Sidan 19 av 19 FörstaFörsta ... 910111213141516171819
Resultat 271 till 285 av 285

Ämne: Diskussioner om låtlistorna (spoiler)

Medlem
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Efter en fantastisk inledning med Vi kan väl vänta... och Mirage så är det bitvis lite enformigt; har det någonsin spelats så stor andel av den nya skivans låtar (alla utom två?)? Har sett att man inte spelat Innan himlen faller ner tidigare heller, vilket känns lite konstigt med det mäktiga trumintrot och allsångsmöjligheten. Bortsett från introt blir det inga egentliga överraskningar, det är stramt och uppstyrt. Allt gammalt blir nytt med en arpeggio, varför inte bara tro på gitarrer och bas - skulle det verkligen bli skit? Kommer vi någonsin att få höra ett avskalat Indianer? När man nu dessutom bara har två exklusiva storspelningar hade man ju kunnat bjuda på båda lägren på någon smällkaramell. Det känns som att jag hade kunnat låta bli att åka 100 mil till Gärdet för att lyssna på skivan en gång till, så att säga. Ibland känns det som att Kent underskattar sin fanbas, att det ska behövas spela svängiga singlar för att hålla liv i publiken. Numera står man lite längre bak med andra gubbar och gummor, och där blir det bäst stämning av låtar med stora känslor istället för högt bpm.

Med det sagt så älskar jag Kent och längtar till nästa spelning. Nästa vår är det 20 år sedan första Kent-skivan - vågar man hoppas på något nostalgiskt spektakel. Jag håller tummarna.
    > och så tänder jag ljuset

> 980124 Umeå > 980711 Nordmaling > 990321 Göteborg > 000226 Umeå
    > 000722 Umeå > 020731 Umeå > 021101 Umeå > 050527 Stockholm > 071118 Stockholm
    > 080628 Stockholm > 100722 Stockholm > 120819 Stockholm > 140615 Stockholm
    > 150627 Norrköping > 161008 Luleå > 161217 Stockholm ƚ

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av janne Visa inlägg
    Efter en fantastisk inledning med Vi kan väl vänta... och Mirage så är det bitvis lite enformigt; har det någonsin spelats så stor andel av den nya skivans låtar (alla utom två?)? Har sett att man inte spelat Innan himlen faller ner tidigare heller, vilket känns lite konstigt med det mäktiga trumintrot och allsångsmöjligheten. Bortsett från introt blir det inga egentliga överraskningar, det är stramt och uppstyrt. Allt gammalt blir nytt med en arpeggio, varför inte bara tro på gitarrer och bas - skulle det verkligen bli skit? Kommer vi någonsin att få höra ett avskalat Indianer? När man nu dessutom bara har två exklusiva storspelningar hade man ju kunnat bjuda på båda lägren på någon smällkaramell. Det känns som att jag hade kunnat låta bli att åka 100 mil till Gärdet för att lyssna på skivan en gång till, så att säga. Ibland känns det som att Kent underskattar sin fanbas, att det ska behövas spela svängiga singlar för att hålla liv i publiken. Numera står man lite längre bak med andra gubbar och gummor, och där blir det bäst stämning av låtar med stora känslor istället för högt bpm.

Med det sagt så älskar jag Kent och längtar till nästa spelning. Nästa vår är det 20 år sedan första Kent-skivan - vågar man hoppas på något nostalgiskt spektakel. Jag håller tummarna.
    Kalasturnén 2002 som var korta spelningar (15 låtar) var väldigt fokuserad på att supporta V&A, åtta av skivans tio låtar spelades och sen fyllde 747, MNS, Om du var här, Revolt III+10 minuter/Pojken, samt två byteslåtar som varierade ut. Första vändan på Isola-turnén (exempelvis Münchenbryggeriet -97) spelades alla låtar från Isola utom Glider (som aldrig spelats live för att Sami gjorde nåt i studion som inte går att göra live sägs det).

Under ishallsturnén för att supporta HH spelades alla låtar utom Tidsfördriv och Insekter (fan att man aldrig fick uppleva Visslaren som avslutare på ordinarie set). De flesta turnéer har ju varit för att supporta den senast släppta skivan så fokus ligger ju så klart på den. Dock måste jag återigen säga att det är jävligt synd att skivans absolut bästa spår efter Den andra sidan, Simmaren, inte spelats. Finns flera låtar från TD som hade kunnat utgå till förmån för detta mästerverk, Simmaren är ju så jävla fantastiskt bra
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av janne Visa inlägg

Btw tyckte jag ungefär samma som du efter Stadion-spelningen, jag hade förväntat mig en totalt unik spelning med obskyra nummer och gamla låtar som inte spelats på länge men istället blev det som en upprepning av vinterturnén -02, samma fokus på V&A och dessutom i princip samma extralåtar från övriga backkatalogen som spelades under vinterturnén -02 (där jag såg fyra spelningar, därför blev Stadion ett sånt antiklimax). Tyvärr tror jag inte vi kommer att få se de fantastiska extraordinära spelningar full med överraskningar i setlisten som många av oss drömmer om, det närmaste vi kommer är sommarturnén -08 när de chockade med tex Kallt kaffe
    robert smith

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Kalasturnén 2002 som var korta spelningar (15 låtar) var väldigt fokuserad på att supporta V&A, åtta av skivans tio låtar spelades och sen fyllde 747, MNS, Om du var här, Revolt III+10 minuter/Pojken, samt två byteslåtar som varierade ut. Första vändan på Isola-turnén (exempelvis Münchenbryggeriet -97) spelades alla låtar från Isola utom Glider (som aldrig spelats live för att Sami gjorde nåt i studion som inte går att göra live sägs det).

Under ishallsturnén för att supporta HH spelades alla låtar utom Tidsfördriv och Insekter (fan att man aldrig fick uppleva Visslaren som avslutare på ordinarie set). De flesta turnéer har ju varit för att supporta den senast släppta skivan så fokus ligger ju så klart på den. Dock måste jag återigen säga att det är jävligt synd att skivans absolut bästa spår efter Den andra sidan, Simmaren, inte spelats. Finns flera låtar från TD som hade kunnat utgå till förmån för detta mästerverk, Simmaren är ju så jävla fantastiskt bra
    När Metallica körde sin "by request"-spelning på Gärdet två(?) veckor innan var det lite samma scenario. Alla som köpte biljett fick en kod som de kunde använda till att gå in och rösta på vilken låt de helst ville höra. Besökarna fick välja 18/~25 låtar. I princip bara hits spelades. Den låt som fick flest röster (69%) var Master of Puppets. Inget fel på den, sjukt bra låt, men sätt det i kenttermer blir det typ "Kärleken väntar". Med en "by request"-spelning hade jag hoppats på mer obskyra låtar. De hade även en sms-omröstning för alla konsertbesökare där valet stod mellan "The Four Horsemen" (motsvarande "Frank"), "Wherever I May Roam) ("FF") och "Whiskey in the Jar" ("Ingenting"). Den sistnämnda vann.

Jag betalade 995:- och hade hoppats på mer obskyra låtar, men så blev det inte. Det är problemet mellan den stora massan och oss fans. Vi har sett kent 68 skvadriljoner ggr. Det kanske är första gången för många andra. Då vill de höra hitsen, som är hits av en anledning, och inte nån obskyr B-sida som de kanske inte ens hört talas om. Vi kan tänka oss resultatet om kent gjorde en "by request"-spelning liksom. "UDA" och "Mannen" skulle nog hamna högst upp.

Having said that... Det var sjukt kul att få höra "Dom Andra" igen, som inte spelats sedan 2010. Och nu i version dessutom.
    Senast redigerat av KRM den 2014-06-17 klockan 18:38.
    "Kärlek är som en blomma, även den vackraste dör"

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av KRM Visa inlägg
    När Metallica körde din "by request"-spelning på Gärdet två(?) veckor innan var det lite samma scenario. Alla som köpte biljett fick en kod som de kunde använda till att gå in och rösta på vilken låt de helst ville höra. Besökarna fick välja 18/~25 låtar. I princip bara hits spelades. Den låt som fick flest röster 69%) var Master of Puppets. Inget fel på den, sjukt bra låt, men sätt det i kenttermer blir det typ "Kärleken väntar". Med en "by request"-spelning hade jag hoppats på mer obskyra låtar. De hade även en sms-omröstning för alla konsertbesökare där valet stod mellan "The Four Horsemen" (motsvarande "Frank"), "Wherever I May Roam) ("FF") och "Whiskey in the Jar" ("Ingenting"). Den sistnämnda vann.

Jag betalade 995:- och hade hoppats på mer obskyra låtar, men så blev det inte. Det är problemet mellan den stora massan och oss fans. Vi har sett kent 68 skvadriljoner ggr. Det kanske är första gången för många andra. Då vill de höra hitsen, som är hits av en anledning, och inte nån obskyr B-sida som de kanske inte ens hört talas om. Vi kan tänka oss resultatet om kent gjorde en "by request"-spelning liksom. "UDA" och "Mannen" skulle nog hamna högst upp.

Having said that... Det var sjukt kul att få höra "Dom Andra" igen, som inte spelats sedan 2010. Och nu i version dessutom.
    Precis så är det. Och det beror ju bara på att Kent inte har 25 000 diehard-fanatiker som kommer till Gärdet, men kanske 1 000 - 2 000 på sin höjd. Givetvis kommer hitsen alltid att dominera.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Jag minns inte helt texten till Prolog men "och hon säger det så mjukt, som om hon pratar till ett barn" är snodd rakt av från den...
    Kanske en detalj i sammanhanget; men "snodd" är väl när du tar från någon annan?
    Jag skrev faktiskt "Prolog" eller vad den nu hette också.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av KRM Visa inlägg
    När Metallica körde sin "by request"-spelning på Gärdet två(?) veckor innan var det lite samma scenario. Alla som köpte biljett fick en kod som de kunde använda till att gå in och rösta på vilken låt de helst ville höra. Besökarna fick välja 18/~25 låtar. I princip bara hits spelades. Den låt som fick flest röster (69%) var Master of Puppets. Inget fel på den, sjukt bra låt, men sätt det i kenttermer blir det typ "Kärleken väntar". Med en "by request"-spelning hade jag hoppats på mer obskyra låtar. De hade även en sms-omröstning för alla konsertbesökare där valet stod mellan "The Four Horsemen" (motsvarande "Frank"), "Wherever I May Roam) ("FF") och "Whiskey in the Jar" ("Ingenting"). Den sistnämnda vann.

Som jag skrivit tidigare, klubbturnén var typ för oss fans kanske, med mindre fokus på hitsen och lite mer spännande setlist som albumet blandades upp med (Innan allting tar slut, Romeo, Passagerare, Socker, Lilla Ego) men en stor mastodontspelning som det här eller ja, en större sommarspelning med undertiteln #kentfest blir ju tråkig för den breda publiken om det bara spelas gamla ovanliga låtar, många ser ju stora band på arenor en eller ett par gånger, kanske för första gången och då vill man ju så klart höra tex Sandman, Matters, Run to the hills, Enjoy, Everything counts, Personal Jesus etc etc. Tror jag minns nån som såg Dave Gahan solo på Hultsfred om det var 02 eller 03 och att att konserten inte kom igång förrän på slutet då han började lira de stora gamla dM-hitsen. För en bred publik funkar det inte med det som vi hardcorefans vill höra, det funkar nog bättre om man köra intima mindre spelningar och kanske marknadsför dem som inte alltför hitsbaserade men samtidigt blir det nog jävligt jobbigt att göra så olika typer av spelningar. Det är en svår avvägning med en så stor backkatalog som de har nu nästan 20 år efter debuten och alla "förväntningar" från olika håll
    robert smith

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Kanske en detalj i sammanhanget; men "snodd" är väl när du tar från någon annan?
    Jag skrev faktiskt "Prolog" eller vad den nu hette också.
    Menade "snodd" i bemärkelsen snodd/lånad från sig själv. Men jag var nog lite otydlig, det lät helt logiskt i mitt huvud eftersom jag visste vad jag menade. Ungefär som roliga saker som inte alls låter lika kul som det gjorde i ens eget huvud när man säger det out loud.

Btw tror jag men är inte helt hundra att det var "Epilog" jag skulle kallat den istället...
    robert smith

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2009

Standard

Jag tycker det var en helt fantastiskt bra setlist, mycket nytt precis jag önskade mig och man använde verkligen kören och gästerna på bästa sätt. Svart snö med Petra kändes som en ren bonus och kanske en engångshändelse jag inte velat missa.
    Ullevi var kanon men Gärdet var ännu bättre. Mera tryck och lite härligare publik på något sätt. Kent har aldrig varit bättre.... fast kanske lika bra, på Sjöhistoriska?
    Jag har skyhöga krav och det här är lagom

Medlem
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Ja, det är ju så till syvende och sist; alla kan inte vara nöjda. Sjöhistoriska vinner dock mot Gärdet i min bok eftersom jag gillar Sjukhus mer än Hjärta och så karamellen med Elever och Cowboys. Zinken 2008 med Stenbrott och Celcius i godispåsen smakade också bra. I Långholmsparken var det mesta härligt, M var karamellen då, men så var jag också riktigt glad i hatten och lärde mig att älska Röd mer än tidigare. Den gången var Ensam lång väg hem en riktig byxsprängare, jävlar vad det svängde.
    > och så tänder jag ljuset

> 980124 Umeå > 980711 Nordmaling > 990321 Göteborg > 000226 Umeå
    > 000722 Umeå > 020731 Umeå > 021101 Umeå > 050527 Stockholm > 071118 Stockholm
    > 080628 Stockholm > 100722 Stockholm > 120819 Stockholm > 140615 Stockholm
    > 150627 Norrköping > 161008 Luleå > 161217 Stockholm ƚ

Medlem Fichters avatar
    Reg.datum
    Apr 2003

Standard

Turné 19 med DOJD är för mig något alldeles särskilt. Partiet när Jocke dyker upp i mitten av tältet, akustiskt drar av Beskyddaren som en jävla Gud och sedan fortsätter med När det blåser på månen med Markus på kör och Samis tjutande gitarr som fortsätter i evighet. Det var något för en riktig kent-nörd det!

Medlem
    Reg.datum
    Jul 2003

Standard

Var nöjd efter Gärdet men tas ju alltid av känslan hur bortskämd man har varit de senaste åren med överraskningar! Tycker att denna spelning blev en alldeles utmärkt första kontakt LIVE med de nya låtarna för min del.. Var ej på några av klubbspelningarna.
    Sen vill man ju alltid ha mer och då jag inte tar hänsyn till regler eller andra dealar så hade jag ju velat att man tog kanske 3-4 låtar till om det skulle ha gått. Både här å Gbg då det känns som att det blev sommarens stora gig.
    Det är ju alltid lätt att låta gnällig när man skriver så men som sagt mycket vill ju ha mer

Nu kan jag bara få hoppas att det blir något i höst/vinter för att få fylla (ej dämpa) min kentlängtan!!

Till kent:
    Skrev på twitter å vill göra det igen, men jag tycker fan att ni bara blir bättre och bättre! Tack för att ni finns.

Ps. älskar Sami i ljus outfit
    "Jag har inga vänner kvar, visst är livet underbart?!..."

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fichter Visa inlägg
    Turné 19 med DOJD är för mig något alldeles särskilt. Partiet när Jocke dyker upp i mitten av tältet, akustiskt drar av Beskyddaren som en jävla Gud och sedan fortsätter med När det blåser på månen med Markus på kör och Samis tjutande gitarr som fortsätter i evighet. Det var något för en riktig kent-nörd det!
    Ja, Storängsbotten på Turné 19 tillsammans med Lisebergshallen -07 är de bästa spelningarna jag sett. Sjöhistoriska för två år sedan inte långt därefter!
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fast Forward Visa inlägg
    Ja, Storängsbotten på Turné 19 tillsammans med Lisebergshallen -07 är de bästa spelningarna jag sett. Sjöhistoriska för två år sedan inte långt därefter!
    Ja, turné 19 är min favorit också. Kentfest var grymt på alla sätt, men jag var mer lättimponerad 2005 (pga att jag var yngre och inte hade sett lika mkt konserter som nu) plus att jag verkligen älskade (älskar) dojd. Den knockade mig verkligen när den kom. Inledningen med 400 slag, den döda vinkeln, romeo, järnspöken akustiskt, när det blåser på månen först akustiskt sen med hela bandet, sen ingenting någonsin och sen avslutas med midvh med extraverser. Kentporr!
    "Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Göran Zachrisson

Medlem
    Reg.datum
    Jul 2003

Standard

Förväntar mig som sagt spelningar i nov/dec så jag gjorde en liten låtlista! Känns som att det är den ni bör förhålla er till! Bara så att ni vet.. Tjena..

1 Glider
    2 Längesen vi sågs
    3 Celsius
    4 Skogarna
    5 Jag ser dig
    6 Pärlor
    7 Innan himlen faller ner
    8 Godhet
    9 Vi mot världen
    10 Vart är vi nu?
    11 La belle époque
    12 Musik non stop