

jag förstår inte varför vi ska införa talspråk i vårat skriftspråk?
    Då borde man ha fortsatt att skriva "af" istället för "av" enligt din mening alltså?

---John G. Bennett

Reg.datum
    May 2007

Standard

Men du använde ju faktiskt Joakims egna ord från tidigare forum som argument, och att bara citera utan att fylla i med egna åsikter känns ganska bottenlöst.

Visst finns det genom historien många exempel på när talspråket influerat skrivspråket, men i det här fallet känns det inte bra att ersätta "De" och "dem" med "Dom". I många fall ser det inte lika bra ut i texter och dylikt. Men just ditt exempel med v:et som ersätter f:et (som i så många andra ord) tycker jag är bättre då det frambringar ett bättre flyt, speciellt om man ska läsa texten högt.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Vad sjunger Jocke? "Låt oss bli dom som försvann" och "Vi blev som dom andra".

En låt är en låt och en bok är en bok, låten bygger på ljudet och Jocke sjunger dom. Jag skulle faktiskt tycka det ser konstigt ut om låten hette "De andra" när Jocke faktiskt sjunger något annat.

Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •