Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Trummorna

  1. #1
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard Trummorna

    Jag tycker ofta man glömmer bort trumspelandet på Kents plattor.
    Det är alltid snyggt, tight och varierat på ett sätt som lyfter låtarna en bra bit extra till de höga nivåer Kent allt har. Och jag uppfattar det ofta spelat även när det är lätt att tro att det är programmerade trummor. Snygga, svängiga komp med rytmdetaljer som inte alltid läggs märke till men garanterat är viktiga för låtarnas känsla och "hållbarhet".
    Jag tänker historiskt på tex låtar som Vals för Satan(särskilt slutet), Elefanter, Ensam lång väg hem, Hjärta, Sjukhus, Ensammast i Sverige, 400 slag, Max 500, Mannen i den vita hatten, Ruta 1, 999 osv osv osv...

    Tigerdrottningen är inget undantag, här briljerar Markus bitvis.
    Vad har ni för favoritmoments gällande trummorna här? Fills, komp etc?

    För mig:
    - Mirage - Virveln i utgångarna ur verserna och refrängerna + pukorna i verserna
    - Skogarna - pukkompet genom hela låten
    - La Belle Epoque - för mig är det på många vis trummorna som gör låten så bra
    - Svart Snö - snyyyggt komp, älskar variationerna på baskaggen. Det finns ett tillslag som lagts till enbart i var 4e(eller något) takt som jag inte upptäckte förrän sent, men som jag inser driver på mer än man förstår innan.
    - Innan himlen faller ner - kompet genom hela låten är väääldigt snyggt, känns centralt för att låtens karaktär och att den är så bra. Slutet är med snyggt.
    - Din enda vän - Tillslagen som går tillsammans med pianot + Virvelfillet in i andra refrängen - snyggt!!
    - Den andra sidan - Det återkommande virvelfillet i verserna, ssååååå viktigt för låten + rullande driviga kompet i hela slutet av låten, underbart!!
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  2. #2
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    9 234

    Standard

    Håller med föregående talare och jag gillar trummor , och jag gillar takt överhuvudtaget, om jag går som jag brukar så marscherar jag mer än något annat, väldigt taktfast det var någon som uppmärksammade mig om det genom a tt säga att snö går inte hon marscherar .
    Jomen som i Skogarna så var trummorna det första instrument jag lyssnade på . Naturligtvis i Socker som är min alltime favvo och en massa massa andra låtar. Ja jag lyssnar ofta på trummorna och slår/känner takten inom mig.
    Nu vet jag att borde säga bas också men nej jag gillar helt enkelt trummor och Markus spelar sådär som jag skulle gissa är nordiskt det är inte en massa onödigt brilljerande och effektsökande utan det är perfekt , varken mer eller mindre .

    Jag har aldrig intresserat mig för musiktermer , det kanske jag borde ?

  3. #3
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    "Nordiskt" vetefan, känns inte som att man kan göra en sådan särskiljning. Heller inte att trumstilen skulle ha något särskilt nordiskt över sig.
    Ibland hör jag afrikanskt, ibland hör jag sydamerikanskt...
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  4. #4
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    9 234

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    "Nordiskt" vetefan, känns inte som att man kan göra en sådan särskiljning. Heller inte att trumstilen skulle ha något särskilt nordiskt över sig.
    Ibland hör jag afrikanskt, ibland hör jag sydamerikanskt...

    jag syftade på att vi i norden inte har lika stort behov av att brilljera och krusidulla och krångla till göra sån't osm jag tycker är onödigt . Det här är min personliga komplett ovetenskapliga åsikt .

    Ingen vidare förklaring medger jag .

  5. #5
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Jag gillar de "tyska data trummorna"
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  6. #6
    Medlem gutteds avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    183

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Jag gillar de "tyska data trummorna"
    En rusning av datahjortar?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •