Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 104

Ämne: Gamla tankar om The Hjärta & Smärta EP

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Men du använde ju faktiskt Joakims egna ord från tidigare forum som argument, och att bara citera utan att fylla i med egna åsikter känns ganska bottenlöst.
    En halv mening var hans ord(som jag mindes dem från huvudet). Resten var mitt. Om du fått för dig att alla argument var hans rakt igenom fattar jag inte vad du tänkt med.

Visst finns det genom historien många exempel på när talspråket influerat skrivspråket, men i det här fallet känns det inte bra att ersätta "De" och "dem" med "Dom". I många fall ser det inte lika bra ut i texter och dylikt. Men just ditt exempel med v:et som ersätter f:et (som i så många andra ord) tycker jag är bättre då det frambringar ett bättre flyt, speciellt om man ska läsa texten högt.
    Och detta "af" har, som du är inne på, ersatts med "av" av precis den anledning att tal- och skrift språkt ska stämma bättre överens med varandra.
    Precis som fallet med "dom".
    Dessutom tycker jag att "Dom andra" samt "Dom som försvann" både låter och ser bättre ut än "De andra" och "De som försvann".
    Eller för att ta ett helt annat exempel - "jag hatar dom" vs "jag hatar dem". Det första exemplet ser helt klart mest naturligt ut, medan det andra känns konstlat.
    Det är dags att gå vidare...
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Standard

Hmm intressant läsning!
    Bör sägas att kritiker int e allt i världen....
    It’s not a question of devotion, you cannot carve your own tattoo.
    I’m not a part of your emotion, you cannot tell me what to do.

Avstängd användare
    Reg.datum
    Sep 2002

Angry

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    En halv mening var hans ord(som jag mindes dem från huvudet). Resten var mitt. Om du fått för dig att alla argument var hans rakt igenom fattar jag inte vad du tänkt med.

Och detta "af" har, som du är inne på, ersatts med "av" av precis den anledning att tal- och skrift språkt ska stämma bättre överens med varandra.
    Precis som fallet med "dom".
    Dessutom tycker jag att "Dom andra" samt "Dom som försvann" både låter och ser bättre ut än "De andra" och "De som försvann".
    Eller för att ta ett helt annat exempel - "jag hatar dom" vs "jag hatar dem". Det första exemplet ser helt klart mest naturligt ut, medan det andra känns konstlat.
    Det är dags att gå vidare...
    Problemet med "dom" är att man inte uttalar det så i alla dialekter! Hur tror du det känns för en värmlänning att läsa meningen "Vi blev som dom andra", när han själv säger "Vi blev som di andra"? Det är bättre att hålla fast vid stavningen "de" så kan var och en läsa ut det som man vill!
    Senast redigerat av Hillbilly den 2007-09-05 klockan 13:38.

Avstängd användare
    Reg.datum
    Sep 2002

Talking Särskrivning

Citat Ursprungligen postat av Deus Mortem Visa inlägg
    Därav titeln Bas riff. Eller?
    Exakt! Jag har svårt för den låten mycket på grund av titeln... Antingen heter den "Basriff" eller något helt annat, men en särskriven titel kan jag helt enkelt inte acceptera. Gör om skivomslagen och ta bort skiten!
    Senast redigerat av Hillbilly den 2007-09-05 klockan 13:39.

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Rotuhiiri Visa inlägg
    Vad sjunger Jocke? "Låt oss bli dom som försvann" och "Vi blev som dom andra".

En låt är en låt och en bok är en bok, låten bygger på ljudet och Jocke sjunger dom. Jag skulle faktiskt tycka det ser konstigt ut om låten hette "De andra" när Jocke faktiskt sjunger något annat.
    Men som jag försökt förklara så använder sig Joakim av talspråk i titlarna eftersom sångerna bygger på talspråket också. Men fel är det vilket som.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Men som jag försökt förklara så använder sig Joakim av talspråk i titlarna eftersom sångerna bygger på talspråket också. Men fel är det vilket som.
    Jag tycker titeln "Dom som försvann" är bättre än "De som försvann" och skiter rätt dyrt och heligt i vad Svenska akademien har att säga om det hela. Jocke sjunger "dom", punkt.

Men helt ärligt så bryr jag mig inte alls. Jag tycker det är ok att skriva "dom", det gör inte du. End of discussion för mig.

Edit: Vi kanske kan ta "dom"-diskussionen i en annan tråd förresten?
    Senast redigerat av Rotuhiiri den 2007-09-05 klockan 20:10.

Avstängd användare
    Reg.datum
    Sep 2002

Exclamation

De regler som bestämmer när vi ska skriva de eller dem är inte på något sätt förlegade, tycker du är lite väl Jocke-fanboy om du håller med om det då den regeln, som många andra grammatiska regler, strukturerar och ger *vårat* vackra språk ett perfekt flyt som även gör att det låter bra när vi pratar och skriver.
    Ajaj då, där kastar du faktiskt sten i glashus lite grann!
    Du borde väl veta att "vårat" också är talspråk, men man skriver "vårt". Förvanska inte vårt fina språk!

Denna lilla miss (slarvfel?) till trots, så håller jag på dig Sundance Kid.

Avstängd användare
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Rotuhiiri Visa inlägg
    Jag tycker titeln "Dom som försvann" är bättre än "De som försvann" och skiter rätt dyrt och heligt i vad Svenska akademien har att säga om det hela. Jocke sjunger "dom", punkt.
    Så du tycker att alla låttitlar ska skrivas i stil med Pugh Rogefeldts gamla "Ja dä ä dä"? För det är väl så man sjunger!

Även om jag starkt ogillar "dom" och själv aldrig skulle använda formen i något sammanhang (annat än - möjligen - i en pratbubbla i en tecknad serie), så tycker jag faktiskt att det är acceptabelt (om än fult och onödigt) i en låttitel. Men givetvis hade jag föredragit "De andra"! Man kan väl uttala det "Dom andra" i alla fall? Döh!

Vad ska man då säga om Ulf Lundell som genomgående - dessvärre även i sina böcker(!) - skriver "dom" och "mej/dej/sej"? Han skriver till och med att någon "säjer" något! Av vilken anledning döper man en låt till "Hon gör mej galen" i stället för "Hon gör mig galen" som ser SÅ mycket bättre ut - och uttalas på samma sätt?

Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hillbilly Visa inlägg
    Ajaj då, där kastar du faktiskt sten i glashus lite grann!
    Du borde väl veta att "vårat" också är talspråk, men man skriver "vårt". Förvanska inte vårt fina språk!

Denna lilla miss (slarvfel?) till trots, så håller jag på dig Sundance Kid.
    Slarvfel från min sida, sorry.

Så du tycker att alla låttitlar ska skrivas i stil med Pugh Rogefeldts gamla "Ja dä ä dä"? För det är väl så man sjunger!

Även om jag starkt ogillar "dom" och själv aldrig skulle använda formen i något sammanhang (annat än - möjligen - i en pratbubbla i en tecknad serie), så tycker jag faktiskt att det är acceptabelt (om än fult och onödigt) i en låttitel. Men givetvis hade jag föredragit "De andra"! Man kan väl uttala det "Dom andra" i alla fall? Döh!

Vad ska man då säga om Ulf Lundell som genomgående - dessvärre även i sina böcker(!) - skriver "dom" och "mej/dej/sej"? Han skriver till och med att någon "säjer" något! Av vilken anledning döper man en låt till "Hon gör mej galen" i stället för "Hon gör mig galen" som ser SÅ mycket bättre ut - och uttalas på samma sätt?
    I dialog är det helt ok att skriva "dom" även i böcker eftersom det då ska spegla talspråk, men annars förstår jag inte varför man använder ett sådant dåligt språk som "mej" och liknande. Att skriva korrekt är underskattat, och tycker inte man ska slarva med språket bara för att man skriver på Internetforum eller MSN.

Reg.datum
    May 2007

Standard

Nu när det lugnat ner sig lite med allt bråk om språkbruk och andra grammatiska regler tycker jag det känns aktuellt att återkomma till tråden och skriva lite vad jag tycker om skivan.

Jag älskar den, den är kort och underbar. Vi mot världen är en underbar inledning, på samma sätt som 400 slag är det för Du och jag döden.

Sen kommer den omdiskuterade Dom som försvann och jag kan inte annat än att erkänna att jag älskar den. Kan verkligen inte hålla med trådskaparen om att barnkören skulle förstöra låten på något sätt (eller att Dom andra på något sätt skulle vara en dålig låt, det var den som fick mig att lyssna på bandet i grova drag). Älskar när barnens röster dundrar in i sången greppar tag om en och faktiskt lyfter hela upplevelsen som denna EP faktiskt är. En underbar resa.

Men sen kommer faktiskt den starkaste låten enligt mig; Ansgar och Evelyn. Varför den är bäst? Enligt mig är det för att den har mest greppbar text, den är enklast att personifiera sig med. Med textrader som

"Och jag ska skydda dig med kroppen min
    Luften svider när vi andas in
    Har alltid sett oss som Ansgar och Evelyne "

är det svårt att inte känna igen sig. Fast det där är ju självklart väldigt personligt, som det alltid är med Kents musik. Men nu fick ni mina tankar och funderingar. Lite som en dagbok. Men som jag skrev i min blogg idag så är The hjärta och smärta EP lite som en dagbok i musikform...

Edit: Nu skrev jag som om det bara fanns dessa tre låtar på skivan, men Flen/Paris och Månadens erbjudande finns ju faktiskt också med på EPn. Jag skrev dock inte så mycket om dem då jag inte tycker det är speciellt starka spår som gjort något speciellt avtryck i min själ.
    Senast redigerat av Sundance_kid den 2007-09-28 klockan 00:48.

Medlem
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Ansgar och Evelyne är bland det bästa Kent någonsin producerat hävdar jag. Så jävla vacker, helt enkelt. Jag tycker förmodligen inte exakt likadant om alla låtarna idag som jag gjorde när jag skrev denna recension, men den är definitivt top of the pile fortfarande.

"Dagbok i musikform". I like it. Ska läsa din blog.
    RIP Kent - 1995–2007
    Konst | Kultur | Kärlek

Reg.datum
    May 2007

Thumbs up

Citat Ursprungligen postat av Xlator Visa inlägg
    Ansgar och Evelyne är bland det bästa Kent någonsin producerat hävdar jag. Så jävla vacker, helt enkelt. Jag tycker förmodligen inte exakt likadant om alla låtarna idag som jag gjorde när jag skrev denna recension, men den är definitivt top of the pile fortfarande.

"Dagbok i musikform". I like it. Ska läsa din blog.

Det kan jag verkligen hålla medo om, Ansgar och Evelyn är en väldigt bra låt. Vi mot världen likaså.

Här kan du läsa om när jag köpte EPn, dock ingen recension det kommer senare: http://superfreedan.blogg.se/1190903..._musikfor.html

Standard

måste bara säga att recensionen är otroligt bra, men jag håller dock inte med om all kritik. jag gillar ep:n jättemycket, och håller med människan över mig. ansgar&evelyne är magisk, och vi mot världen med.
    vi drömmer nog alltid om saker vi glömt

Problemet med "dom" är att man inte uttalar det så i alla dialekter! Hur tror du det känns för en värmlänning att läsa meningen "Vi blev som dom andra", när han själv säger "Vi blev som di andra"? Det är bättre att hålla fast vid stavningen "de" så kan var och en läsa ut det som man vill!
    Var och en kan väl läsa ut ordet dom som man vill också...? Visst, det är större skillnad mellan orden dom och di än vad det är mellan de och di, men än dock är det skillnad i båda fall, och inte enbart i fallet dom.
    Eller uttalar värmlänningar ordet de på samma sätt som resten av Sverige kanske...? Jag vet inte, så berätta gärna.
    - - - - - - - - - - - - -
    När du är tunn som luft,
    Då är du nästan perfekt
    - - - - - - - - - - - - -

Nybörjare Saltvattens avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Martin_747 Visa inlägg
    Var och en kan väl läsa ut ordet dom som man vill också...? Visst, det är större skillnad mellan orden dom och di än vad det är mellan de och di, men än dock är det skillnad i båda fall, och inte enbart i fallet dom.
    Eller uttalar värmlänningar ordet de på samma sätt som resten av Sverige kanske...? Jag vet inte, så berätta gärna.
    Men LÄGG NER!! Diskutera den satans skivan om du ska säga något alls..!

Jag gillar Ansgar & Evelyn jättemycket (som de flesta andra, verkar det som ^^). Fast jag gillar nästan Flen/Paris ännu mer :S Jag kan inte bestämma mig faktiskt.. Det är nog helheten, hela EP:n, som räknas egentligen.. Fast jag gillar inte barnkören :/ Annars är allting så Kent-perfekt som det kan bli
    Ge mig en vinterdrog, ge mig allt du har.

Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •