Sidan 3 av 19 FörstaFörsta 12345678910111213 ... SistaSista
Resultat 31 till 45 av 285

Ämne: Diskussioner om låtlistorna (spoiler)

Standard

Hoppas på några riktigt otippade till klubbturnén! (Vad sägs om att ge Månadens Erbjudande & Team Building en livepremiär?)
    Annars står Beskyddaren, Vals för Satan, Töntarna, Ensammast i Sverige, LSD Någon, Bianca, FF, Palace & Main, Dom Andra & Sundance Kid högst upp på min lsita över de låtar jag inte sett innan

Standard

Jag tror att Mirage kommer att inleda konserterna. Tror någon samma som jag?
    Fem steg bakåt två steg fram....

Standard

Hoppas på det här scenariot när det blir dags flr extranummer
    JB: "vad säger du sami? Lite dålig kräm i gitarrerna va?"
    Så det så.

Medlem Diephers avatar
    Reg.datum
    Aug 2011

Standard

I´m quite sure, that Mirage will be the opener, complete intruding to Skogarna... maybe an ensemble like Utan dina andetag/Det finns inga ord --> mirage/skogarna...

In addition I am sure, that 747 might become the last track... buuut.... Den andra sidan is so damn strong and great, that they might choose that track for the first time since years as an alternative to 747 and Mannen i den vita hatten.

Im looking forward to see the first setlist...
    Sommartid
    Jag är tystnaden och vinden
    Mitt land är ditt land, allt är fritt
    Sommartid
    Jag är lyssnaren som, som tårar
    mot din kind
    Min dröm är din…<3

Standard

Vill att det ska se ut typ såhär på klubbgigen:
    (ok 24 låtar e kanske en aning för mycket för Mr."JagHatarLångaGig Berg" men man kan ju drömma).

Mirage
    Skogarna
    Sundance kid
    Elvis
    Thinner
    Innan himlen faller ner
    Jag ser dig
    Cowboys
    Ansgar & Evelyne
    Vals för satan
    Din enda vän
    En helt ny karriär
    Columbus
    Socker
    999
    Ingen kunde röra oss
    Svart snö
    La belle epoque
    Dom andra
    Ingenting någonsin
    747

Den andra sidan
    Palace & main
    Mannen i den vita hatten
    Senast redigerat av matlagningsprogrammet den 2014-05-02 klockan 12:38.

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Undrar om övergången Utan dina andetag/Musik non stop kommer finnas med på den här turnén, de körde ju det på invigningen av Tele2. Personligen skulle jag gärna höra Utan dina andetag i den nya versionen som en helt egen låt istället för att gå över i en annan låt efter andra refrängen
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Btw, vilka låtar från JÄIRFM tror ni "överlever" (det är ju alltid bara några få spår från varje skiva som hänger med till nästa turné och sen hänger kvar i några år till, typ

Blåjeans
    Ingenting någonsin
    Pojken
    Kräm (även om den begravts var den ju som kents Creep eller Nancy Boy i många år)
    Gravitation
    10 minuter
    En timme en minut
    En helt ny karriär
    Om du var här
    Saker man ser
    Celsius
    Innan allting tar slut
    747
    Utan dina andetag
    Revolt
    MNS
    Bong&kukvana
    Sundance Kid
    Dom andra
    Kärleken
    Socker
    VN2
    400 slag
    Vinkeln
    Klåparen
    Max 500
    Romeo
    Mannen
    Ingenting (väldigt få nummer från TTS som levde vidare sen på kommande turnéer om man bortser från 2010)

När man tänker efter är det ändå hyfsat mycket pre TTS som dykt upp på setlistsen de typ senaste 5-6 åren, blir ju svårare och svårare att välja för varje platta, helst ska ju så många av låtarna från plattan som turnén supportar spelas, säg 8-9 spår i snitt kanske, sen kommer ju Mannen och förhoppningsvis 747, då är vi uppe i 11 låtar. Sen verkar ju iaf paketet Ingenting, Musik non stop och Kärleken väntar ganska cementerat i setlisten (folk förväntar ju sig att höra dessa låtar typ) och då är vi uppe i 14 låtar. Och hur långa har de senaste spelningarna varit, 17-18 låtar vilket lämnar utrymme för runt 4-5 låtar till (beroende på hur många spår från plattan och hur långa spelningar de kommer att göra). Känns som att det är jävligt svårt att välja ut dessa fyra bland en så stor backkatalog.

Men ponera att fem låtar väljs bland de jag räknade upp i listan ovan som är de vanligast spelade (och då kan man ju dra bort Mannen, 747, Ingenting, MNS och Kärleken från dessa) samt någon eller några från Mörkret och kanske nån Röd-låt (Sjukhus kom ju med på klubbturnén) vilka tror ni då kommer med. Det känns som att man utifrån den här statistiken sas nästan kan räkna ut hur setlisten kommer att se ut. Själv funderar jag på om vi inte kommer få höra Celsius i år igen, bandet verkar gilla den eftersom den spelas också och den är nog ganska populär bland fans också och den är ju trots allt 17 år gammal nu så den får ju räknas som "gammal".

Visst vore det kul med nån riktig överaskning men frågan är hur stor sannolikhet det är för detta, bandet har ju sina egna favoriter bland de låtar jag räknade upp också och de låtarna vill de nog också ha med. Som sagt, det blir svårare och svårare att ta ut setlisten för varje platta och till sist finns det ju inte ens utrymme för de självklara favoriterna. J.Berg har ju själv sagt att han tvärtemot Robert Smith inte är nåt fan av tretimmarspelningar och ska man få med både bandets och fansen favoriter och sen några överaskningar/rariteter utöver albumspåren och de "obligatoriska" låtarna måste man ju upp mot tre timmar och 25-30 låtar.

Men som sagt, kanske lite tråkigt men realistiskt, vilka låtar ur den listan jag gjorde tror ni dyker upp på klubbturnén och sen i sommar?
    Senast redigerat av tobbe non stop den 2014-05-02 klockan 22:52.
    robert smith

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Och ja, jag skrev Bong&kukvana medvetet, inte för att jag tycker illa om den, tvärtom, men jag tycker fortfarande det är extremt roligt så här 13 år senare och dessutom har ju Martin sagt att han inte heller har nåt emot låten utan att han skrev så för att han var trött och bakis.
    robert smith

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Just ja, jag har en liten förhoppning om att få höra Ingen kunde röra oss, vore synd om den bara fick vara med en gång men att den skulle överleva när det är så många andra låtar som pockar på uppmärksamhet är nog liten sannolikhet för. Jag hoppas ju på att få höra Tänd på eftersom de bytte den mot Ruta 1 i Malmö 2012 men ska jag tippa någon eller några låtar från Mörkret är det nog 999 eller Jag ser dig som kommer att dyka upp
    robert smith

Medlem
    Reg.datum
    Oct 2009

Standard

Noll
    Beskyddaren
    Cowboys
    Du var min armé
    Stanna hos mig
    OWC
    Ett tidsfördriv att dö för
    Håll i mig
    Elever
    FF
    Hur jag fick dig att älska mig

Senast redigerat av Unfun den 2014-05-03 klockan 02:55.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Diskussionen har ju förts i tråden om Den andra sidan, tror ni den kommer att ersätta 747 (vilket jag inte hoppas hur bra den är är så älskar jag 747 så jävla mycket, den måste bara spelas) eller till och med Mannen (vilket känns mindre troligt, folk älskar ju Mannen och alla extraverser och konfettin under crescendot i slutet, den känns numera cementerad som avslutare men vad fan, gitarrerna har strängar, allt kan hända). Eller det tredje alternativet, en upprepning av första vändan TTS, ordinarie set avslutas med Ensammast, första encore avslutas med 747 och sen kommer bandet in igen och kör enbart Mannen som andra och sista encoreset. Situationen är ju liknande i det här fallet, tre självklara avslutare men kommer de att skippa en av dem (jag har en hemsk känsla av att 747 kanske ryker och då kommer jag bryta ihop) och att sätta in Den andra sidan mitt i setet känns inte som ett alternativ heller. Har vi otur kanske den inte spelas live helt enkelt?
    robert smith

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Diskussionen har ju förts i tråden om Den andra sidan, tror ni den kommer att ersätta 747 (vilket jag inte hoppas hur bra den är är så älskar jag 747 så jävla mycket, den måste bara spelas) eller till och med Mannen (vilket känns mindre troligt, folk älskar ju Mannen och alla extraverser och konfettin under crescendot i slutet, den känns numera cementerad som avslutare men vad fan, gitarrerna har strängar, allt kan hända). Eller det tredje alternativet, en upprepning av första vändan TTS, ordinarie set avslutas med Ensammast, första encore avslutas med 747 och sen kommer bandet in igen och kör enbart Mannen som andra och sista encoreset. Situationen är ju liknande i det här fallet, tre självklara avslutare men kommer de att skippa en av dem (jag har en hemsk känsla av att 747 kanske ryker och då kommer jag bryta ihop) och att sätta in Den andra sidan mitt i setet känns inte som ett alternativ heller. Har vi otur kanske den inte spelas live helt enkelt?
    En variant är att köra elektroniska Kent första halvan av konserten för att sedan göra ett stilbyte via Den andra sidan:
    bara gitarrer, gitarrer, gitarrer resten av konserten.
    Alternativt bara köra FF, TTS, etc. hela konserten för att glädja TNS (Techno Non Stop).
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Tror nog den kommer med, kan tänka mig att en viss basist med låtskrivarcredit blir besviken annars ...

Oroar mig dock mer för att någon favorit glöms bort på Kentfest. Frågan hur långt de spelar där.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Tror nog den kommer med, kan tänka mig att en viss basist med låtskrivarcredit blir besviken annars ...

Oroar mig dock mer för att någon favorit glöms bort på Kentfest. Frågan hur långt de spelar där.
    Skulle nog tippa max 2 timmar, Jocke gillar ju inte långa spelningar, det har han själv sagt. Själv kommer jag att se en sommarspelning i Köpenhamn (Rosenborg live) och frågan är hur långt set det blir där, känns som max 1.5 timmar, vet inte vilken standard det är för headlineakter på div festivaler (antar att kent och Raveonettes delar som headliners, frågan är om kent får avsluta alltsamman eller om danskarna hellre vill se danskar avsluta), 105-110 min (sen får väl band som Metallica och The Cure specialtillstånd för att de är så grymt stora) och sen som Jocke skrev nån gång, Axl Rose är den ende som kan spela i tre timmar på en festival och dessutom gå på två timmar efter utsatt tid (fast frågan är om han håller på lika mycket som under UYI eller har skärpt till sig numera)
    robert smith

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Några exempel (vi behöver inte gå in på hur jag känner till dessa tider, alla vet säkert ändå)

Roskilde 1998 ca 65 min

Roskilde 2000 ca 75 min

Hultsfred 2001 ca 75 min

Roskilde 2002 ca 65 min

Roskilde 2005 ca 90 min

De flesta spelningar på senare år tror jag har varit runt 17-20 låtar lång så jag tror nånstans i den storleken blir det väl på kentfest också. Säg då 9 låtar från Tigerdrottningen (bara för att snitta och gissa), Mannen och 747, Ingenting/MNS/Kärleken, då är det en 5-6 låtar över som ska väljas ut, risken är ju stor att nån favorit måste slopas. Personligen hade gärna någon av Ingenting/MNS/Kärleken fått stryka på foten men då skulle det ju bli uppror i stora delar av publiken eftersom vi hardcorefans som vill höra gamla obskyra låtar är i minoritet i förhållande till den stora massan. Som jag sagt nån gång innan, en turné med "by request" och fokus på äldre och mindre ofta spelade låtar för att göra oss hardcore-fans glada hade varit kul men det finns nog varken ekonomiskt utrymme eller intresse från bandet (skulle väl bli en 30-40 låtar att repa in och väldigt varierat på spelningarna). Men det hade varit lite kul och drömma kan man ju alltid

I vilket fall som helst måste det vara om inte ett rent helvete så jävligt svårt att få ihop setlisten numera även om folk inte slår varandra på axlarna och skriker och suckar om hur jävligt det är att avsluta med 747 längre :P
    robert smith

Sidan 3 av 19 FörstaFörsta 12345678910111213 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •