Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 25

Ämne: Kents storhet 2014

  1. #1
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard Kents storhet 2014

    Kent är ju ett av sveriges absoluta största band och har varit det de senaste 15 åren minst. När biljetterna vid Stockholm Stadion släpptes 2003 tog de dryga 33 000 biljetterna slut på mindre än två timmar. Det känns rent spontant som att det var då intresset kring kent var som allra störst med deras megasuccé V&A. Sedan har de spelat större spelningar på tältturnén och även gått på som sista akt på orangea scenen på Roskilde vilket självklart är jävligt stort men det är dock inte deras egen spelning. Jag har inte riktigt tänkt på om intresset har minskat för kent eller inte förrän jag stod på Ullevi i söndags med tomma läktare och med vetskapen att Håkan sålde slut drygt 66 000 biljetter väldigt snabbt på samma arena.

    Jag har alltid tänkt att kent har en större publik än Håkan tidigare år, stämmer inte detta längre tro?
    Rätta mig nu om jag har fel, men kent sålde väl ca 20 000 biljetter till Ullevi? Skulle intresset varit betydligt större, visst skulle de använt läktarna också eller var det aldrig deras plan?

    Det här handlar inte om att jag skulle vilja att kent ska sälja slut Ullevi, eller om vem som är bäst mellan Håkan och kent, det är helt ointressant i detta ämne. Men är det så att publikintresset kring kent 2014 är ca 20 000 personer max i de större städerna medan en artist som Håkan kan dra betydligt mer publik i de större städerna i Sverige, eller säljer han enbart så här mycket biljetter i Göteborg?
    "Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

    Göran Zachrisson

  2. #2
    Erfaren medlem Astronaut:s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    New Jersey
    Inlägg
    10 256

    Standard

    Jag har funderat kring detta också. Fast man får ju tänka på att Håkans spelning på Ullevi imorgon är hans enda för i år. Och filmen Känn ingen sorg har nog lockat en del nya fans till spelningen imorgon.
    Kent spelade även på en söndag om det spelar någon roll, jag var iallafall tvungen att ta ledigt från arbetet på måndagen för att gå på Kent. Kent hann ju med att göra en klubbturné innan Kentfest.

    Jag har hört att det bara var 15.000 pers på Kentfest och det känns lite i mina öron när Kent är så stora. Skulle vara kul och höra vad bandet hade för tankar över det hela spelningen på Ullevi.
    I know someday you'll have a beautiful life
    I know you'll be a star in somebody else's sky
    But why, why, why can't it be, can't it be mine?



  3. #3
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Astronaut: Visa inlägg
    Jag har funderat kring detta också. Fast man får ju tänka på att Håkans spelning på Ullevi imorgon är hans enda för i år. Och filmen Känn ingen sorg har nog lockat en del nya fans till spelningen imorgon.
    Kent spelade även på en söndag om det spelar någon roll, jag var iallafall tvungen att ta ledigt från arbetet på måndagen för att gå på Kent. Kent hann ju med att göra en klubbturné innan Kentfest.

    Jag har hört att det bara var 15.000 pers på Kentfest och det känns lite i mina öron när Kent är så stora. Skulle vara kul och höra vad bandet hade för tankar över det hela spelningen på Ullevi.
    Ja söndag är verkligen en dum dag att ha konsert på, har själv några vänner som backade ur med hänsyn till detta trots att de bor i gbg, men de skulle upp på jobb tidigt måndag morgon. Självklart är inte dessa jättefans, men det är det som är grejen. Folk som tycker kent är bra men inte bryr sig så mycket skulle nog gått om spelningen var på lördagen istället. Jag själv hade även tyckt det var mycket bättre med lördag, då hade man kunnat kombinera spelningen med en rolig förfest och sedan festnatt i gbg med kompisar. Nu var jag tvungen att flyga tidigt måndag morgon för att jobba i sthlm.

    Vet att bandet inte alltid kan välja då arenor ska vara lediga, plus att de samarbetade med summerburst vad gäller scen och scenarrangörer (kanske t.om. matstånden och allt annat?) om jag förstått saken rätt. Men som du är inne på tror jag definitivt att söndag som speldag har en negativt effekt på biljettförsäljningen.
    Senast redigerat av Is den 2014-06-06 klockan 13:04.
    "Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

    Göran Zachrisson

  4. #4
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Astronaut: Visa inlägg
    Jag har funderat kring detta också. Fast man får ju tänka på att Håkans spelning på Ullevi imorgon är hans enda för i år. Och filmen Känn ingen sorg har nog lockat en del nya fans till spelningen imorgon.
    Kent spelade även på en söndag om det spelar någon roll, jag var iallafall tvungen att ta ledigt från arbetet på måndagen för att gå på Kent. Kent hann ju med att göra en klubbturné innan Kentfest.
    Det ligger nog mycket i det där. Spelningen på Stadion var ju den enda på hela året, och intresset för Kent var givetvis fortfarande enormt efter året innan med V&A. Samma sak under Turné 19 då inget material hade släppts på tre år, och ingen spelning på knappt två år - klart intresset/längtan var stor.

    Sen är väl Håkan kanske (om möjligt) lite mer "folklig" om man säger så. Han har väl en förmåga att kanske locka en hel del folk som i vanliga fall inte lyssnar eller har lyssnat så mycket alls på hans musik, men de är medvetna om att han är en av Sveriges absolut största och starkaste liveakter. Jag vet inte om Kent har eller har haft samma genomslag hos folk på det sättet, direkt. Men visst, 15 000 är ju i minsta laget på Ullevi. Vi får se hur publiksiffran ser ut på Gärdet, jag skulle gissa på någonstans mellan 15 000 - 20 000, så som på Sjöhistoriska för två år sedan.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  5. #5
    Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    34 881

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Is Visa inlägg
    Kent är ju ett av sveriges absoluta största band och har varit det de senaste 15 åren minst. När biljetterna vid Stockholm Stadion släpptes 2003 tog de dryga 33 000 biljetterna slut på mindre än två timmar. Det känns rent spontant som att det var då intresset kring kent var som allra störst med deras megasuccé V&A. Sedan har de spelat större spelningar på tältturnén och även gått på som sista akt på orangea scenen på Roskilde vilket självklart är jävligt stort men det är dock inte deras egen spelning.
    Ingen spelning på tältturnén kan väl ha varit större än Stadion? Största tältet hade en publikkapacitet på 18 000 personer.

    Känns tveksamt om vi får uppleva något liknande Stadion-konserten igen när det gäller kent. Krävs nog som sagt att spelningen är årets enda, att de spelar på en vettig dag och att hajpen finns där.
    Låt dom komma nu

  6. #6
    Nybörjare
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Norge
    Inlägg
    57

    Standard

    Ingen tvekan om at Kents absoluta storhetstid verkar vara över på många sätt. Jag tycker dock att man ska vara tacksam för att detta inte präglar bandets kreativa ambitioner, som verkar vara lika höga som förut. Vore väldigt enkelt för Kent att ge ut greatest hits-skivor varannat år och köra greatest hits-turnéer (lite som Per Gessle), men istället försöker de att se framåt och göra ny musik som inte bara är upprepningar av tidigare alster. Och "Tigerdrottningen" bevisar till fullo att bandets nya musik fortfarande håller måttet, så får man leva med att det tog en dryg månad för Kent att sälja till platinum (som i dessa dagar är typ 40 ex).

  7. #7
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    9 234

    Standard

    För mig spelar det ingen som helst roll om många eller jättemånga kommer till konsterter , jag tycker ändå att kent är bäst.
    Dessutom började jag verkligen tycka så mycket om dem med Röd och allt därefter , jag såg en konsert 2002 eller 2003 och jag tyckte att de bara spelade som på skivorna . jag gick innan den konserten var slut faktiskt (jättebesviken)
    De är en miljard gånger bättre idag ! så tycker jag . har sett sex fantastiska konserter efter februari -10 och jag har slutat bli överraskad för jag blir så överraskad över hur bra de är

    John Cleese raljerade över amerikaner för en 20-30år sen att pjäsen som anses bäst är den som har mest åskådare , inte den pjäs som fick absolut bäst recenssioner och som han själv ville gå på för att den var för honom mest givande .
    Vi har fått ett liknande sätt att räkna att det som säljer mest per automatik är bäst.

  8. #8
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    4 181

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    Ingen spelning på tältturnén kan väl ha varit större än Stadion? Största tältet hade en publikkapacitet på 18 000 personer.

    Känns tveksamt om vi får uppleva något liknande Stadion-konserten igen när det gäller kent. Krävs nog som sagt att spelningen är årets enda, att de spelar på en vettig dag och att hajpen finns där.
    Jag menade inte större spelningar än stadion, utan att tiden efter stadion så har tältturne-spelningarna varit några av kents större egna spelningar. Slarvigt skrivet kanske. Har också minnet av att största tältet tog ca 17-18 000 personer.
    "Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

    Göran Zachrisson

  9. #9
    Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    34 881

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Is Visa inlägg
    Jag menade inte större spelningar än stadion, utan att tiden efter stadion så har tältturne-spelningarna varit några av kents större egna spelningar. Slarvigt skrivet kanske. Har också minnet av att största tältet tog ca 17-18 000 personer.
    Okej, då är jag med. Ska bli intressant att se hur stor publiken blir på Gärdet på söndag, en spelning som har potential att bli en av de största jag sett sedan Stadion.
    Låt dom komma nu

  10. #10
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Även om Kent inte lyckas dra samma publik som Håkan Hellström i Göteborg så är det ingen tvekan om vilket som är Sveriges största band under 2000-talet.
    Så många mycket bra album som de gjort kan det väl inte finnas någon som är i närheten av?
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  11. #11
    Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    34 881

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Även om Kent inte lyckas dra samma publik som Håkan Hellström i Göteborg så är det ingen tvekan om vilket som är Sveriges största band under 2000-talet.
    Så många mycket bra album som de gjort kan det väl inte finnas någon som är i närheten av?
    Först måste vi nog reda ut om kvalitet eller kvantitet ska gälla som mått på vem som är störst. Och om antal gjorda eller antal sålda album är mest relevant i bedömningen. Även om kent bör ligga bra till i samtliga kategorier, åtminstone bland svenska band som gör musik på svenska.
    Låt dom komma nu

  12. #12
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    Först måste vi nog reda ut om kvalitet eller kvantitet ska gälla som mått på vem som är störst. Och om antal gjorda eller antal sålda album är mest relevant i bedömningen. Även om kent bör ligga bra till i samtliga kategorier, åtminstone bland svenska band som gör musik på svenska.
    Äh, kan vi inte bara bestämma här och nu att Kent är störst?
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  13. #13
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    9 234

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Äh, kan vi inte bara bestämma här och nu att Kent är störst?
    Yay!
    Självklart !

    Ett tag för en fem år sen tänkte jag att nej nu får jag lyssna mig sönder på kent för jag tyckte själv att jag är för besatt (det var efter att jag börjat lyssna på boxen våren 2009, jag hade alltså aldrig hört baksidor och lyssnat väldigt slarvigt på många låtar ) .
    Det fick rakt motsatt effekt . jag blev ännu mer besatt och när Röd kom så gav jag upp att inbilla mig att inte kent skulle vara bäst.
    Åja jag har gjort några tappra försök att inbilla mig att så bra är de inte !
    Äh idag tycker jag sedan länge att kent är bäst och väldigt många håller med mig ju.

  14. #14
    Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10 000

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    Yay!
    Självklart !

    Ett tag för en fem år sen tänkte jag att nej nu får jag lyssna mig sönder på kent för jag tyckte själv att jag är för besatt (det var efter att jag börjat lyssna på boxen våren 2009, jag hade alltså aldrig hört baksidor och lyssnat väldigt slarvigt på många låtar ) .
    Det fick rakt motsatt effekt . jag blev ännu mer besatt och när Röd kom så gav jag upp att inbilla mig att inte kent skulle vara bäst.
    Åja jag har gjort några tappra försök att inbilla mig att så bra är de inte !
    Äh idag tycker jag sedan länge att kent är bäst och väldigt många håller med mig ju.
    Lustigt att det där med att det inte går att lyssna sönder sin favoritmusik (förutom hitsen möjligen).
    De mindre lättsamma sångerna med ens favoritartister går inte att tröttna på, tvärtom blir de som droger.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen


    Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

  15. #15
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Is Visa inlägg
    Kent är ju ett av sveriges absoluta största band och har varit det de senaste 15 åren minst. När biljetterna vid Stockholm Stadion släpptes 2003 tog de dryga 33 000 biljetterna slut på mindre än två timmar. Det känns rent spontant som att det var då intresset kring kent var som allra störst med deras megasuccé V&A. Sedan har de spelat större spelningar på tältturnén och även gått på som sista akt på orangea scenen på Roskilde vilket självklart är jävligt stort men det är dock inte deras egen spelning. Jag har inte riktigt tänkt på om intresset har minskat för kent eller inte förrän jag stod på Ullevi i söndags med tomma läktare och med vetskapen att Håkan sålde slut drygt 66 000 biljetter väldigt snabbt på samma arena.

    Jag har alltid tänkt att kent har en större publik än Håkan tidigare år, stämmer inte detta längre tro?
    Rätta mig nu om jag har fel, men kent sålde väl ca 20 000 biljetter till Ullevi? Skulle intresset varit betydligt större, visst skulle de använt läktarna också eller var det aldrig deras plan?

    Det här handlar inte om att jag skulle vilja att kent ska sälja slut Ullevi, eller om vem som är bäst mellan Håkan och kent, det är helt ointressant i detta ämne. Men är det så att publikintresset kring kent 2014 är ca 20 000 personer max i de större städerna medan en artist som Håkan kan dra betydligt mer publik i de större städerna i Sverige, eller säljer han enbart så här mycket biljetter i Göteborg?
    Det finns många olika parametrar som spelar in här.
    Vi gjorde Kentfest påkopplat på Summerburst för att använda deras "infrastruktur" osv.
    Evenemangen låg i en period då semestrarna inte börjat och dessutom på en söndag.
    Hellströms gig sålde stadigt under en lång tid och till sist var det slutsålt & det är fantastiskt tycker jag.
    Han var en gång i tiden en outsider, precis som vi och däri finns en gemenskap.
    Men vi kan jämföra med Stones som sålde ut Tele2 arena på 40 minuter.
    Det är snabbt, och ändå var det Tele2 som sålde slut långsammast i Europa enligt initierade källor.
    Pga ett krångligt bokningssystem vilket orsakade en del irritation i Stones management
    Anyway...
    Hellströms gig var annonserat innan jul om jag inte misstar mig (korrigera gärna).
    H är på sin karriärs peak och lyckades smart kröna det med en extremt vältajmad och välplanerad konsert i sin egen hemstad, som jag gärna velat se men inte kunde.
    Det var också hans enda spelning i år, vilket är att jämföra med när vi gjorde Sthlms stadion 2003 (sålde slut på 3 timmar. Långsamt med Stones-mått räknat) som var det enda giget i Sverige det året.
    En one off genererar givetvis en hel del besökare på exklusivitet.
    Om knetfest kommer tillbaka, vilket är min förhoppning för det var underbart roligt, så kommer vi tweaka en hel del saker som inte blev riktigt som vi tänkt oss.
    Det mesta gick helt enligt planerna, men det finns alltid saker som kunde blivit kärleksfullare, tightare, snyggare och roligare.
    Men den stora grejen är väl att vi nu fick bekräftat att vi MÅSTE spela under semesterperioden och då helst Fredag eller Lördag givetvis.
    Något som också märktes under DOJD-tältturnen, som gick av stapeln i maj som är en "död" utomhusgigperiod enbart för att tälten inte var tillgängliga under sommaren 2005.
    En annan liten detalj var att vi inte kunde gå ut med biljetter till Kentfest i december 2013 som vi ville eftersom vi helt enkelt inte visste när albumet skulle vara klart.
    Det är en enorm logistisk apparat som sätts igång när vi gör gig i den här skalan så det tar också väldigt lång tid och många långa och sjukt tråkiga möten för att komma fram till lösningar och/eller kompromisser.
    Säkerhet, Sjukvård, Vakter, Mat, Säkerhet, Teknik, Personal, Curfews, Säkerhet, Changeovers och sjukt mycket mer.
    Vi är väldigt nöjda med hur det blev men det finns som sagt massor att förbättra.
    Idén med hela kentfest var att sätta publiken, deras komfort & känsla ute på området i fokus och att, i vår kontext, presentera ett gäng artister som vi respekterar och älskar som i många fall är up and coming.

    Love

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •