Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Nu & då (Utan dina andetag är vi idioter, som dom andra)

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard Nu & då (Utan dina andetag är vi idioter, som dom andra)

Hej kära forumiter (och eventuella bandmedlemmar).

För ett par månader sedan, på min 21-årsdag, satte jag mig på ett flyg mot Japan. Har varit här sedan dess, kommer säkert stanna lika länge till. Minst.
    Det är ett komplicerat språk att lära sig, men jag gör så gott jag kan. Att man är blyg att prata inför grupp och har en aningen svagt minne på grund av grava sömnproblem gör visserligen inte saken bättre, men ändå. Speciellt socialt stark har man ju heller aldrig riktigt varit. Men det kommer nog, nångång...

Nu till saken: såg nu på "PSL på festival" och första gången såg jag hela avsnittet, men sen har jag kollat sista minutrarna bara. För att det är så jävla vackert. Tillbaka i en fin sommarnatt i Borlänge. Framför scenen där Sveriges bästa band spelade, spelar för mig. MIG. Har aldrig gillat UDA men måste såhär i efterhand erkänna den här versionen är väldigt bra. Extremt lyftande intro. Det filmade materialet bakom skynket är bara det häftigt. Men det är först när det faller, och mina tårar med det, som det slår mig hur mycket deras/eran musik betyder. Som den literat jag alltid varit betyder texterna extremt mycket för mig, och dessa har ju Jocke jämt lyckats med för att ringa in de där olika ögonblicket i ens liv som är så universala men ändå personliga. Som kan drabba oss alla.

Och så minns jag en diskussion som fördes mellan just en forumit och bandmedlem (J), där den sistnämnde ansåg att vi inte bör lyssna på bootlegs eller Youtube-klipp för att de har så undermåligt ljud. Inte alls lika bra som det från ett mixerbord. Well, om ni först och främst slutat spela in era konserter som semestervideos som ni sparar för att kolla på med familjen så VI (eder publik) kan ta del av allt det där kära som uppstår när band spelar för en publik så skulle det underlätta för oss andra. För jag, med väldigt väldigt många andra, vill köpa livematerial av er. Men ni låter oss inte. Och nu när man fått se och höra hur underbart vackert det kan te sig har man fått blodsmak, måste jag erkänna. Vill ha mer. Hela spelningen.

Jag tror jag skrivit det här innan, men det jag finner intressant med en livefilm är dessa tre aspekter:

* Dokument. Att påvisa hur ett band ser ut, låter men också utvecklas. Blir främst intressant först under en längre period när man har någonting reelt att jämföra med. Nu som då, men även då som nu.

* Minne för livet. Detta gäller kanske främst publiken, men kan även vara kul för ett band att studera. Men det är ändå det förstnämnda gruppen jag tänker på här. Vi som var där, stod och lyssnade på musiken med våra hjärtan. Vi som skrek oss hesa till texter vi kan "sjunga" i sömnen. Eller bara för oss som önskar att vi faktiskt var där...

* Inkörsport. Kan även kallas reklam, men det spelar ingen roll. Ta bara denna P&L-spelning som exempel. Många som var där var säkerligen bara ströbesökare som inte hade bättre för sig och ville därför avsluta kvällen just där och då. Som kanske inte lyssnat jättemycket på bandet innan men ville ta del av vad många andra tog del utav. Bara för att (som jag, när Jay-Z spelade. Jag lyssnar inte på honom men tyckte det var lite häfigt att se ändå), liksom. Och om man släpper en livefilm från just den händelse kan många lockas att köpa den, t.ex. med ny festivalbiljett eller på Åhlens, för i alla fall min andra aspekt här i listan. De som vill minnas tillbaka och säga "jag var där". Och sen när de har den kanske de vill ha mer, senaste plattan. Är den bra, vilket den verkligen är, letar man sig kanske bakåt. Köper mer, lyssnar mer och mer. Vill gå på kommande livespelningar. Tar med sig kompisar, vill att de upplever och upptäcker samma sak som man själv upptäckt.

Så i dagsläget tycker jag det bara vore dumt att inte släppa en livefilm. Snälla, var inte dumma.

Standard

Håller helt med. Detta är så jävla bra på alla sätt och vis. Man vill bara se mer. Speciellt eftersom att jag inte upplevde denna versionen då jag inte var på nån konsert förra turnén. Och sluta, det låter jävligt bra.

Nästan skamligt att skriva ett sånt här kort och meningslöst inlägg efter ditt, men hoppas det är ok.

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Efter att ha sett klippet...

Live-DVD ja tack! :-)

Erfaren medlem Kentinas avatar
    Reg.datum
    Oct 2005

Standard

Jag tror nog de vet att fans vill ha det och att man kan släppa DVD med otroligt bra ljud och bild, men frågan är bara om de vill släppa en live-DVD, och jag tror att de inte vill det. De har säkert starka åsikter om live-DVD som om så mycket annat också.
    Kanske vill de att live ska upplevas live. Att man måste gå på konserter för liveperformans och att man inte kan kolla på en dokumenterad konsert när som helst (och konsert på DVD är inte samma sak som på riktigt). Kanske bevaras "mystiken" då på något sätt.
    Eller kanske har de tyckt att det inte har varit bra läge att släppa en live-DVD, än. Vet inte varför, men det känns som att de aldrig kommer släppa en. Men vem vet, kanske i framtiden. Jag skulle inte ha något emot det.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

vilket nytt och fräscht ämne, kul att det kom upp

Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jånna Påp Visa inlägg
    vilket nytt och fräscht ämne, kul att det kom upp
    Suck...
    Varför envisas jag med att logga in här?
    Klagar man inte kommer man med för oorginella trådar som inte håller måttet enligt drottning Jånna påp som själv alltid skriver intressanta och viktiga inlägg som berikar forumet. Nä, känns som min existens här är överflödig (som överallt annars). Hejdå.

Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kentina Visa inlägg
    Jag tror nog de vet att fans vill ha det och att man kan släppa DVD med otroligt bra ljud och bild, men frågan är bara om de vill släppa en live-DVD, och jag tror att de inte vill det. De har säkert starka åsikter om live-DVD som om så mycket annat också.
    Kanske vill de att live ska upplevas live. Att man måste gå på konserter för liveperformans och att man inte kan kolla på en dokumenterad konsert när som helst (och konsert på DVD är inte samma sak som på riktigt). Kanske bevaras "mystiken" då på något sätt.
    Eller kanske har de tyckt att det inte har varit bra läge att släppa en live-DVD, än. Vet inte varför, men det känns som att de aldrig kommer släppa en. Men vem vet, kanske i framtiden. Jag skulle inte ha något emot det.
    Ja, och även om det är väldigt bra ljud i våra öron så kan det ju hända att dom, som ändå är experter inte tycker nivån är tillräckligt hög. Sen vill ju kent att live ska upplevas live. Jag bryr mig inte riktigt om hur dom gör, skulle antagligen inte kolla så jättemycket på en live-dvd även om jag nog skulle köpa den. kent ska vara live på riktigt.
    inget.

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Kommer ihåg lite av den här diskutionen för länge sedan...
    vad var kents argument för att inte släppa en live dvd nu igen?

kanske kan man hoppas att de har ändrat sig iochmed psl-klippet? :-)
    Både visuellt och ljudmässigt var de där 3.45 helt kanon!

Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2010

Standard

bla bla bla

med tanke på att jag hade biljett till hela festivalen, men bestämde mig för att åka till Köpenhamn de dagarna istället, hoppas jag innerlitt de inte släpper en dvd just därifrån. långholmen vore en sak, där var jag med, men dessvärre inga kameror närvarande. känns mycket roligare om man faktiskt var där från början...

Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Vart i japan är du? Hur går det?
    Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003

Standard

Det där klippet älskade jag. Jag gillar så otroligt mycket att lyssna på bra liveljud. Mer än skivor. Det blir så levande och varmt. Håll ditt huvud högt (liveversion på boxen) och detta klippet är nästan det enda man lyssnat på med bra ljudkvalitet med kent.

Förstår om de har sina åsikter och det får man respektera. Men kan bara hålla med sundance kid att en live-dvd hade varit riktigt kul. Live ska upplevas live säger dom. Jag vet inte om jag har blivit för gammal, men jag gillar nästan mer att sitta och titta på bra liveklipp hemma nuförtiden än att se det live.
    "Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Göran Zachrisson

Standard

Mjo, det klippet är väldigt bra och en bra intervju som känns naturlig. Även om texten inte sitter till hundra procent (verkligen inget man hänger upp sig på eller kanske ens noterar, har bara lyssnat på den så många gånger) så lyssnar jag hellre på det här än originalet.

Standard

Håller med vad alla andra skrivit. Jag har suttit och sett klippet med Kent från P&L säkert 20 gånger. Rysningar varje gång. Tänk om de skulle släppa en hel konsert, precis som denna med robyn: http://svtplay.se/t/155215/robyn_-_live_i_stockholm

Jag hoppas verkligen att de tänker om och ger oss fans en fantastisk gåva i form av en livespelning på DVD.
    Skulle jag träffa oss och vara 15, skulle jag bli otroligt besviken. "Vilka är de här trötta, feta gubbjävlarna?"

Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003

Standard

Lite väl sent inlägg i denna tråd kanske, men men..

De upplevelser jag har fått under de konserter jag varit på med kent har oftast sprungit ur de alternativa versioner jag hört, och som jag inte kunnat höra igen då de endast spelats live. Saker jag tänker på är till exempel:

Du håller mig vid liv, jag håller dig vid liv, Vi håller er vid liv, ni håller oss vid liv
    Discokulan under musik non stop
    Första gången jag hörde de nya verserna på mannen i den vita hatten
    Ljussättningen i allmänhet på alla konserter
    Stråkarna som förband till den vita konserten
    Inledningen till taxmannen

The list goes on..

Min poäng är, att dessa till synes små avsteg från orginallåtarna som kent ger oss på konserter har gett mig minnen och känslor som jag knappt kan beskriva, och om jag kunde se detta när jag ville utan några som helst hinder, så skulle mina minnen ganska snart devalveras från fantastiskta underbara upplevelser till något som jag inte skulle reagera på. Jag vill uppleva känslan igen, men jag vill inte förstöra de minnen som dessa ögonblick har gett mig.

Nej tack till någon liveDVD.
    Jag vill stå ut... Nej stopp, det räcker...

Reg.datum
    May 2007

Standard

Hallonsylt, jag förstår dig. Verkligen.
    Det är som nu när jag sett "Enter the Void" på bio så vet jag inte om jag vill förstöra genom att se om den.
    Vet du hur jag löser det? Jag struntar i att köpa den på dvd eller att se den över huvud taget. Men den finns där i hyllorna (med mitt omdöme på baksidan) för dem som vill. Så vill man inte se så tittar man helt enkelt inte. Men det är väldigt väldigt många andra som vill se en live-dvd från Kent, mig inkluderad. Så det vore ju enklast att mötas alla förväntningar genom att släppa en, eller flera, livefilm(er) och sedan lämna beslutet till fansen. Eller hur?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •