Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 46 till 59 av 59

Ämne: kent borde göra en klubbturné!

Medlem stjärnors avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Jag var på Långholmen i Juli för kents sommar konsert i Stockholm. Jag reste från Skottland att se kent spelar, och det var min första konsert av kent . Det var jätte bra och jag älskade varje minut, det var allt jag hade onskade för, men en lite sak att gjorde det extra speciellt, var, det var utomhus, i friluften. Jag minns under 'Töntarna' att jag märkte att mörkret hade kom. Jag kände vinden på min hud. En lite poetisk, kanske, men det var ett ögonblick som var perfekt och speciellt bara till mig.

kent plockade någonstans olika att ha den konsert i Stockholm, och för det jag är tacksamt, för jag vet att den ögonblicket skulle hänt inte i debaser eller globen.

Jag kan inte förstår hur mycket arbetar och tid det tar att organisera en turne, och helt förstår varför en band spelar en natt till 8000 personer hellre än 4 nätter till 2000. Kan man vara säkert att alla 4 nätter ska säldes ut?

(Ber om ursäkt för några dåliga svenska! )
    coloursatnight

Erfaren medlem Sockeeers avatar
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jånna Påp Visa inlägg
    Nej det är väl ingen som påstår att det går med allt ert krimskrams heller, men tanken var kanske inte att allt det skulle vara med heller hörredu Jocke Berg.
    Fast det är väl inte riktigt "krimskrams" dom har med sig... okej nu verkar jag bara dryg. Men anyway, nästa turné blir säkerligen toppen och jag tror att dom lägger upp den bäst själva eftersom det är dom som vet bäst hur dom kan finansiera osv osv osv. Fast, Jonna, det är klart att man kan komma med idéer eller små önskedrömmar, tycker inte att det är en dålig trådidé på så sätt... men jaa det blir nog bra hur som helst (det är ju KENT vi snackar om)

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard kent borde göra en klubbturné!

Inte? Trodde det var typ julpynt

Erfaren medlem Kentinas avatar
    Reg.datum
    Oct 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Det finns ingen ekonomi i att spela små klubbar om man som oss vill ha med sig massa teknik och göra något sjukt snyggt.
    Ni får spela klubbar här i Finland, ta med er några gitarrer och en triangel, behövs inga big screens. Jag fixar ljus och ni får bo hos Josso. Synd om dom som inte får biljetter men man ska vara snabb.

Erfaren medlem Sockeeers avatar
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jånna Påp Visa inlägg
    Inte? Trodde det var typ julpynt
    ...va snackar du om?! JULPYNT!? nähärru fröken vi vet mycket väl att det är myrornas fyndlåda dom använder sig av.

Medlem frippe99s avatar
    Reg.datum
    Mar 2004

Standard

Alla tänker förmodligen inte på den stora apparat med tillhörande kostnader som är förknippade med en turné (oavsett om den är nedskalad eller med full sättning och sceneri). Precis som Jocke skriver finns det naturligtvis också mängder av andra faktorer att ta hänsyn till som organisation, transport, logi, säkerhet, utbudet av lokaler (de ska ju dessutom vara lediga också) samt även publikunderlag. Å andra sidan är jag övertygad om att det finns en hel del personer som skulle kunna tänka sig att betala tre eller kanske till och med fyra gånger mer än det "vanliga" biljettpriset för att se kent spela i en mer intim miljö.

Jag förstår att en turné måste nå en viss intäktsvolym kontra kostnaderna för att överhuvudtaget gå ihop och att det är stor skillnad på att repa och organisera för stora respektive små venues. Å andra sidan kanske det går att kombinera några få små intima spelningar (med ett betydligt högre biljettpris) i vissa städer och större spelningar (till "normalpris") på andra orter för att få det att gå ihop ekonomiskt totalt sett. Det skulle ju kunna vara en turné i två delar där man inleder med mer intima spelningar för att sedan avsluta med större eller tvärtom. Ingen lätt utmaning förståss och självklart tänker jag ju nu ur ett väldigt egoistiskt perspektiv. Det vore bara så fantastiskt att någon gång i framtiden få möjligheten att som en del av en mindre publik se kent i en riktigt intim miljö under en regelrätt turné.
    Senast redigerat av frippe99 den 2010-10-28 klockan 01:03.

Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005

Standard

Av dom lokaler jag sett kent tycker jag nog att Olympen i Lund och Västeråshallen är några av dom mysigare. Gillar formen på dom. Kan tänka mig att väldigt många ser väldigt bra. Sen var ju den lilla blommiga scenen på Skanderborg väldigt mysigt också tycker jag : )
    inget.

Erfaren medlem What it feels likes avatar
    Reg.datum
    Aug 2006

Standard

haha, vem har sagt att alla skulle få gå ; )

(och innan lättirriterade forumet skäller: nej, det är inte allvar)
    En tekopp från de dödas värld

Först ut med skandalerna:
    www.kentbloggen.nu

Erfaren medlem What it feels likes avatar
    Reg.datum
    Aug 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av kentidiiot Visa inlägg
    Av dom lokaler jag sett kent tycker jag nog att Olympen i Lund och Västeråshallen är några av dom mysigare. Gillar formen på dom. Kan tänka mig att väldigt många ser väldigt bra. Sen var ju den lilla blommiga scenen på Skanderborg väldigt mysigt också tycker jag : )
    Gillar också Västeråshallen (nu bombardier arena) otroligt mycket. Riktigt härlig lokal.

Fattar att det är dyrt att hålla flera småkonserter än en stor, men det behöver kanske inte betyda att man måste utesluta det helt, eller hålla en hel turné med småspelningar.
    Däremot hade det ju varit kul om det lades in några få kanske på de ställen där folk inte är lika angelägna att gå ...norrland, danmark, finland, norge t.ex..

sen är det ju ganska uppenbart affärsmässigt bättre att köra enorma lokaler i gbg, stockholm, linköping och liknande.
    En tekopp från de dödas värld

Först ut med skandalerna:
    www.kentbloggen.nu

Avstängd användare
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Citat Ursprungligen postat av What it feels like Visa inlägg
    Däremot hade det ju varit kul om det lades in några få kanske på de ställen där folk inte är lika angelägna att gå ...norrland, danmark, finland, norge t.ex
    lakselv

Standard

Citat Ursprungligen postat av What it feels like
    Däremot hade det ju varit kul om det lades in några få kanske på de ställen där folk inte är lika angelägna att gå ...norrland, danmark, finland, norge t.ex..
    Intressant att du tror dig veta var folk är angelägna att gå och inte. Visst är det så att det bor mindre folk i norrland, men lätt att tätheten bland människor som gillar Kent är lika hög som i södra Sverige. PDOL i somras vittnar om vilket publikstöd Kent har i norrland, så att säga att folk inte är "angelägna att gå" känns helt fel...
    Skulle jag träffa oss och vara 15, skulle jag bli otroligt besviken. "Vilka är de här trötta, feta gubbjävlarna?"

Erfaren medlem Indie-Jenss avatar
    Reg.datum
    May 2009
    samhälle, plats där flera hushåll har sin bostad

Standard

Skulle vara intressant om Kent gjorde en Bob Dylan. En konsert på Debaser Medis, that's it.

850 biljetter, lär ta slut på två minuter.
    Every beat of your drum is wasted
    and every song you sing is a fake
    and every word is a hesitation
    you did it great...

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Välkomna till Internet:
    De självutnämnda experternas paradis.

De sista ishallsturnéerna?
    Promotion?
    Kentaffischer?
    Intervjuer?
    Du måste vara ett promo-geni
    Den största anledningen till att man aldrig ser några kentaffischer är... kan du gissa?
    Just det.
    Ni tar ner dem, och tar hem dem.
    Det gör inget, men det är därför du aldrig ser några kentaffischer på stan.
    Inte för att affischer, intervjuer och övrig reklam hjälper speciellt mycket om folk inte är intresserade.
    Ofta kan man uppleva att dessa (ibland kostsamma) marknadsföringskampanjer bara upptäcks av de redan frälsta.

Vårturnén sågs av 100.000 människor.
    Sommarturnén av ännu fler.
    Det är som sagt fler än någon annan artist i Skandinavien drar (möjligtvis med undantag för den eminente Lars W, i Sverige).
    Vi har spelat ishallar sen 1999.
    Det finns inga andra lokaler man får spela i Sverige.
    Säkerhet du vet.
    1000-2000 kapacitet är det oerhört ont om i Sverige min vän.
    Tro mig, vi har verkligen letat efter fina ställen...
    Det var en av anledningarna till det berömda tältprojektet 2005.
    En turné som för övrigt var slutsåld i Sthlm, Gbg, Oslo och Helsingfors.
    I de övriga städerna låg publiksiffran på runt 5-6000...

Jag har ju förklarat detta förr, men eftersom folk envisas med att inte tänka så gör jag det igen:
    När man sätter ett gig i en stad så gör man en uppskattning av hur mycket folk det kan tänkas komma.
    För oss är det mellan 3000-6000 i alla städer utom de stora, där det kommer fler.
    Det finns inga "klubbar" att spela på om man drar så mycket publik som vi gör.
    Därför gör man hallar, trots att man vet att de inte kommer säljas ut.
    I Malmö kom det typ 6000 pers.
    Arenan tar kanske... 20.000 pers om man packar den.
    Jag tror inte att det finns mer än 5 artister i världen som skulle fylla en arena i Malmö en tisdag...
    Visst, man kunde ju ha spelat 8 gig på en mindre klubb för att alla som vill se giget ska få plats, men ni kanske inte tänker på att det givetvis är mycket mycket mycket dyrare att betala ett crew och inhyrd teknik åtta ggr än det är att betala en gång.
    Det finns ingen ekonomi i att spela små klubbar om man som oss vill ha med sig massa teknik och göra något sjukt snyggt.
    Vi gjorde ju 4 gig i Sthlm och 4 i Gbg på "mindre" ställen (just för att slippa en ishall som är en ganska tråkig gig-plats) men det innebar att vi förlorade massa pengar på 3 nätters hotell (26 rum á 2000:-!)& 4 dagars lön till alla i crewet (22 pers á minst 3-4000:- per dag!) + catering & hyra för all utrustning och alla bussar och lastbilar.

Det kostar att ligga på topp.
    Skulle vara kul att höra vad det egentligen kostar i runda slängar för en enda spelning.
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Medlem Isbrytnings avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Lite kul att läsa det här inlägget såhär i efterhand när de fyllde Malmö Arena tre dagar i följd – visserligen inte på en tisdag men ändå!

Jag har ju förklarat detta förr, men eftersom folk envisas med att inte tänka så gör jag det igen:
    När man sätter ett gig i en stad så gör man en uppskattning av hur mycket folk det kan tänkas komma.
    För oss är det mellan 3000-6000 i alla städer utom de stora, där det kommer fler.
    Det finns inga "klubbar" att spela på om man drar så mycket publik som vi gör.
    Därför gör man hallar, trots att man vet att de inte kommer säljas ut.
    I Malmö kom det typ 6000 pers.
    Arenan tar kanske... 20.000 pers om man packar den.
    Jag tror inte att det finns mer än 5 artister i världen som skulle fylla en arena i Malmö en tisdag...

Visst, man kunde ju ha spelat 8 gig på en mindre klubb för att alla som vill se giget ska få plats, men ni kanske inte tänker på att det givetvis är mycket mycket mycket dyrare att betala ett crew och inhyrd teknik åtta ggr än det är att betala en gång.
    Vi gjorde ju 4 gig i Sthlm och 4 i Gbg på "mindre" ställen (just för att slippa en ishall som är en ganska tråkig gig-plats) men det innebar att vi förlorade massa pengar på 3 nätters hotell (26 rum á 2000:-!)& 4 dagars lön till alla i crewet (22 pers á minst 3-4000:- per dag!) + catering & hyra för all utrustning och alla bussar och lastbilar.

Det kostar att ligga på topp.
    http://www.last.fm/user/Isbrytning/

Så nära får ingen gå? En studie om sexualitet, funktionshinder och personlig assistans: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/44376

Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •