Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 36

Ämne: GP - Kent mötte fansen

Standard GP - Kent mötte fansen

Man blir ju väldigt nyfiken på vad som sades runt det här bordet! Lyckliga ni som fick vara där!

http://www.gp.se/kulturnoje/1.2366627-kent-motte-fansen

det går över, det går över, det går aldrig över

Standard

Citat Ursprungligen postat av sweet_rose Visa inlägg
    Man blir ju väldigt nyfiken på vad som sades runt det här bordet! Lyckliga ni som fick vara där!

Det verkade som att extremt lite kom med i GP, så jag har skrivit ihop en liten egen text. Tänkte kolla med en kompis som har ett Webzine idag, så den kanske kommer upp där om någon är intresserad. Roligt möte och jag är evigt tacksam över att ha blivit utvald/lottat/whatever till att få vara med om detta.

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Confined Visa inlägg
    Det verkade som att extremt lite kom med i GP, så jag har skrivit ihop en liten egen text. Tänkte kolla med en kompis som har ett Webzine idag, så den kanske kommer upp där om någon är intresserad. Roligt möte och jag är evigt tacksam över att ha blivit utvald/lottat/whatever till att få vara med om detta.
    Ja det går knappt att mäta hur avundsjuk jag är... lyckliga ni!
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Standard

Skrev ihop en liten egen text.

Det hela började med att Kents Facebooksida gick ut med något kryptiskt meddelande där de sökte hjälp av fyra fans. Jag tog chansen och fyllde i formuläret och tänkte att jag kunde ställa upp och hjälpa till, det kändes ändå lite kul att man inte visste vad det handlade om. Vad man inte kände till var att det hela rörde sig om att fyra utvalda fans skulle få träffa Kent för en intervju, något som Kent själva valt för att de tröttnat på att bli intervjuade av journalister.

Dagen därpå ringde en Kentrepresentant upp och jag fick den glada nyheten att jag skulle få träffa Kent. Efter mötet publicerades delar av mötet i GP, som fick möjligheten att sitta med och lyssna på fansens intervju utan att ställa några egna frågor.

På plats utanför Trägårn mellan soundcheck och spelning mötte jag upp med de andra fansen och GPs journalist och fotograf som hade blivit lovade att få dokumentera träffen. Väl inne bjöds det på läsk och vi fick sitta ner vid ett bord framför scenen. Strax därefter kommer bandet in och hälsar trevligt. Jocke och Markus dricker någon form av té och verkar vara mycket måna om sin vokala hälsa denna kväll. Som ett ”äldre” Kentfan känns situationen något krystad, och jag förklarar ganska omgående för bandet att ansökan var ”hemlig” och att jag förmodligen inte hade anmält mig till uppgiften om jag visste att det var en fanträff. Hade det varit tydligt exakt vad man anmälde sig till så hade jag tänkt ”det där får 16-åringarna göra”. Kent skrattar lite och konstaterar att det ingick i deras taktik eftersom de ville få en blandad spridning på olika typer av Kentfans. För att lätta upp den spända stämningen ytterligare funderar jag på att fråga Jocke ”Vad betyder Le Mirage?”, men någon annan hinner före med den första frågan.

Den utvalda skaran består av ett die hard-fan som slutat räkna antalet besökta Kentspelningar vid 60 st, en norsk kille som pratar flytande svenska (inte helt otänkbart att det har med Kent att göra), samt en Göteborgsk tjej som medger att hon inte sett så många spelningar som oss andra, men är väldigt spänd och förväntansfull inför träffen. På Kentskalan, skulle jag själv placera mig någonstans mellan norrmannen och tjejen som sett väldigt många spelningar. Med mina 36 besökta konstaterar jag att jag ändå har kommit upp i ett nämnvärt antal konserter, men samtidigt har jag heller aldrig sett speciellt många spelningar per turné. Efter att besökt fem stycken Depeche Mode-konserter fem dagar i rad i mina tonår drog jag slutsatsen att det finns stor risk för att man inte uppskattar konserterna lika mycket och att man mer ser fram emot spelningarna om man lägger sig på en ganska human nivå (men all cred till de som faktiskt orkar åka runt). Med åren har också Kentsamlandet minskat, och från att ha köpt promos och japanska utgåvor blir det nu oftast enbart de vanliga släppen. Till mötet tog jag med mig senaste LPn och 7”-singeln, vilka bandet signerade gladeligen. De signerade också norrmanens Som vatten-singel, men verkade tycka att det känns lite konstigt att signera så gamla skivor.

I intervjun berättar Sami att det även är klart roligast att spela de nya låtarna live. Efter många år med spelningar har de logiskt nog tröttnat på att spela en del låtar. De förklarar att detta är anledningen till att Mannen i den vita hatten strukits från listan, till förmån för 747 som sista låt denna kväll.

Jag var lite nyfiken på hur Kent ser den elektroniska utvecklingen av ljudbilden, och vilka av bandmedlemmarna som stått för denna. Jag blev lite förvånad när svaret blir att praktiskt taget alla fyra arbetar med syntar i hemmet. Jocke skriver också alla låtar på klaviatur nuförtiden och uttrycker sitt stöd för elektroniken genom att klämma av den redan klassiska kommentaren ”Här i Sverige verkar det som att gitarren är något slags heligt instrument och att man måste skriva alla låtar på gitarr, annars är det inte äkta, och det är så jäkla tråkigt när folk har den inställningen.” Jag kan inte annat än hålla med till 100%, även om jag föredrar att låtar skrivs och byggs kring ackord istället för kring beats och rytmer, vilket de fortfarande gör. För mig är alltid slutresultatet och närvaron av starka melodier det viktiga.
    Jocke förklarar också att samtliga i bandet är uppväxta med syntmusiken och namedroppar Alphaville och Indochine. Jag skiner upp som en sol och berättar att jag såg Indochine i Frankrike förra året. Eftersom de dock inte verkar ha lyssnat på Indochine de senaste 20-åren passar jag på att tipsa om ett YouTube-klipp, som enligt mig är något av det bästa som gjorts i musikalisk väg.

Vi snackar även lite Jesus and Mary Chain och skrattar åt Markus Mustonens Martin Gore-outfit (levererad rakt ur en soptunna) i den numera preskriberade videon till Jag har en djävul, som var någon form av ett initiativ från ett studieförbund. Bandet tyckte detta var mer pinsamt precis när de slagit igenom än idag. Nu ser man på allt med en nypa salt. Jocke är dock fortfarande stolt för några av de starkare låtarna, som faktiskt håller än idag. Till exempel Ögon, som de plockade upp på förra turnén i en nyare liveversion.

Är lite intresserad av deras filmintresse, men hinner inte fråga mer än om vilken film samplingen i Din enda vän kommer ifrån (Bonjour Tristesse, 1958). Jag berättar att Den andra sidan är en av mina favoriter från nya skivan och frågar om vi får se ett längre slut live eftersom den fadeas ganska tidigt på skivan. Jocke skrattar lite, och fadeningen verkar vara mycket uttänkt, ”- Vi har gjort långa slut som sista spår flera gånger, men denna fadeningen är perfekt.”.

På frågan om vilka turnéer de kommer ihåg bäst genom åren så verkar festandet stå i centrum, och de berättar att The Ark och Melody Club varit de roligaste förbanden. Dock är Jocke mest stolt över Vapen och Ammunition-turnén där han kände klart och tydligt hur de tagit ett steg upp i storlek. Detta tydliggör hur man som band kan se saker från ett annat sätt än som lyssnare. Själv tycker jag kvällens storlek på spelställe (Trägårn) är alldeles perfekt.

YouTubeklippet som jag tipsade om: https://www.youtube.com/watch?v=gI8R5nk54zg
    Senast redigerat av Confined den 2014-05-12 klockan 08:16.

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Och där fick man alltså fan för att man inte har facebook... igen... morr
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Erfaren medlem kmbs avatar
    Reg.datum
    Sep 2004

Standard

Jag hade också tyckt att det skull ha känts lite obekvämt att vara med på en sådan utfrågning, men också kul. Låter ju som ni hade trevligt.

Själv visste jag inte att jag skulle gå när jag såg annonsen på Facebook, jag hade ingen biljett, annars hade jag också anmält mig. Var väldigt nyfiken på var det handlade om. Kul att du delade med dig.
    Jag har blivit äldre, saknar glöd
    det rår jag inte för...

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Confined Visa inlägg
    Skrev ihop en liten egen text.
    Tack för att du delar med dig! Mycket intressant läsning!
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Den ena tjejen var en av de kända profilerna i kentvärlden på den tiden jag bara var en n00b här på hemsidan. Många av dem som hängde här då och som var mycket mer etablerade än jag har försvunnit idag eller är inte aktiva längre iaf. Jag är väl en av få som envetet hängt mig kvar i 14 år nu. För övrigt är jag vän med Thomas (norrmannen) på Facebook men jag har ingen koll vem han är på forumet. Men kul att han blev utvald också...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Den ena tjejen var en av de kända profilerna i kentvärlden på den tiden jag bara var en n00b här på hemsidan. Många av dem som hängde här då och som var mycket mer etablerade än jag har försvunnit idag eller är inte aktiva längre iaf. Jag är väl en av få som envetet hängt mig kvar i 14 år nu. För övrigt är jag vän med Thomas (norrmannen) på Facebook men jag har ingen koll vem han är på forumet. Men kul att han blev utvald också...
    Gamla forumet var fortfarande bäst! Good ol' days...
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

Standard

Ja, tjejen är väl "kändis" i Kentforumsammanhang. Själv hängde jag en del på Gästboken på tiden det begav sig, men nu är det mer att man går inte och kollar någon gång då och då, och läser mer än skriver. Cred att du har 55000+´inlägg Tobbe.

Standard

Tack för att du delade med dig Confined!

Medlem
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av nollfem4 Visa inlägg
    Tack för att du delade med dig Confined!
    Håller med. Instressant läsning.

Vet nån om intervjun kommer att publiceras nånstans, eller om vi får nöja oss med det som GP redan har publicerat + Confineds fina sammanfattning?

Medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av sweet_rose Visa inlägg

Ja det blir man. Vad är vitsen med att ha en intervju med fansen om inte resten av fansen får höra frågor/svar? Reportern från GP skrev en kort artikeln om händelsen och i princip blev intervjun en intern händelse för de kring bordet så stort tack till Confined som återgav delar av mötet.

Jag blir nyfiken på frågan om gitarr, var det någon som frågade om gitarren kommer att få en framträdande plats igen i deras musik (inte live då)?
    Jag hade nog ställt mycket frågor om deras turnéer då de verkar byta koncept på turnéer där de vill förnya sig jämt. I år har vi ju exempelvis en "festival".
    Vill kent spela något mer utanför Norden eller har de "gett upp" den marknaden?
    Är Jocke trött på sin röst eftersom han modifierat sång ganska hårt samt har kvinnliga sångerskor? Pratade ni nåt om det?
    Hur de/Jocke gör musik och var också intressant att höra.

Kul att ni pratade om Indochine, jag måste posta ett magiskt liveklipp från det bandet också.
    https://www.youtube.com/watch?v=LKn7PH-bFQ4

Standard

När det gäller gitarrfrågan så frågade jag om Jocke fortfarande skriver låtarna på gitarr eller om de kör direkt på klaviatur. Det verkade lite som att Jocke fått lite "kritik" av konservativa fans tidigare, som vill att allt skall vara som det var förr, och att alla låtar måste skrivas på gitarr för att vara "äkta", så han verkade allmänt lite lack över frågan då han kanske trodde att vi också var gitarravgudare. Han förklarade att alla var uppväxt med synthmusik, och då kändes det rätt bra att säga att jag var förstående, och också uppväxt med Depeche Mode, Alphaville och Indochine. Det hade varit roligt att prata mer gammal musik med dem, men det fanns ju en viss tidspress, och jag ville gå inte in så mycket mer på det då det kändes som de andra fansen kanske inte visste vilka Indochine är. Kent och Indochine är för mig två väldigt lika band när det gäller mycket (i alla fall så som Indochine låter idag 2014). Om jag pratar med fransmän så säger jag alltid "Kent is the Swedish Indochine".. även om det givetvis finns mycket som inte är helt likt heller. Alla band är unika, men det kan vara en passande beskrivning för en fransyska eller fransman. Bra videoklipp det andra också.. helt klart en av mina "nyare" favoriter. De spelade den när jag såg dem förra året.

Jag frågade lite om Kentfest, och hur mycket de själva är med och roddar. Fick svaret att det är 100% Kent själva som bestämmer, bandbokningar, matställen etc. Sen är det ju säkerligen på något sätt ett samarr eller dealat med Summerburst så klart, men det var inget som jag ville gå in på. Det spelar mig ingen större roll faktiskt. Är själv lite halvskeptisk till upplägget på Kentfest, men man får ta det för var det är (öl i plastglas på en söndag) och det skall bli kul att gå dit och se slutresultatet. För mig blir det dock svårt att ta in helheten, då jag vet att jag (tyvärr) kommer fokusera på Kent den kvällen, och det kommer bli svårt att insupa intrycken av de andra artisterna. Men som sagt, jag är rätt öppensinnad, och jag hoppas att förväntningarna överträffas med råge. En annan skillnad på Kentfest med klubbspelningarna är att de nämnde att de kommer spela "betydligt längre", så jag förväntar mig väl runt 21-23 låtar istället för 17.

Vi pratade mycket om utlandet, missade det i min sammanfattning ovan, men de berättade en del detaljer från USA-sejouren i alla fall... att timingen inte var helt 100, all det var problem med skivbolagsbråk osv. De hade en hit (If You Were Here) på studentradion, men sedan gick tåget och några olika saker strulade. Så här i efterhand så tycker Jocke att det största misstaget var att de satsade på båda samtidigt.. det blev liksom att alla skulle jämföra svenska vs. engelska. Sen berättade han att han faktiskt skrev de Engelska texterna FÖRST även om de flesta tror att de först skrevs på svenska och sedan översattes till engelska, men det var alltså tvärtom. Idag funderar de inte så mycket på utlandet längre. De har insett hur mycket som krävs. Man måste lägga ner väldigt mycket tid på varje land, och nu när de dessutom har familj/barn osv, så finns det inte på världskartan.

Inget om de kvinnliga sångerskorna tyvärr. Hade gärna velat veta mer om det själv också. Det var mycket man inte hann med att fråga.

En annan fråga jag inte hann ställa: Var det planerat att den nya skivan skulle komma lagom till första maj med tanke på textinnehållet? En lite politisk fråga dock, så jag var inte säker på om de ville höra den.. Men sannolikt så var det genomtänkt! Inget är slumpen när det gäller Kent
    Senast redigerat av Confined den 2014-05-12 klockan 12:43.

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Stort cred till Confined för all info.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Sidan 1 av 3 123 SistaSista